پایان نامه بررسی ارتباط بین بازاریابی رابطه ای و وفاداری مشتریان |
در این پژوهش ابعاد بازاریابی رابطهای که به طور قابل ملاحظه ای مشتری را در مرکز اهداف خود قرار می دهد به 5 بعد طبقهبندی میشود. این 5 بعد عبارتند از: تعهد، اعتماد، ارتباطات، مدیریت تعارض و شایستگی. چالشی که در این پژوهش به آن پرداخته شده است این است که آیا بین ابعاد بازاریابی رابطهای و وفاداری مشتریان هتل های منتخب اصفهان رابطه وجود دارد. بر اساس موارد گفته شده مدل 1-1 مد نظر است.
صنعت هتلداری از صنایع بسیار رقابتی است و مدیریت هتلها ناگزیر از شناسایی عوامل تشکیل دهنده مزیت رقابتی خود و تقویت آنها هستند. به طور طبیعی در چنین شرایطی استراتژیهای بازاریابی سنتی برای دستیابی به مزیتهای رقابتی و حفظ آنها کافی نیستند و روشهای نوین بازازیابی مورد نیاز هستند. زیربنای این روشهای نوین اطلاعات مشتریان است. با ایجاد حفظ رابطه با مشتریان و جمعآوری اطلاعات مفید از آنها میتوان دریافت که بخش بازار مورد نظر ما واقعا به دنبال چه ارزشی در محصول یا خدمت میباشد(احمدی و یحیی زاده فر،1390). یکی از ویژگیهای صنعت هتلداری در ارتباط مستقیم قرار داشتن با مشتری است. چنین امری سبب تأثیرگذاری بیواسطه فعالیتهای هتل بر تصویر شکل یافته در ذهن مشتری میشود. یکی از فواید این امر میتواند آگاهی سریع و صحیح مدیران هتل از خواستهها و نیازهای مشتریان جدید اقدام کنند. با این حال اغلب مشتریان از یک گروه خاص نیستند و دارای تنوع در طبقه اجتماعی فرهنگی خواستهها و نیازها هستند. مورد مهم دیگر تمرکز کردن بر برخی از مشتریان است که بالاترین پتانسیل ایجاد منفعت را دارند. این امر بر این منطق قرار دارد که مشتریان وفادار بالاترین درآمد را ایجاد می کنند (احمدی و یحیی زاده فر،1390).
مشتریان وفادار به احتمال خیلی کم، تنها به خاطر قیمت به یک رقیب رو میآورند بنابراین برای سازمان های خدماتی ضروری است که مشتریان وفاداری که در سود بلندمدت سازمان دخیل هستند را حفظ کنند(کینینگهام و دیگران[1]،2008). بنابراین مدیران لایق باید درک کنند که دستیابی به رشد نه تنها با جذب مشتریان جدید بلکه با حفظ مشتریان موجود بدست میآید، زیرا میتوان آن ها را تشویق و ترغیب به خرید بیشتر کرد تا خدمات هتل را به دیگران توصیه کنند.
حفظ مشتریان فعلی بررسی وضعیت هتلهای اصفهان در ایجاد رابطه با مشتریان خود و به رهگیری از بازاریابی رابطهای به عنوان ابزاری برای دستیابی به خواستهها و نیازهای مشتریان موضوعی است که میتواند مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد تا از وضعیت اجرای این شیوه بازاریابی در صنعت هتلداری اصفهان تصویری به دست آورده شود. از این رو پژوهش در زمینه وضعیت اجرای این بازاریابی در هتلهای اصفهان میتواند به شناسایی این وضعیت کمک کند که مدیریت هتلهای اصفهان تا چه اندازه از مفهوم بازاریابی رابطهای اطلاع دارند و تا چه میزان هتل و پرسنل و رویههای مدیریت در آن را برای چنین رویکردی آماده ساختهاند.
1-3- کاربرد نتایج پژوهش
این پژوهش گامی کوچک در جهت توسعه پژوهشهای میدانی است و با توجه به خلأیی که در این زمینه وجود دارد میتواند رهگشای پژوهشهای آتی در این زمینه باشد. از آنجایی که رقابت در هتلهای اصفهان وجود دارد، بحثهای مرتبط با بازاریابی رابطه ای و وفاداری مشتریان اهمیت قابل ملاحظهای برای هتلها دارد.
ایجاد بانک اطلاعات و به روز کردن اطلاعات جدید در مورد مشتریان اصلی شرکت، برای مدیران هتلها
2- کمک به مدیران هتل برای پیاده سازی صحیح بازاریابی رابطهای
3- کمک به کارکنان هتلها برای ارتباط دو طرفه با مشتریان
4- یاری به مدیران جهت ایجاد آگاهی برای شناسایی عوامل مهم و موثر بر وفاداری مشتریان
5- ایجاد درکی روشن در کارکنان هتلها از چگونگی ایجاد وفاداری مشتریان
1-4- اهداف پژوهش
1-4-1- هدف اصلی
1-4-1-1- تعیین ارتباط بین بازاریابی رابطهای با وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان
1-4-2- اهداف فرعی
1-4-2-1- تعیین ارتباط بین تعهد با وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان
1-4-2-2- تعیین ارتباط بین اعتماد با وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان
1-4-2-3- تعیین ارتباط بین ارتباطات با وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان
1-4-2-4- تعیین ارتباط بین مدیریت تعارض با وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان
1-4-2-5- تعیین ارتباط بین شایستگی با وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان
1-5- فرضیهها یا سوالهای پژوهش
1-5-1- فرضیه اصلی:
1-5-1-1- بین بازاریابی رابطهای و وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
1-5-2- فرضیههای فرعی:
1-5-2-1- بین تعهد و وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
1-5-2-2- بین اعتماد و وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
1-5-2-3- بین ارتباطات و وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
1-5-2-4- بین مدیریت تعارض و وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
1-5-2-5- بین شایستگی یا خبرگی و وفاداری مشتریان در هتلهای منتخب شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
1-6- روش پژوهش
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی _ پیمایشی است. جامعه ی آماری این پژوهش مشتریان هتلهای منتخب شهر اصفهان میباشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی گردشگران داخلی هتلهای 3 ، 4 و 5 ستاره شهر اصفهان هستند که در بازه زمانی پاییز تا تابستان سال 1393 در این هتلها اقامت داشته اند. نمونه این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده 218 میباشد. در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها مربوط به ادبیات پژوهش از روش کتابخانهای شامل کتاب، مجلات، پایان نامهها، طرحهای تحقیقاتی و سایتهای اینترنتی استفاده میگردد و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامه استفاده میگردد. روایی پرسشنامه توسط 4 از اساتید محترم تایید شده است همچنین پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ اندازهگیری شده است. در تجزیه و تحلیل اطلاعات چون نیاز به تبدیل برخی از اطلاعات کیفی به کمی وجود دارد از طیف لیکرت استفاده میشود، برای طبقهبندی و تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss و لیزرل، روش (معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) استفاده خواهد شد.
1-7- قلمرو پژوهش
1-7-1- قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو این پژوهش از نظر موضوعی، در محدوده بررسی ارتباط بازاریابی رابطهای و وفاداری مشتریان هتلهای منتخب شهر اصفهان است.
1-7-2- قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی این پژوهش هتلهای 3 ، 4 و 5 ستاره شهر اصفهان میباشد. شامل هتل 5 ستاره عباسی، هتلهای 4ستاره (آسمان، کوثر) و هتلهای 3 ستاره (اسپادانا، ستاره، سویت، سفیر و شیخ بهایی) میباشد.
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-03-02] [ 09:38:00 ب.ظ ]
|