فهرست مطالب

عنوان 

 
صفحه
·        فصل اول: کلیات پژوهش
 
1-1 مقدمه                                                                                                               
2
1-2 شرح و بیان مسئله                                                                                               
6
1-3 اهمیت و ارزش پژوهش                                                                                      
8
1-4 اهداف و فرضیه های پژوهش                                                                              
10
1-4-1 هدف کلی                                                                                                   
10
1-4-2 اهداف جزئی                                                                                                
10
1-4-3 فرضیه ی اصلی                                                                                            
11
1-4-4 فرضیه های فرعی                                                                                          
11
1- 4- 5 پیش فرض های تحقیق                                                                               
11
1-5 تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات و مفاهیم                                                   
12
1-5-1 تعاریف مفهومی                                                                                          
12
1-5-1-1 تعاریف مفهومی ورزش ایروبیک                                                                
12
1-5-1-2 تعاریف مفهومی شادکامی                                                                         
12
1-5-1-3 تعاریف مفهومی کیفیت زندگی                                                                  
12
1-6-1-4 تعاریف مفهومی ویژگی های شخصیتی                                                      
13
1-6-2 تعاریف عملیاتی                                                                                         
13
1-6-2-1 تعاریف عملیاتی ورزش ایروبیک                                                              
13
1-6-2-2 تعاریف عملیاتی شادکامی                                                                        
14
1-6-2-3 تعاریف عملیاتی کیفیت زندگی                                                                
14
1-6-2-4 تعاریف عملیاتی ویژگی های شخصیتی 

                                                     
14
·        فصل دوم: ادبیات پژوهش
 
2-1 مقدمه                                                                                                         
19
2-2 مبانی نظری                                                                                                  
19
2-2-1 ایروبیک                                                                                                  
19
2-2-1-1 تاریخچه ایروبیک                                                                                  
19
2-2-1-2 معرفی و تعریف ایروبیک                                                                        
20
2-2-1-2-1 تعریف علمی ایروبیک                                                                        
20
2-2-1-2-2 ایروبیک به چند گروه تقسیم می­شود                                                      
20
2-2-1-3 اهداف ورزش ایروبیک                                                                          
22
2-2-1-4 دشواری تمرینات تمرینات تا چه حدی باشد                                               
26
2-2-1-5 قدرت بدنی در تمرین های ایروبیک                                                         
28
2-2-1-6 اهمیت ایروبیک نسبت به سایر ورزش ها                                                   
28
2-2-1-7 ایروبیک زنان                                                                                        
28
2-2-1-8 زنان و فعالیت بدنی                                                                              
28
2-2-1-9 اثرات روانی ایروبیک                                                                           
29
2-2-1-10 آموزش ورزش ایروبیک                                                                      
30
2-2-1-10-1 اصطلاح ایروبیک                                                                             
30
2-2-1-10-2 اجزای تشکیل دهنده کلاس ایروبیک                                                 
31
2-2-1-10-3 وسایل مورد نیاز                                                                              
33
2-2-1-11 شیوه اجرای ایروبیک                                                                          
36
2-2-1-11- 1 حرکت دست ها                                                                            
36
2-2-1-11- 2 خانواده های حرکتی در ایروبیک                                                      
37
2-2-1-11-2- 1 خانواده یک                                                                              
37
2-2-1-11-2- 2 خانواده دو                                                                                 
38
2-2-1-11-2- 3  خانواده سه                                                                               
39
2-2-1-12 روش های تدریس در ایروبیک                                                             
39
2-2-1-12-1 روش به اضافه                                                                                
40
2-2-1-12-2 روش انتقالی                                                                                   
40
2-2-1-13 برخی از ترکیبات مقدماتی برای افراد مبتدی                                            
40
2- 2- 2   شادمانی                                                                                               
44
2- 2- 2- 1 مطالعات شادمانی                                                                               
44
2-2-2-2 سابقه پژوهش های مربوط به شادی                                                         
45
2-2-2-3 تعریف سلیگمن از شادی                                                                       
46
2-2-2-4 آیا شادکامی دو، سه یا چهار جزء دارد                                                     
47
2-2-2-5 کاربرد عملی پژوهش های مربوط به شادی                                                
50
2-2-2-6 علت های شادمانی                                                                                
51
2-2-2-7 منابع شادمانی                                                                                       
53
2-2-2-7-1 خوردن                                                                                            
53
2-2-2-7-2 فعالیت های اجتماعی و جنسی                                                              
53
2-2-2-7-3 تمرین های ورزشی                                                                            
53
2-2-2-7-4 الکل و داروهای دیگر                                                                        
54
2-2-2-7-5 موفقیت و تأیید اجتماعی                                                                     
54
2-2-2-7-6 موسیقی، دیگر هنر ها و مذهب                                                             
54
2-2-2-7-7 آب و هوا و   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید محیط                                                                             
55
2-2-2-8 اهمیت عوامل عینی در خشنودی چقدراست                                                
55
2-2-2-8-1 پول                                                                                                 
56
2-2-2-8-2 سلامت                                                                                             
57
2-2-2-9 رابطه بین شادکامی و سلامت روانی چگونه است                                         
58
2-2-2-10 شادمانی و کار                                                                                     
58
2-2-2-11 روابط اجتماعی                                                                                     
59
2-2-2-12 تفریح                                                                                                
59
2-2-2-13تفریح و شادمانی                                                                                   
60
2-2-2-14 مسکن                                                                                                
60
2-2-2-15 آموزش مهارتهای اجتماعی                                                                    
61
2-2-2-16 صفات شخصیتی و شادمانی                                                                    
61
2-2-2-17 تأثیر های شادمانی                                                                                
62
2-2-2-18 عمر طولانی                                                                                        
65
2-2-2-19 دیدگاه های تکاملی در مورد موانع شادمانی                                              
65
2-2-2-20 خوگیری و سازگاری با شرایط لذت بخش                                               
66
2-2-2-21 قیاس های اجتماعی منفی                                                                        
67
2-2-2-22 واکنش های نابرابر با سود و زیان های یکسان                                           
69
2-2-2-23 هیجان های سازگارانه ولی پریشان ساز                                                     
69
2-2-2-24 خلاقیت و باروری: نظریه گسترش دهنده و سازنده                                     
70
2-2-2-25 افزایش شادمانی                                                                                   
73
2-2-3 کیفیت زندگی                                                                                           
73
2-2-3-1 اصطلاح کیفیت زندگی                                                                          
73
2-2-3-2 تاریخچه مطالعات کیفیت زندگی                                                              
74
2-2-3-3 تعریف کیفیت زندگی                                                                           
76
2-2-3-4 مؤلفه های کیفیت زندگی                                                                      
77
2-2-3-5 ویژگی های کیفیت زندگی                                                                    
80
2-2-3-6 کاربردهای اندازه گیری کیفیت زندگی                                                    
81
2-2-3-7 کیفیت زندگی، شاخص پیشرفت اجتماع                                                    
81
2-2-4 شخصیت                                                                                                
84
2-2-4-1 تعریف شخصیت                                                                                  
84
2-2-4-2 ساختار شخصیت                                                                                   
87
2-2-4-3  نظریه های شخصیت                                                                              
89
2-2-4-3-1 نظریه های روانکاوی                                                                         
90
2-2-4-3-2 رویکرد مراحل زندگی در مورد شخصیت                                            
93
2-2-4-3-3 نظریه ی صفات                                                                               
94
2-2-4-3-4 نظریه های انسان گرایی                                                                     
95
2-2-4-4 ارزیابی و سنجش شخصیت                                                                    
96
2-2-4-5 روش های ارزیابی شخصیت                                                                  
97
2-2-4-5-1 پرسشنامه های خود سنجی یا عینی                                                        
97
2-2-4-5-2 فنون فرافکن                                                                                    
98
2-2-4-5-3 مصاحبه های بالینی                                                                           
98
2-2-4-5-4 ارزیابی رفتار                                                                                   
99
2-2-4-5-5 نمونه گیری از فکر                                                                           
99
2-2-4-6 نقش مسائل جنسیتی وقومی در شخصیت                                                   
100
2-2-4-7 کاربرد آزمون های شخصیت                                                                  
100
2-2-4-7-1 پرسشنامه ی چند وجهی مینه سوتا                                                        
102
2-2-4-7-2 پرسشنامه ی روانشناختی کالیفرنیا (CPI)                                              
103
2-2-4-7-3 پرسشنامه­ی پنج عامل اصلی شخصیت (نئو)                                       
105
2-2-5  تحقیقات انجام شده                                                                                
109
2-2-5-1 تحقیقات انجام شده در ایران                                                                 
112
2-2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از ایران                                                     
112
2-2-6    جمع بندی و نتیجه گیری 

                                                                    
116
·        فصل سوم: روش پژوهش
 
3-1 مقدمه                                                                                                      
118
3-2 طرح کلی پژوهش                                                                                      
118
3-3  متغیرهای پژوهش                                                                                       
118
3-3-1 متغیرهای اصلی                                                                                    
119
3-3-2 متغیرهای جمعیت شناختی                                                                         
119
3-4 جامعه آماری                                                                                               
119
3-5 حجم نمونه و روش نمونه گیری                                                                     
119
3-6 ابزار پژوهش                                                                                               
120
3-6-1 پرسشنامه شادکامی اکسفورد                                                                       
120
3-6-1-1 اعتبار و روایی پرسشنامه شادکامی اکسفورد                                               
121
3-6-2 پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی                                            
122
3-6-2-1 اعتبار و روایی پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی                                          
123
3-6-3 پرسشنامه ویژگی شخصیتی نئو                                                                     
124
3-6-3-1 اعتبار و روایی پرسشنامه ویژگی شخصیتی نئو                                              
125
3-6-3-2 معرفی ابعاد پرسشنامه ویژگی شخصیتی نئو                                                 
126
3-7 روش اجرای پژوهش                                                                                      
127
3-8 تجزیه و تحلیل داده ها  

                                                                                 
128
·        فصل چهارم: تحلیل داده ها
 
4-1 مقدمه                                                                                                                       
130
4-2 آمار توصیفی                                                                                                             
130
4-3 آمار استنباطی         

                                                                                     
133
·        فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
 
5-1 مقدمه
148
5-2 یافته ها به طور کلی و به تفکیک اهداف تحقیق                                                
148
5-3  بحث و نتیجه گیری                                                                                    
148
5-4 نتیجه گیری کلی                                                                                         
151
5-5 محدودیت های پژوهشی                                                                              
152
5-6 پیشنهادات تحقیق                                                                                         
153
5-6-1 پیشنهادات پژوهشی                                                                                 
154
5-6-2 پیشنهادات کاربردی                                                                                 
155
·        فهرست منابع
 
فهرست منابع فارسی                                                                                           
157
فهرست منابع لاتین                                                                                             
162
·        پیوست ها
 
دوره تمرین حرکات ایروبیک                                                                                       
171
پرسشنامه سلامت عمومی                                                                                              
173
رضایت نامه                                                                                                                  
174
پرسشنامه شادکامی آکسفورد                                                                                                        
175
پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF)
178
پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو (NEO-FFI)                                                          
181
  فصل اول

 کلیات پژوهش

 1-1 مقدمه

    تمرینات ورزشی (ایروبیک) هوازی عبارتند از تمریناتی که از حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه ای بهره برده و ضربان قلب و تنفس را در مدت زمان خاصی بالا می برند (صفوی، 1387). اساس ورزش ایروبیک از حرکات موزون و سنتی کشورهای اروپایی است. شیوه ی تمرین ایروبیک موجب توسعه و افزایش آمادگی هوازی می شود و این مسأله موجب افزایش قدرت، سرعت و هماهنگی بین اعصاب و عضلات، انعطاف پذیری و چابکی می شود. در اجرای حرکات ایروبیک تمرکز ذهنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مسأله موجب رشد ذهنی و توسعه خلاقیت می شود (صفوی، 1387). بررسی ها نشان می دهد که فعالیت بدنی (هوازی) با تکرار، شدت و مدت مناسب و بر اساس برنامه های منظم، مزایای چشمگیری در بر داشته و در مواردی موجب پیشگیری از گسترش برخی بیماری ها می شود. اگرچه تمرینات هوازی می تواند موجب بهبود عملکرد سیستم ها و بخش های مختلف بدن از قبیل تنفس و انتقال اکسیژن، قلب و عروق، سیستم عصبی، سیستم غدد داخلی، حجم خون عضله و ترکیب بدن شود ولی اغلب از بعد سلامتی نیز مورد توجه است و می تواند منجر به کاهش فشار خون، چربی، کلسترول و تری گلیسرید، ناراحتی های ارتوپدی و بیماری های قلبی شود (مهربانی، 1387).

    کوپر محقق و فیزیولوژیست معروف معتقد است که تمرینات ورزشی هوازی کلیدی است برای گشودن دری که آن را تندرستی جسمانی و روان می نامند. به نظر تعدادی از محققان همچون بلو[1]و کاواناف، نقش معجزه آمیز دویدن در کاهش افسردگی انکار ناپذیر است (صفوی، 1387). شرکت در فعالیت های بدنی ریتمیکی، هماهنگی همه ی اندام ها و دستگاه های بدن را بالا می برد و نقش محافظتی بر توانایی عملکردی قلبی- عروق، دستگاه تنفس، غدد، اعضای حرکتی و دستگاه عصبی دارد.

    یکی از سازه های همگام با سلامت روانشناختی، شادکامی می باشد. طی سال های اخیر روانشناسان علاقمند به حیطه روانشناسی مثبت نگر توجه خود را به منابع بالقوه احساس های مثبت نظیر شادکامی معطوف کرده اند، این سازه دو جنبه دارد: یکی عوامل عاطفی که نمایانگر تجربه هیجانی، شادی، سرخوشی، خوشنودی و سایر هیجان های مثبت است و دیگری ارزیابی شناختی و رضایت از قلمروهای مختلف زندگی که بیانگر شادکامی و بهزیستی روانی است. (شفرد[2]2002; به نقل از کار، 2004) بر این باور است که شادکامی، ادراک تنیدگی را کاهش و توانایی شخص را برای کار و فعالیت افزایش می دهد. نشاط دوست و همکاران (1386) مطرح نمودند که شادکامی با رضایت زناشویی، خوش بینی، حضور در اماکن مذهبی، میزان فعالیت هنری، رضایت از زندگی و میزان ورزش هفتگی ارتباط مثبت معنادار و با سابقه بیماری های جسمانی و روانشناختی ارتباط منفی معنادار دارد. نظریه پردازان و پژوهشگران حیطه علوم زیستی و علوم انسانی در کارهای علمی خود سعی کرده اند منابع و عوامل موثر شادکامی را معرفی نمایند. این منابع و عوامل می توانند تحت مجموعه عوامل روانی، جسمانی، اقتصادی، مذهبی، معنوی وفرهنگی مورد بحث قرار گیرند. از عوامل روانی می توان به شخصیت و ابعاد آن، سبک های شناختی، خوشبینی، خشنودی و رضایت مندی و سلامت روانی اشاره داشت (دینو[3] و کوپر[4]، 1998). از منابع و عوامل جسمانی; سلامتی، خوردن و آشامیدن، خواب و استراحت، فعالیت های جنسی وتمرین های ورزشی رایج ترین می باشد (مارولاکیس[5] و زرواس[6]، 1993). موفقیت وتایید اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و روابط

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...