دانلود پایان نامه ارشد : بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد |
1-2-بیان مسأله……………………………………………………………………………………………… 3
1-3-سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………….. 5
1-4-اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………. 5
1-5-پیشینه ی تحقیق……………………………………………………………………………………… 5
1-6-اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………. 5
1-7-فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………… 5
1-8-جنبهی نوآوری و جدید بودن تحقیق……………………………………………………………. 6
1-9-روش تحقیق………………………………………………………………………………………….. 6
فصل دوم: زبان شناسی
2-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 8
2-2-تعریف زبان…………………………………………………………………………………………… 9
2-3-رابطهی زبان و تفکر………………………………………………………………………………… 9
2-4-زبان شناسی و ارتباط آن با جامعه شناسی و روانشناسی……………………………………. 10
2-5-معنای واژه وتفکر……………………………………………………………………………………. 12
2-6-معنی شناسی …………………………………………………………………………………………. 12
2-7-جایگاه معنی شناسی در زبان……………………………………………………………………… 13
2-8-دانش درون زبانی و برون زبانی…………………………………………………………………. 13
2-9-معنی شناسی و کاربرد شناسی…………………………………………………………………….. 14
2-10-هم معنایی…………………………………………………………………………………………… 16
2-11-استلزام معنایی واز پیش انگاری………………………………………………………………… 17
2-12-تحلیل متن………………………………………………………………………………………….. 18
2-13-تعریف گفتمان و تحلیل گفتمان……………………………………………………………….. 19
2-14-تاریخچهی ادبیات زنانه………………………………………………………………………….. 19
2-15-تفاوت فمینیسم و نوشتار زنانه………………………………………………………………….. 20
فصل سوم : معرفی فروغ فرخزاد
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 22
3-2-زندگی شخصی فروغ فرخزاد…………………………………………………………………….. 22
3-3- فروغ و پدر………………………………………………………………………………………….. 24
3-4- زندگی هنری فروغ فرخزاد………………………………………………………………………. 25
3-5-سال شمار……………………………………………………………………………………………… 29
3-6-آثار……………………………………………………………………………………………………… 30
فصل چهارم : تحلیل گزیدهی اشعار
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 32
4-2-دفتر اول :اسیر (1331) ………………………………………………………………………….. 32
4-2-1-شعر وداع………………………………………………………………………………………….. 33
4-2-2- شعر عصیان………………………………………………………………………………………. 34
4-2-3- شعر آئینهی شکسته…………………………………………………………………………….. 35
4-2-4- شعر حلقه ………………………………………………………………………………………. 35
4-2-5-شعرصدایی در شب…………………………………………………………………………….. 36
4-2-5-1- تحلیل شعر وداع……………………………………………………………………………. 37
4-2-5-2- تحلیل شعر عصیان…………………………………………………………………………. 38
4-2-5-3- تحلیل شعر آینهی شکسته………………………………………………………………… 40
4-2-5-4- تحلیل شعر حلقه……………………………………………………………………………. 41
4-2-5-5- تحلیل شعر صدایی در شب……………………………………………………………… 42
4-3- دفتر دوم :دیوار (1335 ) ………………………………………………………………………. 43
4-3-1- شعر نغمهی درد………………………………………………………………………………… 44
4-3-2- شعر گمشده……………………………………………………………………………………… 45
4-3-3- شعر اعتراف……………………………………………………………………………………… 46
4-3-4- شعر موج…………………………………………………………………………………………. 47
4-3-5- شعر شکست نیاز……………………………………………………………………………….. 48
4-3-5-1-تحلیل شعر نغمهی درد…………………………………………………………………….. 48
4-3-5-2- تحلیل شعر گمشده…………………………………………………………………………. 50
4-3-5-3- تحلیل شعر اعتراف…………………………………………………………………………. 51
4-3-5-4- تحلیل شعر موج…………………………………………………………………………….. 52
4-3-5-5- تحلیل شعر شکست نیاز………………………………………………………………….. 53
4-4- دفتر سوم :عصیان (1336) ……………………………………………………………………… 54
4-4-1- شعر پوچ ………………………………………………………………………………………. 55
4-4-2- شعر بلور رویا…………………………………………………………………………………… 55
4-4-3- شعر از راهی دور………………………………………………………………………………. 56
4-4-4- شعر بعد ها………………………………………………………………………………………. 56
4-4-5- شعر زندگی………………………………………………………………………………………. 57
4-4-5-1- تحلیل شعر پوچ…………………………………………………………………………….. 57
4-4-5-2- تحلیل شعر بلور رویا………………………………………………………………………. 59
4-4-5-3- تحلیل شعر از راهی دور………………………………………………………………….. 60
4-4-5-4- تحلیل شعر بعدها…………………………………………………………………………… 61
4-4-5-5- تحلیل شعر زندگی…………………………………………………………………………. 63
4-5- دفتر چهارم :تولدی دیگر (1343) ……………………………………………………………. 65
4-5-1- شعر آن روزها…………………………………………………………………………………… 66
4-5-2- شعر بر او ببخشایید……………………………………………………………………………. 68
4-5-3- شعر دریافت…………………………………………………………………………………….. 69
4-5-4- شعر به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد…………………………………………………… 71
4-5-5- شعر تولدی دیگر……………………………………………………………………………….. 71
4-5-5-1- تحلیل شعر آن روزها……………………………………………………………………… 73
4-5-5-2- تحلیل شعر بر او ببخشائید……………………………………………………………….. 77
4-5-5-3- تحلیل شعر دریافت………………………………………………………………………… 78
4-5-5-4- تحلیل شعر به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد………………………………………. 80
4-5-5-5- تحلیل شعر تولدی دیگر………………………………………………………………….. 81
4-6- دفتر پنجم: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد (1345) …………………………………….. 84
4-6-1- شعر بعد از تو…………………………………………………………………………………… 85
4-6-2- شعر پنجره……………………………………………………………………………………….. 87
4-6-3- شعر دلم برای باغچه می سوزد………………………………………………………………. 88
4-6-4- شعر تنها صداست که می ماند……………………………………………………………….. 90
4-6-5- شعر پرنده مردنی است………………………………………………………………………… 92
4-6-5-1- تحلیل شعر بعد از تو………………………………………………………………………. 92
4-6-5-2- تحلیل شعر پنجره…………………………………………………………………………… 94
4-6-5-3- تحلیل شعر دلم برای باغچه می سوزد…………………………………………………. 97
4-6-5-4- تنها صداست که می ماند………………………………………………………………….. 102
4-6-5-5- تحلیل شعر پرنده مردنی است…………………………………………………………… 104
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 106
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………. 107
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 تفسیر……………………………………………………………………………………………. 18
چکیده
تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینهی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینشهای واژگانی در اشعار او که با توجه به دوره های شعریش، نموداری از بیوگرافی فکری اوست، انجام داده ایم. فرض ما براین است که از طریق فضای مجموعه اشعار فروغ، می توان برای او سه دوره ی شعری را تعریف کرد. برای تحقق این منظور، ابتدا چگونگی تکوین و رشد زمینه های فرازبانی تاثیرگذار بر ذهن و فکر او را نشان داده ایم، سپس به جستجو و توصیف ریشه های اجتماعی و کارکرد روانی ذهن فروغ پرداخته و درآخر، با تاکید بر نقش نظام علائم زبانی در میانجیگری فرایندهای فردی و اجتماعی به تحلیل شعر او پرداخته ایم. نتیجه اینکه؛ زبان و محتوا در شعر فروغ یک فرایند اجتماعی خلاق و ناشی از یک بافت اجتماعی – فرهنگی خاص است، نه حاصل مجموعه ای از کلمات. و بلاغتی که درخلق معنی شعر او به کارگرفته شده برآمده از یک نظام ارتباطی است و مولفهی عمده ای که پیشبرد این بلاغت را پدید می آورد ناشی از ابهام طبیعی موجود در هرموقعیت تعاملی است. الگوهای کاربرد گفتار و گفتمان همچون دیگر روش ها و روال های فرهنگی و رفتاری یک جامعه نشان دهندهی یک مفهوم یا ذهنیت ویژهای بوده که ممکن است آگاهانه یا نا آگاهانه به کار رود. یعنی یک رشته رفتارهای زبانی که در بافت متنی خاصی به کارمی رود تا موقعیت ارتباطی شخص به کار برندهی زبان را بیان کرده یا موقعیت ارتباطی خاصی را برای او پدید آورد.
کلید واژگان: فروغ فرخزاد، شعر، احساسات فردی، بافت اجتماعی و فرهنگی، عشق
-1-مقدمه
شعر به مثابه ی هنر، از زندگی می جوشد و در اصل هر آنچه مانند شعر بیان زیبایی هاست و توان آلایش و پیرایش دارد، از ماحصل زندگی نشات می گیرد. از این هر شاعر و هنرمندی به فراخور تجربیات، احساسات و محیط پیرامون خود، به توصیف زندگی و ابعاد آن می پردازد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 12:12:00 ق.ظ ]
|