دانلود پایان نامه ارشد: مقاوم سازی اعضای آسیب پذیر گنبدهای فضاکار در برابر خرابی پیشرونده |
2-2-1-1-1- سیستم پیونده گویسان مرو ……………………………………………………………………………………………11
2-2-1-1-2- سیستم پیونده گویسان کراپ منتال ………………………………………………………………………………13
2-2-1-1-3- سیستم پیونده گویسان اوربا هیوب ………………………………………………………………………………..14
2-2-1-1-4- سیستم پیونده گویسان زوبلین ……………………………………………………………………………………….14
2-2-1-1-5- سیستم پیونده گویسان یونی تراس ………………………………………………………………………………..16
2-2-1-1-6- سیستم پیونده گویسان اورونا ………………………………………………………………………………………….18
2-2-1-1-7- سیستم پیونده گویسان کیتی تراس ……………………………………………………………………………..19
2-2-1-1-8- سیستم پیونده گویسان اسکن اسپیس …………………………………………………………………………..20
2-2-1-2- سیستم پیونده نیامی ……………………………………………………………………………………21
2-2-1-2-1- سیستم پیونده نیامی نیپون استیل …………………………………………………………………………………..21
2-2-1-2-2- سیستم پیونده نیامی اسفروبت …………………………………………………………………………………………22
2-2-1-2-3- سیستم پیونده نیامی تیوبال ……………………………………………………………………………………………..23
2-2-1-2-4- سیستم پیونده نیامی کاسان (آکام فلز) ……………………………………………………………………………24
2-2-1-3- سیستم پیونده صفحهای ……………………………………………………………………………….25
2-2-1-3-1- سیستم پیوندهی صفحهای کیای تراس …………………………………………………………………………..25
2-2-1-3-2- سیستم پیوندهی صفحهای پاور استرات …………………………………………………………………………..25
2-2-1-3-3- سیستم پیوندهی صفحهای یونی استرات ………………………………………………………………………….26
2-2-1-3-4- سیستم پیوندهی صفحهای تمکور …………………………………………………………………………………….26
2-2-1-3-5- سیستم پیوندهی صفحهای اُکتا تیوب ……………………………………………………………………………..27
2-2-1-3-6- سیستم پیوندهی صفحهای تری دیماتیک ………………………………………………………………………27
2-2-1-3-7- سیستم پیوندهی صفحهای توراس گِستو ………………………………………………………………………..28
2-2-1-3-8- سیستم پیوندهی صفحهای پراتو ……………………………………………………………………………………….29
2-2-1-4- سیستم پیوندهی شکافی ……………………………………………………………………………………………………………29
2-2-1-5- سیستم پیوندهی پوستهای ………………………………………………………………………………………………………..30
2-2-1-5-1- سیستم پیوندهی پوستهای اُکتا پلیت ……………………………………………………………………………….30
2-2-1-5-2- سیستم پیوندهی پوستهای نودوس …………………………………………………………………………………..31
2-2-1-5-3- سیستم پیوندهی پوستهای SDC ……………………………………………………………………………………31
2-2-2- سیستمهای واحدی …………………………………………………………………………………………….32
2-2-2-1- سیستمهای واحدی اسپیس دِک ………………………………………………………………………………………………32
2-2-2-2- سیستمهای واحدی یونی بت …………………………………………………………………………………………………….33
2-2-2-3- سیستمهای واحدی کیوبیک ……………………………………………………………………………………………………..34
2-2-3- سیستم ترکیبی ………………………………………………………………………………………………..35
فصل سوم: بررسی اثر خرابی پیشرونده در سازهها
3-1- خرابی پیشرونده …………………………………………………………………………………………………………..38
3-1-1- تئوری خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………………………………………39
3-1-1-1- تعیین درجهی مقاومت سازه بر اساس سختی ………………………………………………………………………….39
3-1-1-2- تعیین درجهی مقاومت http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%b1%db%8c%d8%b3%da%a9-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%d8%b9%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d9%86/ سازه بر اساس میزان خرابی ایجاد شده ………………………………………………40
3-1-1-3- تعیین درجهی مقاومت سازه بر اساس انرژی ……………………………………………………………………………41
3-1-2- انواع خرابی پیشرونده …………………………………………………………………………………………………………………………42
3-1-2-1- خرابی کلوچه مانند ……………………………………………………………………………………………………………………..42
3-1-2-2- خرابی زیپ مانند ……………………………………………………………………………………………………………………….43
3-1-2-3- خرابی دومینو مانند ……………………………………………………………………………………………………………………44
3-1-2-4- خرابی پیشرونده در سطح مقطع ……………………………………………………………………………………………….45
3-1-2-5- خرابی ناشی از ناپایداری ……………………………………………………………………………………………………………46
3-1-2-6- حالت ترکیبی خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………………….47
3-1-3- عوامل موثر در ایجاد خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………………..47
3-2- آسیبپذیری ساختمانها در برابر خرابی پیشرونده ……………………………………………………………………………………47
3-3- اشکال مختلف ناپایداری در سازههای فضاکار …………………………………………………………………………………………….50
3-3-1- ناپایداری موضعی در سطح مقطع اعضا ……………………………………………………………………………………………..50
3-3-2- ناپایداری عضوی …………………………………………………………………………………………………………………………………51
3-3-3- ناپایداری گرهی …………………………………………………………………………………………………………………………………..51
3-3-4- ناپایداری پیچشی گرهی …………………………………………………………………………………………………………………….52
3-3-5- ناپایداری کوپل ……………………………………………………………………………………………………………………………………52
3-3-6- ناپایداری مسیری ………………………………………………………………………………………………………………………………..53
3-3-7- ناپایداری عمومی …………………………………………………………………………………………………………………………………53
3-4- روشهای آنالیز خرابی پیشرونده …………………………………………………………………………………………………………………54
3-4-1- روش استاتیکی خطی …………………………………………………………………………………………………………………………54
3-4-2- روش استاتیکی غیرخطی …………………………………………………………………………………………………………………..55
3-4-3- روش دینامیکی خطی …………………………………………………………………………………………………………………………56
3-4-4- روش دینامیکی غیرخطی ……………………………………………………………………………………………………………………56
3-5- طراحی مقاوم در برابر خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………………………57
3-5-1- آییننامهها و دستورالعملها ………………………………………………………………………………………………………………..57
3-5-2- دلایل نامناسب بودن آییننامههای طراحی موجود ……………………………………………………………………………58
3-5-3- روشهای طراحی در برابر خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………..59
5-5-3-1- روش طراحی مستقیم …………………………………………………………………………………………………………………59
5-5-3-2- روش طراحی غیرمستقیم ……………………………………………………………………………………………………………60
فصل چهارم: مقاوم سازی گنبدهای فضاکار در برابر خرابی پیشرونده
4-1- طراحی اولیهی سازهی گنبدها …………………………………………………………………………………62
4-1-1- مشخصات هندسی گنبدها …………………………………………………………………………………………………………………62
4-1-2- مشخصات مصالح و مقاطع مورد استفاده در طراحی اولیه ………………………………………………………………..62
4-1-3- مشخصات اتصالات و قیود تکیهگاهی …………………………………………………………………………………………………64
4-1-4- آییننامههای مورد استفاده در بارگذاری و طراحی سازه …………………………………………………………………..64
4-2- مقاومسازی سازهها در برابر خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………………66
4-2-1- آنالیز خرابی پیشرونده ………………………………………………………………………………………………………………………..68
4-2-1-1- آنالیز استاتیکی خطی ………………………………………………………………………………………………………………..68
4-2-1-2- آنالیز استاتیکی غیرخطی …………………………………………………………………………………………………………..68
4-2-1-3- آنالیز دینامیکی خطی ………………………………………………………………………………………………………………..69
4-2-1-4- آنالیز دینامیکی غیرخطی ………………………………………………………………………………………………………….70
4-3- بررسی آسیبپذیری گنبدهای فضاکار در برابر خرابی پیشرونده ……………………………………………………………….71
4-3-1- گنبد دیاماتیک ……………………………………………………………………………………………………………………………………72
4-3-1-1- نتایج آنالیزهای استاتیکی خطی و دینامیکی خطی در گنبد دیاماتیک …………………………………..73
4-3-1-2- نتایج آنالیز استاتیکی غیرخطی در گنبد دیاماتیک …………………………………………………………………..74
4-3-1-3- نتایج آنالیز دینامیکی غیرخطی در گنبد دیاماتیک ………………………………………………………………….75
4-3-1-4- جمع بندی نتایج آنالیزهای مربوط به گنبد دیاماتیک ……………………………………………………………..77
4-3-2- گنبد لملا …………………………………………………………………………………………………………….78
4-3-2-1- نتایج آنالیزهای استاتیکی خطی و دینامیکی خطی در گنبد لملا …………………………………………..78
4-3-2-2- نتایج آنالیز استاتیکی غیرخطی در گنبد لملا …………………………………………………………………………..80
4-3-2-3- نتایج آنالیز دینامیکی غیرخطی در گنبد لملا …………………………………………………………………………..80
4-3-2-4- جمع بندی نتایج آنالیزهای مربوط به گنبد لملا ………………………………………………………………………82
4-3-3- گنبد دندهدار ………………………………………………………………………………………………………..82
4-3-3-1- نتایج آنالیزهای استاتیکی خطی و دینامیکی خطی در گنبد دندهدار ……………………………………..83
4-3-3-2- نتایج آنالیز استاتیکی غیرخطی در گنبد دندهدار ……………………………………………………………………..84
4-3-3-3- نتایج آنالیز دینامیکی غیرخطی در گنبد دندهدار ……………………………………………………………………..85
4-3-3-4- جمع بندی نتایج آنالیزهای مربوط به گنبد دندهدار …………………………………………………………………87
4-3-4- گنبد اشودلر ……………………………………………………………………………………………………….87
4-3-4-1- نتایج آنالیزهای استاتیکی خطی و دینامیکی خطی در گنبد اشودلر ……………………………………….88
4-3-4-2- نتایج آنالیز استاتیکی غیرخطی در گنبد اشودلر ……………………………………………………………………….90
4-3-4-3- نتایج آنالیز دینامیکی غیرخطی در گنبد اشودلر ………………………………………………………………………91
4-3-4-4- جمع بندی نتایج آنالیزهای مربوط به گنبد اشودلر ………………………………………………………………….93
4-3-5- مقایسهی نتایج …………………………………………………………………………………………..93
4-4- مقاوم سازی اعضای آسیبپذیر گنبدهای فضاکار در برابر خرابی پیشرونده ……………………………………………..93
4-4-1- مقاوم سازی گنبد لملا ……………………………………………………………………………………………………………………….94
4-4-2- مقاوم سازی گنبد دندهدار ………………………………………………………………………………………………………………….95
4-4-3- مقاوم سازی گنبد اشودلر ……………………………………………………………………………………………………………………96
4-5- بررسی ضریب اثرات دینامیکی در ترکیب بار استاتیکی خطی ………………………………………………………………….97
4-5-1- گنبدهای دیاماتیک …………………………………………………………………………………………………………………………….98
4-5-1-1- گنبد دیاماتیک 6 عضوی …………………………………………………………………………………………………………..98
4-5-1-2- گنبد دیاماتیک 24 عضوی ………………………………………………………………………………………………………..98
4-5-1-3- گنبد دیاماتیک 66 عضوی …………………………………………………………………………………………………………99
4-5-1-4- گنبد دیاماتیک 126 عضوی ……………………………………………………………………………………………………100
4-5-2- گنبدهای لملا ………………………………………………………………………………………………………………..102
4-5-2-1- گنبد دیاماتیک 36 عضوی ……………………………………………………………………………………………………..102
4-5-2-2- گنبد دیاماتیک 60 عضوی ………………………………………………………………………………………………………103
4-5-2-3- گنبد دیاماتیک 84 عضوی ……………………………………………………………………………………………………..104
4-5-2-4- گنبد دیاماتیک 108 عضوی …………………………………………………………………………………………………..104
4-5-2-5- گنبد دیاماتیک 132 عضوی …………………………………………………………………………………………………..105
4-5-2-6- گنبد دیاماتیک 156 عضوی ……………………………………………………………………………………………………106
4-5-3- گنبدهای دندهدار ……………………………………………………………………………………………………………108
4-5-3-1- گنبد دندهدار 12 عضوی …………………………………………………………………………………………………………108
4-5-3-2- گنبد دندهدار 36 عضوی …………………………………………………………………………………………………………109
4-5-3-3- گنبد دندهدار 60 عضوی …………………………………………………………………………………………………………109
4-5-3-4- گنبد دندهدار 84 عضوی …………………………………………………………………………………………………………111
4-5-4- گنبدهای اشودلر ……………………………………………………………………………………………………….112
4-5-4-1- گنبد اشودلر 12 عضوی ………………………………………………………………………………………………………….112
4-5-4-2- گنبد اشودلر 48 عضوی ………………………………………………………………………………………………………….113
4-5-4-3- گنبد اشودلر 84 عضوی ………………………………………………………………………………………………………….113
4-5-4-4- گنبد اشودلر 120 عضوی ……………………………………………………………………………………………………….114
4-5-5- مقایسه نتایج ……………………………………………………………………………………………………………………………….
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………….117
5-2- بررسی پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………….119
تاریخچهی سازههای فضاکار:
سازههای فضاکار به سازههایی گفته میشود که عملکرد سه بعدی دارند و در فضای سه بعدی بررسی میشوند. این سیستم سازهای برای ایجاد فضاهای پوشیده وسیع بکار میرود. به عنوان مثال، از این سازهها میتوان برای پوشش فضاهایی مثل سقف استادیومها، ژیمنازیومها، سالنهای اجتماعات و استخرها و . . . استفاده کرد.
اولین بار تیموشینکو نام سازههای فضایی[1] را در مقابل سازههای صفحهای2 بکار برد و هدف از بکار بردن آن، تعریف سازههایی بود که عملکرد دوبعدی نداشته و امکان آنالیز صفحهای آنها وجود ندارد. در سازههای دوبعدی همانند خرپاهای مسطح، نیروهای خارجی، نیروهای داخلی و تغییرشکلها در یک صفحه قرار میگیرند، ولی در سازههای فضایی چنین نیست، و این موارد در صفحههای مختلفی قرار دارند.
در عمل، واژهی سازههای فضاکار به برخی از سازههای شناخته شده از قبیل شبکهها، چلیکها، گنبدها، دکلها، شبکههای کابلی، سیستمهای غشایی، سازههای تاشو و کشبستی اطلاق میشود.
توسعهی قابل توجه سازههای فضاکار از زمانی آغاز شد که فاپل3 اولین کتاب خود را در زمینه سازههای فضاکار، تحت عنوان تئوری سیستمهای مشبک در سال 1880 نوشت. کمتر کسی تئوریهای محاسباتی ایشان را مورد توجه قرار داد، که یکی از آنها مهندس ایفل بود که برج معروف
خود را برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 ساخت. این برج اولین سازه فضاکار ساخته شده است که محاسبات آن بر اساس هندسه سه بعدی انجام گرفت. این برج قرار بود پس از نمایشگاه برچیده شود، ولی چنان با موفقیت روبرو شد که امروزه به عنوان سمبل شهر پاریس شناخته میشود.
طبق شواهد تاریخی، اولین سازههای فضاکار شناخته شده به شکل امروزی، گنبدهایی بود که توسط مهندسان آلمانی، اشودلر[2] و زیمرمن2 در قرن نوزدهم ساخته شد. گنبدی که توسط اشودلر، پس از جنگ جهانی دوم، برای پوشش مرکز مهندسی شارلوت در کارولینای شمالی آمریکا ساخته شد، دهانهای به طول 332 فوت داشت و دهانهی گنبد زیمرمن، 361 فوت بود که در سال 1894 برای پوشش نمایشگاه لیون ساخته شد. این ابعاد سازهای در زمان ساخت، بزرگ و قابل توجه بود.
الکساندرگراهام بل، مخترع معروف تلفن، در سال1907، آزمایشات وسیعی روی سیستمهای فضاکار چندلایه پیش ساخته انجام داد. او هواپیمای کوچک یک نفره و برجهای دیدهبانی را با استفاده از واحدهای پیش ساخته صنعتی چهاروجهی، مرکب از لوله و پوسته ساخت. گراهام بل اولین مهندسی بود که امکان استفاده از شبکههای چندلایه فضاکار را در سیستمهای ساختمانی، به شکل کنونی بررسی کرد.
این تجربههای آغازین، تقریباً تا سال 1937 هنگامی که دکتر منجرینگ هاوزن3، دوباره سازههای فضاکار را رواج داد به فراموشی سپرده شده بود. او معتقد بود برای رواج سازههای فضاکار در سطح جهانی، باید اجزای سازههای فضاکار به صورت کارخانهای ساخته شوند و مونتاژ آن در محل انجام شود. برای تحقق این هدف، لازم بود که تنوع عضوی کاهش یابد و عمل مونتاژ به سادگی قابل انجام باشد. از این رو او تحقیقات خود را به کاهش تنوع معطوف کرد و در نهایت با اختراع اتصال مرو4، توانست مشکل مونتاژ را حل کند و با موفقیت در سال 1942، سازههای فضاکار را به صورت تجاری درآورد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 04:32:00 ب.ظ ]
|