دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران اهواز و علوم |
نمره مربوط به معیار «نتایج مشتریان» بود و دو معیار «نتایج كاركنان» و «نتایج جامعه» دارای امتیاز كمتری بودند. در كل، كتابخانههای دانشگاه جندیشاپور با كسب نمرهی بیشتر، عملكرد بهتری در مدیریت فناوری اطلاعات از خود نشان دادند. انجام آزمون تی مستقل بیانگر این بود كه تنها معیاری كه بین دو دانشگاه اختلاف معنا داری نشان داد، بخش عملكردی «نتایج جامعه» بود. سایر معیارها بین دو دانشگاه هیچ اختلاف معنی داری نشان ندادند. با توجه به نتایج بهدست آمده، پیشنهاد این است كه در خصوص مشاركتهای بین كتابخانهای و نیز بهبود رضایتمندی كاركنان لازم است تلاش بیشتری بشود تا این كتابخانهها بتوانند مدیریت فناوری اطلاعات خود را بهبود بخشند. همچنین، تمامی فرآیند این بررسی از ساخت پرسشنامه تا كسب نتایج نشان دهندهی قابلیت الگوی تعالی سازمانی و پرسشنامهی ساخته شده، برای استفاده در كتابخانهها است. با این وجود، توصیه میشود كه این الگو و پرسشنامهی ساخته شده برای این تحقیق در سایر انواع كتابخانهها نیز آزمون شود تا قابلیت كامل آن برای استفاده در كتابخانهها اثبات شود.
عنوان شماره صفحه
چکیدهی فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………….
الف
پیشگفتار …………………………………………………………………………………………………………………………………..
ب
فهرست مندرجات …………………………………………………………………………………………………………………….
ه
فهرست مطالب …………………………………………………………………………………………………………….
ه
فهرست جداول …………………………………………………………………………………………………………….
ط
فهرست نمودارها ………………………………………………………………………………………………………….
ک
فهرست شکلها ………………………………………………………………………………………………………….. ک
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..
1
1-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2
1-2- بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5
1-3- ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………….
6
1-4- اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………
8
1-5- سؤالهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………
8
1-6- تعاریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………………………………………………….
9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش …………………………………………………………………
11
2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12
2-2- گسترهی مفهومی کیفیت …………………………………………………………………………………………………………………..
14
2-2-1- مروری بر تعاریف کیفیت …………………………………………………………………………………………………………
14
2-3- زمینه پیدایش و گسترش مطالعات مدیریت کیفیت …………………………………………………………………….
18
2-3-1- مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) …………………………………………………………………………………………….
19
2-4- سنجش عملکرد و مدیریت کیفیت فراگیر ………………………………………………………………………………………..
21
2-5- استفاده از الگوهای مدیریت کیفیت بهمنظور سنجش عملکرد ………………………………………………………….
24
2-5-1- جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA) ……………………………………………………………………
24
2-5-2- شش سیگما (Six Sigma) ……………………………………………………………………………………………………
25
2-5-3- کارت امتیازی متوازن (BSC) …………………………………………………….. …………………………………………
29
2-5-4- الگوی “بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت” (EFQM) یا تعالی سازمانی ……………………………………
31
2-5-4-1- مفاهیم بنیادین الگوی تعالی سازمانی ……………………………………………………………………….
33
2-5-4-2- معیارهای الگوی تعالی سازمانی …………………………………………………………………………………
36
2-5-4-3- منطق امتیازدهی در الگوی تعالی سازمانی ……………………………………………………………….
42
2-5-4-4- مزایای الگوی تعالی سازمانی ……………………………………………………………………………………..
43
2-6- خلاصه و نتیجهگیری از مباحث نظری ……………………………………………………………………………………………….
44
2-7- پیشینهی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..
45
2-7-1- پیشینه در خارج از کشور ………………………………………………………………………………………………………….
46
2-7-2- پیشینه در ایران …………………………………………………………………………………………………………………………
53
2-8- خلاصه و نتیجهگیری از پیشینهی پژوهش ………………………………………………………………………………………..
56
فصل سوم: روششناسی پژوهش ……………………………………………………………………………………………….
60
3-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
61
3-2- روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
63
3-3- جامعهی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..
63
3-4- ابزار گردآوری دادهها …………………………………………………………………………………………………………………………..
64
3-4-1- پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………..
64
3-4-1-1- نحوهی تهیه پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………
65
3-4-1-2- نحوهی محاسبه امتیازها بر اساس دادههای بهدست آمده از پرسشنامهی الگوی تعالی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………
6جج
68
3-4-1-2-1- نحوهی امتیازدهی به توانمندسازها…………………………………………………………….
68
3-4-1-2-1-1- معیار اول، رهبری………………………………………………………………
68
3-4-1-2-1-2- معیار دوم، خط مشی و استراتژی ……………………………………
69
3-4-1-2-1-3- معیار سوم، کارکنان …………………………………………………………
70
3-4-1-2-1-4- معیار چهارم، شراکتها و منابع ……………………………………….
70
3-4-1-2-1-5- معیار پنجم، فرآیندها ……………………………………………………….
71
3-4-1-2-2- نحوهی امتیازدهی به نتایج ……………………………………………………………………….
72
3-4-1-2-2-1- معیار ششم، نتایج مشتریان …………………………………………….
72
3-4-1-2-2-2- معیار هفتم، نتایج کارکنان ………………………………………………
73
3-4-1-2-2-3- معیار هشتم، نتایج جامعه ………………………………………………..
74
3-4-1-2-2-4- معیار نهم، نتایج کلیدی عملکرد ……………………………………..
75
3-4-1-2-3- نحوهی محاسبه امتیاز کلِ معیارهای الگوی تعالی سازمانی …………………….
77
3-4-1-3- سنجش روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………..
77
3-4-1-3-1- روایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………..
77
3-4-1-3-2- پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………….
78
3-4-2- کارگاه …………………………………………………………………………………………………………………………………………
78
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………………………………………………………………………………………….
79
3-5-1- نرم افزارهای مورد استفاده ………………………………………………………………………………………………………..
79
3-5-2- روشهای آماری بهکار گرفته شده ……………………………………………………………………………………………
80
3-6- مشکلات پژوهش و راهکارهای اتخاذ شده برای غلبه بر آنها ……………………………………………………………
80
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش …………………………………………………………………………
83
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
84
4-2- ویژگیهای کلی جامعه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..
84
4-3- بررسی سؤالهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………
88
4-3-1- سؤال اول پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………..
89
4-3-2- سؤال دوم پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………..
89
4-3-3- سؤال سوم پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………
89
4-3-1-1- رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………….
90
4-3-1-2- خط مشی و استراتژی ………………………………………………………………………………………………..
91
4-3-1-3- كاركنان ………………………………………………………………………………………………………………………
93
4-3-1-4- مشاركتها و منابع ……………………………………………………………………………………………………..
94
4-3-1-5- فرآیندها ……………………………………………………………………………………………………………………..
95
4-3-1-6- نتایج مشتریان ……………………………………………………………………………………………………………
100
4-3-1-7- نتایج كاركنان …………………………………………………………………………………………………………….
102
4-3-1-8- نتایج جامعه ………………………………………………………………………………………………………………..
104
4-3-1-9- نتایج كلیدی عملكرد ………………………………………………………………………………………………….
105
4-3-4- سؤال چهارم پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………
116
4-3-5- سؤال پنجم پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..
120
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادهای پژوهش ……………………………………………………………
122
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
123
5-2- بحث و نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………………………………..
124
5-2-1- وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در جامعهی پژوهش ……………………………….
125
5-2-1-1- وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات از دیدگاه عوامل توانمندساز در جامعهی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….
125
126
5-2-2-2- وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات از دیدگاه عوامل نتایج در جامعهی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….
134
5-2-2- ارزیابی کاربرد الگوی تعالی سازمانی در حوزهی مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ………………………………………………………………………………………………………………………………….
5-3- پیشنهادهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………..
142
142
143
5-4- پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای آینده ……………………………………………………………………………………….
146
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………..
147
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………………..
148
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………………..
151
پیوست شمارهی 1: پرسشنامهی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..
154
چکیده به زبان انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….
162
فهرست جداول
جدول شماره 3-1: معیارهای اصلی پرسشنامه و تعداد زیر معیارهای تخصیص یافته به هریک از آنها ………..
66
جدول شماره 3-2: نحوهی تخصیص امتیازها در پرسشنامه ……………………………………………………………………………..
67
جدول شماره 3-3: نحوه محاسبه امتیاز معیار رهبری ………………………………………………………………………………………
69
جدول شماره 3-4: نحوه محاسبه امتیاز معیار خط مشی و استراتژی ………………………………………………………………
69
جدول شماره 3-5: نحوه محاسبه امتیاز معیار کارکنان …………………………………………………………………………………….
70
جدول شماره 3-6: نحوه محاسبه امتیاز معیار شراکتها و منابع ………………………………………………………………………
71
جدول شماره 3-7: نحوه محاسبه امتیاز معیار فرآیندها ……………………………………………………………………………………
71
جدول شماره 3-8: نحوه محاسبه امتیاز معیار نتایج مشتریان ………………………………………………………………………….
73
جدول شماره 3-9: نحوه محاسبه امتیاز معیار کارکنان …………………………………………………………………………………….
74
جدول شماره 3-10: نحوه محاسبه امتیاز معیار نتایج جامعه ……………………………………………………………………………
75
جدول شماره 3-11: نحوه محاسبه امتیاز معیار نتایج کلیدی عملکرد ……………………………………………………………..
76
جدول شماره 4-1: دانشگاه محل خدمت پاسخگویان به پرسشنامه ………………………………………………………………….
85
جدول شماره 4-2: توزیع سن پاسخگویان به پرسشنامه …………………………………………………………………………………..
86
جدول شماره 4-3: توزیع سطح تحصیلی پاسخگویان به پرسشنامه …………………………………………………………………
87
جدول شماره 4-4: رشتهی تحصیلی پاسخگویان به پرسشنامه ………………………………………………………………………..
87
جدول شماره 4-5: سابقهی کار پاسخگویان به پرسشنامه ………………………………………………………………………………..
88
جدول شماره 4-6: خرده معیارهای رهبری و امتیاز میانگین آنها ………………………………………………………………….
90
جدول شماره 4-7: خرده معیارهای خط مشی و استراتژی و امتیاز میانگین آنها ………………………………………….
92
جدول شماره 4-8: خرده معیارهای کارکنان و امتیاز میانگین آنها ……………………………………………………………….
93
جدول شماره 4-9: خرده معیارهای مشارکتها و منابع و امتیاز میانگین آنها ……………………………………………….
95
جدول شماره 4-10: خرده معیارهای فرآیندها و امتیاز میانگین آنها ……………………………………………………………..
96
جدول شماره 4-11: امتیاز کلِ معیارهای توانمندساز از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای مورد بررسی ………………………………………………………………………………………………..
97
98
جدول شماره 4-12: امتیاز کلِ معیارهای توانمندساز از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران………………………………………………………………………………..
98
99
جدول شماره 4-13: امتیاز کلِ معیارهای توانمندساز از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور …………………………………………………………….
100
جدول شماره 4-14: خرده معیارهای نتایج مشتریان و امتیاز میانگین آنها ……………………………………………………
101
جدول شماره 4-15: خرده معیارهای نتایج کارکنان و امتیاز میانگین آنها …………………………………………………….
103
جدول شماره 4-16: خرده معیارهای نتایج جامعه و امتیاز میانگین آنها ……………………………………………………….
104
جدول شماره 4-17: خرده معیارهای دستاوردهای کلیدی عملکرد و امتیاز میانگین آنها …………………………….
106
جدول شماره 4-18: خرده معیارهای شاخصهای کلیدی عملکرد و امتیاز میانگین آنها ………………………………
107
جدول شماره 4-19: امتیازِ کلِ معیارهای نتایج از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای مورد بررسی………………………………………………………………………………………………………………………
108
109
جدول شماره 4-20: امتیازِ کلِ معیارهای نتایج از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران ……………………………………………………………………………………………..
110
جدول شماره 4-21: امتیازِ کلِ معیارهای نتایج از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور……………………………………………………………………………………
110
جدول شماره 4-22: امتیازِ کلِ وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای هر دو دانشگاه …….
111
جدول شماره 4-23: امتیازِ کلِ وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران ……………………………………………………………………………………………………………………..
113
جدول شماره 4-24: امتیازِ کلِ وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور ………………………………………………………………………………………………………
114
جدول شماره 4-25: نتایج آزمون تی در جامعهی مورد بررسی ……………………………………………………………………….
118
جدول شماره 4-26: مقایسهی معیارهای الگوی تعالی سازمانی در مورد وضعیت مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور ………………………………………………………
119
فهرست نمودارها
نمودار شماره 4-1: وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای مورد بررسی …………..
112
نمودار شماره 4-2: وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران …………………………………………………………………………………………………………………………….
113
113
نمودار شماره 4-3: وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی
جندیشاپور…………………………………………………………………………………………………………………………….. 115
فهرست شکلها
شکل شماره 2-1: چرخهی شش سیگما ……………………………………………………………………………………………………………
27
شکل شماره 2-2: معیارهای نُهگانهی الگوی تعالی سازمانی و امتیاز آنها ………………………………………………………
42
شکل شماره 4-1: امتیازهای کسب شدهی جامعهی مورد بررسی از معیارهای الگوی تعالی سازمانی ……………
120
شکل شماره 5-1: تأثیر پذیری مدیریت فناوری اطلاعات از مؤلفههای مشتریان و تغییرات ……………………………
125
1-1- مقدمه
مدیریت، بهعنوان مرکز ثقل و بنیاد فعالیتهای سازمانها به حساب میآید و چالشهای فراروی مدیران و شیوههای مقابله با آنها از اساسیترین وظایف این حوزه تلقی میشود. همانطور که مدیریت مدبرانه، هوشمندانه و علمی میتواند تأثیر شگرفی بر ارتقاءِ وضعیت یک سازمان بگذارد، فقر ناشی از اقدامات شتابزده، خالی از اندیشه و غیر علمی، در این حیطه، قادر است هر سازمانی را به ورطهی نابودی نزدیک گرداند.
بدون شک، تصمیمگیری یکی از وظایف اصلی مدیریت است، لیکن با توجه به اینکه تصمیمگیری بدون وجود اطلاعات و برقراری ارتباطات لازم میسر نیست، پایهی اجرایی چنین وظیفهای، فراهم آوردن اطلاعات لازم برای مدیریت است. مدیران سازمانهایی که اطلاعات اندکی در اختیار دارند، مجبورند که بهطور ناگهانی یا در تاریکی تصمیمگیری کنند که بالطبع خسارات ناشی از اینگونه تصمیمگیریها، جبران ناپذیر است.
در مقابل این وضعیت، میزان تأثیر مثبتِ تصمیمهای راهبردی صحیح و بهموقع، بر کسی پوشیده نیست. اما نکتهی درخور توجه این است که در دست داشتن اطلاعات بهموقع، صحیح، مناسب و برقراری ارتباطات در کلیهی سطوح مدیریت، خود نیازمند بهرهگیری از فناوریهای اطلاعاتی[1] است تا با اتکاء به آن، تصمیمگیری، برنامهریزی و کنترل وظایف اجرایی برای مدیر، تسهیل شود. بدون شک، “سازمانهایی که در آنها پیاده سازی و استفاده از فناوری اطلاعات با موفقیت همراه باشد، با دستاوردهای عملکردی قابل
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 12:22:00 ق.ظ ]
|