دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی : نقش رسانه های جمعی در جلب مشارکت مردمی درطرح اکرام ایتام کمیته امداد خمینی (ره) در بین شهروندان تهرانی |
جناب آقای دکتر نادر صادقی لواسانی
1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب چکیده 1 فصل اول: کلیات پژوهش… 2 1-1 مقدمه. 3 1-2 بیان مسئله. 4 1-3 اهمیت مساله. 6 1-4 اهداف پژوهش… 9 1-5 سوالات تحقیق.. 9 فصل دوم: 10 2-1- تاریخچه تحقیق . 11 2-1-1 مشاركت اجتماعی ایرانیان در بعد از انقلاب اسلامی.. 13 2-1-2 – کمیته امداد خمینی و مشارکت… 15 2-1-3- برنامه توسعه مشارکت های مردمی.. 16 2-2- پیشینه تحقیق.. 19 2-2-1- پیشینه داخلی.. 19 2-2-2- پیشینه خارجی.. 22 2-3 – مفاهیم 25 2-3-1- مشارکت… 25 2-3-1-1 انواع مشارکت… 26 2-3-1-2 – بعدهای مشارکت… 27 2-4 – دیدگاه های نظری درباره مشارکت… 29 2-4-1- دیدگاه جامعه شناختی مشاركت… 29 2-4-1-1- رویكرد كاركرد گرایی.. 29 2-4-1-2- رویكرد تضاد: 32 2-4-1-3- رویكرد كنش متقابل نمادین.. 33 2-4-2- رسانه ها و جلب مشارکت عمومی.. 34 2-4-3- ارتباطات مشارکتی.. 39 2-4-3-1- پائولو فریزه : الگوی بصیرت و محاوره 40 2-4-3-2- نظریه برجسته سازی.. 41 2-4-3-3- نظریه کاشت 45 2-4-3-4- یورگن هابرماس… 46 2-4-4- رویكردهای جریان چند مرحله ای.. 49 2-4-4-1- تئوری اشاعه و نوآوری 56 2-4-4-1-1- دانیل لرنر. 60 2-4-4-1-2- راجرز. 62 2-4-4-1-3- مایرون وینر. 68 2-4-5- رویكرد استفاده و خشنودی.. 70 2-4-5-1- نظریه استفاده و رضامندی 74 2-4-5-2- الگوی استفاده و تاثیر. 75 2-4-5-3- نظریه مصرف ارتباط جمعی در مدل وینداهال : 76 2-4-6- گابریل آلموند. 80 2-5- چارچوب نظری 82 2-6- مدل تحقیق 84 2-7- فرضیات تحقیق 84 فصل سوم. 85 3-1- روش پژوهش 86 3-2- جامعه آماری پژوهش 86 3-3- واحد مشاهده و سطح تحلیل 86 3-4- حجم نمونه. 86 3-4- شیوه نمونه گیری.. 87 3-5- ابزار گردآوری 87 3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 88 3-7- روش های تجزیه وتحلیل.. 88 3-8- اعتبارو روایی ابزار گردآوری 88 3-9- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های پژوهش 89 فصل چهارم 91 4-1- مقدمه. 92 4-2- یافته های توصیفی.. 92 4-2-1- جنسیت… 92 4-2-2- سن.. 93 4-2-3- تحصیلات… 94 4-2-4- میزان اعتماد به رسانه. 95 4-2-5- نوع برنامه رسانه ها 96 4-2-6- زمان پخش برنامه رسانه ها 97 4-2-7- میزان استفاده از رسانه ها 98 4-2-8- میزان استفاده از تلویزیون. 99 4-2-9- میزان استفاده از رادیو 100 4-2-10- میزان استفاده از اینترنت 101 4-2-11- بررسی نرمال بودن متغیر وابسته 102 4-3- یافته های توصیفی.. 107 4-3-1-رابطه میزان استفاده از رسانه و مشارکت مردمی 107 4-3-2- رابطه زمان پخش برنامه از رسانه ها و مشارکت مردمی 109 4-3-3- رابطه نوع برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 110 4-3-4- رابطه اعتماد به برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 112 4-4- آزمون فرضیه ها 113 4-4-1- یافته های تبیینی 113 4-4-2- همبستگی پیرسون بین میزان مشارکت مردمی و متغیرهای مستقل.. 113 4-4-3- رگرسیون چند متغیری به روشStepwise 116 4-4-4- تحلیل رگرسیون 116 4-4-5-تحلیل مسیر 119 4-4-6-مدل تحلیلی.. 124 فصل پنجم 125 5-1- مقدمه 126 5-2- نتایج توصیفی مربوط به تحقیق 126 5-3- نتایج استنباطی مربوط به تحقیق 126 5-4-بحث و نتیجه گیری 127 5-5- محدودیات تحقیق.. 129 5-5- پیشنهادات… 130 فهرست جداول جدول 3-1- ضریب آلفا 89 جدول 4-1- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب جنسیت 92 جدول 4-2- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب سن.. 93 جدول 4-3 – جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب تحصیلات… 94 جدول 4-4- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد به رسانه 95 جدول 4-5- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب نوع برنامه رسانه ها 96 جدول 4-6- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب زمان پخش برنامه رسانه ها 97 جدول 4-7- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از رسانه ها 98 جدول 4-8- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از تلویزیون 99 جدول 4-9- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از رادیو 100 جدول 4-10- جدول توزیع فراوانی ودرصدی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از اینترنت 101 جدول 4-11- جدول توزیع فراوانی و آماره های توصیفی مشارکت مردمی و ابعاد آن 102 جدول 4-12- آماره های توصیفی مربوط به بررسی نرمال بودن متغیر مشارکت مردمی 104 جدول 4-13- آزمون سیمون- کولموگورف 105 جدول 4-14- جدول توافقی میزان استفاده از رسانه و مشارکت مردمی 107 جدول 4-15- آزمون همبستگی کندال بین متغیر میزان استفاده از رسانه و مشارکت مردمی 108 جدول 4-16- جدول توافقی زمان پخش برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 109 جدول 4-17- آزمون همبستگی کندال بین متغیر زمان پخش برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 109 جدول 4-18- جدول توافقی نوع برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 110 جدول 4-19- آزمون همبستگی کندال بین متغیر نوع برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 111 جدول 4-20- جدول توافقی اعتمادبه برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 112 جدول 4-21- آزمون همبستگی کندال بین متغیر اعتمادبه برنامه رسانه ها و مشارکت مردمی 112 جدول 4-22- آزمون همبستگی پیرسون بین میزان مشارکت مردمی ومیزان استفاده از رسانه 114 جدول 4-23- آزمون همبستگی پیرسون بین میزان مشارکت مردمی ونوع برنامه رسانه 114 جدول 4-24- آزمون همبستگی پیرسون بین میزان مشارکت مردمی وزمان پخش برنامه رسانه 115 جدول 4-25- آزمون همبستگی پیرسون بین میزان مشارکت مردمی و اعتمادبه برنامه رسانه 116 جدول 4-26- مدل رگرسیون پیش بینی شد 117 جدول 4-27- نتایج آزمون ANOVA 117 جدول 4-28- ضرایب رگرسیونی مربوط به مدل های پیش بینی شده 118 جدول 4-29- تحلیل مسیر مرحله اول 119 جدول 4-30- تحلیل مسیر مرحله دوم. 120 جدول 4-31- تحلیل مسیر مرحله سوم. 121 جدول 4-32- تحلیل مسیر مرحله چهارم. 122 جدول 4-33- محاسبه ضریب تاثیر متغیر میزان استفاده از رسانه برمیزان مشارکت مردمی 123 جدول 4-34- محاسبه ضریب تاثیر اعتماد به رسانه بر میزان مشارکت مردمی 123 جدول 4-35- محاسبه ضریب تاثیر متغیر نوع استفاده از رسانه برمیزان مشارکت مردمی 124 جدول 4-36- محاسبه ضریب تاثیر متغیر زمان استفاده از رسانه بر میزان مشارکت مردمی 124 فهرست نمودار نمودار 4-1- توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت 93 نمودار4-2- توزیع پاسخگویان بر حسب سن 94 نمودار4-3- توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات 95 نمودار 4-4- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد به رسانه 96 نمودار4-5- توزیع پاسخگویان بر حسب نوع برنامه رسانه 97 نمودار4-6- توزیع پاسخگویان بر حسب زمان پخش برنامه رسانه 98 نمودار 4-7- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از رسانه 99 نمودار 4-8- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از تلویزیون 100 نمودار4-9- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از رادیو 101 نمودار 4-10- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از اینترنت 102 نمودار 4-11- نمودارQ-Q 105 نمودار4-12- نمودار Box plot 106 نمودار 4-13- نمودار هیستو گرام 106 نمودار 4-14- رابطه بین میزان استفاده از رسانه و مشارکت مردمی 108 نمودار 4-15- رابطه بین زمان پخش برنامه از رسانه و مشارکت مردمی 110 نمودار4-16- رابطه بین نوع برنامه و مشارکت مردمی 111 نمودار4-17- رابطه بین میزان اعتماد به رسانه و مشارکت مردمی 113 نمودار 4-18- تحلیل مسیر مرحله اول 120 نمودار 4-19- تحلیل مسیر مرحله دوم 121 نمودار 4-20- تحلیل مسیر مرحله سوم 122 نمودار4-21- تحلیل مسیر مرحله چهارم 123 نمودار 4-22- مدل علی تحقیق 124 چکیده : امروزه تبادل اطلاعات و ارتباطات در دنیای مدرن،حیات انسانی راتحت شعاع خود قرارداده و مشارکت اجتماعی یکی از الزام آورترین رویکردها در فرایند جوامع محلی و پایدار محسوب میشود.زندگی اجتماعی انسان به دلیل ضعف در مقابل موانع و حوادث محیط وبه منظور غلبه بر مشکلات شکل گرفت و به مرور زمان برای چیرگی بر مصیبت و شرایط محیطی متحول شد و در قرن بیستم مشارکت مفهومی نوین یافت و در دنیای مدرن به واسطه قابلیت های وسایل ارتباط جمعی تمامی جوامع از احوال یکدیگر خبردار می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانه های جمعی (اینترنت، رادیو ، تلویزیون) بر مشارکت مردمی درمیان حامیان طرح اکرام کمیته امداد خمینی در استان تهران انجام گردیده است و چار چوب نظری آن بر مکتب نوسازی (لرنر) و هوشیار سازی پائولوو برجسته سازی استوار می باشد.این پژوهش به روش پیمایشی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری دادهها استفاده شده است. نمونه آماری شامل 360 نفر از حامیان طرح اکرام کمیته امداد خمینی استان تهران بوده که با روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون خطی ، ضریب پیرسون ، …) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و طبق نتایج آمار توصیفی میزان مشارکت مردمی 107نفر (7/29 درصد) از حامیان درسطح پایین ، 184 نفر(1/51 درصد) درسطح متوسط و 69 نفر (2/19درصد ) درسطح بالایی قرار دارد.و به طور کلی میزان مشارکت مردمی درسطح متوسطی (1/51) است. بر اساس یافته های تحقیق ؛ بین مشارکت مردمی و میزان استفاده از رسانه ( 343/0=R ) ،بین نوع برنامه پخش شده از رسانه ( 399/0= R )، زمان پخش برنامه ها از رسانه ( 441/0 =R )، اعتماد به برنامه رسانه ها ( 522/0=R) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارتی با افزایش میزان استفاده از رسانه ، اعتماد به برنامه رسانه ها و… میزان مشارکت مردمی افزایش می یابد واژههای کلیدی : مشارکت مردمی، میزان استفاده از رسانه، اعتماد، حامی ، رسانه های جمعی
- مقدمه
موضوع مشارکت [1]و چگونگی تحقیق آن گرچه ریشه در تاریخ دیرینه ملتها دارد و جوانب مختلف مسائل اقتصادی[2] ، اجتماعی[3] ، فرهنگی[4] و سیاسی[5] کشور ما در طول تاریخ بر اساس مشارکتهای مردم استوار بوده است ، لیکن این مفهوم امروز اهمیتی دو چندان پیدا کرده و همواره به عنوان یک ضرورت تاریخی ، در عرصه های گوناگون مورد بحث بسیاری از اندیشمندان و دست اندرکاران به ویژه در زمینه های مسائل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی قرار گرفته است، به گونه ای که به نظر برخی از اندیشه گران ، محور اساسی توسعه بر مشارکت کلیه نیروها استوار است. با عنایت به این واقعیت که رشد ملی نه فقط به مدد منابع مادی ، بلکه بیشتر به یاری و مشارکت انسانها صورت می پذیرد و تصمیم های گروهی ، توجه به نیازهای محلی[6] و گروهی ، رودررویی مستقیم با مسائل و حل فوری آن نیز به مدد اندیشه و تفکر جمعی امکان پذیر است، به همین دلیل نیز ضرورت مشارکت هیچ گاه در طول تاریخ همانند امروز و آینده دارای اهمیت نبوده است. نخبگان هر قدر هم روشنفکر باشند ، باز به تنهایی قادر به ایجاد تمدنی جدید نیستند. هرچه هست و باید باشد به مدد مساعی جمعی ممکن است. ایجاد تمدن جدید مستلزم نیروی تفکر همه انسانهاست و این نیرو امروزه موجود و آماده کاراست. به قول تافلر (1364) ابداع و تخیل جمعی، محور کارها در آینده است (متین ، 44:1388). یکی از مهم ترین عواملی که به تداوم حیات بشر کمک کرده ، همکاری و مشارکت میان انسانهاست. از منظر جامعه شناسی[7] ، مشارکت به عنوان فرایند تعاملی چند سویه مطرح می شود، که مداخله و نظارت مردم و قابلیت سیاسی – اجتماعی نظام را در دستیابی به توسعه ، همراه با عدالت اجتماعی[8] در پی خواهد داشت . بنیادی ترین اندیشه زیر ساز مشارکت ، پذیرش اصل برابری مردم است و هدف از آن هم فکری ، همکاری و تشریک مساعی افراد در جهت بهبود کمیت و کیفیت زندگی[9] در تمامی زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است . مشارکت در فراگرد توانمندسازی افراد جامعه تأکید دارد (طوسی ،5:1370). مشارکت اجتماعی به عنوان کنش آگاهانه، داوطلبانه ، جمعی و کم و بیش سازمان یافته افراد و گروه ها در جهت اهداف، نیازهاو منافع جمعی (غفاری و نیازی ،18:1386). خود مستلزم وجود زمینه ها و متغیرهایی است.از جملة این متغیرها می توان ارزیابی از پاداش های مشارکتی ، اطمینان نسبت به نتایج ، مسئولیت پذیری ، سرمایة اجتماعی[10] ، ارزش های فرهنگی مناسب و … یاد کرد. انسانها در زندگی اجتماعی خویش هنگامی در تمامی ابعاد وجودی خود رشد و تعالی می یابند که در انجام کارها یا اجرای اعمالی که به آنها مربوط می شود، با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند و این خود نیازمند وجود اعتقادات مشترکی است که در بین آنها وجود دارد. رسانه ها موجب می شوند شهروندان در جریان تغییرات سریع و دگرگونیهای اجتماعی در ابعاد خارجی و داخلی قرار گیرند، از آنجا كه دایرۀ تنازعات بشری، در حد قابل توجهی، به دایرۀ رقابت و برخورد رسانه ها با یكدیگر تبدیل شده است، در چنین فضایی، رسانه ها به طور روزافزون، بر كمیت و كیفیت برنامه های خبری می افزایند. نقش رسانه ها در مواقع بحران ها، در افزایش آگاهی مردم در ایجاد زمینۀ مناسب برای مشاركت آنها در پیشبرد برنامه های سیاسی و اجتماعی تعیین كننده است. به عنوان مثال می توان به فضاسازی رسانه ها برای مشاركت احاد مردم در انتخابات گوناگون، حمایت از برنامه های توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی كشور و مشاركت آنان در شرایط بحرانی مانند سیل، زلزله، خشكسالی، قطعی و… اشاره كرد.
- بیان مسأله
امروزه وسایل ارتباط جمعی[11](رادیو،سینما، تلویزیون و مطبوعات و… ) با انتقال اطلاعات و دانشهای جدید و تبادل افکارو عقاید عمومی درراه پیشرفت و توسعه فرهنگ و تمدن بشری نقش اساسی بر عهده دارند، عصر ما عصر ماهوارهها و کامپیوترهاست عصر تسلط بشر بر زمان و مکان، زمین و جهان است. امروز همه چیز در شرف تغییر و تحول قرار دارد و این تغییر همه اقشار را در بر میگیرد چه در شهر و چه در روستا و در این راه نمیتوان از نقش وسایل ارتباط جمعی در این تحولات چشم پوشید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-06-26] [ 04:08:00 ق.ظ ]
|