پایان نامه تعریف و تبیین رویکرد بازبن افکنی با تاکید بر اکنونیت در معماری معاصرایران ، ،نمونه موردی :طراحی سفارتخانه |
شده است .به نظرمیرسد که فقدان روشی برای ایجاد پیوند میان گذشته، حال و آینده ی معماری ما و سرگردانی میان تعلق
خاطر به گذشته و شوق برای اینده از اساسی ترین مفاهیم مغفول در یک قرن گذشته است. توجه به اکنونیت در معماری
امروز میتواند راهکاری برای برون رفت از نابسامانیهای وضع موجود باشد .این پایان نامه تلاشی است کوچک در جهت
توجه و تاکید بر اکنونیت و یافتن راهی در جهت پیوند میان گذشته،حال و آینده معماری ایران.
استفاده از روش “نظام آوایی توده و فضا” برای تحلیل معماری گذشته و استخراج اصولی که بتوان آنها را به عنوان
ساختارهایی برای امتداد آنچه در معماری گذشته در نظام کالبدی بنا رخ داده است و جاری کردن آن در معماری امروز
ایران از اساسی ترین اهداف این پژوهش بوده است. برای دستیابی به این مهم با تقسیم معماری به دو بخش بنیادگرا و نو
بنیاد سعی در ارائه ی تعریفی میانی بوده است تا راهی مبتنی بر اصول بنیادین و با نظر به آینده در میان راه های موجود
ایجاد گردد در واقع موضوع این پایان نامه با عنوان باز بن افکنی میتواند ظرفیتی نو باشد برای برون رفت از وضع کنونی
معماری ایران
فهرست مطالب
فصل اول (روش تحقیق) 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- ادبیات و مبانی نظری تحقیق: 3
1-3- طرح مسأله پژوهش: 6
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7
1-5- سوابق و پیشینه پژوهش… 9
1-6- روش تحقیق.. 15
1-7- چرایی انتخاب سایت… 19
فصل دوم (پیشینه تحقیق و چارچوب نظری) 20
2-1- مقدمه. 21
نطق 22
2-2- هویت… 24
2-2-1-هویت در علوم اسلامی 25
2-2-2-بررسی آرا و نظرات متفکرین معاصر 28
2-2-3-رابطه هویت و تقلید 30
4-2-2رابطه هویت و بدعت 32
2-2-5-هویت در نظریات معمارى و شهرسازى 33
2-2-6-گفتمان هویت با زمینه فرهنگى: 35
2-2-7-بحران هویت در معماری امروز 38
2-2-8-ترمینولوژی بحران هویت 40
2-3- سنت… 40
2-3-1-تعاریف 42
2-3-2-سنت گرایان 44
2-3-3-جایگاه جریان سنت گرا در میان سایر جریانهای کلامی 54
2-3-4-وحدت متعالی ادیان 56
2-3-5-تمایز میان عقلِ عقل و عقل جزیی 58
-6-3-2کثرت گرایی دینی 59
-7-3-2ابعاد سنت اصیل 60
-8-3-2تعارض میان سنت و مدرنیته 64
2-3-9-نتیجه 68
2-4- جستاری در مدرنیته و پست مدرنیته. 72
پست مدرنیزاسیون. 78
2-5- تقابل و تجادل مدرنیته و پست مدرنیته در اندیشه های شرقی و غربی.. 79
-6-2 معماری ایران در تب و تاب مدرنیته و پست مدرنیته. 85
فصل سوم (روش تحقیق) 93
مقدمه. 94
3-1- مقدمه ای بر باز بن افکنی.. 94
3-2- اهمیت طرح مسئله. 101
3-3- 3 – مکان یا نامکان.. 102
3-3-1-انسان و جهان دو جزء لاینفک 103
3-3-2-زیست جهان 104
3-3-3-مکان 104
3-3-4-پیکره و سیما (چشم انداز به عنوان نماد هویت) 106
3-3-5-نظم فضایی 107
3-3-6-رویداد 108
3-3-7-هویت فردی 108
3-3-8-خاطره 109
3-3-9-جهت گیری 109
3-3-10-یگانه پنداری 109
3-3-11-نا مکانی 110
3-4- اکنونیت… 133
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل نتایج) 139
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 138
معماری دیپلماتیک… 139
فصل پنجم. 161
طراحی.. 161
طرح و نقشه ها 162
فهرست تصاویر
شکل یک -بازتعریف ساختار توده و فضا به صورت کمی 16
شکل دو -گسترش تحلیل در دو راستای 16
شکل سه -گسترش در راستای محور 17
شکل چهار-گسترش با تعریف عناصر 17
شکل چنج -نظام آوایی توده و فضا 18
شکل شش -نظام آوایی توده و فضا 18
عبدالواحدد الوکیل ،برنده ی جایزه ی آقاخان 70
سفارت قطر تهران ،شرکت مشاور باوند ،حسین شیخ زین الدین 152
سفارت ایران در بانکوک ،تایسند ،سید هادی میرمیران 153
سفارت ایران در بانکوک ،تایسند ،سید هادی میرمیران 153
تحلیل سایت 159
پرسپکتیو پرنده 161
پرسپکتیو ناظر 162
پرسپکتیو داخلی 163
پرسپکتیو داخلی 163
:پرسپکتیو دید ناظر 164
پلان طبقه هم کف 165
:پلان زیر زمین 165
پلان طبقه اول 166
پلان طبقه دوم 166
فصل اول
کلیات تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 01:17:00 ب.ظ ]
|