پایان نامه ارشد رشته مدیریت گرایش مالی: بررسی مدیریت منابع انسانی بر عملکرد مالی شعب بانک ملی شهر اصفهان براساس مدل هاروارد |
فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………. 10
متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………. 11
روش تحقیق ………………………………………………………………………………………….. 11
محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………. 12
کاربرد نتایج……………………………………………………………………………………………. 12
قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………….. 13
تعاریف نظری واژه ها………………………………………………………………………………… 14
تعریف عملیاتی واژه ها و متغیرهای تحقیق …………………………………………………… 15
فصل دوم : ادبیات تحقیق
بخش اول : مدیریت منابع انسانی
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. 19
تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی ………………………………………………….. 20
تاریخچه مدیریت منابع انسانی در ایران …………………………………………………….. 23
تعاریف مدیریت منابع انسانی…………………………………………………………………… 24
فلسفه مدیریت منابع انسانی …………………………………………………………………….. 26
نگرش فرایندی به مدیریت منابع انسانی ……………………………………………………. 26
اهمیت مدیریت منابع انسانی برای سازمانها ……………………………………………….. 27
عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی ………………………………………………………. 29
ویژگی فعالیت های مدیریت منابع انسانی …………………………………………………. 29
مدیریت استراتژیک منابع انسانی ……………………………………………………………. 29
ماهیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی…………………………………………………. 30
ماهیت تعهد محوری مدیریت منابع انسانی ……………………………………………… 31
کارکنان به عنوان «سرمایه انسانی» ……………………………………………………….. 32
مدیریت منابع انسانی به عنوان فعالیت مدیریت- محور………………………………. 33
اهداف مدیریت منابع انسانی …………………………………………………………………… 34
استراتژی منابع انسانی…………………………………………………………………………. 35
مکاتب توسعه استراتژی………………………………………………………………………… 36
فعالیت ها و نقش های مدیریت منابع انسانی……………………………………………. 36
فعالیت ها وظایف……………………………………………………………………………….. 37
نقش های مدیریت منابع انسانی………………………………………………………………… 38
سیستم اطلاعات منابع انسانی………………………………………………………………… 41
برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی…………………………………………………….. 42
عوامل مهم در گسترش نقش مدیریت منابع انسانی…………………………………… 43
مدیریت منابع انسانی و مدیریت کارکنان …………………………………………………… 44
الگو های توانمند سازی…………………………………………………………………………. 45
مکتب روابط انسانی……………………………………………………………………………. 49
مقایسه مدل های تدوین استراتژی منابع انسانی……………………………………….. 50
مدل جنبه های سخت ونرم…………………………………………………………………….. 52
مدل چارچوب مدیریت منابع انسانی هاروارد…………………………………………. 53
مدل کاربرد تئوری سیستم در مدیریت منابع انسانی………………………………….. 55
مدل ذینفع ها…………………………………………………………………………………… 55
مدل نظام منابع انسانی بر اساس کارکرد های منابع انسانی ……………………….. 57
جهانی شدن و مدیریت منابع انسانی…………………………………………………… 58
حسابداری منابع انسانی…………………………………………………………………… 59
موضوعات پرسنلی در منابع انسانی……………………………………………………… 63
آینده مدیریت منابع انسانی……………………………………………………………….. 66
نقش درحال تغییرمنابع انسانی…………………………………………………………….. 68
چالش ها……………………………………………………………………………………… 69
نقش منابع انسانی درمسئولیت اجتماعی……………………………………………….. 72
بخش دوم عملکرد
مقدمه………………………………………………………………………………………….. 76
تعریف مدیریت عملکرد…………………………………………………………………… 77
هدف مدیریت عملکرد……………………………………………………………………. 80
موضوعات مهم در مدیریت عملکرد………………………………………………. 81
فرایند مدیریت عملکرد………………………………………………………………….. 83
عوامل تاثیرگزاردراجرا وپیاده سازی نظام مدیریت عملکرد………………………. 84
مزایا ومعایب………………………………………………………………………………. 85
بهره وری……………………………………………………………………………………… 89
اصول مدیریت بهره وری………………………………………………………………… 90
ارتباط ارزیابی عملکردومدیریت عملکرد……………………………………………… 91
ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………….. 92
هدف نهایی ارزیابی عملکرد……………………………………………………………… 93
روش های ارزیابی عملکرد……………………………………………………………… 94
ضرورت واهمیت ارزیابی عملکرد…………………………………………………….. 96
شاخص های ارزیابی فردی……………………………………………………………… 97
نسبت های مالی الزام آور برای سیستم بانکی………………………………….. 98
شاخص های کملز از عملکردمالی…………………………………………………….. 99
بخش سوم رابطه مدیریت منابع انسانی وعملکرد
مقدمه ……………………………………………………………………………………….. 102
ارزیابی عملکرد در مجموعه منابع انسانی………………………………………. 103
چراشاخص های کلیدی عملکرد بکار می بریم؟…………………………………… 107
شاخص های کلیدی عملکرد…………………………………………………………….. 108
چگونگی تاثیرگزاری مفاهیم……………………………………………………….. 110
بخش چهارم سوابق تحقیق
تحقیقات فارسی…………………………………………………………………………. 113
تحقیقات خارجی………………………………………………………………….. 116
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………. 120
روش تحقیق …………………………………………………………………………… 120
جامعه آماری………………………………………………………………………………. 121
حجم نمونه آماری …………………………………………………………………….. 121
قلمرو پژوهش …………………………………………………………………………. 122
شیوه اجرای پژوهش………………………………………………………………… 122
ابزار گرد آوری اطلاعات……………………………………………………………… 123
پایایی(قابلیت اعتماد )………………………………………………………………125
روایی(اعتبار) ………………………………………………………………………….. 126
روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………….. 127
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده های آماری
مقدمه ………………………………………………………………………………….. 129
آمار توصیفی…………………………………………………………………………….. 130
بررسی توصیفی شاخص مدیریت منابع انسانی……………………………. 134
بررسی توصیفی عملکرد مالی……………………………………………………. 136
– آزمون نرمال بودن توزیع داده ها…………………………………………… 137
آمار استنباطی …………………………………………………………………….. 138
-آزمون فرضیه های تحقیق رگرسیونی با لیزرل……………………………… 149
– رتبه بندی مولفه ها…………………………………………………………….. 156
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه……………………………………………………………………………… 159
یافته های توصیفی……………………………………………………………… 160
یافته های استنباطی………………………………………………………… 161
فرضیه های تکمیلی……………………………………………………………… 164
پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………….. 166
محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………… 168
فهرست منابع…………………………………………………………………… 170
ضمائم……………………………………………………………………… 175
چکیده لاتین …………………………………………………………………..
چکیده:
در این پژوهش تحت عنوان « بررسی مدیریت منابع انسانی برعملکرد مالی شعب بانک ملی » که در شعب بانک ملی شهر اصفهان صورت گرفت سعی شده است فرآیند مدیریت منابع انسانی وعملکرد مالی ورابطه این دو مهم مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد به همین منظور بااستفاده از مدل هاروارد که شال پنج متغیر عوامل موقعیتی، گروه های ذینفع، سیاست های منابع انسانی، نتایج منابع انسانی و دستاورد های منابع انسانی می باشند هر کدام به طور کامل موردشرح قرار داده شده ورابطه هر کدام با متغیر های مالی بانک مورد بررسی قرار گرفته است. . برای آزمون فرضیه های پژوهش سه پرسشنامه(منابع انسانی،عملکردمالی وضع موجود،عملکرد مالی وضع مطلوب) که هر کدام شامل بیست وسه سوال می باشد تنظیم وبین مدیران شعب توزیع گردید به منظور سنجش از مقیاس فاصله ای لیکرت ( طیف لیکرت [1] ) استفاده شد . داده های پرسشنامه های مذکور وارد محیط نرم افزار spss شد ، و بعد از اجرای عملیات پیرایش داده ها ، خصوصاً با استفاده از آلفای کرونباخ ، این داده ها جهت آزمون مدل ، وارد محیط نرم افزار Lizrel شد و حول فرضیه های تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شدند که نتایج حاصله نشان داد ، بکارگیری صحیح شیوه های مدیریت منابع انسانی درعملکرد مالی شعب تاثیر دارد وباعث ارتقاء وافزایش عملکرد می گردد. همچنین تمامی معیارهای چندگانۀ نیکویی برازش مدل پژوهشی ، حکایت از نیکویی برازش بسیار خوب مدل نهایی با داده های جمع آوری شده از شعب بانک ملی شهراصفهان دارد . همچنین بر اساس آزمون کولموگروف – اسمیرنوف [2] همه عوامل در نمونه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی می کنند زیرا سطح معنی داری بیش از 5 درصد است همچنین نتایج آزمون همبستگی بین متغیرهای مستقل ( متغیر های مدل هاروارد ) و متغیر وابسته ( متغیر های عملکرد مالی ) حاکی از تائید تمام فرضیه های تحقیق است . با توجه به اینکه سطوح معنی داری اثر کلیهی متغیرهای مستقل و عرض از مبدأ کمتر از خطای %5 است لذا متغیرهای مذکور در مدل حضور دارند و مدل رگرسیونی با حضور کلیه متغیرهای مستقل ارایه میگردد. نتایج ارایه شده حکایت از تأیید اثر مولفه های مدیریت منابع انسانی (به عنوان متغیرهای مستقل) بر متغیر وابسته (عملکرد مالی) دارند.
مقدمه:
بیش از دو دهه است که پرسشی عمیق، ذهن متولیان و علاقهمندان حوزه منابع انسانی در سازمانها را به خود مشغول داشته است: ارتباط بین منابع انسانی و عملکرد شرکت چیست؟ برایان بکر، حلقه مفقوده میان این دو را جعبه سیاه می نامد و در پژوهشهای خود همواره در جستجوی کشف آن برآمده است. او منابع انسانی را نوعی معماری می داند که مرکب است از سیستمهای منابع انسانی، عملیات منابع انسانی، شایستگیهای منابع انسانی و رفتار کارکنان، که همگی منعکس کننده توسعه مدیریت سرمایه انسانی استراتژیک سازمان است. سهم عملکرد منابع انسانی در عملکرد شرکت، مستلزم تدوین واجرای سازوکار سنجش عملکرد منابع انسانی است. طراحی و اجرای یک سیستم سنجش منابع انسانی که از آن به عنوان ارزیابی متوازن منابع انسانی یاد می شود، اهرم مهمی را در اختیار شرکتها قرار میدهد تا بتوانند در طراحی و جاریسازی استراتژی منابع انسانی موثرتر عمل کنند. محیط رقابتی کسب و کارها به سرعت در حال جهانی شدن است. هر روز شرکتهای بیشتری از طریق صادرات تولیدات خود و ساخت کارخانه در سایر کشورها و تشکیل مشارکت و همکاری با شرکتهای خارجی، وارد بازارهای بین المللی می شوند. محققان و مدیران جوامع و سازمانهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اندکه مهمترین عامل موثر درتغییرات و رشد و توسعه سازمانها، برنامه ریزی، آموزش و بهبود توانایی های نیروی انسانی است.. منابع انسانی سرمایههای بنیادی سازمانها و منشاء هرگونه تحول و نوآوری در آنها تلقّی میشوند. انسان موجودی است تغییر پذیر با تحوّلات و تواناییهای بالقوه بیشمار. این تواناییها باید ارزیابی و تحت شرایط تعلیم و تربیتی مطلوب از قوه به فعل در آیند. از دیدگاه سازمانی ارزیابی عملکرد کارکنان، وظیفهای ضروری و انکارناپذیر در زمینه سنجش پیشرفت افراد در مسیر نیل به اهداف و مأموریتهای سازمانی است. بر این اساس مدیریت منابع انسانی امروزه به عنوان یکی از مهمترین دانش های مورد نیاز در سازمان ها و مجموعه مهارت های مدیران در نظر گرفته می شود.
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه:
امروزه شاهد تغییرات اساسی و سریع در جوامع و سازمان ها هستیم. این تغییرات در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، توانایی وتعامل انسان ها و تکنولوژی می باشد. تغییرات سریع و موثر مانعی بزرگ برای پیش بینی آینده می باشد. اما این کار سخت را سازمانهای موثر باید متقبل شوند. بدون پیش بینی صحیح، توانایی سازمان ها به منظور طرح ریزی برای برآوردن نیازهای آینده محدود می شود. لذا برای بقا و رقابت موثر و تامین خدمات اساسی باید موضوعات اساسی چالش ها و فرصت هایی که سازمان ها در آینده روبرو می شوند، پیش بینی کنند و این حقیقتی برای مدیریت به ویژه در حوزه منابع انسانی در آینده می باشد.مهمترین وظیفه مدیر، هدایت امکانات سازمان برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده است. این امکانات و تسهیلات در دو قالب کلی به نام سرمایه مادی و انسانی در سازمان مشهود است.هر قدر میل و علاقه به کار و محیط کار و اعتقاد به اهداف و ارزشهای سازمان و توجه به انتظارات عمومی عمیق تر و قوی تر باشد، تعهدات فردی، سازمانـی و اجتماعی بیشتری به وجود می آید.. امروزه مفاهیم و رویکردهای نظیر انتخاب، به کارگیری ، نگهداری، کار تیمی، تنبیه، موفقیتها و شکستهای کاری، مشارکت، تفویض اختیار، آموزش و یادگیری، انگیزهبخشی و تواناسازی، بهبود مستمر و نظایر آن همگی جنبهها و جلوههای گوناگون «توسعه منابع انسانی1[1]» است. محققان و مدیران جوامع و سازمانهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اندکه مهمترین عامل موثر درتغییرات و رشد و توسعه سازمانها، برنامه ریزی، آموزش و بهبود توانایی های نیروی انسانی است.می توان به سادگی بیان نمود که بدون افراد کارآمد، دستیابی به اهداف سازمانی غیرممکن است..دراین فصل ابتدابیان مسئله صورت می گیردوبعدازآن یک تعریف کلی ازمدیریت منابع انسانی همچنین یک تعریف کلی ازارزیابی عملکرد می شود آنگاه سوال اصلی تحقیق بیان شده وبعدازآن فرضیات به ترتیب مشخص می گردند.بعدازاین کارمتغیرهای تحقیق اعم ازمتغیرمستقل ومتغیروابسته مشخص می شودوسپس قلمروتحقیق موردنظربیان می گردد همچنین روش تحقیق صورت گرفته بیان می شودودرآخراین گفتار واژه هاو متغیرهای تحقیق به صورت عملیاتی بیان می شود.
2-1- تعریف و بیان مسأله
مدیریت منابع انسانی هدایت اثربخش افراد را در محیط کار در بر می گیرد و موضوع مهمی که با اجرای آن مورد تاکید قرار می گیرد، این مطلب است که کارکنان، دارائی های ارزشمند یک سازمان می باشند بدون تردید نیروی انسانی یا عامل انسانی شریفترین، مهمترین و با ارزشترین عامل بین عوامل و منابع تولید می باشد، این عامل به همراه و امکانات مادی به اطارف و خواستههای سازمانها که ارایه بازده و محصولات با حداکثر کارآیی به مردم و جوامع بصورت کالاها و خدمات است، جنبه تحقیق میبخشد. عامل شغلی در سازمانها و دیگر مؤسسات کامل کلیه افراد و کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، متخصصین، کارشناسان، کارمندان و کارگران در ردهای مختلف شغلی می باشد. امروزه رشد و تعالی سازمانها و مؤسسات در گرو و بکارگیری صحیح منابع انسانی است و انسانها در زمانهای خالص ایفاگر نقسها و وظایف گوناگونی می باشند. بنابراین منابع انسانی سازمان اعم از مدیران، سرپرستان، کارشناسان و سایر کارکنان، منابع دیگر را تلفیق، ترکیب و برای نیل به اهداف سازمان هماهنگ، یکپارچه و مجهز میکند. سازمانها منهای منابع انسانی در واقع یعنی هیچ و هیچ ارزشی ندارند، انسان مهمترین سرتآ سازمان است، چنانچه عامل انسانی سازمان را حذف کنند، آنچه باقی میماند یعنی عوامل و امکانات چون ساختمانها، ماشین آلات، تجهیزات و … که به فوری خود قابل استفاده نمیباشد و پیشیزی ارزش ندارد، انسان است که به آن روح میدهد و از آنها در جهت ارتقاء بهبود تکامل زندگی خویش بهره میبرد،مدیریت استراتژیک منابع انسانی با معنای وسیع خود در دنیای امروزی می کوشد که آموزش و توسعه کارکنان، بهبود سازمانی و مسیر پیشرفت شغلی را در هم آمیزد تا افراد، گروهها و سازمانها به شیوه ای اثر بخش رشد کنندچون کارکنان مهم ترین بخش سازمان هستند.این کارکنان اند که درسطوح مختلف سازمان بینش هاراخلق می کنند،ارزش هاوماموریت هاراتعریف می کنند،اهداف راتعیین وطرح های استراتژیک راطراحی واجرا می کنند منابع انسانی می تواند و باید نقش استراتژیک و کلیدی در طراحی و اجرای استراتژ ی های تحول و انتقال سازمانی ایفا کندپس منابع انسانی مهم ترین بخش سازمان است وتمامی زیرمجموعه های منابع انسانی به نحوی درکارسازمان وعملکردسازمان تاثیردارند انسان بزرگترین و با ارزش ترین دارایی یک سازمان است که هرگز در ترازنامهها و صورتهای سود و زیان شرکتها و مؤسسات منعکس نمی شود در جایی که سودآوری یازمان با انسان است و انسانها پشتوانه مطمئن مستحکم برای کسب موفقیت سازمانها هستند. اگر اولین جریان رشد و تعالی سازمانی را انسانها یا منابع انسانی آنها بشمار آوریم، آموزش و بهسازی منابع انسانی در بین جریان در رشد و توسعه و بهبود سازمانی میباشد. آموزش نوعی سرمایهگذاری مفید و یک عامل کلیدی در توسعه محسوب میگردد که چنانچه بدرستی و شایستگی برنامهریزی و اجرا شود میتواند بازده اقتصادی قابل ملاحظهای داشته باشد. آموزش و بهسازی منابع انسانی یک اقدام راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمانی و در سطح ملی و حتی فراملی منجر به افزایش بهرهوری میگردد. با توجه به اهمیت مقوله عملکرد مالی در زمینه ارزیابی عملکرد که قبلا به طور مشروح بیان شد مجری این تحقیق برآنست تا از دیدگاهی کاملا متفاوت و با استناد به اهداف بلند مدت و استراتژیکی بانک ملی و همچنین با توجه به روند تغییرات فناوری و همچنین پراهمیت شدن بحث مهم ارزیابی عملکرد در چند سال اخیر و آینده؛ اولا وضعیت مطلوب عملکرد، مهارت و نگرش مشاغل موجود در این سازمان را تعیین کرده، انها را اولویت بندی نموده و سپس وضعیت موجود و عملکرد واقعی مشاغل را در پنج متغیر مدل هاروارد تعیین کرده و بر اساس فاصله بین نیازهای معیاری ( وضعیت مطلوب) و نیازهای هنجاری ( وضعیت موجود ) کمبودها و نقایص و نیازهای آموزشی را تعیین، آنها را اولویت بندی و برای رفع آنها برنامهای مناسب طراحی کند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 02:06:00 ب.ظ ]
|