خوشه ای و سه فاز توانایی نسبی خواص و قابلیت انتخاب پلیمر را دارا می باشند. خواص مهم غشاءهای تبادل یونی پرفلئورینه همچون گنجایش آب، ظرفیت تبادل یونی، راندمان جریان، هدایت الکتریکی، خواص مکانیکی و غیره تعریف و مورد بررسی قرار گرفته است، نیز روش های اندازه گیری این خواص ارائه گردیده است.
در این تحقیق ضمن ارائه تاریخچه ای از صنعت کلر آلکالی انواع سل های مورد استفاده توصیف شده، در ادامه مزایا و معایب غشاءهای تبادل یونی و به طور کلی انتظاراتی که از غشاءهای کلر آلکالی داریم بیان شده است. در ادامه نیم نگاهی نیز به غشاءهای تبادل یونی در صنعت، چگونگی مراقبت از الکترولایزرها و انواع تست های مربوط به غشاء در قبل و بعد از راه اندازی شده است. علل راه اندازی سل با آب نمک قلیایی، علل پاره شدن غشاء و نشانه های آن و چگونگی تعمیر آنها نیز ذکر شده است. در انتها نیز نکاتی در مورد چگونگی نگهداری و مراقبت از غشاء از زمان تولید تا هنگام نصب ذکر گردیده است. به واسطه نقش کلیدی غشاء در فرآیند کلرآلکالی تحقیق هرچه بیشتر در زمینه غشاء و البته تلاش برای ساخت غشاء در کشور اهمیت زیادی می یابد، زیرا صنعت کلرآلکالی غشایی در صنایع پتروشیمی در جهان در حال گسترش بوده و در نتیجه احتمال تبدیل واحدهای جیوه ای به غشایی در آینده زیاد است.
فقط   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید غشاءهای تبادل یونی چند لایه (کامپوزیت) پرفلئورینه متشکل از کوپلیمرهای تفلون و یک پلی وینیل اثر دارای گروه های عاملی سولفونیک و یا کربوکسیلیک اسیدی تقویت شده با پارچه های تفلونی، پایداری شیمیایی، الکتروشیمیایی، حرارتی و مکانیکی لازم جهت به کارگیری در سل های غشایی واحدهای صنعتی کلر آلکالی را دارا می باشند. بهترین آنها در حال حاضر نفیون گریدهای Nx982 و 966 ساخت شرکت Du pont و سپس فلمیون 892 ساخت شرکت Asahi Glass می باشند.
مقدمه:
از اوایل دهه 70 میلادی، به دلیل بالا رفتن سریع قیمت های انرژی و نگرانی هایی محیط زیستی در مورد آلودگی های ناشی از جیوه در سل های جیوه ای، انگیزه های بسیار قویی برای توسعه یک تکنولوژی جدید در صنعت کلر – آلکانی در کشور آمریکا شکل گرفت. بدین منظور فرآیند الکترولیز با استفاده از Membrane های تبادل یونی در سل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...