دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه ی کیفی ابعاد سیطره ی جنسیت بر زندگی تبدیل خواهان جنسی |
واژگان کلیدی: تبدیلخواهی جنسی، تغییر جنسیت، روش زمینهای، سیطرهی جنسیت
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1مقدمه……………………………………………………………………2
1-2بیان مساله………………………………………………………………………………………..7
1- 3 ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق………………………………………..9
1- 4سوالات تحقیق……………………………………………………………………………….10
1-5 مروری بر تاریخچهی تغییر جنسیت……………………………………..11
فصل دوم:مبانی نظری و تجربی پژوهش
2-1 مقدمه………………………………………………………15
2-2تعریف واژگان و مفاهیم کلیدی………………………………………………………..17
2-2-1 جنس و جنسیت……………………………………………………17
2-2-2 هویت جنسی…………………………………………………………..18
2-2-3 هویت جنسیتی……………………………………..……………19
2-2-5 تغییر جنسیت……………………………………………………………..20
2-2-6 تبدیلخواهان جنسی FtM…………………………………………….21
2-2-8 مبدلپوشی…………………………………………………………………………..21
2-2-9 مرد زننما……………………………………………………………….22
2-2-10 زن مردنما………………………………………………………22
2-2-11 ویریلیسم…………………………………………………………….22
2-3 مروری بر پیشینهی پژوهشها……………………………………………………..23
2-3-1 پژوهشهای پیشین داخلی……………………………………….23
2-3-2 پژوهشهای پیشین خارجی………………………………41
2-4 رهیافتهای نظری………………………………………………………….…………….52
2-4-2 جامعهشناسی بدن………………………………………………….54
2-4-3 داغ ننگ: اروینگ گافمن……………………………………………….59
2-4-3-1: چیستی استیگما………………………………………………………………..59
2-4-3-2 کنش متقابل در مواجهه با استیگما …………………………………61
2-4-3-3 استیگما و ومسالهی وضعیت دوگانهی هویت……………………..62
2-4-4 نظریهی میدان: پیر بوردیو………………………………………………63
2-4-5 میشل فوکو و جنسیت………………………………………75
2-4-5-1 میشل فوکو: تکنولوژیهای انضباطی و مداخلات پزشکی…………………………………….79
2-5 چارچوب مفهومی……………………………………………………………………85
فصل سوم:روش تحقیق پژوهش
3-1 مقدمه……………………………………………………………….93
3-2 روش انجام پژوهش……………………………………………………………….94
3-2-1 پژوهش کیفی………………………………………………………………………94
3-2-2 تحقیق توصیفی………………………..……………………….95
3-4 شیوه گردآوری اطلاعات (دادهیابی)……………………………….95
3-4-1 تعریف داده در پژوهش کیفی…………………………………….95
3-4-2: شیوه گردآوری دادهها……………………………………….95
3-5 روش انتخاب مشارکتکنندگان…………………………………………………….97
3-5-1 نمونهگیری غیراحتمالی…………………………………….97
3-5-2 نمونهگیری گلوله برفی…………………………………….97
3-5-3 نمونهگیری هدفمند………………………………………………………….98
3-5-4 اندازهی نمونه………………………………………………….98
3-6 نظریهی زمینهای…………………………………………………………………101
3-7 واحد تحلیل…………………………………………………………………..103
3-8 تحلیل دادهها در روش گرندد تئوری……………………………………………103
3-9 گامهای عملی تحلیل در این پژوهش………………………………….105
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل
4-1 مقدمه : نحوهی کدگذاری جدول دادهها……………108
4-2 تحلیل تم اصلی نخست: برساخت دوگانگی جنس و جنسیت تجربه شده در دوران کودکی فرد تبدیلخواه…..109
4-3 تم اصلی دوم: تجربهی آزار جنسی و تجاوز………………….122
4-4 تم اصلی سوم: برساخت عواطف تبدیلخواهان مبتنی بر تجربیات عاشقانهی همپیوند با وضعیت تبدیلخواهی………………131
4-5 تم اصلی چهارم: واکنش خانواده در برابر تبدیلخواهی جنسی………………143
4-6 تم اصلی پنجم: اشتغال به مثابهی چالشی فراروی تبدیلخواهان: جنسیت تجربه شده در تجربهی اشتغال تبدیلخواهان جنسی…………..165
4-7 تم اصلی ششم: روند زندگینامهای دوران تحصیل تبدیلخواهان: تمایز به مثابهی تجربهی زیسته………………….177
4-7 تم اصلی هفتم: تجربهی روابط جنسی تبدیلخواهان: برساخت عادات و رفتارهای جنسی در «جریان کنش متقابل»………………….193
4-9 تم اصلی هشتم: راههای پیشِروی تبدیلخواه جنسی برای تامین هزینههای عمل تغییر جنسیت………………….206
4-10 تم اصلی نهم: «خودکشی» به مثابهی راه حلی برای تغییر وضعیت کنونی…………………………………………………….216
4-11 تم اصلی دهم: تجربهی «داغ ننگ» به دلیل تبدیلخواهی جنسی: قرارگیری در وضعیت انگ و «هویت ضایعشده»………………………………..223
4-12تم اصلی یازدهم: نمود بیرونی تبدیلخواهی در آینهی کنش متقابل اجتماعی……………………………………………….237
4-13 تم اصلی دوازدهم: عدم تمایل به رابطه با ترنسکشوال جنس مقابل برای روابط عاطفی به دلیل ناهمخوانی عادتوارهها و بدن مورد انتظار………………………………………………. ………………………………………………. …………………………………247
4-14 تم اصلی سیزدهم: قرارگیری در چاچوب «نظم»: مواجهی توجیهشدهی پلیس با تبدیلخواهان جنسی………253
4-15 تم اصلی چهاردهم: نحوهی مواجهی تبدیلخواه با ترنسبودگیِ خود……………………………………………………………..258
4- 16 تم اصلی شانزدهم: برساخت هویت دوگانه مبتنی بر تعارض بدن با ذهن(روح) …………………………………………..268
4-17 تم اصلی هفدهم: «ازدواج» به مثابهی چالش فرارروی تبدیلخواهان جنسی ……………………………………………….286
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه………………………………………………. ………………… …………… 295
5-2 جداول خلاصه یافتههای تحقیق: تمهای اصلی و فرعی………………………………………296
5-3 گامی به سوی یک نظریهی عام در خصوص تبدیلخواهی جنسی…………………………………………312
5-4 نتیجهگیری پژوهش…………………………………………………………………………..321
5-4-1 پاسخ به پرسشهای پژوهش……………………………………………………………….321
5-4-2 تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری……………………………………………………………325
5-5 محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………….328
5-6 پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………..331
فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………….332
فهرست منابع انگلیسی…………………………………………………………………………….337
مقدمه
«جامعهشناسان از اصطلاح جنس[1] برای اشاره به آن دسته از تفاوتهای کالبدی و فیزیولوژیک استفاده میکنند که بدن زن و مرد را تعریف و مشخص میکنند. در مقابل، جنسیت[2] به تفاوتهای روانشناختی، اجتماعی و فرهنگیِ مذکرها و مونثها مربوط میشود. جنسیت به افکار و مفاهیمی دربارهی مردانگی و زنانگی مربوط میشود که به صورت اجتماعی برساخته میشوند؛ و ضرورتا محصول مستقیم جنس زیستشناختی فرد نیست»(گیدنز، 1389: 156). بهطور معمول مختصات جنسی و جنسیتی افراد با یکدیگر هماهنگ است اما گاهی مختصات جنسی و جنسیتی افراد با یکدیگر ناسازگار است. در ادبیات علمی برای این شرایط از اصطلاح ترنسکشوالیتی[3] استفاده میشود که ما در این نوشتار آن را تبدیلخواهی جنسی ترجمه خواهیم کرد.
هویت جنسی برای بیان احساس مردانگی و زنانگی فرد به کار میرود. مفهوم هویت جنسی بیان کنندهی آن است که فرد به طور معین خود را مرد یا زن بداند. در واقع، هویت جنسی بخش قابل ملاحظهای از هویت هر انسان را تشکیل میدهد دربردارندهی تصویری است که هر فرد به عنوان یک مرد یا زن از خود دارد. فرد میآموزد از آن حیث که مرد یا زن آفریده شده باید به شیوهای خاص بیندیشد، رفتار کند و احساس نماید (یوربرگ[4]:1974– اوحدی: 1384). «اختلال هویت جنسیتی[5] یکی از گروههای اصلی اختلالات جنسی محسوب میشود که مشخصه اصلی آن همانندسازی قوی و مستمر با جنس مخالف و ناراحت بودن از جنس خود یا احساس عدم تناسب با نقش جنسیتی خود است»(کاپلان[6] و سادوک[7]، 1392: 322).
«اختلال هویت جنستی دو مولفه دارد، ملاک الف: باید شواهدی مبتنی بر اتخاذ پایدار و مستمر هویت جنس مخالف که مایل به داشتن آن است یا اصرار به این که از جنس مخالف است وجود داشته باشد. ملاک ب: اتخاذ هویت جنس مخالف نباید فقط به دلیل تمایل به برخورداری از امتیازهای فرهنگی متعلق به جنس دیگر باشد. بهعلاوه باید شواهدی درباره نارضایتی مستمر از جنسیت تعیین شدهی خود یا احساس عدم تناسب با نقش جنسی تعیین شده وجود داشته باشد»(شعاعکاظمی، 1392). در واقع هویت
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 05:57:00 ب.ظ ]
|