1-5-2.سوالات فرعی:………………………………………………………………………………..                     8

1-6.تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………..                         10

1-6-1.تعاریف نظری……………………………………………………………………            10

1-6-2.تعاریف عملیاتی………………………………………………………………….                11

فصل دوم

ادبیات تحقیق

مقدمه:……………………………………………………………………………………………………   13

الف:چارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………..                    13

2-1.فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………                       13

2-2. رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی …………    14

2-2-1. رویکرد بالینی ……………………………………………………………………………                 14

2-2-2 رویکرد روانشناختی- اجتماعی……………………………………………………………..               16

2-2-3 رو یکرد تبادلی چرنیس……………………………………………………………………….        17

2-3.مدل کاپنر………………………………………………………………………………………..                       18

2-4. رویکرد ساختاری……………………………………………………………………………….                 19

2-5 مراحل فرسودگی شغلی………………………………………………………………………                 20

2-5-1 دیدگاه ماسلاچ………………………………………………………………………………..       30

2-5-2 دیدگاه پستونچی……………………………………………………………………………..                21

2-5-3 مراحل فرسودگی شغلی معلمان از دیدگاه ساراسون:……………………………………                                                               ……… 22

2-6 عوامل فرسودگی شغلی…………….………………………………………………………………         23

2-7 نشانه های فرسودگی شغلی………………………………………………………………………..    23

2-8 عوارض فرسودگی شغلی ………………………………………………………………………                 25

2-9 استرس شغلی………………………………………………………………………………….             26

2-9-1 منابع استرس شغلی……………………………………………………………………………             27

2-9-2 ارتباط استرس شغلی با فرسودگی شغلی…………………………………………………….                                                                                                                                    28

2-10 چگونگی پیدایش فرسودگی شغلی…………………………………………………….                 29

2-10-1 شخصیت فرد و فرسودگی شغلی…………………………………………………………                  31

2-10-2 فرسودگی شغلی و شغل آموزگاری………………………………………………………                33

2-11 فشار روانی ………………………………………………………………………………….                   34

2-11-1   آثار تخریبی فشار روانی در تدریس …………………………………………………..                                                           35

2-11-2 راههای کاهش فشار روانی معلمان ………………………………………………………..                                                                35

2-12.ارگونومی……………………………………………………………………………………….                        36

2-13.تاریخچه ارگونومی…….               ……… 39
2-14.رویکرد های جدید در ارگونومی …………………………………………………………….             40

2-14-1.تعریف سیستم …………………………………………………………………………….                    41

2-14-2.ارگونومی و سیستم کار…………………………………………………………………….                    42

2-14-3.ارگونومی سخت افزار………………………………………………………………………                        43

2-14-4.ارگونومی محیطی…………………………………………………………………………                   43

2-14-5.ارگونومی شناختی (نرم افزار)……………………………………………………………….       43

2-14-6.ماکرو ارگونومی…………………………………………………..……………………….              44

2-14-7.ماکروارگونومی و ساختار سازمان………………………………………..……………              44

2-14-8.ارگونومی و کیفیت…………………………………………………..…………………….             47

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

2-15.ارگونومی مشارکتی…………………….………………………………………………..…                        48

2-16.شاخه های دانش ارگونومی………………………………….……………………………..…                     50

2-17.چگونگی اجرای ارگونومی……………………………………………………………………                        52

2-18. طراحی یک پست کار………………………………………………………………………..                   54

2-19.نگرش حرفه ای………………………………………………………………………………..                     57

2-20.تأثیر نگرش حرفه ای بر عملکرد دبیران………………………………………………………   59

2-20-1. تدریس به منزله مؤلفه ای هنری …………………………………………………………..            64

2-20-2. تقویت ویژگی پژوهندگی در معلم……………….                                                                                                                             67

2-20-3. توجه به تربیت، آموزش و بازآموزی معلم ………………………………………………68

2-21. انواع آموزش در توسعه استانداردهای آموزشی و نگرش حرفه ای معلمان………………..                                                                                            ……… 71

ب:پیشینه و مدل تحلیلی تحقیق……………………………………………………………………….                 73

2-1.پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………..                  73

2-2.پیشینه خارجی……………………………………………………………………………………                    74

2-3.مدل تحلیلی تحقیق بر اساس فرضیات….………………………………………………………..…..…77

2-4.مدل تحلیلی تحقیق بر اساس متغیر های میانجی .…………………………………………………………78

 

فصل سوم:

روش تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………..   80

3-1.روش تحقیق…………………………………………………………………………………………          80

3-2.جامعه آماری……………………………………………………………………………………………          81

3-3.نمونه آماری ………………………………………………………………………………………    81

3-4.ابزار و روشهای جمع‌آوری اطلاعا………………………………………………….…………… 82

3-4-1.پرسشنامه …………………………………………………………………………………..…                    82

3-4-2روایایی و پاپایی پرسشنامه ها…………………………………………………………………               84

3-5-. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون‌های آماری مورد استفاده……………………………                                                                      84

1-3-5. شیوه تحلیل داد ه ها………………………………………………………………………..               84

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها  

مقدمه: ..……………………………………………………………………………………………..……… 87

4-1.آمار توصیفی…………………………………………………..………………………………..…87

4-2.آمار استنباطی……..………………………………………………………………………………….99

فصل پنجم:

بحث و نتیجه گیری

مقدم………………………………………………………………………………………………..109

5-1.نتیجه گیری …….….…………………………………………………………………………………109

5-2.بحث وبرسی……………………………………………………………………………………110

5-3.پیشنهادات کلی.……..…..…………………………………………………………………………..112

5-4.پیشنهادات برای تحقیقات آتی…….….…………..………………………………………………..115

5-5.محدودیتها…………..…………………….…………………………………………………………116

منابع و مراجع:……..….…………………………………………………………………………………. 118

مقالات ،نشریات،پایان نامه ها……………….. 124

منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………..128

پیوستها (پرسشنامه ها)

چکیده لاتین

چکیده:

مشکل بسیاری از شرکت هاو مراکز آموزشی امروزی، مشکل نیروی انسانی، و عدم کارایی مناسب این نیروها در سازمانها می باشد این پژوهش برای تمامی صنایع ،شرکتها ،سازمانها ومراکز آموزشی تهیه شده است و برای کمک به کمیته های سلامت ، امنیت ، ناظران و مدیران می باشد تا با بکارگیری علم مطالعه کار یعنی ارگونومی ،با فراهم کردن شرایط مناسب محیط کاری،طراحی محل کار،ابزار،وسایل،شغل وتطبیق کار با کاربر   از آسیبهای عضلانی استخوانی کارکنان جلوگیری وبهره وری، کیفیت، سلامت،ایمنی،رضایت شغلی،کارایی واثربخشی،دقت،سرعت عمل را بالا ببرد. رعایت ملاحظات ارگونومی در محل کار منجر به نگرش مثبت حرفه ای معلمان وکارکنان میگردد واز افزایش هزینه ها ،خستگی(ذهنی،جسمی،فکری)، استرس،فشار(جسمی، روانی)، تنیدگی، فرسودگی شغلی، تحلیل رفتگی شغلی، یاس ونامیدی،احساس پوچی،انزجاروبیزاری ازارباب رجوع، اعتیاد،بیخوابی، مرخص یهای استعلاجی ، درخواست مرخصی بدون حقوق، بیماری،نقل وانتقالات، تقاضای بازخرید ، بازنشستگی زودتر از موعد،غیبت ،رهایی وفرار،ترک خدمت معلمان و اکثر جوامع شغلی جلوگیری می کند. در این پژوهش بر آن بودیم که به این هدف برسیم که آیا بین   ارگونومی محل کار ،فرسودگی شغلی و نگرش حرفه ای معلمان دبیرستانهای دولتی شهر شیراز در سال تحصیلی1392رابطه ای وجود دارد یا خیر.در این راستا نمونه آماری تحقیق (385 نفر) به طور تصادفی بادر نظر گرفتن جامعه آماری معلمین (5141نفر) ازمیان( 648) مدرسه شهر شیراز انتخاب شدند .تحقیق حاضر ، یک تحقیق کاربردی توصیفی و غیر آزمایشی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از روشهای کتابخانه ای و اینترنتی و روش میدانی استفاده گردید. و برای جمع آوری اطلاعات واندازه گیری متغیرها از سه پرسشنامه استاندارد 46 سوالی ارگونومی ، 18 سوالی فرسودگی شغلی (مزلاچ)و 18 سوالی نگرش حرفه ای استفاده گردید.برای توصیف داده ها از جدول فراوانی، درصد و میانگین استفاده شده است. محاسبات آماری این

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...