دانلود پایان نامه اقتصاد کشاورزی:بررسی صرفه حاصل از مقیاس در مصرف مواد غذایی در ایران |
کلمات کلیدی: صرفه حاصل از مقیاس، مصرف مواد غذایی، SURE، خانوارهای روستایی، ایران
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
مقدمه. 2
1-1- سؤالات تحقیق. 8
1-2- اهداف. 8
1-3- فرضیات. 8
2-1- جایگاه مصرف در مفاهیم اقتصادی. 10
2-2- جایگاه رفاه در مفاهیم اقتصادی. 11
2-3- رابطه مصرف با رفاه و فقر. 12
2-4- عوامل مؤثر بر مصرف. 14
2-5- عوامل مؤثر بر رفاه و فقر. 17
2-6- بعد خانوار، به عنوان عامل مشترک تأثیرپذیری سه مفهوم مصرف، رفاه و فقر 20
2-7- تبیین تأثیرگذاری بعد خانوار از طریق معیار صرفههای حاصل از مقیاس 24
2-8- اندازهگیری صرفه حاصل از مقیاس. 26
تئوری و روش تحقیق. 31
3-1- مواد و روش. 31
3-2- روش تخمین. 33
3-3- دادههای مورد استفاده. 34
نتایج و بحث. 36
4-1- برخی خصوصیات اجتماعی- اقتصادی نمونه مورد مطالعه. 36
4-2- تابع مقیاس کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارها. 41
4-2-1- مقیاس معادل OECD.. 43
4-3- تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالا و خدمات سبد مصرفی خانوارها در کل نمونه مورد مطالعه. 45
4-4- تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالا و خدمات سبد مصرفی خانوارها در چارکهای مختلف درآمدی:. 49
نتیجهگیری و پیشنهادها. 61
منابع. 67
فهرست جداول
عنوان
صفحه
http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%b1%db%8c%d8%b3%da%a9-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%d8%b9%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d9%86/
جدول 4-1- برخی از ویژگیهای اقتصادی-اجتماعی خانوارهای نمونه مورد مطالعه (سال 1390). 37
جدول4-2- متوسط هزینه کل، خوراکی و دخانی و غیرخوراکی سالانه یک خانوار روستایی: 1389و1390(ریال). 38
جدول4-3- متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی به تفکیک انواع منابع تأمین درآمد (ریال): 1389 و 1390. 41
جدول 4-4: وضعیت کالاها و خدمات مورد استفاده در سطح خانوارهای روستایی بر اساس سطح تابع مقیاس. 43
جدول 4-4-1- بعد خانوار و سهم مواد غذایی و مسکن از مخارج خانوار در چارکهای مختلف درآمدی با در نظر گرفتن شرایط OECD برای بعد خانوار.. 45
بعد خانوار. 45
جدول 4-5- نتایج برآورد مدل تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارهای نمونه مورد مطالعه. 48
جدول 4-6- نتایج برآورد مدل تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارهای چارک اول. 54
جدول 4-7- نتایج برآورد مدل تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارهای چارک دوم. 55
جدول (4-8): نتایج برآورد مدل تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارهای چارک سوم. 57
جدول (4-9): نتایج برآورد مدل تعیین درجه صرفه اقتصادی حاصل از مقیاس در کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارهای چارک چهارم. 58
فهرست نمودار
عنوان
صفحه
نمودار4-1- ترکیب هزینههای کل سالانه یک خانوار روستایی در سال 1390 (درصد) 38
نمودار4-2- متوسط هزینههای خوراکی یک خانوار روستایی. 39
نمودار4-3- متوسط هزینههای غیرخوراکی یک خانوار روستایی. 40
نمودار4-4- ترکیب درآمد کل یک خانوار روستایی در سال 1390 (درصد) 41
فصل اول
مقدمه
مصرف به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی اقتصاد کلان و چرخه اقتصادی، نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا میکند. الگوی مصرف[1] نیز به عنوان یکی از مباحث اصلی نظریه مصرف، جایگاه ویژهای را در نظریههای مربوط به رشد و توسعه اقتصادی به خود اختصاص داده است. عمدتاً مخارج مصرفی سهم بزرگی از درآمد ملی را به خود اختصاص میدهد و آن بخش از درآمد ملی که مصرف نمیشود، به طور منطقی پسانداز و سرمایهگذاری میشود. بدین ترتیب بهینهسازی الگوی مصرف در اقتصاد کلان به طور غیرمستقیم، به بهینه شدن سرمایهگذاری در سطح کلان اقتصادی مساعدت نموده و به منطقی شدن روند توسعه کمک مینماید. مصرف (خصوصی) عبارت از مخارج کل خانوار است که از محل درآمد قابل تصرف، صرف خرید کالاها یا خدمات مصرفی میگردد (سیفی و علایی، 1388).
مصرف در اصطلاح اقتصادی، ارزش پولی کالاها و خدماتی که از سوی افراد خریداری و تهیه میشود (اخوی، 1380). برخی دیگر در تعریف مصرف میگویند: ثروت، منبع درآمد است و درآمد خالص ( درآمد منهای استهلاک) به دو منظور استفاده میشود: بخشی از آن به انباشتن ثروت و پسانداز اختصاص مییابد و بخش دیگر، صرف تحصیل لذت میشود. آن قسمت از درآمد که صرف به دست آوردن لذت میگردد، مصرف نام دارد (قدیری اصل، 1379).
در اقتصاد، مصرف دو گروه عمده خوراکیها و غیر خوراکیها را در برمیگیرد. خوراکیها، شامل آشامیدنیها، دخانیات، انواع نان، برنج، گوشت، لبنیات، روغن، میوه و سبزی و غیر خوراکیها، شامل گروههای پوشاک و کفش، مسکن، اثاثیه منزل، بهداشت و درمان، حملونقل و ارتباطات، تفریحات و سرگرمیها، خدمات فرهنگی و کالاها و خدمات متفرقه است
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 03:29:00 ب.ظ ]
|