كاهش می دهد . افزایش توانایی اعمال قدرت ، همگن سازی ، سلیقه ها نزدیكی خواستها و انتقادات افراد افزایش مشاركت اجتماعی ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهیم جدید زندگی روزمره امكان برقراری ارتباط ، اطلاع از اخبارو رویدادهای جهان تبادل فرهنگی دستیابی به اطلاعات ، افزایش میزان آ گاهی عمومی و غیره و…. مزایای عمده كاركردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی به كا میرود ، آثار اجتماعی و روانی مانند اعتیاد به مواد مخدر ، اكس ، سیگار ، اعتیاد به اینترنت در بین كودكان و نوجوانان نیز با علائمی چون افزایش نوسانات اخلاقی ، سخن نگفتن بادیگران ، قطع روابط اجتماعی ، كم خوابی ، نگرانی و استرس در كنار ضعف بینایی همراه است كودكان و نوجوانان كه به اینترنت وابستگی دارند در حقیقت به آن معتاد هستند ، برای ارضای خود ساعت های متوالی بدون وقفه روی خط باقی می مانند و هر زمانی كه امكان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خیال پردازی می كنند . وقتی كه یك نوجوان در محیط خانواده معتاد به استفاده از اینترنت باشد فرصت فرد هر روز بیشتر از گذشته از نظر عاطفی و روانی با سایر افاد خانواده فاصله بگیرد و به تنهایی خود و استفاده از تضعیف كرده یا آن را از دست بدهد . وقتی دو فرد مجازی در یك فضای مجازی كنار هم قرار می گیرند بدون اینكه از شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی ، خانوادگی ، فردی ، هم باخبر باشند.میتوانند شكاف های بین خود را به سادگی كاهش دهند در این زمینه به طور نسبی ، فقیر و غنی ، دختر و پسر ، جوان و میانسال می توانند دو دوست مجازی هم در اینترنت باشند و با یكدیگر ارتباط برقرار كنند . اگر گناهی نبود به طور حتم چنین دوستیها و روابطی ایجاد نمی شد.
تغییرات در جامعه باعث ایجاد نیازهای جدید در افراد میشود و آموزش در زمره این نیازها به شمار می رود و فناوریهای اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در این زمینه ایفا می‌كنند. در صورتیكه به سواد رایانه‌ای عموم افراد توجه نشود فن‌آوری اطلاعات به هیچ‌وجه توسعه نخواهد یافت.
رایانه‌ها بعنوان ابزارهای مناسب، موجب آماده كردن دانش آموزان ودبیران برای پذیرش تغییر و تحول فناوریهای آموزش و وسیله‌ای بالقوه برای خودآموزی و خودرهبری دانش آموزان و موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملكرد دانش آموزان و دبیران می‌گردند( جمشیدی ، 1388 : 31 )
با توجه به تجارب آموزش فناوری در كشورهای پیشرفته و سابقه تحقیقها و بررسیهای انجام شده در دنیا از یكسو، و از سوی دیگر با توجه به لزوم بازنگری مفهوم نوین آموزش متناسب با نیازهای جدید دبیران و دانش آموزان انجام این تحقیق، به منظور تعیین سرفصلهای نوین آموزش استفاده از رایانه بعنوان یكی از متداولترین ابزارهای فناوری اطلاعات ضروری می‌باشد.( همان منبع ، 59 )
دو عامل باعث می شوند كه كودكان و نوجوانان تسلط بیشتری بر دنیای فن آوری و دیجیتال داشته باشند : اول اینكه در این دوره یادگیری كامپیوتر به مسئله ای ضروری بدل شده است و بدون داشتن تسلط كافی بر كامپیوتر ، اینترنت كار و زندگی امكان پذیر نیست . دوم اینكه كودكان و نوجوانان نسبت به افراد میانسال از اشتیاق و جرأات بیشتری برای كنجكاوی در كامپیوتر و اینترنت برخورداند و راحت تر با پندارها و باورها كنار می آیند . هنوز بسیاری از خانواده های كه امكان دسترسی به اینترنت را برای فرزندان خود فراهم كرده اند ، تصور صحیحی از خطرات این موضوع ندارند علت این امر   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید ناآگاهی خانواده از تهدیدات بالقوه اینترنت است تهدیدی كه از طرف وب متوجه وضعیت فرهنگی خانواده هاست كه بسیاری از كاربران را اسیر خود می سازد جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود تا نوجوانان مجذوب آن شده ساعت ها وقت خود را پای كامپیوتر بگذارند این مسئله باعث می شود تا نوجوانان از دیگر فعالیت های اجتماعی باز بمانند . سایت های غیر اخلاقی امروزه به یك معضل جدی در اینترنت بدل شده است این سایت ها با ارائه مطالب و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن سلامت روانی جوامع را در خطر قرار داده است . ( ژان استوترل ، 1998، 41 )
اتاق ها محل مناسبی برای ملاقات گفتگو با نوجوانان در سراسر جهان است اما سوء استفاده های زیادی از سوی افراد شیاد در این اتاق ها صورت می گیرد ، از جمله آنها می توانند به ارائه اطلاعات نادرست ، سوء استفاده از اطلاعات دیگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء‌استفاده از آنان از طریق برقراری ارتباط آنان و گذاشتن قرار ملاقات اشاره كرد .
در اینترنت مجازی در سطح بوده و از عمق برخوردار نیست این نوع ارتباط فاقد مشخصه های مانند مجاورت ، اثرگذاری و تبدیل اطلاعات درباره بافت اجتماعی است اینترنت می تواند در حالی كه انسان را از نظر الكترونیكی به هم پیوند می دهد از طریق ایجاد و توهم همبستگی با تكنولوژی به هم پیوند دهد از طریق ایجاد و توهم و با تكنولوژی اطلاعاتی ارتباط چهره با انسانهای دیگر را قطع كند و این امر باعث كاهش روابط انسانی و همبستگی خواهد شد .امروزه نقش اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه های علمی و فنی اجتناب ناپذیر است و در برنامه ریزی توسعه ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصای ، جایگاه ویژه ای به فن آوری اطلاعات داده است . اینترنت موجب كاهش فاصله طبقاتی شده است.و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدیدی به كاربران اعطا می كند ، و حتی تفاوت های جنسیتی را نیز كاهش می دهد . افزایش توانایی اعمال قدرت ، همگن سازی ، سلیقه ها نزدیكی خواستها و انتقادات افراد افزایش مشاركت اجتماعی ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهیم جدید زندگی روزمره امكان برقراری ارتباط ، اطلاع از اخبارو رویدادهای جهان تبادل فرهنگی دستیابی به اطلاعات ، افزایش میزان آ گاهی عمومی و غیره و…. مزایای عمده كاركردهای قابل توجه گسترش استفاده از

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...