پایان نامه : بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائتهای نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشههای دکتر عبدالکریم سروش و آیتالله محمدتقی |
واژههای کلیدی: عبدالکریم سروش – محمدتقی مصباح یزدی – هرمنوتیک – حکومت دینی – ولایتفقیه – مشروعیت – مقبولیت – دموکراسی – حق و تکلیف – عدالت – دولت – ایدئولوژی– آزادی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه: 2
1-1)بیان مسئله: 2
2-1)اهداف تحقیق: 3
3-1)پیشینه و ادبیّات پژوهش: 4
4-1)چارچوب نظری تحقیق: 5
5-1)سؤالات تحقیق: 8
1-5-1)پرسش اصلی: 8
2-5-1)پرسش های فرعی: 8
6-1)فرضیه های تحقیق: 8
1-6-1)فرضیه ی اصلی تحقیق: 8
2-6-1)فرضیه های فرعی تحقیق: 8
7-1)روش تحقیق: 9
8-1)سازمان دهی تحقیق: 9
فصل دوم: مبانی، مفاهیم و چارچوب نظری تحقیق
مقدمه: 11
1-2)هرمنوتیک: 11
1-1-2)عالمان اسلامی و هرمنوتیک: 12
ب
2-1-2)فهم متون دینی: 12
3-1-2)تعدد قرائت ها: 13
4-1-2)تفسیر: 13
5-1-2)تأویل: 15
2-2)حکومت: 15
3-2)دولت: 17
4-2) قدرت: 19
5-2)مشروعیت: 22
6-2)ایدئولوژی: 23
7-2)حق و تکلیف: 26
1-7-2)حق: 26
2-7-2)تکلیف: 27
8-2)جامعه مدنی: 29
9-2)آزادی: 31
10-2)دموکراسی: 33
11-2)عدالت: 35
12-2)ولایت: 37
13-2)چارچوب نظری هرمنوتیک: 37
1-13-2)مفهوم هرمنوتیک و تلقی هایی مختلف از آن : 38
2-13-2)هرمنوتیک درحوزه اندیشه تفکّر اسلامی : 40
3-13-2)هرمنوتیک در سطح برخی نو اندیشان مسلمان: 42
4-13-2)دلایل موضوعیت هرمنوتیک در این پژوهش: 42
1-4-13-2)دلایل عام: 43
2-4-13-2)دلایل خاص: 43
پ
14-2) نتیجه گیری: 45
فصل سوم: تاریخچه ی حکومت اسلامی و مبانی کلی فکری و نظری آن
مقدمه: 47
1-3)رابطه ی دولت اسلامی با قدرت و اقتدار: 47
2-3)تحول دولت در دنیای اسلام: 50
1-2-3)الگوی دولت قرآنی: 50
2-2-3)الگوی دولت خلیفگی: 50
1-2-2-3)دولت در عصر خلفای راشدین: 51
2-2-2-3)خلیفگی پادشاهی(دولت در عصر امویان): 55
3-2-2-3) خلیفگی امپراتوری(دولت در عصر عباسیان): 55
4-2-2-3)خلیفگی غیر عرب(دولت در عصر عثمانیان): 56
2-3-2-3)دولت زیدیه در یمن: 57
3-3-2-3)دولت صفویه در ایران: 58
1-4-2-3)الگوهای مونیستی(یگانه انگار): 59
3-4-2-3)دولت های دوآلیست(دو انگار): 69
4-4-2-3)دولت های ترکیبی… 70
3-3)نتیجه گیری: 72
فصل چهارم: بررسی تطبیقی کلیات اندیشه های سروش و مصباح یزدی
مقدمه: 74
1-4) کلیات اندیشه های سروش در باب حکومت اسلامی: 74
1-1-4)زندگینامه: 74
2-1-4)دین: 81
1-2-1-4)مفهوم دین، مؤمن و مسلمانی: 81
2-2-1-4)ابعاد دین: 82
3-2-1-4)توقع از دین: 83
ت
4-2-1-4)دین اقلی: 83
5-2-1-4)برداشت سروش از اسلام: 83
3-1-4)فهم و معرفت دینی: 84
1-3-1-4)معرفت دینی: 84
2-3-1-4)بسط خطا پذیری فهم دینی به قرآن: 84
3-3-1-4)تفسیر مؤمنانه و غیر مؤمنانه: 85
4-3-1-4)ویژگی های قرائت فاشیستی از دین: 85
4-1-4)جامعه ی دینی: 86
1-4-1-4)انواع جامعه ی دینی: 86
2-4-1-4)تفاوت های جامعه ی دینی و جامعه ی لیبرال: 87
5-1-4)سیاست و حکومت: 88
1-5-1-4)مفهوم سیاست: 88
2-5-1-4)نقش دین در سیاست: 88
3-5-1-4)مفهوم حکومت دینی: 88
4-5-1-4)انواع حکومت(دینی و غیر دینی): 89
5-5-1-4)تفاوت اصلی حکومت دینی و غیر دینی: 89
6-5-1-4)مسأله ی حکومت دینی: 90
7-5-1-4)حکومت فقهی: 92
8-5-1-4)انتظار ما از دین در حکومت دینی: 93
9-5-1-4)مدل حکومتی اسلام: 93
10-5-1-4)ساختار و سازمان حکومت دینی: 93
11-5-1-4)وظایف و اختیارات حکومت و حاکمان دینی: 95
6-1-4)مشروعیت: 96
1-6-1-4)مفهوم مشروعیّت و مقبولیت: 96
2-6-1-4)حقوق غیر دینی مردم در حکومت اسلامی: 96
3-6-1-4)مشروعیّت دستگاه های نظارتی در ولایت فقیه: 97
4-6-1-4)حق غیر دینی یا تکلیف غیر حکومتی مردم(مشروعیّت خبرگان رهبری): 97
ث
5-6-1-4)مشروعیت و حقوق بشر در حکومت فقهی: 97
6-6-1-4)مشروعیت و دموکراسی: 98
7-1-4)ایدئولوژی: 98
1-7-1-4)مفهوم ایدئولوژی: 98
2-7-1-4)دین و ایدئولوژی: 99
3-7-1-4)تفاوت حکومت دینی و ایدئولوژیک: 99
4-7-1-4)حاکم دینی و تفاوت آن با رهبر ایدئولوژیک: 99
5-7-1-4)ایدئولوژی و جامعه: 100
6-7-1-4)رابطه مشروعیّت با ایدئولوژی: 100
8-1-4)ولایت: 101
1-8-1-4)تشیّع و مسأله ی خاتمیت: 101
2-8-1-4)امامت و ولایت: 101
3-8-1-4)ولایت فقیه: 102
9-1-4)روحانیت: 104
1-9-1-4)سازمان و صنف روحانیت: 104
2-9-1-4)روحانیّت، شریعت و معیشت: 105
3-9-1-4)حوزه های علمیه: 105
10-1-4)فقه: 105
1-10-1-4)اسلام فقاهتی: 105
2-10-1-4)تفاوت جامعه دینی و جامعه فقهی: 106
3-10-1-4)کارکرد دین و فقه در دنیای مدرن: 106
4-10-1-4)رابطه فقه و قانون سالاری(نوموکراسی) با دموکراسی: 106
11-1-4)آزادی: 107
1-11-1-4)مفهوم آزادی: 107
2-11-1-4)تفاوت آزادی در لیبرالیزم و اسلام : 107
3-11-1-4)آزادی بیان: 108
ج
4-11-1-4)آزادی و تسامح سیاسی: 109
12-1-4)دموکراسی: 110
1-12-1-4)مفهوم دموکراسی: 110
2-12-1-4)انواع دموکراسی: 110
3-12-1-4)دموکراسی و نفی استبداد: 111
4-12-1-4)دین و دموکراسی: 111
5-12-1-4)طرح سروش برای دموکراسی: 116
6-12-1-4)تفاوت های لیبرالیزم و دموکراسی: 117
7-12-1-4)ارتباط حقوق بشر با دموکراسی: 117
13-1-4)حق و تکلیف: 117
1-13-1-4)حق و تکلیف در اسلام: 117
2-13-1-4)حق و تکلیف در جمهوری اسلامی: 118
3-13-1-4)انتخابات، حق یا تکلیف: 118
14-1-4)عدالت: 119
1-14-1-4)روش شناسی: 119
2-14-1-4)عدالت در حکومت اسلامی: 120
3-14-1-4)عدالت و آزادی: 120
4-14-1-4)رابطه عدل و دموکراسی: 121
15-1-4)سکولاریزم: 121
1-15-1-4)سکولاریزم و حکومت دینی: 121
16-1-4)خشونت: 121
1-16-1-4)مفهوم خشونت: 121
2-16-1-4)خشونت و ولایت: 122
2-4) کلیات اندیشه های مصباح یزدی درباب حکومت اسلامی: 122
1-2-4)زندگینامه: 122
2-2-4)دین: 137
چ
1-2-2-4)مفهوم دین: 137
3-2-4)فهم و معرفت دینی: 139
1-3-2-4)معرفت دینی: 139
2-3-2-4)تغییر در معرفت دینی: 139
3-3-2-4)قرائت های مختلف: 140
4-3-2-4)تئوری قبض و بسط: 140
5-3-2-4)صراط های مستقیم: 144
6-3-2-4)پلورالیزم دینی: 145
4-2-4)ولایت: 148
1-4-2-4)مفهوم ولایت تکوینی و تشریعی : 148
2-4-2-4)ولایت در حکومت دینی: 148
3-4-2-4)ولایت فقیه: 149
5-2-4)حکومت: 158
1-5-2-4)مفهوم حکومت: 158
2-5-2-4)دلیل شرعی ضرورت حکومت : 158
3-5-2-4)ویژگی مجریان حکومت : 159
4-5-2-4)حکومت دینی: 159
5-5-2-4)دولت: 164
6-2-4)مشروعیت: 168
1-6-2-4)مفهوم مشروعیّت: 168
2-6-2-4)مشروعیت در حکومت دینی: 168
3-6-2-4)مشروعیت، مقبولیت و جایگاه مردم در حکومت دینی: 169
4-6-2-4)مشروعیت ولایت فقیه: 171
7-2-4)حق و تکلیف: 175
1-7-2-4)رابطه حق و تکلیف و مشروعیت: 175
8-2-4)دموکراسی: 175
ح
1-8-2-4)اسلام و دموکراسی: 175
2-8-2-4)مفهوم دموکراسی دینی: 176
3-8-2-4)کاستی های دموکراسی: 176
9-2-4)عدالت: 177
1-9-2-4)مفهوم عدالت: 177
2-9-2-4)عدالت الهی در نظام خلقت: 177
3-9-2-4)عدالت الهی در تشریع: 177
4-9-2-4)ارتباط مفهوم اجتماعی عدالت با حکومت دینی: 179
10-2-4)آزادی: 179
1-10-2-4)مفهوم آزادی در اسلام: 179
2-10-2-4)آزادی مطلق و مشروط: 180
3-10-2-4)آزادی و تکالیف: 180
4-10-2-4)آزادی بیان: 180
5-10-2-4)تعزیرات و آزادی: 181
11-2-4)جامعه ی مدنی: 181
1-11-2-4)اهمیت زندگی اجتماعی در اسلام: 181
2-11-2-4)مفهوم جامعه ی مدنی در اسلام: 181
12-2-4)سکولاریزم: 186
1-21-2-4)مفهوم سکولاریزم: 186
2-21-2-4)اسلام و سکولاریزم: 187
3-21-2-4)سکولاریزم، دین حداقلی و حداکثری: 187
13-2-4)حقوق بشر: 188
1-13-2-4)حکومت دینی و حقوق بشر: 188
14-2-4)لیبرالیزم: 189
1-14-2-4)اسلام و لیبرالیزم: 189
خ
15-2-4)خشونت: 189
3-4)بررسی تطبیقی قرائت سروش و مصباح یزدی از حکومت دینی: 190
1-3-4)قرائت سروش از حکومت اسلامی: 190
1-1-3-4)قبض وبسط تئوریک شریعت: 190
2-1-3-4)ایدئولوژی و فقه، عقل و وحی: 190
3-1-3-4)اسلام و دموکراسی: 192
4-1-3-4)اسلام و مدرنیته: 193
2-3-4)قرائت مصباح یزدی از حکومت اسلامی: 194
1-2-3-4)مبانی دین شناسی: 194
2-2-3-4)مبانی انسان شناختی: 195
3-2-3-4)دین و دموکراسی: 198
4-4)نتیجه گیری: 203
فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری
مقدمه: 205
1-5)پاسخ به پرسش اصلی پژوهش: 205
2-5)پاسخ به پرسش های فرعی پژوهش: 205
1-2-5)پرسش فرعی اول: 205
1-1-2-5)نظرات و اندیشه های سروش بر اساس هرمنوتیک فلسفی: 205
2-1-2-5)نظرات و اندیشه های مصباح یزدی بر اساس هرمنوتیک کلاسیک: 206
2-2-5)پرسش فرعی دوم: 207
1-2-2-5)سروش: 207
2-2-2-5)مصباح یزدی: 208
3-5)راستی آزمایی فرضیه ی های تحقیق: 208
1-3-5)فرضیه اصلی تحقیق: 208
د
1-1-3-5)اثبات فرضیه اصلی تحقیق: 208
2-3-5)فرضیه های فرعی تحقیق: 208
1-2-3-5)اثبات فرضیه فرعی اوّل: 209
2-2-3-5)اثبات فرضیه فرعی دوم: 209
4-5)نتیجه گیری: 209
فهرست منابع و مآخذ: 211
مقدمه:
در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته میشود. ضمن بیان مسئلهی تحقیق و شرح و توضیح آن، اهداف تحقیق مشخص میگردد. همچنین نگاهی نیز به پیشینه و ادبیات پژوهش میاندازیم تا مشخص گردد آیا این موضوع مسبوق به سابقه است یا خیر؟ سپس به شرح و توضیح کلی چارچوب نظری پرداخته میشود که تمام تحقیق پیش رو باید حول محور آن انجام شود، بیان سؤالات و فرضیههای تحقیق و همچنین روش و سازماندهی تحقیق نیز بخش پایانی این فصل است.
1-1)بیان مسئله:
یکی از موضوعاتی که در ایران پس از اسلام همواره با شدت و ضعف موردبحث و گفتگو قرارگرفته، موضوع حکومت دینی بوده است. با توجه به اینکه در این دوره ی تاریخی، دین حاکم در ایران، اسلام بوده، جدای از مذاهب و گرایشهای فرقهای قاعدتاً این نوع مباحث معطوف به حکومت دینی- اسلامی بوده است. در تمام این دوره تا زمان معاصر گفتمان حکومت اسلامی ادامه داشته امّا گاهی کمرنگ و گاهی جدیتر و پررنگتر میشده و این شدّت و ضعف بستگی به فضای سیاسی حاکم داشته، بهعنوان نمونه در زمان خلفای دوم و سوم به دلیل ورود تازهی اسلام به ایران و به بهانهی مبارزه با کفر و بدعت اساساً پرسش دربارهی حکومت اسلامی یا ممنوع بوده و یا علما و اهل فکر دچار خودسانسوری میشدهاند، امّا در عصر عباسیان به دلیل بسط علم و گسترش نهضت ترجمه این فضا زمینههایی را برای اندیشمندان و اهل فکر فراهم نمود تا دربارهی موضوع
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 09:15:00 ب.ظ ]
|