پایان نامه ارشد : طراحی و تولید درس افزار آموزشی علوم پایه ششم و بررسی نقش آن بر میزان یادگیری و یادداری |
ادبیات تحقیق :. 16
تعریف رسانه های آموزشی :. 16
تاریخچه رسانه هاوچندرسانه ای در ایران:. 17
ویژگی های یک رسانه آموزشی مناسب :. 18
کاربرد چند رسانه ای ها در آموزش :. 19
تعریف یادگیری :. 21
تفاوت یادگیری وآموزش :. 22
اصول یادگیری :. 23
شرایط یادگیری :. 24
یادداری :. 25
نقش حواس در یادگیری ویادداری :. 26
چند رسانه ای های آموزشی :. 29
پیشینه پژوهش :. 30
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
پیش درآمد فصل سوم:. 36
روش پژوهش :. 36
ویژگی های ساختار نرم افزار :. 38
متغیر ها :. 39
جامعه آماری :. 39
نمونه وروش نمونه گیری :. 39
روش اجرا :. 40
روش جمع آوری اطلاعات :. 40
روایی وپایایی :. 40
محتوای آزمون :. 41
ابزار گردآوری دادهها:. 41
روش ها وابزار تجزیه وتحلیل داده ها :. 42
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل یافته ها
پیش درآمد فصل چهارم:. 44
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
پیش درآمد فصل پنجم:. 65
خلاصه پژوهش:. 65
بحث و نتیجه گیری :. 66
پیشنهادات:. 69
محدودیت های پژوهش :. 71
منابع:. 72
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تاثیربه کارگیری نرم افزار آموزشی بر یادگیری ویادداری مفاهیم درس علوم تجربی پایه ششم و مقایسه آن با روش سنتی درمدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه می باشد. پژوهش حاضراز نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم شهر کرمانشاه است، که درابتدا از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین سه ناحیه یک ناحیه انتخاب و به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر از دانش آموزان پایه ششم انتخاب وبه طرز تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه انتصاب شدند. برای تدریس در گروه آزمایش از نرم افزارآموزشی محقق ساخته وبرای گروه گواه از روش تدریس مرسوم استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پیش آزمون وپس آزمون و آزمون یادداری محقق ساخته می باشد. برای تجزیه وتحلیل داده های حاصل از نمرات پیش آزمون وپس آزمون دو گروه از آزمون t گروه های مستقل وآزمون تحلیل کوواریانس استفاده.به منظور تحلیل اطلاعات آزمون یادداری میانگین نمرات دو گروه از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد.نتایج نشان داد که عملکرد دانش آموزانی که به وسیله نرم افزار آموزشی،آموزش دیده اند در مقایسه با دانش آموزانی که به شیوه سنتی آموزش دیده اند ، در یادگیری به طور معناداری بهتر بود وهمچنین عملکرد گروه آزمایش در مرحله پی گیری به طرز معناداری از گروه گواه بهتر بود
کلیدواژه: درس افزار،یادگیری،یادداری،آموزش سنتی
فصل یکم
کلیات پژوهش
مقدمه:
دنیای کنونی روز به روز در حال تحول وپیشرفت است .تکنولوژی همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرارداده ، و آموزش وپرورش نیز از این مقوله مستثنی نیست . تحولات اخیر و پیشرفت جهان امروز را به جرات می توان به تعلیم وتربیت نسبت داد . تعلیم وتربیت همواره در جستجوی پاسخ به این پرسش بوده است که چگونه می توان اقشار مختلف یک جامعه را آگاه کرد و آنها رادر این پهنه عظیم پیش برد.آموزش از اساسی ترین نیازهای بشر است، بدون آموزش، هیچ جامعه ای نمی تواند به بقای خود ادامه دهد. آموزش نمی تواند با کوشش وخطا شکل گیرد ، آموزش سودمند نیازمند طرح وبرنامه است( نوروزی ، رضوی، 1390، 9)فن آوری اطلاعات وارتباطات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می گذرد ، توانسته است تغییرات فراوانی را در شیوه زندگی بشر به وجود آورد.یکی از زمینه هایی که سهم عمده ای از این تغیرات را به خوداختصاص داده است ،
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 02:08:00 ب.ظ ]
|