پایان نامه بررسی تاثیر نوع رفتار معلم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) در نتایج ارزشیابی دانش آموزان شهرستان ایلام |
بررسی ادراک از رفتار معلم با خود پنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی شهر شیراز انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بین ادراک از رفتار معلم و خود پنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی بهطورکلی و به تفکیک جنسیت و پایه، درمجموع رابطهای معنادار وجود دارد.
بنابراین با توجه به مطالبی که بیان شد میتوان گفت در توسعهی آموزشوپرورش ملاکها و برگ خریدهای بسیاری نقش دارند، یکی از مهمترین این ملاکها نظام ارزشیابی در آموزشوپرورش است. در درون نظام ارزشیابی نیز عوامل زیادی قرار دارند؛ یکی از این عوامل دانشآموز است که نقش مؤثری در نظام آموزشی دارد. پس اگر ما شرایط مناسب را برای عملکرد این دانشآموزان در درون نظام آموزشی و نظام ارزشیابی فراهم کنیم تا آنها بتوانند استعدادها و تواناییها و عملکرد خودشان را به بهترین نحو به نمایش بگذارند این باعث بهبود و پیشرفت نظام آموزشی و رسیدن به بهترین نتیجه میشود. عامل دیگر معلم است و ازاینجهت معلم نقش انکارناپذیری در ارتقا و پیشرفت دانشآموزان و بخصوص تأثیر زیادی در سیستم ارزشیابی از دانشآموزان دارد. پس در اینجا با توجه به این امر که شخص معلم است که همیشه در ارتباط و تعامل بادانشآموزان است و ازهرجهت بر عملکرد و نگرش آنها تأثیر میگذارد پس باید به طریقه برخورد و نوع رفتار معلم بادانشآموزان همیشه توجه کافی داشته باشیم. لذا با توجه به این گفتهها باید نوع رفتار معلم بهعنوان یک مؤلفه یا متغیر و تأثیر آن بر عملکرد دانشآموزان (ارزشیابی از دانشآموزان) بیشازپیش در درون نظام آموزشی موردتوجه قرار بگیرد. همچنین با توجه به این امر که درس ریاضی یک از درسهای پایه و مهم در همهی مقاطع تحصیلی هست و معمولاً دانشآموزان بیشتر در این درس مشکلدارند لذا امتحان از درس ریاضی بهعنوان ملاک انتخابشده است. به همین خاطر در این پژوهش نقش و تأثیر نوع رفتار معلم در ارزشیابی از دانشآموزان در درس ریاضی موردبررسی قرارگرفته است. درهرصورت سؤال اصلی تحقیق حاضر به این صورت است:
«آیا نوع رفتار[6] معلم تأثیری[7] در نتایج[8] ارزشیابی[9] از دانشآموزان در هنگام برگزاری امتحان[10] دارد؟
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
الف. اهمیت نظری:
افزایش دانش نظری در زمینه ارزشیابی آموزشی.افزایش اطلاعات نظری درباره معلمان اثربخش و صلاحیتهای و مهارتهای معلم.
ب. اهمیت عملی:
کمک به مسئولان برای شناسایی مشکلات نظام ارزشیابی موجود و اقدام برای حل این مشکلات.
کمک به مدیران در جهت آمادهسازی فضای مناسب روانی در جلسه امتحان.
فراهم کردن زمینه برای توجه هرچه بیشتر به نقش و تأثیرگذاری معلم در بهبود عملکرد دانشآموزان.
نتیجهی این تحقیق کمک میکند تا برای بهبود عملکرد دانشآموزان در امتحانات نقش عوامل زمینهای را بیشتر در نظر بگیرند و در این راستا تصمیمات بهتری بگیرند.
کمک به مسئولان در زمینه انتخاب معلمان اثربخش برای تدریس و ارزشیابی در نظام آموزشی.
4-1 هدفهای تحقیق
الف. هدف کلی:
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی از دانشآموزان هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
ب.اهداف فرعی:
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
سایت های دیگر :
|
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-03-02] [ 06:56:00 ب.ظ ]
|