پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی تطبیقی مباحث ازدواج، طلاق و ارث از منظر حضرت امام خمینی |
1-کلیات 6
1-1- بخش اول: کلیات 6
1-1-1-بیان مسئله 6
1-1- 2- پرسشها و فرضیه های اصلی تحقیق 8
1-1-3- سوابق تحقیق 9
1-1-4- اهداف تحقیق 10
1-1-5- جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق 10
1-1-6- روش تحقیق 11
1-1-7- روش گرد آوری اطلاعات 11
1-1-8- جنبه جدید بودن تحقیق 11
1-2- بخش دوم: مفاهیم 11
1-2-1- معنی نکاح، طلاق و ارث از نظر لغت و اصطلاح 11
1-3- بخش سوم: زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) و صادقی تهرانی (رحمهالله). 13
1-3-1- زندگی نامه امام خمینی (رحمهالله) از ولادت تا رحلت. 13
1-3-2-زندگی نامه محمد صادقی تهرانی از ولادت تا رحلت 19
فصل دوم: ازدواج
1- ازدواج 28
2-1- بخش اول: اهمیت ازدواج و فواید آن از دیدگاه قرآن و روایات 28
2-1-1- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر قرآن 28
2-1-2- ارزش و اهمیت ازدواج از نظر روایات 33
2-2- بخش دوم: ازدواج دائم 36
2-2-1- نکاح 36
2-2-2- اهمیت دادن به متدین بودن زن و مرد در ازدواج 43
2-2-3- اهمیت و ماهیت مهریه 51
2-2-4- تعدد وکالت 51
2-2-5- سنخیت هماهنگی زوجین 52
2-2-6- حقوق هم آهنگ زن و شوهر 53
2-2-7- نفقه وتمکن زوج 54
2-3- بخش سوم: ازدواج موقت 55
2-3-1- ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعی 55
2-3-2- فرق میان عقد دایم و منقطع 59
2-3-4- عیب های مبطل عقد ازدواج 60
2-3-5- عدهای از زنها که ازدواج با آنان حرام است 61
2-3-6- احکام شیر دادن و شرایط ازدواج آن 72
فصل سوم: مبحث طلاق
3- مبحث طلاق 75
3-1- بخش اول: اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن و روایات 75
3-1-1- اهمیت طلاق از دیدگاه قرآن 75
3-1-2- اهمیت طلاق از دیدگاه روایات 80
3-2- بخش دوم: احکام طلاق 80
3-2-1- طلاق 80
3-2-2- طلاقدهنده و شرایط آن 85
3-2-3- صیغه ی طلاق 88
3-2-4-انواع طلاق 90
3-2-5- حكم محلل در صورت طلاق سوم 96
3-2-6- وقوع نُه طلاق عده ای 97
3-2-7- احکام متفرقه ی طلاق 98
3-2-8- عده ها: 100
فصل چهارم: بحث ارث
4- بحث ارث 108
4-1- بخش اول: اهمیت ارث از دیدگاه قرآن و روایات 108
4-1-1- اهمیت ارث از دیدگاه قرآن 108
4-1-2- اهمیت ارث از دیدگاه روایات 115
4-2- بخش دوم: احکام ارث 116
4-2-1- چه کسانی بواسته خویشی ارث میبرند 116
4-2-2- ارث زن و شوهر 121
4-2-3- ارث فردی که تغییر جنسیت داده، از والدین و فرزندان 134
4-2-4- حکم محرمیت، نسب، ارث و حلال زاده بودن فرزند پرورشگاهی 137
4-2-5- به ارث رسیدن اموال شبهه ناک یا حرام 137
4-2-6- توارث مسلمان و کافر 138
4-2-7- ارث و استطاعت در حج 141
4-2-8- مسائل متفرقه ی ارث 141
فصل پنجم: مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره)
5- مقایسه دیدگاهای امام خمینی (ره) و صادقی تهرانی (ره) 145
5-1- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ازدواج 145
5-2- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد طلاق 148
5-3- مقایسه دیدگاه امام خمینی(ره) و صادقی تهرانی در مورد ارث 148
بحث و نتیجه گیری 150
یشنهادها…………..155
فهرست منابع و مآخذ……………156
چکیده
مهمترین و اصلیترین ویژگیهای ازدواج، قانونمند بودن آن است. از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است که بسیار پسندیده و مطلوب است. اسلام با تشریح ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار میسازد، بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعیترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی میکند. امام خمینی (رحمهالله) میفرمایند: شرط است که عقد ازدواج به عربی صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. صادقی تهرانی (رحمهالله) میفرماید: عقد ازدواج به هر زبانی که باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ویژهاش که «أنکَحتُ» باشد، مثلا اگر مرد بگوید: «قبول داری زن من باشی؟» و زن بگوید: «قبول کردم»، به همین سادگی عقد ازدواج انجام شده و زن و مرد بر یکدیگر محرم میشوند. طلاق یعنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. امام خمینی میفرمایند: طلاق باید به صیغهی عربی خوانده شود، ولی تهرانی میفرمایند: در اجرای طلاق لفظ عربی شرط نیست. امام خمینی می فرماید: برای رجوع کردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، ولی صادقی تهرانی می فرمایند: در رجوع بر خلاف عقد بایستی بر این رجوع دو شاهد بگیرد. ارث به باقی ماندن اموال میت گفته میشود، که در اسلام بین ورثه میت، که به دو دسته نسبی و سببی می باشند تقسیم میشود که گروه نسبی شامل پدر، مادر، فرزندان و در صورت نبود فرزندان، فرزند آنان هرچه پایین رود، پدربزرگ و مادربزرگ هرچه بالا روند برادر و خواهر و فرزند آنها هرچه پایین رود، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها. گروه سببی شامل وارثانی که به واسطه زوجیت (زن و شوهر) با وجود گروه سهگانه ارث میبرند. تا زمانی که از هر طبقه یک نفر باقی است، کسی از طبقه بعد ارث نمی برد. و مقایسه ای می شود بین دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و محمد صادقی تهرانی(ره).
کلیدواژهها: ازدواج، طلاق، ارث، امام خمینی (رحمهالله)، صادقی تهرانی (رحمهالله).
مقدمه
ازدواج، عقدی است بین زن و مرد که زن را شرعاً بر مرد حلال میکند و هدف آن ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید نسل است. (قانون احوال شخصیت سوریه مصوب سال 1953، جمعآوری نژاد اعرابی ماده یک). نکاح، عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با یکدیگر متحد میشوند. (کاتوزیان، 1379، ص20).
ازدواج مرحله مهمی از تشکیل خانواده است که بیش از همهی مراسم و رویدادهای زندگی انسان در جنبههای متعدد فردی و زیستی و اجتماعی، امری جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار است. این فرایند عبارت است از کنش متقابل مرد و زنی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیدهاند. ازدواج بین فرهنگ و طبیعت تعادل برقرار میکند و از نوعی تقدس برخوردار است و در مقایسه با سایر روابط انسانی، تمامیتی بینظیر دارد. بدین معنا که ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی را پوشش میدهد. یکی از جمله مسائلی که از دیرباز در جامعه اسلامی ما حائز اهمیت بوده و مورد نقد و بررسی قرارگرفته مبحث «نکاح و یا به عبارتی ازدواج» است که در مذهب ما از طرف پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مورد تأکید قرارگرفته و ائمه معصومین روایات و احادیثی را در این خصوص نقل نمودهاند و از طرف علماء و فقهای عصر حاضر نیز
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 01:57:00 ب.ظ ]
|