1-3. اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق…………………………………………………………. 4

1-4. اهداف تحقیق……………………………………………………………………………… 7

1-5. کاربردهای تحقیق…………………………………………………………………………. 7

1-6. فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………… 7

1-7. روش تحقیق………………………………………………………………………………. 8

1-8. قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………… 8

1-8-1. قلمرو موضوعی………………………………………………………………………… 9

1-8-2. قلمرو مکانی …………………………………………………………………………… 9

1-8-3. قلمرو زمانی …………………………………………………………………………… 9

1-9. تعریف واژگان ……………………………………………………………………………. 9

فصل دوم : مبانی نظری و ادبیات تحقیق

2-1. مقدمه……………………………………………………………………………………… 12

بخش اول : فرآیند مدیریت دانش

2-2. دانش……………………………………………………………………………………… 13

2-3. مدیریت دانش…………………………………………………………………………….. 16

2-3-1. مدیریت دانش و مزیت استراتژیک …………………………………………………….. 17

2-4. فرآیند مدیریت دانش……………………………………………………………………… 18

2-5. الگوی عمومی مدیریت دانش……………………………………………………………… 19

بخش دوم : رفتار شهروندی

2-6. تعریف رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………… 20

2-7. ابعاد رفتار شهروندی………………………………………………………………………. 22

2-8. عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی ……………………………………………… 24

2-8-1. رضایت شغلی …………………………………………………………………………. 24

2-8-2. عدالت …………………………………………………………………………………. 25

2-8-3. آموزش…………………………………………………………………………………. 25

2-8-4. کیفیت روابط ………………………………………………………………………….. 25

2-8-5. اعتماد…………………………………………………………………………………… 26

2-8-6. فرهنگ مشارکتی……………………………………………………………………….. 27

2-8-7. ساختار سازمانی ……………………………………………………………………….. 27

2-8-8. سلامت سازمانی …………………………………………………………………… ….27

2-9. بخشهای مختلف سازمان تأمین اجتماعی ………………………………………………….. 28

بخش سوم : چارچوب مفهومی

2-10. مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………. 29

بخش چهارم : پیشینه تحقیق

2-11. پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………….. 30

2-11-1. پیشینه داخلی …………………………………………………………………………. 30

2-11-2. پیشینه خارجی ……………………………………………………………………….. 34

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

3-1. مقدمه……………………………………………………………………………………… 38

3-2. مراحل اجرای  تحقیق……………………………………………………………………… 39

3-3. روش تحقیق………………………………………………………………………………. 40

3-4. جامعه آماری………………………………………………………………………………. 40

3-5. نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………….. 40

3-6. روش های گردآوری اطلاعات…………………………………………………………….. 41

3-6-1. روش کتابخانه ای………………………………………………………………………. 41

3-6-2. روش میدانی …………………………………………………………………………… 42

3-7. ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………… 42

3-8. روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………….. 45

3-8-1. روایی ………………………………………………………………………………….. 45

3-8-2. پایایی ………………………………………………………………………………….. 46

3-9. روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمونهای آماری مورد استفاده……………………………..   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید 47

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

4-1. مقدمه……………………………………………………………………………………… 49

4-2. توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان………………………………………… 50

4-2-1. توصیف جنسیت پاسخ دهندگان ……………………………………………………….. 50

4-2-2. توصیف میزان تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………….. 51

4-2-3. توصیف سابقه خدمت پاسخ دهندگان…………………………………………………… 52

4-3. توصیف متغیرهای اصلی تحقیق……………………………………………………………. 53

4-3-1. توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی ………………………………………………… 53

4-3-2. توصیف متغیر فرایند مدیریت دانش…………………………………………………….. 56

4-4. بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق……………………………………………………….. 58

4-5. بررسی مدل تحقیق………………………………………………………………………… 59

4-5-1. بررسی مدل پایه تحقیق در حالت استاندارد…………………………………………….. 59

4-5-2. بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری…………………………………………. 60

4-6. بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق ………………………………. 62

4-6-1. معیار RMSEA………………………………………………………………………. 63

4-6-2. معیارهای CFI، NNFI، NFI………………………………………………………… 64

4-6-3. معیار GFI……………………………………………………………………………… 64

4-7. آزمون فرضیه ها ………………………………………………………………………….. 66

4-7-1. فرضیه اصلی …………………………………………………………………………… 66

4-7-2. فرضیه های فرعی ……………………………………………………………………… 66

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1. مقدمه……………………………………………………………………………………… 71

5-2. نتیجه گیری بر اساس فرضیات ……………………………………………………………. 72

5-2-1. نتیجه فرضیه اصلی …………………………………………………………………….. 72

5-2-2. نتیجه فرضیه های فرعی………………………………………………………………… 72

5-3. پیشنهادها در راستای فرضیه های تحقیق…………………………………………………… 76

5-4. ارائه پیشنهادات کلی………………………………………………………………………. 76

5-5. پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………….. 77

5-6. محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………. 77

پیوست ها ………………………………………………………………………………………. 78

منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………… 87

فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………. 88

فهرست منابع غیر فارسی………………………………………………………………………… 92

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………….. 95

 

فهرست جداول

عنوان                                                                            صفحه

جدول 2-1. مراحل فرآیند مدیریت دانش …………………………………………………………………………………..19

جدول 3-1. جدول سوالات مربوط به مولفه های رفتار شهروندی سازمانی …………………………………….43

جدول 3-2. جدول سوالات مربوط به تشخیص فرآیند مدیریت دانش…………………………………………….44

جدول 3-3. سنجش پایایی پرسشنامه های رفتار شهروندی سازمانی و تشخیص فرآیند مدیریت دانش..46

جدول 4-1. توصیف جنسیت پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………………..50

جدول 4-2. توصیف میزان تحصیلات پاسخ دهندگان …………………………………………………………………51

جدول 4-3. توصیف سابقه خدمت پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………..52

جدول 4-4. توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی …………………………………………………………………..53

جدول 4-5. توصیف ابعاد  متغیر رفتار شهروندی سازمانی …………………………………………………………..55

جدول 4-6. توصیف متغیر فرایند مدیریت دانش ………………………………………………………………………..56

جدول 4-7. توصیف ابعاد  متغیر فرایند مدیریت دانش ……………………………………………………………….57

جدول 4-8. آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیرهای تحقیق ………………………………………………58

جدول 4-9. شاخص های معنی داری و برازش مدل …………………………………………………………………..65

جدول 4-10. اعداد معنی داری و ضریب استاندارد فرضیه های تحقیق ………………………………………….69

 

فهرست نمودار

عنوان                                                                          صفحه

نمودار4-1. نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان …………………………………………………………………50

نمودار4-2. نمودار میله ای میزان تحصیلات پاسخ دهندگان ………………………………………………………52

نمودار4-3. نمودار میله ای سابقه خدمت پاسخ دهندگان …………………………………………………………..53

نمودار4-4. هیستوگرام  متغیر رفتار شهروندی سازمانی …………………………………………………………….54

نمودار4-5. نمودار راداری ابعاد متغیر رفتار شهروندی سازمانی …………………………………………………55

نمودار4-6. هیستوگرام  متغیر فرایند مدیریت دانش …………………………………………………………………56

نمودار4-7. نمودار راداری ابعاد متغیر مدیریت دانش ……………………………………………………………….57

نمودار 4-8. آزمون مدل کلی تحقیق (حالت استاندارد) ……………………………………………………………59

نمودار 4-9. آزمون مدل تفکیکی تحقیق (حالت استاندارد) ………………………………………………………60

نمودار 4-10. آزمون مدل کلی تحقیق (حالت اعداد معنی داری) ………………………………………………61

نمودار 4-11. آزمون مدل تفکیکی تحقیق (حالت اعداد معنی داری) …………………………………………62

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                          صفحه

شکل 2-1. روابط داده، اطلاعات، دانش ………………………………………………………………………………….16

شکل 2-2. مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………………………….29

شکل 3-1. مراحل اجرای تحقیق …………………………………………………………………………………………..39

 

 

چکیده

مقدمه: یکی از عوامل مهم سازمان های هزاره سوم در صحنه های رقابتی حرکت به سوی مدیریت دانش و دانش محوری است .شناخت و پیاده سازی دانش به عنوان ابزاری قدرتمند در ارائه رفتار شهروندی سازمانی مطلوب تر است. ضعف در اجرای فرآیند مدیریت دانش در سازمان می تواند منجر به کاهش رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان شود. هدف این تحقیق تعیین اثر بخشی فرآیند مدیریت دانش بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است.

روش ها: در این پژوهش جامعه آماری، کارکنان مدیریت درمان تأمین اجتماعی قم سال 1393 (400نفر) بودند که 196 پرسشنامه با استفاده از فرمول جامعه آماری محدود مشخص، توزیع و جمع آوری گردید. برای ارزیابی فرآیند مدیریت دانش از پرسشنامه بوکوویتز و ویلیامز (1999) و برای رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) استفاده شد. به کمک نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل داده ها انجام گردید.

یافته ها: بر اساس نتایج این مطالعه فرآیند مدیریت دانش بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان مدیریت درمان تأمین اجتماعی قم تأثیر دارد. فرآیند مدیریت دانش در مدیریت درمان قم با میانگین 54/3 و رفتار شهروندی با میانگین61/3 بیشتر از حد متوسط است. میزان تأثیر فرآیند مدیریت دانش بر بعد فضیلت مدنی کارکنان با میزان آماره 44/12=t  بالاترین مقدار و در بعد احترام و تکریم با میزان 32/7 = t پایین ترین مقدار بود.

نتیجه گیری: بین فرآیند مدیریت دانش و هریک از ابعاد رفتار شهروندی ارتباط معناداری وجود دارد. فرآیند مدیریت دانش و رفتار شهروندی در بین کارکنان مدیریت درمان تأمین اجتماعی قم در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

کلمات کلیدی : فرآیند مدیریت دانش، رفتار شهروندی، مدیریت درمان تأمین اجتماعی

 

 

فصل اول

 

کلّیات تحقیق

 

 

مقدمه
امروزه سازمان ها به منظور رقابت با یکدیگر و خدمت رسانی بهتر به مراجعه کنندگان خود در تلاش هستند تا کارکنانی را به کار گیرند که فراتر از نقش تعیین شده در شغلشان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...