پایان نامه بررسی رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها |
4.1. فرضیه های تحقیق.. 8
5.1 کاربرد تحقیق.. 8
6.1. چارچوب نظری تحقیق.. 8
7.1. تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها 9
8.1قلمرو زمانی تحقیق.. 11
9.1 قلمرو مکانی تحقیق.. 11
10.1 قلمرو موضوعی تحقیق.. 11
فصل دوم:ادبیات تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
مقدمه. 13
بخش اول : عملکرد مالی شرکت ها 15
1.2. اهداف واحدهای انتفاعی.. 15
1.1.2. حداکثر نمودن سود. 15
2.1.2. حداکثر نمودن ثروت.. 16
2.2. نقش مدیران در واحدهای انتفاعی.. 17
3.2. تاریخچه عملکرد مالی.. 18
4.2. مفهوم عملکرد. 20
5.2.عملکرد شرکتها از دیدگاههای مختلف… 23
1.5.2. عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری.. 23
2.5.2. عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل.. 24
3.5.2.عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی.. 24
6.2 شاخص های عملکرد مالی.. 26
7.2. نسبتهای نقدینگی.. 28
8.2. معیارهای اندازه گیری نقدینگی.. 29
1.8.2. شاخصهای سنتی اندازهگیری نقدینگی.. 29
2.8.8. شاخصهای نوین اندازهگیری نقدینگی.. 31
3.8.2. همبستگی شاخص های سنتی نقدینگی و شاخص های نوین نقدینگی.. 36
9.2.ارزیابی عملکرد. 41
10.2. رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد. 42
11.2. معیارهای عملکرد حسابداری.. 43
12.2. معیارهای عملکرد اقتصادی.. 46
13.2. معیارهای رویکرد تلفیقی.. 51
14.2. رویکرد مدیریت مالی.. 53
2-15 روشهای نوین ارزیابی عملکرد. 55
بخش دوم: مسئولیت اجتماعی شرکت ها 72
17.2. مفهوم مسئولیت اجتماعی.. 72
18.2. مفهوم شناسی مسئولیت اجتماعی شرکت ها 74
19.2. سطوح مسئولیت اجتماعی.. 76
20.2. ابعاد سه گانه مسئولیت اجتماعی در سطح کلان. 77
21.2. تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان: 78
22.2. گام های کلیدی در اجرای مسئولیت اجتماعی سازمان ها(CSR). 83
بخش سوم: پیشینه تحقیق.. 85
1.3 مقدمه. 94
2.3 روش اجرای تحقیق.. 94
3.3 روش تحقیق.. 95
4.3 جامعه و نمونه آماری پژوهش… 96
1.4.3 جامعه آماری پژوهش… 96
2.4.3. نمونه آماری پژوهش… 96
1.2.4.3 روش نمونه گیری.. 97
5.3 روش جمع آوری اطلاعات.. 98
1.5.3 مطالعات کتابخانه ای 98
2.5.3 مطالعات میدانی.. 98
6.3 . روائی و پایائی ابزار اندازهگیری.. 99
1.6.3 . روائی (اعتبار) ابزار اندازهگیری.. 99
2.6.3 . پایائی (اعتماد) ابزار اندازهگیری.. 99
7.3 . روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق.. 100
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری.. 101
مقدمه. 102
1.4 بخش اول :آمار توصیفی.. 102
1.1.4 جدول فراونی برحسب متغیرجنسیت پاسخگویان. 102
2.1.4 جدول فراونی برحسب متغیر گروه سنی پاسخگویان. 104
3.1.4 جدول فراونی برحسب متغیر تحصیلات پاسخگویان. 106
4.1.4 جدول فراونی برحسب متغیر سوابق خدمتی پاسخگویان. 108
5.1.4 جدول شاخص های توصیفی متغیر های اصلی تحقیق.. 110
2.4 بخش دوم آمار استنباطی.. 111
ب – تحلیل همبستگی پیرسون. 112
2.2.4 بررسی فرضیه فرعی اول پژوهش… 118
3.2.4بررسی فرضیه دوم پژوهش… 120
4.2.4 بررسی فرضیه سوم پژوهش… 122
5.2.4 بررسی فرضیه چهارم پژوهش… 125
6.2.4 بررسی فرضیه پنجم پژوهش… 126
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 129
1.5 مقدمه. 130
2.5 خلاصه پژوهش… 130
.3.5 نتایج آمار توصیفی.. 131
4.5 نتایج آزمون های پژوهش… 131
5-5 نتایج کلی بر اسا س یافته های پژوهش… 132
6.5 مقایسه نتایج پژوهش حاضر با تحقیقات مشابه. 133
7.5 پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش… 134
1.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد شرایط محیط کار جهت بهبود عملکرد مالی.. 134
2.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد راهبردی شرکت جهت بهبود عملکرد مالی.. 135
3.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد ر فتار کسب و کار جهت بهبود عملکرد مالی.. 137
4.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد زیست محیطی جهت بهبود عملکرد مالی.. 137
8.5پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.. 137
منابع. 139
پیوست 1- پرسشنامه. 150
پیوست2- نتایج خروجی نرم افزار SPSS. 153
چکیده
اگرچه سازمانها در طول زمان ایفاکنندهی نقشها و مأموریتهای مختلفی بودهاند ولی در دوره معاصر، کارکرد آنها بسیار گسترده شده و انتظارات از آنها بهطور مداوم رو به تزاید است . این پژوهش با هدف تعیین شدت رابطه ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی (نرخ بازده دارائی) شرکت های تولید کننده مواد غذایی در استان گیلان و فراهم سازی شرایط توسعه و حفظ ارزش های اخلاقی انجام شده است؛ که در آن با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و باکاربست جدول مورگان از 97 شرکت فعال تولید کنندۀ مواد غذایی ، 76 مورد انتخاب شد ودر هر کدام از 4 نفر از معاونین خواسته شد تا به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند. بعد از تکمیل پرسشنامه های مذبور با روش رگرسیون چند متغیره در نرم افزار spss نتایج تحلیل گردید.. نتایج نشان میدهد از ابعاد مسئولیت پذیری شرکت ها ؛ بعد حفظ محیط زیست ، بعد راهبردی شرکت و بعد رفتار کسب و کار بر نرخ بازده دارایی تاثیر معنادار دارد.از سویی وجود رابطه منفی معنادار بین اصول مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی بین شرکت های ایرانی ،دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد. شاید یکی از دلایل این امر ،عدم توانایی شرکت های ایرانی در تبدیل عملکرد اجتماعی بهتر به عملکرد مالی بهتر است . اگر این شرکت ها بتوانند سهامداران ،مشتریان و به طور کلی ذینفعان خود را نسبت به عملکرد اجتماعی خود ، آگاه تر سازند و ذهنیت مثبت آنان را تقویت کنند ، این ذهنیت مثبت به طور قطع باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه ،عملکرد مالی بهتر خواهد شد.
کلید واژه ها : مسئولیت پذیری اجتماعی ، عملکرد مالی ، نرخ بازده دارائی ، شرکت های تولیدی مواد غذایی
مقدمه
امروزه نقش واحدهای تجاری در اجتماع دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده است. به گونه ای که انتظار میرود واحدهای تجاری نه تنها به فکر افزایش سود خود بوده بلکه نسبت به اجتماع نیز پاسخ گو، و برای جامعه ای که در تعامل با آن هستند مفید باشند. واحد تجاری نمی تواند از اجتماع فرار کند و جامعه نیز نمی تواند بدون واحد تجاری وجود داشته باشد، بنابراین، یک ارتباط دو طرفه بین واحد تجاری و اجتماع وجود دارد. در سال های اخیر نظری های بیان شده مبنی بر اینکه، واحدهای تجاری می توانند ایجاد ثروت، اشتغال و نوآوری کنند، بازار را تأمین نمایند، و فعالیت ها یشان را تقویت کرده و رقابت شان را بهبود بخشند، در صورتی که برای حفظ اجتماعی که خود در راه اندازی آن نقش اساسی داشته اند، همکاری کنند و در مقابل جامعه نیز با فراهم کردن شرایط لازم به منظور کسب بازده توسط سرمایه گذاران و ایجاد اطمینان برای ذینفعدان از نبود فعالیت های آربیتراژ و غیرعادلانه، بسترهای مناسب جهت توسعه و پیشرفت واحدهای تجاری را فراهم کند.در نتیجه مسئولیت شرکت نسبت به اجتماع هم برای خود واحد تجاری و هم برای اجتماع سودمند می باشد و در بهتر منافع بالقوه آن می تواند منجر به بازده های زیاد سرمایه گذاری برای شرکت ها شود. از سویی مسئولیت اجتماعی شرکتها موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده است، تا آنجا که سازمانهای بینالمللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استانداردهایی را در این زمینه ارائه کردهاند. همچنین به خوبی آشکار شده که شرکتها و صنایع به طور قابل توجهی رشد کردهاند و بر رفاه اجتماعی تاثیر میگذارند. از آنجا که کسب و کار در محیط اجتماعی در حال رشد است، شرکتها باید رفاه اجتماعی که ممکن است توسط فرآیند کسب و کار کاهش یابد، حفظ کنند. با توجه به این، مسئولیت اجتماعی شرکتها یکی از برنامههای استراتژیک انجام شده توسط شرکتها در رابطه با سود و مزایای پایدار اجتماعی است. در واقع مسئولیت اجتماعی شرکتها اقداماتی است که در آن شرکتها دخالت خود در فعالیتهای اجتماعی را در نظر می گیرند و همچنین اثرات مخرب کسب و کار بر جامعه و محیط طبیعی را کاهش می دهند. در حوزه های اقتصادی ، پژوهش های فراوانی بر اثرات مثبت سرمایه اجتماعی بر رشد اقتصادی، سرمایهگذاری بخش خصوصی، ارزش افزایی به بنگاه های تجاری، توسعه اقتصادی، درآمد سرانه ، توزیع درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و…. تاکید داشته اند.(تونی و همکاران[1]، 2012: 635) و تاکید داشته اند که توسعه مالی به عنوان بهبود در کمیت، کیفیت و کارایی خدمات واسطه های مالی در نظر گرفته شده است.(چونگ و چان[2]، 2011: 2017)
در دهه 1850، نقش شرکتها صرفا اقتصادی بود و به ایجاد حداکثر سود برای سهامداران محدود شده بود. در این رابطه، چنین رویکردی مطابق با دیدگاه کلاسیک بود که هر شرکتی به طور عمده مدیران و سهامداران را درنظر میگرفت. در حال حاضر ایده مسئولیت اجتماعی شرکتها، پاسخ گوی این چالش گسترده میباشد که نه تنها درگیر بحثهای اقتصادی و مالی بلکه درگیر تعاملات اجتماعی، انسانی و نیز زیست محیطی باشند. هر شرکتی که میخواهد از توسعه پایدار عملکرد اطمینان یابد، به ناچار نباید از مزیت تعامل در یک رویکرد اجتماعی چشم پوشی کند نابراین شرکتها ضمن آنکه موسسهای اقتصادی هستند، اساساً نهادهایی اجتماعیاند و لذا باید به پیامدهای اجتماعی فعالیتهای خود اهمیت داده و بین مسئولیتهای متضادی که نسبت به گروههای ذینفع مختلف دارند، تعادل برقرار سازند و خود را به عنوان شرکتهایی با مسئولیت اجتماعی به تصویر بکشند.
1.1 بیان مساله
گزارشهای ارائه شده توسط سیستم حسابداری مالی، عملکرد واحد تجاری را از جنبه های خاص مورد ارزیابی قرار میدهد و سودآوری و توان مالی واحد تجاری را شاخص موفقیت یا عدم موفقیت میداند و بیشترین توجه را معطوف منافع گروههایی میکند که مهمترین آنها عبارتند از:
سرمایهگذاری بالفعل و بالقوه،
مدیران واحد تجاری،
اعتباردهندگان بالفعل و بالقوه،
سازمانهای دولتی،
کارکنان واحد تجاری،
مشتریان، و فروشندگان.
به دلیل عدم توجه به منافع سایر گروههای اجتماع و همچنین اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیتهای واحد تجاری، در اوایل دههی 1960 مفهوم جدیدی به نام حسابداری مسئولیتهای اجتماعی در مباحث نظری حسابداری مطرح شد و نویسندگانی از اروپا، کانادا و در نوشتههای خود به آن اشارههایی کردهاند. از میان آنان آندرسن[3] را باید پدر این شاخه از دانش حسابداری دانست. اما در کشور امریکا مفهوم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی با یک دهه تأخیر در اوایل دههی 1970 ، توسط انجمن حسابداری امریکا با تشکیل کمیتهای به منظور بررسی موانع و مشکلات مربوط به فرایند اندازهگیری و گزارشگری در حسابداری مسئولیتهای اجتماعی آغاز شد و با وجود گذشت بیش از چهار دهه، این مفهوم هنوز هم از جدیدترین مباحث حسابداری است که در مراحل اولیهی رشد به سر میبرد و از نظر اجرا و به کارگیری پیشرفت چندانی نداشته است.(عسگری، 1386)
در مورد مشروعیت و ارزش اتخاذ مسئولیت پذیری اجتماعی توسط شرکت ها ، دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی از صاحب نظران معتقدند که مشکلات اجتماعی باید توسط دولت ها حل شود. این گروه معتقدند که منابع سازمانی برای حل مشکلات اجتماعی کافی نیست و نباید منابع سازمانی را به منظور حل مشکلات جامعه هدر داد . گروه دیگری از صاحب نظران معتقدند که ، از آنجا که امروزه ، قدرت اقتصادی ، از دولتها به سازمان ها انتقال یافته ، مشارکت سازمان ها در حل مشکلات اجتماعی ضروری و لازم است ( تسوتسورا[4]، 2004). از طرف دیگر ، اتخاذ اصول مسئولیت پذیری اجتماعی برای سازمان ها امری هزینهبر است (صنوبر و همکاران ، 1390). تعریفی که مؤسسه کسب و کار از مسئولیت پذیری اجتماعی ارائه می کند ، به این نحو است : تحقق موفقیت تجاری از طریق احترام به ارزش های اخلاقی ، مردم ، جامعه و محیط زیست .(تسوتسورا ،2004). طبق معیارهای مؤسسه ی مسئولیت پذیری اجتماعی ویگو[5] ، مسئولیت پذیری اجتماعی دارای ابعاد پنج گانه ی زیر است :
بعد شرایط محیط کار : عبارت است از بهبود مستمر شرایط کار ، ارزیابی مهارت های شغلی و فرآیند گزینش کارکنان ، بهبود روابط صنعتی و برقراری گفتگوی اجتماعی بین مدیریت ارشد و کارکنان
بعد راهبری شرکت مسئولیت پذیری اجتماعی : میزان شفافیت و کارآیی مدیریت یک شرکت در قبال سهام داران و دیگر ذینفعان؛
بعد جامعه و اجتماع محلی مسئولیت پذیری اجتماعی : عبارت است از نحوه ی همسو سازی منافع شرکت با منافع جامعه و قلمروی که شرکت ، عملیات خود را در آن انجام می دهد؛
بعد محیط زیست مسئولیت پذیری اجتماعی : میزان توجه شرکت به تأثیر عملیلاتش بر آلودگی محیط زیست است .
بعد رفتار کسب و کار مسئولیت پذیری اجتماعی : توجه به نیاز ها و خواسته های مشتریان و تأمین کنندگان ، نگرش منعطف و شفاف نسبت به آن ها است .( وان دی ولده و همکاران ، 2005).
رابینز و کالتر[6] (2006) معتقدند که دو رویکرد عمده در مورد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها وجود دارد : 1. رویکرد کلاسیک : بر طبق این رویکرد ، تنها مسئولیت اجتماعیی مدیریت عبارت است از حداکثر سازی سود . 2. رویکرد اقتصادی – اجتماعی : در این رویکرد مسئولیت اجتماعی چیزی فراتر از حداکثر سازی سود در نظر گرفته می شود و شامل حفاظت از رفاه جامعه و بهبود آن است . تفکر سنتی در اقتصاد که مبتنی بر اندازهگیری منابع و دارایی های مشهود مادی بود امروزه جای خود را به ارزش آفرینی ناشی از دارایی های نامشهود داده است . در اواسط قرن 20 اقتصاددانان مالی تلاش کردند تا توجه شرکت ها را به رویکرد جدیدی در کسب و کار جلب کنند. این
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 09:36:00 ب.ظ ]
|