پایان نامه بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی شرکت های بازرگانی(صادرکنندگان و واردکنندگان) از خدمات گمرک فرودگاه بین المللی امام |
1-5-1- مدل زیتامل…………………………………………………………………………………………………………………….8
1-6- فرضیات ………………………………………………………………………………………………………………………….10
1-7- قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………11
1-7-1- قلمرو تحقیق از نظر زمانی ……………………………………………………………………………………………..11
1-7-2- قلمرو تحقیق از نظر مکانی …………………………………………………………………………………………….11
1-7-3- قلمرو تحقیق از نظر موضوعی ………………………………………………………………………………………..12
1-8- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….12
1-9- تعریف اصطلاحات و واژه های فنی……………………………………………………………………………………..13
فصل دوم : مبانی نظری و ادبیات موضوعی تحقیق
بخش اول : خدمات
2-1-1- بازاریابی خدمات ………………………………………………………………………………………………………..15
2-1-2- ماهیت و ویژگی خدمات ……………………………………………………………………………………………….15
2-1-2-1- ناملموس بودن …………………………………………………………………………………………………………16
2-1-2-2- نفکیک ناپذیری ………………………………………………………………………………………………………..16
2-1-2-3- ناهمگونی ……………………………………………………………………………………………………………… 16
2-1-2-4- فناناپذیری …………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-1-3- آمیخته بازاریابی خدمات ……………………………………………………………………………………………….17
2-1-3-1- محصول ………………………………………………………………………………………………………………….17
عنوان صفحه
2-1-3-2- قیمت ……………………………………………………………………………………………………………………..18
2-1-3-3- ترفیع ……………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-1-3-4 – توزیع ………………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-1-4- مفهوم جدید خدمات به مشتری ………………………………………………………………………………………18
2-1-5- برنامه ای برای ارائه خدمات به مشتریان …………………………………………………………………………..20
2-1-6- خدمت به مشتریان مهمترین تعهد سازمان …………………………………………………………………………25
2-1-7- اهمیت دادن به مشتری یا ارباب رجوع …………………………………………………………………………….26
2-1-8- اهمیت ارائه خدمات …………………………………………………………………………………………………….26
2-1-9- آینده خدمات ……………………………………………………………………………………………………………..26
بخش دوم : کیفیت خدمات
2-2-1- مفهوم کیفیت خدمات …………………………………………………………………………………………………..28
2-2-1-1- بی نهایت بزرگ ………………………………………………………………………………………………………29
2-2-1-2- محصول محور …………………………………………………………………………………………………………29
2-2-1-3- فرایند یا عرضه محور ……………………………………………………………………………………………….29
2-2-1-4- مشتری محور ………………………………………………………………………………………………………….30
2-2-1-5- ارزش محور …………………………………………………………………………………………………………..30
2-2-2- اهمیت کیفیت خدمات …………………………………………………………………………………………………31
2-2-2-1- افزایش انتظارات مشتریان …………………………………………………………………………………………31
2-2-2-2- فعالیت رقبا …………………………………………………………………………………………………………….32
2-2-2-3- عوامل محیطی ………………………………………………………………………………………………………..32
2-2-2-4- ماهیت خدمات ……………………………………………………………………………………………………….32
2-2-2-5- عوامل درون سازمانی ………………………………………………………………………………………………32
2-2-2-6- مزایای ناشی از کیفیت خدمات …………………………………………………………………………………32
2-2-3- بازارگرایی و کیفیت خدمات …………………………………………………………………………………………34
2-2-4- رویکردهای مدیریت کیفیت خدمات ……………………………………………………………………………..35
2-2-4-1- واکنشی یا انفعالی ……………………………………………………………………………………………………35
2-2-4-2- استراتژیک یا فعالانه ………………………………………………………………………………………………..35
عنوان صفحه
2-2-5- پیامدهای کیفیت خدمات ………………………………………………………………………………………………36
2-2-6- کیفیت خدمات و تصمیمات بازاریابی رقابتی ……………………………………………………………………39
2-2-7- کیفیت خدمات از منظر بازاریابی رابطه مند……………………………………………………………………….39
2-2-8- اهمیت کارکنان در ارائه خدمات با کیفیت ……………………………………………………………………….42
بخش سوم : مشتری مداری و رضایت
2-3-1- مفاهیم و تعاریف………………………………………………………………………………………………………….45
2-3-2- چارچوبی برای ارزیابی میزان مشتری مداری …………………………………………………………………….47
2-3-3- مفهوم رضایت …………………………………………………………………………………………………………….49
2-3-4- رضایت/نارضایتی ………………………………………………………………………………………………………..50
2-3-4-1- رضایت مشتری ……………………………………………………………………………………………………….50
2-3-4-2- نارضایتی مشتری ……………………………………………………………………………………………………..50
2-3-5- رضایت مشتری هسته فعالیتهای بازاریابی …………………………………………………………………………50
2-3-6- ساختار فرایند نظام کلی خدمات رضامندی مشتری ……………………………………………………………52
2-3-6-1- مفهوم و سیاست رضامندی مشتری ……………………………………………………………………………..53
2-3-6-2- تحقیقات بازاریابی و تحلیل نیازهای مشتری ………………………………………………………………….53
2-3-6-3- برنامه ای برای مشتری پسند کردن محصولات و خدمات ………………………………………………..53
2-3-6-4- بازار و فروش محصولات و خدمات ……………………………………………………………………………53
2-3-6-5- مشتری پسند کردن تحویل …………………………………………………………………………………………54
2-3-6-6- ایجاد رضامندی برای مشتری ……………………………………………………………………………………..54
2-3-6-7- جمع آوری و تحلیل اطلاعات درباره رضامندی مشتری ………………………………………………….54
2-3-7- مزایای رضایت مشتری ………………………………………………………………………………………………….54
2-3-8- هفت دستور طلایی برای جلب رضایت مشتری …………………………………………………………………56
بخش چهارم : آشنایی با سازمان گمرک
2-4-1- واژه گمرک………………………………………………………………………………………………………………….57
2-4-2- پیشینه تاریخی گمرک ایران …………………………………………………………………………………………..57
2-4-2-1- تاریخچه گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)……………………………………………………………………..60
2-4-3- وظایف گمرک …………………………………………………………………………………………………………..61
عنوان صفحه
2-4-3-1- هدایت ساختار اقتصادی کشور …………………………………………………………………………………..61
2-4-3-2- اعمال قوانین و مقررات………………………………………………………………………………………………62
2-4-3-3- مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی ………………………………………………………………………………63
2-4-3-4- اخذ مطالبات گمرکی ……………………………………………………………………………………………. …64
2-4-3-5- اجرای کنوانسیونهای بین المللی ………………………………………………………………………………….65
2-4-4- جنبه های مالی و اقتصادی گمرک ……………………………………………………………………………… ….66
2-4-4-1- جنبه مالی گمرک ……………………………………………………………………………………………………..66
2-4-4-2- جنبه اقتصادی گمرک ………………………………………………………………………………………………..66
2-4-5- انواع مقرراتی که برای اجرا به گمرک ابلاغ می شود……………………………………………………………67
2-4-6- تشریفات گمرکی کالا …………………………………………………………………………………………………..67
2-4-7- سیستم اظهار از راه دور ………………………………………………………………………………………………..68
2-4-8- سیستم آسیکودا …………………………………………………………………………………………………………..69
2-4-8-1- اهداف آسیکودا………………………………………………………………………………………………………..70
2-4-8-2- قابلیت های آسیکودا…………………………………………………………………………………………………70
2-4-9- قواعد صادرات موفق …………………………………………………………………………………………………..71
بخش پنجم : زیربنای نظری تحقیق
2-5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..74
2-5-2- مدل زیتامل ………………………………………………………………………………………………………………..74
2-5-3- تئوری برابری ……………………………………………………………………………………………………………..75
2-5-3-1- نظریه برابری آدامز …………………………………………………………………………………………………..75
2-5-3-2- عدالت …………………………………………………………………………………………………………………..76
2-5-3-3- ابعاد عدالت ……………………………………………………………………………………………………………79
فصل سوم : فرآیند و روش تحقیق
3-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..86
3-2- روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..86
3-3- جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………..87
3-4- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………88
عنوان صفحه
3-5- حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………………….88
3-6- روش و ابزار گردآوری داده ها ………………………………………………………………………………………….88
3-6-1- پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………..89
3-6-2- کتابخانه …………………………………………………………………………………………………………………….90
3-6-3- مصاحبه………………………………………………………………………………………………………………………90
3-7- روش تجزیه و تحلیل آماری و آزمون …………………………………………………………………………………90
3-8- روایی و پایایی ……………………………………………………………………………………………………………….91
3-8-1- روایی…………………………………………………………………………………………………………………………91
3-8-2- پایایی ……………………………………………………………………………………………………………………….91
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه…………………………………………………… ………………………………………………………………………94
4-2- آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی …………………………………………………………………………….94
4-2-1- سن پاسخ دهنده گان……………………………………………………………………………………………………94
4-2-2- وضعیت تحصیلی پاسخ دهنده گان ………………………………………………………………………………..95
4-2-3- نحوه ارتباط پاسخ دهنده گان با گمرک ………………………………………………………………………….96
4-2-4- میزان ارتباط پاسخ دهنده گان با گمرک ………………………………………………………………………….97
4-3- آمار توصیفی فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………..98
4-3-1- فرضیات اصلی …………………………………………………………………………………………………………..98
4-3-2- فرضیات فرعی …………………………………………………………………………………………………………..99
4-4- بررسی فرضیات تحقیق با آزمون کای دو ………………………………………………………………………….100
4-4-1- فرضیه اصلی 1 …………………………………………………………………………………………………………100
4-4-2- فرضیه فرعی 1-1 ……………………………………………………………………………………………………..101
4-4-3- فرضیه فرعی 1-2………………………………………………………………………………………………………103
4-4-4- فرضیه فرعی 1-3………………………………………………………………………………………………………104
4-4-5- فرضیه اصلی 2………………………………………………………………………………………………………….105
4-4-6- فرضیه فرعی 2-1……………………………………………………………………………………………………..106
عنوان صفحه
4-4-7- فرضیه اصلی 3………………………………………………………………………………………………………..107
4-4-8- فرضیه فرعی 3-1…………………………………………………………………………………………………….108
4-4-9- فرضیه فرعی 3-2…………………………………………………………………………………………………….109
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………112
5-2- بررسی نتایج به دست آمده …………………………………………………………………………………………..112
5-3- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………115
5-4-محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………….117
پیوستها
نتایج آزمون فرضیه ها، پایایی پرسشنامه، آمار توصیفی فرضیه ها………………………………………………….119
پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………127
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………..131
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………133
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………..136
صفحه عنوان انگلیسی………………………………………………………………………………………………………….. 137
چکیده :
هدف این تحقیق مشخص کردن عوامل موثر بر رضایتمندی مراجعه کنندگان (صادرکنندگان و واردکنندگان) از خدمات گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) در شش ماهه اول سال 1393 می باشد .
در این تحقیق برای سنجش عوامل موثر بر رضایت، از متغیرهای اصلی تاثیر گذار بر رضایت (رویه، مراوده و نتیجه) از مدل زیتامل(1980) استفاده شده است و فرضیه های تحقیق براساس این مدل طراحی شده است.
برای سنجش پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیه ها از آزمون خی دو (2k) استفاده شده است و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای 0.907 تأیید گردید.
پس از جمع آوری داده ها، برای تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزار spss استفاده شده است.
همه فرضیه های تحقیق با 0.000 = sig ( سطح معناداری) تأیید شدند و در پایان، جهت افزایش سطح رضایت مندی مراجعه کنندگان به گمرک با توجه به متغیرهای تحقیق پیشنهاداتی ارائه شده است.
واژه های کلیدی : رضایت ، رویه ، مراوده ، نتیجه
مقدمه
سازمانها باید خود را به درستی به مشتریان معرفی کنند و پیش از ارائه خدمات رضایت بخش به مشتریان، باید ساختار ضروری و مناسبی برای خود ایجاد کنند.
ساختار بنیادی به طور ساده شامل کارمندانی است که میدانند هر موقعیت را چگونه اداره کنند. هر فرد شاغل، به خدمت دهی در یک سازمان مشغول میباشد و از خدمات دهها و بلکه صدها سازمان، آگاهانه یا ناآگاهانه استفاده میکند. نکته اساسی و بسیار مهم این است که وقتی در فرهنگ جامعهای جایگاه، نقش و کارکرد مشتری به درستی تعریف و تبیین شده باشد و خدمت به مشتری بعنوان یک ارزش مطرح و به آن عمل شود، سازمانها در مدار و دور صحیح خود قرار میگیرند. به طوری که هر سازمان خدمات با کیفیت و با ارزشی به مشتری ارائه داده و از خدمات ارزشمند دیگر سازمانها بهرهمند میشود و در نتیجه رضایت و بالاتر از آن، خرسندی و وفاداری مشتری را فراهم نموده و خود نیز به جهت خدماتی که از سازمانها میگیرد، راضی و خشنود میگردد.
بیان مسأله
هر سازمان پدیدهای اجتماعی است که بطور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و شعور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت میکند که چگونه دستیابی و پاسخگویی به نیازهای جامعه از طریق عملکردش درجامعه نمود پیدا میکند.(الوانی و دانایی فرد،1379)
بقای هر سازمان، مبتنی بر مشتریان آن است. بنابراین، هر سازمان باید مشتریان جاری و آینده خود را و نیازمندیهای آنها را شناسایی نماید و رضایت آنها را از طریق تامین آن نیازمندیها برآورده سازد و پیوسته در جهت افزایش رضایت آنها اقدامات عملی انجام دهد. امروزه بسیاری از سازمانها، حد اعلای ارزشآفرینی موسسه خویش را در رضایت مخاطبان معنا میکنند و برنامههای راهبردی، بیانیههای ماموریت و خطمشی سازمانها را بر این اساس طرحریزی مینمایند زیرا در زمان کنونی اندازهگیری و تعیین سطح رضایت مشتریان یک سازمان، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران و دستاندرکاران سازمانهای تجاری اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی تبدیل شده است. (شکستهبند، 1388)
نکته مهم این است که رضایت مشتری باید مدیریت گردد. بر اساس این واقعیت مدیریتی، هر آنچه که قابل اندازه گیری نباشد قابل کنترل نیز نخواهد بود. لازمه تأمین، حفظ و ارتقای رضایت مشتری، سنجش مستمر آن است. سنجش و تعیین میزان رضایت مشتری از خدمات به معنای تعیین میزان بهره وری خدمات از دیدگاه قاضی اصلی و مصرف کننده نهایی یعنی مشتری است.
یکی از راههای شناخت، ارزیابی و اصلاح ساختار و عملکرد هر سازمان شناخت دیدگاهها و برداشتهای کسانی است که بمنظور انجام گرفتن کارهایشان با آن ارتباط دارند و در اصطلاح «ارباب رجوع یا مراجعه کننده» نامیده میشوند. ( تیموری، 1385)
بررسی و مطالعه ویژگیها، عقاید و انتظارات مراجعه کنندگان سازمانها میتواند هم به اصلاح فعالیتهای سازمان کمک کند و هم رضایتمندی استفاده کنندگان از خدمات سازمان را در پی داشته باشد. (ابطحی و کاظمی،1375)
در واقع یکی از مشخصه های نظام اداری دولتی در کشورهای جهان سوم ، عدم توجه کافی به رضایت مشتری است. سازمان گمرک یکی از سازمانهای دولتی و باسابقه نظام اداری کشور می باشد. این سازمان به عنوان یک موسسه خدماتی، به طور قانونی فقط نقش تطبیق واردات و صادرات را با مقررات مربوطه دارد. بنابراین گمرک به عنوان دروازه بان اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی کشور ، مسئول اجرای قانون و وصول حقوق و عوارض متعلقه به واردات، ترانزیت و صادرات کالا می باشد.
گمرک از اصلیترین نهادهایی است که دستاندرکاران تجارت خارجی با آن سرو کار دارند. با استناد به تعریف سازمان جهانی گمرک[1]، سازمانی دولتی است که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط از جمله واردات، ترانزیت و صادرات کالا میباشد.(دفتر آموزش،1379)
ازجمله مسائل عمدهای که گمرک در راستای انجام مسئولیتها و وظایف خود در رابطه با مراجعه کنندگان با آن روبرو است، موضوعات صادرات و واردات میباشد که صادرات یعنی خروج کالا از قلمرو گمرکی و واردات یعنی عمل وارد کردن یا فراهم کردن موجبات ورود کالایی به یک قلمرو گمرکی میباشد که در این میان صادرات به دو دسته قطعی و موقت تقسیم میشود که در مورد صادرات قطعی، کالا به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارج از ایران فرستاده میشود و در مورد صادرات موقت، برای منظورهایی همچون تعمیر، شرکت در نمایشگاهها و… فرستاده میشود. واردات نیز به دو دسته موقت و قطعی دستهبندی میشود.(بنایی،1377)
آمارها و بررسیها نشان میدهد که خدمات ارائه شده توسط گمرک در موضوعات صادراتی و وارداتی بر رضایت مراجعه کنندگان به گمرک بسیار مؤثر میباشد.
پژوهشگران مختلفی، ابعاد و جنبههای مختلف از کیفیت خدمات را شناسایی و ارائه داده اند از جمله لیتنن (1982) به کیفیت فیزیکی، سازمانی و تعاملی اشاره دارد و محققان دیگر نظیر پاراسورامان، بری و زیتامل مؤلفه هایی نظیر موارد، ملموس ، قابلیت اعتماد ، قابلیت پاسخگویی، شایستگی ، ملاحظه، قابلیت پذیرش ، امنیت دسترسی ، ارتباطات و درک مشتری را مطرح کردهاند. از مهم ترین و متداول ترین مطالعه مرتبط با شناسایی ابعاد و جنبه های کیفیت خدمات مربوط به تحقیق پاراسورامان و زیتامل مدل اولیه خود را در سال 2008 تعدیل کرده اند و از پنج بعد، کیفیت خدمات را سنجش نمودند که عبارتند از اطمینان( ترکیبی از جنبه های اصلی شایستگی، نزاکت، اعتبار و امنیت از ابعاد ده گانه)، همدلی (ترکیبی از جنبه های دسترسی، ارتباطات و درک مشتری)، قابلیت اعتماد، قابلیت پاسخگویی و موارد ملموس.(شاهوردیانی،1389)
در این تحقیق با توجه به مدل مذکور، شاخص های کیفیت رویه، کیفیت مراوده و کیفیت نتیجه، اساس مدل مفهومی تحقیق را تشکیل میدهند.
این تحقیق با تأکید بر صادرات و واردات، به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده در این بخشها در گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) میپردازد.
بنابراین مسأله اصلی که در این تحقیق مطرح میشود این است که آیا شرکت های بازرگانی(صادرکنندگان و وارد کنندگان) از رویه ها، مراوده ها و نتیجه های بدست آمده در دوایر صادرات و واردات رضایت کامل دارند؟
براساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای حضوری انجام شده با کارشناسان و صاحبنظران، عوامل زیر به عنوان عوامل تأثیرگذار بر رضایت مراجعه کنندگان گمرک از خدمات ارائه شده در مباحث صادرات و واردات کالا ذکر شده است.
رویههای موجود در امر صادرات و واردات
مراودات صورت گرفته در امر صادرات و واردات
نتایج بدست آمده در امر صادرات و واردات
با در نظر گرفتن عوامل فوق فرضیات تحقیق تهیه شده و با بررسی این عوامل، راهکارهایی در جهت بهبود ارائه خدمات صادراتی و وارداتی ارائه شده است.
ضرورت و اهمیت تحقیق
امروزه مشتریان راضی، مهمترین منبع سود سازمانها و یا شرکتها میباشند و رشد فزاینده خدمات، به صورت یکی از روندهای اصلی در دنیا در آمده است به طوری که یک چهارم تجارت بینالمللی را خدمات صورت گرفته در این امور تشکیل میدهد.(روستا و همکاران،1376)
در نظام اداری و اجرائی کشور نیز رضایت مردم از خدمات ارائه شده توسط دستگاههای دولتی بعنوان یکی از شاخصههای اصلی سنجش کارآمدی و رشد توسعه نظام تلقی میگردد و جلب رضایت مردم در ارتباط با دریافت خدمات از دستگاههای دولتی موجب افزایش اعتماد عمومی که بزرگترین سرمایه و تکیهگاه برای نظام اداری میباشد را نیز فراهم میسازند.
در این ارتباط بمنظور ایجاد ساز و کار لازم در ارائه خدمات مطلوب و مؤثر به مردم، برخورد مناسب کارکنان با مراجعین و نهادینه شدن موضوع رضایتمندی ارباب رجوع، طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری، در فروردین ماه 1381 به تصویب شورای عالی اداری کشور رسید و به تمام دستگاههای دولتی ابلاغ گردید و بعنوان برنامه یکسان برای تمام سازمانها و نهادهای دولتی لازم الاجراء گردید.
برای طرح تکریم اهدافی تعیین گردید که به دلیل متفاوت بودن سازمانها در اجرا موفق نبودند و اشکالاتی را ایجاد کرده به طوریکه طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان برنامهریزی کشوری پیرامون عملکرد دستگاههای دولتی، بیشتر مردم از کیفیت ارائه خدمات ناراضی هستند که این امر بدلیل فقدان استراتژی و فرهنگ مشتریمداری در سازمانها میباشد که این خلاء در گمرکات نیز وجود دارد و بعنوان مسئله پژوهشی مطرح میباشد.
گمرک یکی از مهمترین سازمانهای خدماتی در هر نظام اقتصادی محسوب میشود. فعالیتهای گمرکی، یک نوع خدمات دولتی به بازرگانان است که نقش بسیار مهمی در رشد، توسعه و ایجاد توازن اقتصادی کشور دارند که درحال حاضر بعنوان عضو ناظم سازمان تجارت جهانی میباشد و نهایتاً به این سازمان خواهد پیوست. لذا آماده کردن، شناسائی و رفع موانع موجود در سازمانها از جمله گمرکات بعنوان پل ارتباطی با تجارت بینالمللی، لازم و ضروری است.
بررسیهای اولیه نشان میدهد که بیشترین رویههای گمرکی که در گمرک تجاری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) اجرا میشود، رویههای صادرات و واردات میباشد و
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 04:03:00 ب.ظ ]
|