پایان نامه آسیبشناسی طرح پاداش افزایش تولید با رویکرد مدل تعالی منابع انسانی با استفاده از تکنیک دلفی فازی |
به کار گرفته شود تا به این طریق آنها بتوانند کارکنان خود را تشویق به بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت کارایی خودنمایند و این پدیدهی نسبتاً نوپا در ایران، به شکوفایی برسد.
۱-4-1. اهداف کلی تحقیق
۱-شناسایی عوامل مؤثر برافزایش تولید.
۲- غربالگری عوامل مؤثر برافزایش تولید.
۳-اولویتبندی عوامل مؤثر برافزایش تولید.
۱-4-2. اهداف جزئی تحقیق
۱-اولویتبندی عوامل ایجاد انگیزه بین کارکنان.
۲-ارائه راهکار برای افزایش کیفیت و کمیت تولید.
۱-5. سؤالات تحقیق
سؤالات تحقیقی که در این تحقیق مطرح میشود، عبارتاند از:
۱. چه عواملی بر طرح پاداش افزایش تولید اثرگذار است؟
۲. عوامل شناساییشده چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
۳. کدامیک از عوامل پیشنیاز وقوع سایر عوامل هستند؟
۴. قدرت نفوذ و وابستگی عوامل چقدر است؟
۵. مدل نهایی اثرگذاری عوامل مؤثر بر طرح پاداش افزایش تولید چگونه ترسیم میشود؟
۶. برای بررسی مدل تعالی منابع انسانی کارخانه یزدباف چه شاخصهایی باید بررسی شوند؟
۷. شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در کارخانه در چه شاخصهایی بیشتر نمایان است؟
۱-6 قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق از سه قسمت قلمرو موضوعی، قلمرو مکانی و قلمرو زمانی تشکیلشده است که به بیان هرکدام میپردازیم.
۱-6-1 قلمرو موضوعی
موضوع این تحقیق آسیبشناسی طرح پاداش افزایش تولید با رویکرد مدل تعالی منابع انسانی با استفاده از دلفی فازی و روش مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. بنابراین در این پایاننامه با توجه به موضوع مطالعاتی در مورد: بهرهوری، طرح پاداش افزایش تولید، مدل تعالی منابع انسانی و مدل تفسیری ساختاری در حوزه منابع انسانی صورت گرفته است.
۱-6-2- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق کارخانه یزد باف میباشد.
۱-6-3- قلمرو زمانی
این تحقیق در اوایل سال ۱۳۹۳ شروع گردید و تا اواخر آذرماه سال جاری به طول انجامید.
۱-7. روش تحقیق
۱-7-1 نوع مطالعه و روش پاسخگویی به سؤالات تحقیق
برخی را عقیده بر این است که علم، همان روش است. درهرحال میتوان بهخوبی پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست و دست آوردهای هر پژوهش علمی به همان نسبت حائز ارزشاند که با روشهایی درست اخذشده باشند (ساروخانی، ۱۳۸۲). باید اذعان نمود دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد، مگر زمانی که با روششناسی درست صورتپذیرید (خاکی، ۱۳۸۲) (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۶).
هدف از تحقیق کاربردی، کشف دانش تازهای است که کاربرد مشخصی را دربارهی فرآورده یا فرایندی را در واقعیت دنبال کند (خاکی، ۱۳۸۳، ۹۴).
مطالعات میدانی بررسیهای علمی غیرآزمایشی هستند که هدفشان کشف روابط و تعامل بین متغیرهای جامعهشناسی، روانشناسی و آموزشی در ساختار اجتماعی واقعی است و در این تحقیق نیز، مانند بیشتر پژوهشهای علوم انسانی هدف اصلی از انجام پژوهش، بررسی یک موضوع به روش «میدانی» است؛ و ازاینجهت که نتایج مورد انتظار تحقیق حاضر را، میتوان در فرآیند ارتقای بینش کارکنان و مدیران درزمینهی ارتقاء سطح کیفیت تولید خود به خدمت گرفت، میتوان گفت پژوهش حاضر، ازنظر هدف در حیطه پژوهشهای «کاربردی» جای دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روشهای مطالعهی کتابخانهای و نیز روشهای میدانی نظیر پرسشنامه استفادهشده است، میتوان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک «پژوهش تحلیلی- ریاضی و پیمایشی» است.
همچنین این پژوهش ازآنجاییکه به بررسی دادههای مرتبط در برههای از زمان میپردازد، از نوع مقطعی محسوب میگردد.
۱-7-2. ابزار گردآوری دادهها
در این پژوهش برای پوشش مباحث تئوریک تحقیق از کتب تخصصی و عمومی، مقالات و نشریات و سایتهای اینترنتی و همچنین از پایاننامهها و همچنین از روش مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش پیمایشی از پرسشنامه دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری و بهرهگیری از نظرات افراد خبره و همچنین کارکنان شرکت یزدباف استفادهشده است.
۱-7-3. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها و نتایج
در این تحقیق از روش دلفی فازی و روش مدلسازی ساختاری تفسیری برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده استفادهشده است.
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-03-02] [ 09:40:00 ب.ظ ]
|