وزن تر، وزن خشک ریشه ، تعداد ریشه های فرعی ، درصد قلمه های ریشه دار شده و ارتفاع شاخساره نیز نشان داد کاربرد هورمون IBA همراه با قلمه های گرفته شده از وسط ساقه در شرایط این آزمایش بهترین نتیجه را داشته است.

کلمات کلیدی: گل کاغذی. هورمون IBA قلمه،: ریشه زایی قلمه، محل قلمه

1-1مقدمه:

باغ­سازی و گل­کاری از 3000 سال قبل از میلاد مسیح در جهان سابقه داشته در زمان فراعنه و حضرت موسی(ع) در اطراف کاخ­ها گیاهان زینتی، پیچک­ها و گیاهان رونده کشت می­­گردید. یکی از عجائب هفتگانه باغ­های معلق بابل در 600 سال قبل از میلاد بود که بصورت پنج طبقه روی هم از درختان بزرگ و گیاهان زینتی ساخته شده بود. پلینی در کتاب تاریخ طبیعی خود که مبنای گیاه­شناسی دارد از باغ­های بزرگ و وسیعی که پوشیده از گل بودند در 400 سال قبل از میلاد در روم قدیم خبر داده است.             ( تبریزی،1371)

هنر پارک­سازی از اوایل قرن 13 به تدریج رو به تکامل نهاد. در اواخر قرن 16 حفظ فضای سبز و طرح و ایجاد مکان­های زیبا جهت زیباسازی محیط برای اهل فن و مردم عادی اهمیت پیدا کرد. که تا   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید به امروز ادامه دارد.

در ایران نیز جمع­آوری و حفاظت و تکثیر گیاهان زینتی سابقه طولانی دارد. و این گیاهان گنجینه    گران­بهایی می­باشند که بصورت طبیعی و وحشی در دشت­ها، صحراها و کویرها و چه بصورت اهلی و تکثیر در گلخانه­ها در اختیار ما می­باشد. (تبریزی،1371)

درخصوص حفظ گونه­های مهم و با ارزش گیاهی لازم است فرهنگ­سازی صورت گیرد. و در این زمینه می­بایست سرمایه­گذاری اقتصادی صورت گیرد. در رشته گل­کاری و کشت گیاهان زینتی به­طور تقریبی از 60 سال قبل فعالیت­هایی در ایران شروع شده و هرچه پیش می­رویم شاهد توسعه این رشته هستیم.

کما اینکه مشاهده می­کنیم سطح زیربنای گلخانه­های تحت پوشش کشت گیاهان زینتی و پوششی به­طور محسوسی افزایش پیدا کرده است. سطح زیربنای گلخانه­ها در مجموع به ده­ها هزار مترمربع و سطح زیرکشت گیاهان زینتی و پوششی مانند چمن به ده­ها هزار هکتار بالغ می­گردد. (حکمتی،1381)

در برخی شهرهای مرکزی ایران بخصوص محلات، خمین، و قمصر و در مناطق با آب و هوای متفاوت کشت گیاهان زینتی رواج فراوان یافته و از مهم­ترین رشته فعالیت تولیدی کشاورزان این مناطق می­باشد.

ذکر این نکته ضروری است که در کشور ایران باتوجه به داشتن اقلیم­های متفاوت جغرافیایی و وجود چهارفصل بطور همزمان در اقصی نقاط کشور و زمین­های مناسب امکان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...