آزمون فرضیه های تحقیق به ما نشان داد که بین مولفه‌های فردی مانند جنسیت ، وضعیت تاهل و.. با مکان استفاده از رسانه های جدید رابطه معنی داری وجود دارد از طرفی بین وضعیت تاهل و جنسیت با میزان استفاده از رسانه های جدید رابطه معنی داری یافت نشد و براساس نتایج بدست آمده از این پژوهش48% دانشجویان فقط از رسانه‌های جدید استفاده می‌کنند که میانگین سنی آنها بین 20-30 می باشد.

روایی این پژوهش از نوع صوری و پایایی آن برحسب ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر وابسته پژوهش 75% است.

واژگان کلیدی: رسانه، رسانه های جدید،  فرهنگ دینی،نقش رسانه های جدید

 


 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش…………………………………………………………………………….1

مقدمه………………………………………………………………………………………………….  2-3

1-1- بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………..3-4

2-1- طرح و تحدید موضوع……………………………………………………………………………………………….4

3-1- اهمیت موضوع…………………………………………………………………………………………………………4

4-1-ضرورت موضوع……………………………………………………………………………………………………….5

4-1- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..5

1-4-1- هدف اصلی………………………………………………………………………………………………………….5

2-4-1- اهداف فرعی………………………………………………………………………………………………………..5

فصل دوم: بررسی ادبیات نظری پژوهش…………………………………………………………..6

مقدمه………………………………………………………………………………………………………..7

گفتار اول: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………8

1-1-2- پیشینه های داخلی……………………………………………………………………………………………….8-10

نقد تحقیقات داخلی ذکر شده……………………………………………………………………………………………..10

2-1-2- پیشینه های خارجی…………………………………………………………………………………………..10-11

نقد تحقیقات خارجی ذکر شده……………………………………………………………………………………………11

گفتار دوم: رسانه ها(جدید وسنتی)……………………………………………………………………………………….12

1-2-2- مفهوم رسانه…………………………………………………………………………………………………….12-14

2-2-2- انواع نقش رسانه ها…………………………………………………………………………………………….14-15

3-2-2- انواع رسانه ها………………………………………………………………………………………………………15

4-2-2- انواع رسانه های جدید…………………………………………………………………………………………16-19

5-2-2- رسانه های اجتماعی مجازی…………………………………………………………………………………20-23

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

6-2-2- پارادایم رسانه های جدید…………………………………………………………………………………….24-26

7-2-2-  ویژگی و کارکردهای رسانه های جدید…………………………………………………………………..27

8-2-2-جمع بندی……………………………………………………………………………………………………….  28-29

9-2-2- ارتباطات و رسانه های سنتی……………………………………………………………………………………30

10-2-2- مهمترین ویژگی ها و کارکردهای ارتباطات سنتی…………………………………………………..31-32

11-2-2- آشنایی با رسانه های سنتی دینی…………………………………………………………………………32-36

12-2-2- ابعادی از الگوی ارتباطات سنتی در ایران……………………………………………………………….37-38

گفتار سوم: فرهنگ و دین ………………………………………………………………………………………………….39

1-3-2- مفهوم لغوی فرهنگ و شاخص های آن…………………………………………………………………..39-40

2-3-2-  بستر تاریخی‌مفهوم فرهنگ………………………………………………………………………………….40-43

3-3-2- دین…………………………………………………………………………………………………………………….44

4-3-2- تعریف فرهنگ دینی……………………………………………………………………………………………45-46

5-3-2- سرفصل های عملی فرهنگ دینی………………………………………………………………………………46

6-3-2- تبلیغ سنتی و مدرن پیام های دینی رسانه………………………………………………………………………47

7-3-2-ویژگی تبلیغات سنتی و مدرن………………………………………………………………………………..48-49

8-3-2- وجه پیام‌آوری رسانه برای دین…………………………………………………………………………………..49

9-3-2- انواع گفتمان………………………………………………………………………………………………………….50

10-3-2- وجه گفتمان‌پردازی رسانه برای دین…………………………………………………………………………50

11-3-2- “دین رسانه ای ” یا ” رسانه دینی”……………………………………………………………………………51

12-3-2- مهمترین خدمات رسانه به دین……………………………………………………………………………..51-52

13-3-2- مهمترین خدمات دین به رسانه……………………………………………………………………………..53-54

گفتارچهارم: نظریه ها……………………………………………………………………………………………………………55

1-4-2-نظریه ابزاری یا ابزارگرایانه………………………………………………………………………………………..55

2-4-2- رویکرد ذات گرایانه…………………………………………………………………………………………….56-57

3-4-2- نظریه اقتضاء یا اقتضاگرایانه………………………………………………………………………………………..58

4-4-2- نظریه برجسته سازی……………………………………………………………………………………………..59-60

5-4-2- نظریه استفاده و رضامندی………………………………………………………………………………………61-62

6-4-2- آنتونی گیدنز: ساخت یابی………………………………………………………………………………………….63

7-4-2- نظریه تغییرات فرهنگی……………………………………………………………………………………………….64

8-4-2- نظریه وابستگی………………………………………………………………………………………………………65-66

9-4-2-  نظریه رسانه های جدید…………………………………………………………………………………………..67-68

10-5-2- چارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………….69-70

6-2- فهرست متغیرها……………………………………………………………………………………………………………..71

7-2-  سوال های تحقیق………………………………………………………………………………………………………71-72

8-2-  فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………….72-73

فصل سوم:روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………74

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………..75

1-3- نوع و روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….76

2-3- تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها…………………………………………………………………………76-84

3-3- واحد تحلیل……………………………………………………………………………………………………………………84

4-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………..84

5-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………….84

6-3- تکنیک گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………….84

7-3- تکنیک پردازش داده ها……………………………………………………………………………………………………..85

8-3-  آزمون‌های آماری مورد استفاده………………………………………………………………………………………….85

9-3- روایی و پایایی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..86

فصل چهارم: بررسی یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………87

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….88

1-4- بررسی یافته های سطح توصیفی…………………………………………………………………………………….89-112

2-4- بررسی یافته های سطح تحلیلی   …………………………………………………………………………………………113

1-2-4-.فرضیه های اصلی…………………………………………………………………………………………………113-114

2-2-4-فرضیه های فرعی ………………………………………………………………………………………………….114-123

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………….124

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………125

1-5- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………..126

1-1-5- جمع بندی یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………126-128

2-1-5-جمع بندییافته های تحلیلی…………………………………………………………………………………….129-132

2-5- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………….133

3-5-پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………..134

1-3-5- پیشنهادهای اجرایی……………………………………………………………………………………………………….134

2-3-5- پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………………………………………………………..134

4-5- امکانات موجود درانجام پژوهش…………………………………………………………………………………………134

5-5- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………….135

فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………..136-137

فهرست منابع اینترنتی…………………………………………………………………………………………………………138-140

فهرست منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………………..140

فهرست وب سایت…………………………………………………………………………………………………………………..140

ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………………141

پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………….142-143

 


 

فهرست نمودار

1-1-4: نمودار دایره ای متغیر جنسیت……………………………………………………………………………………………89

2-1-4: نمودار متغیر سن……………………………………………………………………………………………………………..91

3-1-4: نمودار میله ای  متغیر سطح تحصیلات…………………………………………………………………………………91

4-1-4-: نمودار دایره ای  متغیر وضعیت اشتغال……………………………………………………………………………….92

5-1-4- : نمودار دایره ای  متغیر وضعیت تاهل…………………………………………………………………………………93

6-1-4- : نمودار متغیر نوع کسب آگهی های مذهبی ازرسانه……………………………………………………………..94

7-1-4- : نمودارمتغیر مدت زمان استفاده از رسانه سنتی(ساعت)………………………………………………………..95

8-1-4- : نمودار متغیر مدت زمان استفاده از رسانه جدید(ساعت)………………………………………………………96

9-1-4- : نمودار متغیر میزان استفاده از رسانه های سنتی…………………………………………………………………….97

10-1-4- : نمودار متغیر میزان استفاده از رسانه های جدید………………………………………………………………….98

11-1-4- : نمودار متغیر مکان استفاده از رسانه های سنتی…………………………………………………………………..99

12-1-4- : نمودار متغیر مکان استفاده از رسانه های جدید……………………………………………………………….100

13-1-4- : نمودار متغیر پایندی به اصول دین………………………………………………………………………………..102

14-1-4- : نمودار متغیر رعایت حق الناس…………………………………………………………………………………….103

15-1-4- : نمودار متغیر حفظ پوشش اسلامی………………………………………………………………………………..104

16-1-4- : نمودار متغیر تحقیق و تعمق درخصوص مطالعه کتب ارزشی، مذهبی و………………………………105

17-1-4- : نمودار متغیر شرکت درمراسم و سخنرانی‌های مذهبی………………………………………………………106

 

 

فهرست جداول

1-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیرجنسیت…………………………………………………………………………………89

2-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیرسن………………………………………………………………………………………90

3-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیرسطح تحصیلات……………………………………………………………………..91

4-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیروضعیت اشتغال……………………………………………………………………….92

5-1-4- جدول توزیع فراوانی جایگاه متغیروضعیت تاهل……………………………………………………………….93

6-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیر کسب آگهی های مذهبی…………………………………………………………94

7-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیر مدت  زمان استفاده  از رسانه های سنتی(ساعت)…………………………..95

8-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیر مدت  زمان استفاده  از رسانه های جدید(ساعت)…………………………..96

9-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیر میزان  استفاده  از رسانه های سنتی……………………………………………….97

10-1-4-جدول توزیع فراوانی متغیر میزان  استفاده  از رسانه های جدید……………………………………………..98

11-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیر مکان  استفاده  از رسانه های سنتی………………………………………………99

12-1-4- جدول توزیع فراوانی متغیر مکان  استفاده  از رسانه های جدید……………………………………………100

1-4 – جدول شاخص های آماری مربوط به سوالات فرهنگ دینی………………………………………………….101

13-1-4-جدول توزیع  فراوانی متغیر پایندی به اصول دین………………………………………………………………102

14-1-4- جدول توزیع  فراوانی متغیر رعایت حق الناس………………………………………………………………….103

15-1-4- جدول توزیع  فراوانی متغیر حفظ پوشش اسلامی……………………………………………………………..104

16-1-4-جدول توزیع  فراوانی متغیر تحقیق و تعمق درخصوص مطالعه کتب ارزشی، مذهبی و………………105

17-1-4-  جدول توزیع  فراوانی متغیر شرکت درمراسم و سخنرانی‌های مذهبی………………………………….. 106

18-1-4- شاخص آماری پرسشنامه سوالات 23تا27………………………………………………………………………107

19-1-4-جدول توزیع  فراوانی متغیر تمایل دست یابی به شبکه های اجتماعی علارغم فیلتر شدن………….108
20-1-4-جدول توزیع  فراوانی متغیررسانه های جدید وتغییرباورهای دینی…………………………………………109

21-1-4- جدول توزیع  فراوانی متغیر تاثیر رسانه های سنتی بر باورهای دینی………………………………………110

22-1-4-جدول توزیع  فراوانی متغیر تمایل  به شبکه های اجتماعی در مقایسه با رسانه های سنتی…………..111

23-1-4-  جدول توزیع  فراوانی متغیر تاثیر رسانه های سنتی در مقایسه با رسانه های جدید……………………112

1-2- 4 – جدول کای اسکوئر متغیر میزان استفاده از رسانه های جدید و ارتقاء فرهنگ دینی………………..113

2-2- 4 –  جدول کای اسکوئر متغیر مکان استفاده از رسانه های جدید  و فرهنگ دینی……………………….113

3-2- 4 – جدول کای اسکوئر متغیر عضویت در رسانه های جدید و باورهای دینی………………………………114

4-2- 4 –  جدول کای اسکوئر متغیر جنسیت و مکان استفاده از رسانه های جدید…………………………………114

5-2- 4-  جدول کای اسکوئر متغیر سن و مکان استفاده از رسانه های جدید……………………………………….115

6-2- 4 – جدول کای اسکوئر متغیرسطح تحصیلات و مکان استفاده از رسانه های جدید……………………….115

7-2- 4-  جدول کای اسکوئر متغیر وضعیت اشتغال و مکان استفاده از رسانه های جدید……………………….115

8-2- 4 – جدول کای اسکوئر متغیر وضعیت تأهل و مکان استفاده از رسانه ها……………………………………..116

9-2- 4 – جدول کای اسکوئر متغیر جنسیت و میزان استفاده از رسانه های جدید………………………………….116

10-2- 4 – جدول اسپیرمن متغیر وضعیت سن و میزان استفاده از رسانه های جدید………………………………..117

11-2- 4 – جدول اسپیرمن متغیر سطح تحصیلات و میزان استفاده از رسانه های جدید…………………………..117

12-2- 4- جدول کای اسکوئر متغیر وضعیت اشتغال و میزان استفاده از رسانه های جدید………………………118

13-2- 4- جدول کای اسکوئر متغیر وضعیت تاهل و میزان استفاده از رسانه های جدید……………………….118

14-2-4- جدول اسپیرمن متغیر سن و ارتقاء فرهنگ دینی دانشجویان……………………………………………….119

15-2-4- جدول کای اسکوئر متغیر جنسیتو ارتقاء فرهنگ دینی دانشجویان ………………………………….119

16-2- 4- جدول اسپیرمن متغیر سطح تحصیلات و ارتقاء فرهنگ دینی……………………………………………120

17-2-4- جدول کای اسکوئر متغییر وضعیت اشتغال و ارتقاء فرهنگ دینی………………………………………120

18-2-4- جدول کای اسکوئر متغییر تاهل و ارتقاء فرهنگ دینی…………………………………………………….121

19-2-4-  جدول اسپیرمن متغییر سن و میزان فرهنگ دینی…………………………………………………………….121

20-2-4- جدول اسپیرمن متغییر جنسیت و میزان فرهنگ دینی………………………………………………………..122

21-2-4-  جدول اسپیرمن متغییر سطح تحصیلات و میزان فرهنگ دینی……………………………………………122

22-2-4-  جدول کای اسکوئر متغییر وضعیت اشتغال و میزان فرهنگ دینی……………………………………….123

23-2-4-جدول کای اسکوئر متغییر وضعیت تاهل و میزان فرهنگ دینی………………………………………….123

فهرست تصاویر

 

تصویر 1- برخی از انواع رسانه های جدید در فضای مجازی……………………………………………………………..15

تصویر 2-  نمایی از صفحه توئیتر………………………………………………………………………………………………….19

تصویر 3- نمایی از صفحهfacebook…………………………………………………………………………………………….22

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...