پایان نامه شناسایی و ارائه عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط در ایران |
1-5-نوع تحقیق :…………………………………………………………………………………………………………………………..11
1-6- قلمرو تحقیق:…………………………………………………………………………………………………………………….. 12
1-7-جامعه آماری و نمونه آماری : ………………………………………………………………………………………………..12
1-8 – روش گردآوری اطلاعات :……………………………………………………………………………………………………12
1-9-آزمون های آماری :…………………………………………………………………………………………………………………13
1-10- تعریف واژه ها و متغیرهای تحقیق :……………………………………………………………………………………….13
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: ادبیات تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………….17
2-1- مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………………………18
2-2-مبانی نظری پژوهش : …………………………………………………………………………………………………………….19
2-3- تاریخچه تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………………………………………21
2-4- ضرورت و اهمیت تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………………………..22
2-5- تعریف تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………………………………………..24
2-6- تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی : ………………………………………………………………………26
2-7- تحلیل تجارت الکترونیک : ……………………………………………………………………………………………………28
2-8- مدل های تجارت الکترونیک : ……………………………………………………………………………………………….29
2-9- عناصر مورد نیاز برای توسعه تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………….31
2-10- گریز ناپذیر بودن تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………………………..32
2-11- رسالت تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………………………………………33
2-12- مزیت های تجارت الکترونیک : ……………………………………………………………………………………………36
2-13- چارچوب تجارت الکترونیک : ……………………………………………………………………………………………..38
2-14- نیاز های لازم برای تجارت الکترونیک : ………………………………………………………………………………. 40
2-15- ضرورت تعیین چشم انداز تجارت الکترونیک : ……………………………………………………………………..41
2-16- اهداف چشم انداز تجارت الکترونیک : …………………………………………………………………………………42
2-17- تجارت الکترونیک در مقایسه با تجارت سنتی : ……………………………………………………………………..46
2-18- زیر ساخت های لازم برای تجارت الکترونیک : ……………………………………………………………………..47
2-19- جهانی شدن و تجارت الکترونیک : ………………………………………………………………………………………48
2-20- تجارت الکترونیک و روند آن در جهان : ……………………………………………………………………………….50
2-21- بنگاه های کوچک و متوسط : ………………………………………………………………………………………………51
2-22- تعریف کسب و کار کوچک و متوسط در ایران : …………………………………………………………………….52
2-23- تعریف کسب و کار کوچک و متوسط در سایر کشورها : ……………………………………………………….53
2-23-1 – تعریف بنگاه های کوچک و متوسط در تایوان : ………………………………………………………………..55
2-23-2 – تعریف بنگاه های کوچک و متوسط در هندوستان : …………………………………………………………..56
2-23-3 – تعریف بنگاه های کوچک و متوسط در نیوزلند : ……………………………………………………………….57
2-24- تاریخچه کسب و کارهای کوچک و متوسط : ………………………………………………………………………..57
2-25- نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط : ……………………………………………………………………………..58
2-26- ضرورت توجه به کسب و کارهای کوچک : ………………………………………………………………………….60
2-27- موانع توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط : …………………………………………………………………..61
2-28- نقش ، اهمیت و مفهوم شرکتهای کوچک در ایران : ………………………………………………………………..64
2-29- ماهیت شرکتهای تجاری کوچک و متوسط : …………………………………………………………………………..65
2-30- استفاده از فناوری اطلاعات توسط شرکتهای کوچک و متوسط : ………………………………………………69
2-31- نقش تجارت الکترونیک بر کسب و کارهای کوچک و متوسط : ……………………………………………….70
2-32- مزایای استفاده از تجارت الکترونیک در SMES : …………………………………………………………………..70
2-33- مشکلات SMES ها در پذیرش تجارت الکترونیکی : ……………………………………………………………..71
2-34- معیارهای بکارگیری فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط : …………………………………78
2-35- اینترنت : ……………………………………………………………………………………………………………………………80
2-36- امکانات اینترنتی : ……………………………………………………………………………………………………………….81
2-37- استفاده از اینترنت : …………………………………………………………………………………………………………….84
2-38- معیارهای موثر در پذیرش و استفاده از اینترنت توسط SMES ها : …………………………………………..84
2-39 مدل KPMG : ……………………………………………………………………………………………………………………85
2-40- مدل مارتین و ماتلای : ………………………………………………………………………………………………………..86
2-41- مدل الهی و حسن زاده : ………………………………………………………………………………………………………88
2-42- مدل کوپر و برگس : …………………………………………………………………………………………………………..88
2-43- مدل چیاهو و همکاران : ……………………………………………………………………………………………………..89
2-44- چارچوب TOE : ……………………………………………………………………………………………………………….90
2-45- مدل لینگ : ………………………………………………………………………………………………………………………..93
2-46- مدل گرندون : ……………………………………………………………………………………………………………………95
2-47- مدل رشید و کریم : …………………………………………………………………………………………………………….97
2-48- مطالعات انجام شده توسط کندال و همکاران : ……………………………………………………………………….99
2-49- مدل وانگ و سائی : ………………………………………………………………………………………………………….101
2-50- مدل دانیل و گمیشا : …………………………………………………………………………………………………………103
2-51- مطالعات ولاگیا و شتری : ………………………………………………………………………………………………….104
2-52- مدل مولا و لیکر : …………………………………………………………………………………………………………….104
2-53- مطالعات شن و همکاران : …………………………………………………………………………………………………105
2-54 – تجارت الکترونیک و جایگاه ما : ……………………………………………………………………………………..105
بخش دوم : پیشینه پژوهش :…………………………………………………………………………………………………………106
2-55- مطالعات خارجی :……………………………………………………………………………………………………………106
2-56-مطالعات داخلی: ………………………………………………………………………………………………………………..107
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1-مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………………………109
3-2- طرح تحقیق :………………………………………………………………………………………………………………………109
3-3- روش جمع آوری اطلاعات جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری :……………………………………..110
3-4- ابزار تحقیق و مدل مفهمومی تحقیق : ……………………………………………………………………………………111
3-5- تحلیل پرسشنامه : ……………………………………………………………………………………………………………….114
3-6- اعتبار یا روایی تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………. 115
3-7- اعتماد یا پایایی تحقیق :……………………………………………………………………………………………………… 116
3-8- روش تحلیل داده های آماری : …………………………………………………………………………………………… 118
3-9- شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهران : ……………………………………………………………………………… 119
3-10- فلوچارت مراحل انجام پژوهش : ……………………………………………………………………………………….120
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
4-1- مقدمه : ……………………………………………………………………………………………………………………………..122
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها : ……………………………………………………………………………………………………..122
4-3- تحیل های توصیفی : …………………………………………………………………………………………………………..123
4-4- تجزیه و تحلیل استنباطی : …………………………………………………………………………………………………..133
4-4-1- آزمون تحلیل عاملی : ……………………………………………………………………………………………………..133
4-4-2- شاخص kmo و آزمون بارتلت : ………………………………………………………………………………………133
4-5- اولویت بندی عوامل مرتبط با بعد فنی : …………………………………………………………………………………136
4-6- اولویت بندی عوامل مرتبط با بعد سازمانی : …………………………………………………………………………..138
4-7- اولویت بندی عوامل مرتبط با بعد محیطی : ……………………………………………………………………………140
4-8- اولویت بندی عوامل اصلی : ………………………………………………………………………………………………..143
4-9- اولویت بندی عوامل با توجه به میانگین و میانگین رتبه ای : ……………………………………………………146
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 149
5-1- تفسیر نتایج حاصل از اطلاعات دموگرافیک نمونه پژوهش……………………………………………………….150
5-1-1 – سن نمونه جامعه آماری : ……………………………………………………………………………………………….150
5-1-2- بررسی جنسیت نمونه آماری : …………………………………………………………………………………………150
5-1-3- بررسی سطح تحصیلات نمونه آماری : ……………………………………………………………………………..151
5-1-4- بررسی وضعیت تاهل نمونه آماری : ………………………………………………………………………………….151
5-1-5- بررسی رشته تحصیلی نمونه آماری : …………………………………………………………………………………151
5-1-6- بررسی پست سازمانی نمونه آماری : …………………………………………………………………………………151
5-1-7- سن کسب و کار مورد مطالعه : ……………………………………………………………………………………….151
5-1-8- تعداد پرسنل شرکتهای مورد مطالعه : ………………………………………………………………………………..152
5-2- نتایج دیگر آزمون ها : …………………………………………………………………………………………………………152
5-2-1- تحلیل عاملی : ……………………………………………………………………………………………………………….152
5-2-2- آزمون فریدمن و اولویت بندی داخل جنبه های عوامل تاثیر گذار بر تجارت الکترونیک…………..153
5-3- محدویت های پژوهش: ………………………………………………………………………………………………………157
5-4- پیشنهادات : ……………………………………………………………………………………………………………………….157
5-4-1 – پیشنهادات اختصاصی متناسب با سوالات تحقیق : …………………………………………………………….159
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی : ……………………………………………………………………………………………160
پیوست ها :………………………………………………………………………………………………………………………………….
منابع و ماخذ: ………………………………………………………………………………………………………………………………
منابع فارسی:………………………………………………………………………………………………………………………………..
منابع انگلیسی:………………………………………………………………………………………………………………………………
چکیده انگلیسی: …………………………………………………………………………………………………………………..
چکیده فارسی:
صنایع کوچک و متوسط، یکی از اصلی ترین ارگانهای اقتصاد جهان کنونی هستند تا حدی که از آن به عنوان قلب اقتصاد جهان امروز یاد می شود. امروزه نقش بنگاههای کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها در سراسر جهان شناخته شده است و در نتایج مطالعات، تحقیقات وگزارشهای رسانه های گوناگون بر آن تأکید می شود زیرا حدود 99 درصد از بنگاهها را بنگاههای کوچک و متوسط تشکیل میدهند و درحدود نیمی از تولید ناخالص داخلی کشورها متعلق به این بنگاههاست(محمدرضا سعادت-1390).همچنین این سازمانهای نقش بسیار مؤثری در رونق اقتصادی ،کارآفرینی اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری ، توزیع ثروت در جامعه و کاهش فقر ، توسعه محلی و منطقه ای دارند. اینترنت نیز از جمله ابزاری است که تمامی افراد دنیا بدون واسطه با یکدیگر مرتبط نموده است و تاثیر بسزایی در برقراری ارتباط افراد و سازمانها با یکدیگر دارد.
زیر ساخت تحولات پیچیده دنیای امروز را فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی تشکیل می دهد . صرف نظر از اهمیت تجارت الکترونیک ، نقش بنیادین آن در پیشرفت و توسعه ی کشورها آن را به فناوری راهبردی وزیر بنایی مبدل کرده است . در حقیقت تجارت الکترونیک برای کشورهای در حال توسعه اهمیتی مضاعف دارد . (اشتریان 1389)یکی از راههای بهبود وضعیت اقتصادی درکشور ، توجه بیشتر به گسترش وتوسعه صنایع کوچک و متوسط و ایجاد زیر ساختهای تجارت الکترونیک می باشد که از موارد ضروری در حمایت از آن شرکتها است. درحقیقت تجارت الکترونیک به عنوان راهکاری در جهت بهبود وضع فروش ،بازاریابی و ارائه خدمات مناسب به مصرف کنندگان و در نهایت رضایت مندی مشتری را در پی خواهد. مهمترین مسئله مورد طرح در این پایان نامه شناسایی عواملی می باشد که تاثیر بسزایی در بکارگیری تجارت الکترونیک در توسعه موسسات کوچک و متوسط دارند و در نهایت پیشنهاداتی درخصوص برطرف نمودن عوامل ارائه گردد
این تحقیق با انجام مطالعه میدانی، به بررسی و شناسایی عوامل تاثیر گذاری میپردازد که نقش اساسی در بکارگیری تحارت الکترونیک در SME دارند. دادههای آماری از طریق پرسشنامهای جمعآوری شدهاند و روایی پرسشنامه از طریق پیشآزمون و مشورت با خبرگان و پایایی آن نیز بهوسیله آلفای کرونباخ تأیید گردیدهاست. جامعه آماری این پژوهش ، موسسات کوچک و متوسط مستقر در تهران میباشد. .این پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده در نیمه دوم سال 1392 از نمونه ای متشکل از 87 نفر از مدیران و مالکان شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در مراکز رشد انجام شده است.
عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک به سه دسته فنی،سازمانی و محیطی تفکیک گردیده و دسته فنی بهنوبه خود به جنبههای زیر ساخت تکنولوژی، تخصص و توانایی کارکنان، تفکیک و دسته سازمانی به جنبههای علاقه مندی مدیریت ،حمایت مدیریتی ،ادراک مدیریتی ،باورها و اقدامات سازمانی و نگرش سازمانی تفکیک گردیده و همچنین دسته سوم نیز که دسته محیطی می باشد به جنبه های رضایت مندی مشتری،تبلیغات و بازاریابی ،رقابت پذیری سازمانی،صنعت رقابتی،کیفیت کالا و خدمات جدید،افزایش فروش و ایجاد فرصتهای جدید است.
برای تشریح متغیرهای جمعیتشناختی از تحلیل توصیفی بهره گرفتهایم و برای پاسخ به سئوالات تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون فریدمن، میانگین و میانگین رتبهای استفاده کردهایم.
نتایج آزمونهای آماری نشان داد که هرکدام از عوامل شناسایی شده به نوبه خود در بکارگیری تجارت الکترونیک در SME ها تاثیر گذار می باشد همچنین در اولویتبندی، ابتدا عوامل محیطی سپس عوامل سازمانی و در نهایت عوامل ساختاری تاثیر گذار میباشند
بدیهی است نتایج این تحقیق باعث شناخت مشکلات و عوامل تاثیر گذار در بگارگیری تجارت الکترونیک میگردد که به اصلاح مسیر آتی و در نهایت افزایش بکارگیری تجارت الکترونیک و شکوفایی شرکت های کوچک و متوسط خواهد انجامید و همچنین برای محققینی که قصد پژوهش در این حوزه را دارند، مفید و اثربخش می باشد.
کلید واژه ها :عوامل سازمانی ، عوامل بازار ، ویژگیهای خاص تجارت الکترونیک ، بلوغ الکترونیکی ، شرکت های کوچک و متوسط
مقدمه:
امروزه نقش بنگاههای کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها در سراسر جهان شناخته شده است و در نتایج مطالعات، تحقیقات وگزارشهای رسانه های گوناگون بر آن تاکید می شود زیرا حدود 99 درصد از بنگاهها را بنگاههای کوچک و متوسط تشکیل میدهند و درحدود نیمی از تولید ناخالص داخلی کشورها متعلق به این بنگاههاست(محمدرضا سعادت-1390)
سازمانهای کوچک و متوسط در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و کارآفرینی نقش بسیار مؤثری دارند. این بنگاهها به علت ویژگیهای خاص خود ، از جمله اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری ، توزیع ثروت در جامعه و کاهش فقر ، توسعه ی محلی و منطقه ای ، تأمین تولیدات مورد نیاز کشورها و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنــــایع و بنگاه های بزرگ و پرورش یک جامعه با فضای کارآفرینی و ارتقا سطح جامعه و… دارای کارکردهای منحصر به فردی هستند و به عنوان یک عامل حیاتی جهت دستیابی به اهداف گسترده توسعه جوامع (بلاخص کشورهای در حال توسعه) محسوب می شوند. چالش های قابل توجهی در ورود و شکل گیری SME ها و شرکتهای نوپا start up) ) به عرصه اقتصادی وجود دارد .
سازمان بین المللی کار (ILO) معتقد است محیط سیاستگذاری مناسب می تواند عامل مهمی در ایجاد اشتغال بیشتر و بهتر )در ابعاد کمی و کیفی ( از طریق توسعه بنگاههای کوچک باشد. برای توسعه این سازمان ها باید زیر ساختهای لازم را ایجاد کرد .
با توجه به اینکه کشور ما داری جمعیت جوان بالایی است که این نیروهای جوان اغلب تحصیل کـــرده و از فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند و از معضل بیکاری رنج می برند ، این شرکت ها می توانند نیروی کار بالایی را جذب کرده وقسمت بزرگی از بخش خصوصی را تشکیل دهند از این رو یکی از راههای بهبود وضعیت اقتصادی درکشور ، توجه بیشتر به گسترش وتوسعه صنایع کوچک می باشد .
جمعیت جوان و خلاق ایرانی و صاحبان ایده و کارآفرینان نیاز به حمایت در مراحل حساس و کلیدی یک کسب و کار مانند مرحله شروع و نفوذ در بازاردارند. با توجه به تجربیات کشورهای توسعه یافته و با توجه به معضل بیکاری و آمار بالای جوانان فارغ التحصیل و یا صاحبان ایده ی بدون امکانات و پشتوانه ،جهت ایجاد کسب و کار، حمایت های مالی و معنوی در ایجاد و کمک به راه اندازی شرکتهای کوچک و متوسط ضرورت می یابد .
زیر ساخت تحولات پیچیده دنیای امروز را فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی تشکیل می دهد . صرف نظر از اهمیت تجارت الکترونیک ، نقش بنیادین آن در پیشرفت و توسعه ی کشورها آن را به فناوری راهبردی وزیر بنایی مبدل کرده است . در حقیقت تجارت الکترونیک برای کشورهای در حال توسعه اهمیتی مضاعف دارد . (اشتریان 1389)
تجارت الکترونیک به شیوه امروزی در دهه 1960 برمبنای (2EDI) شکل گرفت. درواقع مبادله الکترونیک دادهها را میتوان پدر تجارت الکترونیک امروزی بهحساب آورد. با گذشت زمان و پدیدآمدن ابزارهای ذخیره و بازاریابی و پردازش دادهها و دسترسی عامه مردم و سازمانها و همچنین پیشرفت فناوریهای مخابراتی و شبکههای رایانهای گسترده، فرصتی پدید آمد که بازیگران صحنه تجارت آن را بسیار سودمند یافتند .
تجارت الکترونیک نیم قرن پیش درBERLIN AIRLIFT ریشه گرفت. این فعالیت به مبادله الکترونیک دادهها بدل گردید یعنی تبادل اسناد استاندارد شده الکترونیکی مربوط به مبادلات از یک رایانه به رایانه دیگر. اگرچه، آنچه هماکنون میتوان نام تجارت الکترونیک سنتی بر آن نهاد تنها بهEDI محدود نمیشده است و دامنه گستردهای از شکلهای گوناگون پیام، رمزینه(BARCODE) و پروندهها را در حاشیه ارسال رایانهای اسناد، دربرمیگیرد.
طی بیست سال گذشته یکی از روندهای عمده در گسترش تجارت الکترونیک، کاهش چشمگیر قیمت سختافزارهای رایانهای و مهمتر از آن ایجاد استانداردهای جهانی برای توسعه سختافزارها بوده است. چنین فرآیندی را استانداردسازی یکپارچه سیستمهای باز مینامند. درمورد نرمافزارها نیز چنین روندی وجود داشته است اما استانداردهای نرمافزاری هنوز به اندازه استانداردهای سختافزاری یکپارچه و سازگار نیستند .
روند بعدی پس از یکپارچهسازی و استانداردکردن، پدیدآمدن امکانات شبکهای و توانایی ارتباط میان سیستمهای گوناگون رایانهای بوده است. شبکههای ارتباطی به این ترتیب مهمترین نقش را در اطلاعرسانی و سهیم شدن در اطلاعات بازی کردهاند .
مهمترین این شبکهها در دهه 1960 جهت انجام همکاریهای تحقیقاتی میان واحدهای نظامی گوناگون در وزارت دفاع آمریکا شکل گرفت. این شبکه که رپانت نام داشت مبنای اولیه اینترنت امروزی بهشمار میرود.
امروزه به لطف کاهش چشمگیر قیمت سختافزارها و انعطافپذیری و سازگاری استانداردهای نرمافزاری، امکان مبادله اطلاعات در سطح جهان با هزینههای اندک برای عامه مردم فراهم شده است. مبنای اصلی و بنیادی تجارت الکترونیک دسترسی سریع، ارزان و آسان به اطلاعات است.
توسعه تجارت الکترونیک نه یک انتخاب که یک الزام سیاسی است ، از این رو دولت ها خواه ناخواه بایستی خدمات رسانی به موقع و افزایش توامان توانمندی های تکنولوژیک در این زمینه را در دســــتور کار خود قرار دهند .(اشتریان 1389)
تجارت الکترونیک در حال گسترش جهانی است و یکی از روش های تجاری تلـــــقی می شود . بکارگیری این نوآوری جدید توسط شرکتها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و این مزایا سبب تقویت انگیزه شرکت های کوچک به این پدیده گردیده است .با توجه به نقش کلیدی شرکتهای کوچک در اقتصاد کشور ایران در صورت بکارگیری آنها از تجارت الکترونیکی می توانند بهره وری و کارایی کل سیستم اقتصادی را ارتقاء بخشند . شناخت عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک می تواند در برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتر در این زمینه به مدیر / مالک شرکت کوچک کمک کند . (حاج کریمی 1388)
1-1- بیان مسئله
بنگاههاى کوچک و متوسط، یکی از اصلی ترین ارگانهای اقتصاد جهان کنونی هستند تا حدی که از آن به عنوان قلب اقتصاد جهان امروز یاد می شود . سازمانهای کوچک و متوسط در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و کارآفرینی نقش بسیار مؤثری دارند. این بنگاهها به علت ویژگیهای خاص خود ، از جمله اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری ، توزیع ثروت در جامعه و کاهش فقر ، توسعه محلی و منطقه ای ، تأمین تولیدات مورد نیاز کشورها و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاههای بزرگ وپرورش یک جامعه با فضای کارآفرینی و ارتقا سطح جامعه و… دارای کارکردهای منحصر به فردی هستند و به عنوان یک عامل حیاتی جهت دستیابی به اهداف گسترده توسعه جوامع(بلاخص کشورهای در حال توسعه) محسوب می شوند. سازمان بین المللی کار (ILO)معتقد است محیط سیاستگذاری مناسب می تواند عامل مهمی در ایجاد اشتغال بیشتر و بهتر )در ابعاد کمی و کیفی ( از طریق توســعه بنگاه های کوچک باشد. توسعه این سازمانها در گرو ایجاد زیرساختهای لازم است یکی از مهمترین ساختارها ایجاد بستری مناسب جهت توسعه زیرساخت های اینترنتی می باشد.
امروزه اینترنت سطح فوق العاده ای از ارتباط و برقراری ارتباط مستقیم و موثر و کارآمد با مشتریان را با هزینه های قابل قبول ایجاد می کند . طبق گفته یائو( 2004) ، ظهور اینترنت به رشد سریع تجارت الکترونیک منجر شده است که بر ماهیت کسب و کارهای مختلف تاثیر می گذارد . (خلیلی شهانقی 1391)
پیشرفت و نوآوری در زمینه تجارت ، اقتصاد و فرایندهای کسب و کار منجر به پیدایش تجارت الکترونیک شده است که نفش مهم و بسزایی در اقتصاد جهان بر عهده دارد . تجارت الکترونیک به دلیل سرعت ، کارایی ، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت های زودگذر عرصه جدیدی را در رقابت گشوده تا آنجا که گفته می شود عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهــــــــــانی نخواهد داشت . (خلیلی شهانقی 1391)
تحولات عظیم رو به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات تولد تجارت الکترونیک را در سراسر جهان دامن زده است . در حالی که به وضوح ، تجارت الکترونیک ، پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع مزیت رقابتی در هر بخش از اقتصاد کشور را به دلیل شیوه موثر آن از نظر کاهش هزینه برای دستیابی به مشتریان در سطح جهان دارد . (خلیلی شهانقی 1391)
تجارت الکترونیکی فناوریی است که به شرکت های کوچک و متوسط اجازه رقابت با همتایان بزرگترشان را می دهد . در واقع تحقیقات نشان داده است که مزایای مهم و قابل توجهی بوسیله شرکت های کوچک و متوسط در استفاده از تجارت الکترونیکی در سازمان هایشان بدست می آید . از جمله این مزایا می توان به کاهش هزینه ها ، افزایش فروش و توانایی دستیابی به بازارهای جهانی اشاره کرد .(نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا ،1390)
مطالعات و بررسیهای انجام شده نشان می دهد که هر کشور ، از مدلها و عوامل مختلفی برای پذیرش تجارت الکترونیک در SME های خود استفاده می کند . هر مدل دارای شاخص های خاص خود بوده و از ابزار آماری مختلفی برای سنجش نتایج اولیه و ارائه نتایج نهایی استفاده می کند .
با توجه به محیط تحقیق ها و هدف های محققان تجارت الکترونیک به شیوه های مختلفی تعریف شده است . با این وجود می توان به طور عام تجارت الکترونیک را بدین صورت مطرح کرد : فرآیند خرید و فروش محصول ها یا خدمت ها با استفاده از انتقال الکترونیکی داده ها از طریق اینترنت و وب (سهرابی ، خانلری ،1389)
مزایای تجارت الکترونیک نه تنها شرکت های بزرگ را بهره مند میکند ، بلکه شرکت های کوچک و متوسط نیز می توانند از ان استفاده ی اثر گذار و مفیدی داشته باشند . در واقع ، فرصت های تجارت الکترونیک و بازاریابی جهانی ، اهمیت اینترنت را برای کوچک و متوسط SMES افزایش داده است . با این حال مدت زمان زیادی نیست که بنگاه های کوچک اقدام به استفاده از فناوری اطلاعات کرده اند . (سهرابی ، خانلری ،1389)
در حالی که تجارت الکترونیک در بین شرکت های بزرگ به سرعت منتشر شده ، بنگاه های کوچک با رشد قانع کننده ای در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات مواجه نبوده اند . این در حالی است که تجارت الکترونیک به شرکت های کوچک کمک می نماید تا فاصله ی خود با شرکت های بزرگ را کم نموده ، کالاها یا خدمت های خود را مستقل از زمان و مکان ارایه دهند و به آسانی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند ( چانگ 2000) (سهرابی ، خانلری ،1389)
تجارت الکترونیک هم برای فروشنده و هم برای مصرف کننده مزایای متعددی ارایه می دهد ، به طور مثال ناپیر و همکارانش (2001) عنوان نموده اند که فروشندگان می توانند با استفاده از تجارت الکترونیک به بخش های بسیار کوچک بازار که پراکندگی زیادی دارند دسترسی یابند ، خریدارن هم از طریق دسترسی به بازارهای جهانی و مهیا بودن کالاها از فروشندگان مختلف و با هزینه ی کم تر بهره مند می شوند . بهبود در کیفیت کالا و ایجاد روش های نوین فروش محصول های موجود از دیگر مزایای تجارت الکترونیک محسوب می شود . (سهرابی ، خانلری ،1389)
با این وجود به رغم بسیاری از مزایای تجارت الکترونیک ، به کارگیری آن توسط بنگاه های کوچک و متوسط بسیار محدود بوده است . از طرفی ، به رغم مطالعه های متعدد در مورد استفاده از اینترنت توسط بنگاه های کوچک و متوسط ، تحقیق های اندکی در مورد به کارگیری تجارت الکترونیک در این بنگاه ها انجام شده است . (سهرابی ، خانلری ،1389)
این تحقیق با هدف شناسایی و ارائه عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط ایرانی انجام شده است تا موانع پیاده سازی آن برای این بنگاه ها مشخص شود .
ضرورت و اهمیت تحقیق
کشور ما داری جمعیت جوان بالایی است که این نیروهای جوان اغلب تحصیل کرده و از فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند و از معضل بیکاری رنج می برند ، شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند نیروی کار بالایی را جذب کرده وقسمت بزرگی از بخش خصوصی را تشکیل دهند از این رو یکی از راههای بهبود وضعیت اقتصادی درکشور ، توجه بیشتر به گسترش وتوسعه صنایع کوچک ومتوسط می باشد .
اخیراً تحقیقاتی بر روی کسب و کارهای کوچک و جذب محققین و سیاستگذاران و بحث درخصوص اهمیت SME ها به طور فزاینده ای در آکادمیها و بحثهای عمومی افزایش پیدا کرده است و مطالعات بر روی فرآیندی که شرکتهای جدید برای خلق منفعت طی می کنند با شتاب افزایش یافته است(Ulhøi,2005). و شرکتها با اندازه کوچک و متوسط به عنوان کاتالیزور (سرعت دهنده) برای انتقال اقتصادی در سطح ملی، محلی و منطقه ای دیده شده اند.(Ritchie & Brindley, 2005) در واقع سازمان های کوچکتر به این دلیل که دارای انعطاف پذیری بیشتر و توانایی افزون تری برای سازگاری هستند و برای پذیرش و اجرای تغییر با مشکل کمتری درگیر هستند، امکان بیشتری برای نوآوری دارند. شرکتهای کوچک در جریان روزمره سنتی و کهنه محدود نشدهاند و آزادی بیشتر برای تصمیمگیری و ریسکپذیری دارند. شرکت های کوچک و متوسط به دلیل آزادی از بروکراسی اداری که دامنگیر شرکت های بزرگ اســت، چالاک تر بوده و جو فوق فعال، پاسخگو و ریسک پذیری را فراهم می آورد .(Balabanis & Katsikea, 2003) با وجود این بسیاری از این شرکت ها در همان سال های اولیه از بین می روند و سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی ندارند. این در حالی است که بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی در ایران در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند. نرخ جهانی شکست SME ها سالانه 55 درصد می باشد .(Holt, 2004) و بدون شک اینترنت نیز نقش عمده ای در افزایش بهره وری و کاهش هزینه هایSME دارد .
در این پژوهش شناسایی و ارائه عوامل تاثیرگذار دربکارگیری تجارت الکترونیک به عنوان ایجاد وب سایت برای اشتراک گذاری اطلاعات ، حفظ روابط و انجام تعاملات با استفاده از شبکه های الکترونیکی تعریف شده است . این پژوهش عوامل تاثیر گذار در به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط را بررسی می کند .
1-3- اهداف تحقیق
اهدف اصلی :
شناسایی عوامل در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط .
2.اولویت بندی عوامل در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط .
شناخت عوامل حیاتی در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط .
ارائۀ راهکارهای مناسب برای بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط .
اهداف فرعی :
افزایش فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشور .
کمک به موسسات کوچک و متوسط به منظور بهره گیری بهتر از تجارت الکترونیک .
هموار نمودن مسیر برای موسسات کوچک و متوسط به منظور بهره گیری از مزایای تجارت الکترونیک .
کمک به افزایش فروش موسسات کوچک و متوسط از طریق بکارگیری تجارت الکترونیک .
1-4- سئوالات تحقیق
پرسش هایی که در مورد این تحقیق می توانیم عنوان کنیم عبارتند از :
عوامل اثر گذار بر بکارگیری تجارت الکترونیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط کدام اند ؟
اولویت بندی عوامل موثر در به کارگیری تجارت الکترونیک در کسب و کارهای کوچک چگونه است ؟
تدابیر و ابتکارات مهم و اساسی برای هموار نمودن مسیر به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط چیست؟
1-5- نوع تحقیق
نوع تحقیق ارائه شده را از منظر هدف ، روش و مکان در چهار چوب طبقه بندی زیر بررســی می کنیم . این تحقیق از نظر دسته بندی تحقیقات بر اساس هدف ، یک تحقیق کاربردی[1] است چرا که تلاشی است برای پاسخ به یک معضل و مشکل که در عالم واقع وجود دارد ، که هدف این پژوهش و پژوهش ها ی مشابه کشف تازه ای است که کاربرد مشخصی را درباره فرآیندی در واقعیت دنبال می کند .
براساس روش تحقیق حاضر از منظر گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی است و شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط پدیده های مورد بررسی ، بدون تلاش در جهت تغییر و یا تاثیر در وضعیت موجود و مورد مطالعه می باشد . در روش پیمایشی پژوهشگر با حضور در محل تحقیق به جمع آوری اطلاعات می پردازد .( ماهنامه اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و فرهگی کار و جامعه ).
هدف محقق آزمون فرضیه های تحقیق می باشد که از پیش بر اساس شواهد و اطلاعات خود ارائه نموده و در نهایت تعمیم نتایج بدست آمده به کل جامعه آماری می باشد .
این تحقیق از آنجا توصیفی است که آنچه را که هست توصیف می کند و با شرایط یا روابط موجود ، عقاید متداول ، فرآیند های جاری ، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 05:47:00 ق.ظ ]
|