حداکثر کارایی این زنجیره و به دنبال آن بهره گیری از این زنجیره جهت تقویت مزیت های رقابتی خود می­باشد. به دلیل شرایط خاص کنونی کشور و همراستایی عوامل انتخاب شده در مدل تحقیق حاضر و نیازمندی­های شرکت پایاکلاچ، انجام این تحقیق می­تواند به عنوان راهنمایی در انتخاب استراتژی های سازمان در جهت تعیین چشم­اندازهای آتی آن باشد. 

 

بر این اساس ضرورت بررسی ارتباط کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در فضای تولیدی نمایان می­گردد.

 

 

 

اهداف تحقیق:


هدف اساسی تحقیق پیش رو عبارت است از بررسی رابطه کارکرد های مدیریت زنجیره تأمین با مزیت رقابتی و  عملکرد سازمانی

 

اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:

 

بررسی رابطه کارکرد های مدیریت زنجیره تأمین با مزیت رقابتی.
بررسی رابطه کارکرد های مدیریت زنجیره تأمین با عملکرد سازمانی.
بررسی رابطه مزیت رقابتی با عملکرد سازمانی.


 

 

فرضیه­های تحقیق:


فرضیات تحقیق، روابط میان کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی را می­سنجند، که به صورت زیر صورت­بندی می­شوند:

 

بین کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
بین کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین و مزیت رقابتی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
بین مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.


1-6- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش:

 

1-6-1- تعریف نظری متغیرهای پژوهش:

 

کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین: مدیریت زنجیرۀ تأمین به عنوان یک استراتژی رقابتی برای یکپارچه­سازی تأمین­کنندگان و مصرف­کنندگان با هدف بهبود پاسخ­گویی و انعطاف­پذیری سازمان­های تولیدکننده یا خدمت­رسان تعریف شده (لی و همکاران، 2006) و به یک رویکرد مدیریت فرآیندمحور برای منبع­یابی، تولید و تحویل محصول/ خدمت به مصرف­کننده نهایی یا به طور گسترده­تر به هماهنگی اعضای مختلف زنجیرۀ تأمین اشاره دارد.

 

مزیت رقابتی: مزیت رقابتی عاملی است که یک سازمان با آن قادر است یک وضعیت دفاعی در برابر رقبایش ایجاد کند که شامل قابلیت­هایی است که به یک سازمان امکان می­دهد تا خودش را از رقبایش متمایز سازد (چشمبراه، مرتضوی، 1386).

 

عملکرد سازمانی: عملکرد سازمانی را چگونگی و نحوه دستیابی به اهداف مالی و اهداف بازار تعریف کرده­اند. اصطلاحات اهداف مالی، سودآوری سازمانی، بازگشت سرمایه و رشد فروش، عملکرد کسب و کار و اثربخشی سازمانی، شاخص­هایی از عملکرد سازمانی هستند (لی و همکاران، 2006).

 

 

 

تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش:

 

ادامه مطلب

سایت های دیگر :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...