دانلود پایان نامه ارشد : عوامل موثر بر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات |
فصل اول.. 1
کلیات تحقیق.. 2
1-1- اهمیت موضوع. 4
1-2- بیان مسئله. 6
1-3- سوالات تحقیق.. 7
1-4- اهداف پژوهش…. 8
1-4 -1- هدف کلی.. 8
1-4-2- اهداف جزیی.. 8
1-5- اهمیت تحقیق.. 9
1-6- محدوده های پژوهش…. 9
فصل دوم. ……10
پیشینه تحقیق.. 11
2-1- مفاهیم.. 11
2-1-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) 11
2-1-1-1-خدمات اینترنت… 12
2-1-1-2-روش های دسترسی به اینترنت… 14
2-1-1-3- آمار اینترنت در ایران و جهان.. 15
2-1-1-4-اهمیت فاوا 16
2-1-2-خدمات مشاوره ای کشاورزی.. 18
2-1-3- کلینیک گیاهپزشکی.. 20
2-2-کاربردهای فاوا در بخش کشاورزی.. 20
2-3-چالش های ترویج كشاورزی در سالیان اخیر و نقش فاوا در حل آنها 23
2-4- مدل پذیرش فناوری(TAM). 24
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4-1- معایب و مزایای مدل پذیرش فناوری.. 28
2-5- عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات… 29
2-5-1- ویژگی های فناوری.. 29
2-5-2- ویژگی های فردی و حرفه ای.. 31
2-5-3-عوامل محیطی.. 40
2-6-جمع بندی.. 42
فصل سوم. 44
روش پژوهش…. 45
3-1- نوع تحقیق.. 45
3-2- منطقه مورد مطالعه. 45
3-3- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 46
3-4- جمع آوری داده ها 47
3-5- متغیرهای تحقیق.. 49
3-6- تجزیه و تحلیل داده ها 52
فصل چهارم. 53
یافته ها 54
4-1- ویژگیهای پاسخگویان.. 54
4-1-1- ویژگی های شخصی.. 54
4-1-2- ویژگی های تحصیلی.. 55
4-2- ویژگی های کلینیک های گیاهپزشکی.. 57
4-2-1- سال فعالیت و محل کلینیک…. 57
4-2-2-دسترسی به تجهیزات رایانه ای در کلینیک…. 58
4-2-3- تعداد رایانه فعال و متصل به اینترنت در کلینیک…. 58
4-2-4- روش اتصال و سرعت اینترنت در کلینیک…. 59
4-2-5- خدمات ارائه شده در کلینیک…. 60
4-3-موانع و دلایل عدم استفاده از رایانه و اینترنت… 61
4-3-1- مهمترین موانع و دلایل عدم استفاده از اینترنت… 61
4-3-2- مهمترین موانع و دلایل عدم استفاده از رایانه. 62
4-4-میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه تحقیق.. 63
4-4-1- میانگین و انحراف معیار میزان استفاده از رایانه برای اهداف شغلی.. 63
4-4-2- میانگین و انحراف معیار میزان استفاده از اینترنت برای اهداف شغلی.. 64
4-4-3- میانگین و انحراف معیار میزان توانمندی استفاده از رایانه برای اهداف شغلی.. 65
4-4-4- میانگین و انحراف معیار میزان توانمندی استفاده از اینترنت برای اهداف شغلی 66
4-4-5- میانگین و انحراف معیار متغیرهای مدل پذیرش فناوری.. 67
4-4-6- میانگین و انحراف معیار ویژگی های فناوری.. 68
4-4-7- میانگین و انحراف معیارعوامل فردی و حرفه ای.. 69
4-4-8- میانگین و انحراف معیار عوامل محیطی.. 70
4-4-9- میانگین و انحراف معیار زیرساخت ها برای استفاده از رایانه. 70
4-4-10- میانگین و انحراف معیار زیرساخت ها برای استفاده ازاینترنت… 71
4-5- همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 72
4-5-1- همبستگی بین متغیرهای مرتبط با رایانه. 72
4-5-2- همبستگی بین متغیرهای مرتبط با اینترنت… 73
4-6- واکاوی مدل علی عوامل موثر بر استفاده فناوری اطلاعات و ارتباطات (رایانه و اینترنت) در میان اعضای کلینیک های گیاهپزشکی.. 75
4-6-1-تفکیک اثرات علی متغیرها بر توانمندی رایانه. 77
4-6-2-تفکیک اثرات علی متغیرها بر سودمندی استفاده از رایانه. 77
4-6-3-تفکیک اثرات علی متغیرها بر آسانی نسبت به استفاده رایانه. 78
4-6-4-تفکیک اثرات علی متغیرها بر نگرش نسبت به استفاده رایانه. 79
4-6-5-تفکیک اثرات علی متغیرها بر تصمیم نسبت به استفاده رایانه. 81
4-6-6-تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده از رایانه. 82
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-7- واکاوی مدل علی عوامل موثر بر استفاده اینترنت در میان اعضای کلینیک هایگیاهپزشکی84
4-7-1-تفکیک اثرات علی متغیرها بر توانمندی استفاده ازاینترنت… 86
4-7-2-تفکیک اثرات علی متغیرها بر سودمندی استفاده از اینترنت… 86
4-7-3-تفکیک اثرات علی متغیرها بر آسانی استفاده از اینترنت… 88
4-7-4-تفکیک اثرات علی متغیرها بر نگرش نسبت به استفاده از اینترنت… 89
4-7-5-تفکیک اثرات علی متغیرها بر تصمیم نسبت به استفاده از اینترنت… 90
4-7-6-تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده از اینترنت… 92
فصل پنجم.. 94
نتیجهگیری و پیشنهادها 95
5-1- خلاصه یافتهها و بحث… 95
5-1-1- ویژگیهای اعضای کلینیک های گیاهپزشکی.. 95
5-1-2- توصیف متغیرهای تحقیق.. 97
5-1-3- همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 98
5-1-3-1- همبستگی بین ویژگی های پاسخگویان و متغیرهای مدل پذیرش فناوری ( مربوط به رایانه) 98
5-1-3-2- همبستگی بین متغیرهای تحقیق و متغیرهای مدل پذیرش فناوری ( مربوط به اینترنت) 99
5-1-4- تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده رایانه. 100
5-1-5- تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده اینترنت… 101
5-2- پیشنهادها 103
5-2-1- محدودیتها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 105
فهرست منابع 107
کلیات تحقیق
در دنیای پرشتاب كنونی، بسیاری از روشهای آموزشی سنتی، ناكارآمد و كند هستند و قدرت كافی را برای انتقال مفاهیم جدید به فراگیران ندارند؛ بنابراین لازم است از ابزارهایی كه فناوری های نوین در اختیار ما قرار می دهند، در این زمینه به نحو احسن استفاده نماییم. از جمله این فناوری ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات[1] (فاوا) است كه موجب خدمات و پیشرفت هایی بسیار درعرصه آموزش و یادگیری شده است. می توان با بهره گیری از ابزارها و روش هایی كه این فناوری ایجاد كرده است، ضمن افزایش سرعت در یادگیری، شرایط یادگیری را برای استعدادها و سلیقه های گوناگون فراهم آورد(نوروزی و همکاران، 1387). درعصر حاضر، اطلاع و اطلاع رسانی، مهمترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محسوب می گردد. به دلیل اهمیت اطلاعات در فرآیند تصمیم گیری، فناوری اطلاعات در جهان با سرعت چشم گیری در حال توسعه است و تمامی فعالیت های روزمره بشر را تحت تأثیر قرار داده است (زنگی آبادی و همکاران، 1389). اهمیت، جایگاه و چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، رایانه و اینترنت یکی از زمینه های پژوهشی و نظری در تجزیه و تحلیل های اجتماعی تلقی می شود و حوزه های جدید نظری و پژوهشی در علوم اجتماعی نوین را به خود اختصاص داده است (زکی، 1385).
عصری كه در آن به سر می بریم، عصر اطلاعات و انقلاب اطلاعات است كه شیوه زندگی انسان ها را دچار تغییرات و تحولات عمده ای نموده و موجب به وجود آمدن مفهومی به نام جامعه اطلاعاتی شده است. جامعه اطلاعاتی تبلوری مجدد از كلیه فرآیندهای متعارف و سنتی اجتماعی نظیر كسب و كار، آموزش و نظایر آن در قالبی نوین با استفاده فاوا است (شورای عالی اطلاع رسانی كشور، 1381). امروزه فن آوری اطلاعات به عنوان سودمندترین بخش صنعت، اقتصاد و فرهنگ مطرح می شود. به طوری كه در 60 درصد صنایع دنیا در سال 2003 میلادی سهیم بوده است. در دهه های گذشته، پذیرش وكاربرد فن آوری اطلاعات به طور گسترده به عنوان یك ضرورت دركسب وكار تلقی می شده است. به عنوان یك نوآوری مهم قرن اخیر، فن آوری اطلاعات ایده های سودمند جدید و فرصتهای رقابتی زیادی برای شركتها با اندازه های گوناگون ایجاد می كند. اما كاربرد فاوا و تحقیقات مدیریتی هنوز هم علت سودمندی و عدم سودمندی برخی سیستم ها را شفاف سازی نكرده است. درحالیكه قدرت و فن آوری اطلاعات به طور چشم گیری در حال افزایش است، استفاده كنندگان فاوا و مدیران هنوز هم با مساله بی رغبتی كاربران نهایی نسبت به استفاده از سیستم های اطلاعاتی جدید مواجه هستند. سیستم هایی كه اگر مورد استفاده قرار گیرند، فواید عملكردی مهمی در پی خواهند داشت (کهن و همکاران ،1390). فاوا با سرعت بسیارزیادی در حال گسترش است و تقریبا تمام شئون زندگی انسان ها را تحت سیطره خود درآورده است (نجفی نیا، 1385).
امروزه امكان دستیابی به اینترنت و استفاده از منابع اطلاعاتی در تمامی جوامع بشری روندی تصاعدی را طی می نماید و جوامع مختلف، هر یك با توجه به زیرساخت های
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 06:58:00 ب.ظ ]
|