دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیدهای از آثار گرافیک معاصر |
واژگان کلیدی: گرافیک، عکاسی، فتوگرافیک، سوررئالیسم، فتومونتاژ.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………….. د
کلید واژه………………………………………………………………………………………. د
فهرست مطالب……………………………………………………………………………… ذ
فهرست تصاویر……………………………………………………………………………………… ش
پیشگفتار……………………………………………………………………………………….. ن
مقدمه………………………………………………………………………………………1
1 – فصل اول…………………………………………………………………………….8
1 – 1 – بخش اول: طرح تحقیق………………………………………………………………………………….9
1 – 1 – 1 – بیان مسأله………………………………………………………………………………………9
1 – 1 – 2 – پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………..10
1 – 1 – 3 – اهداف تحقیق……………………………………………………………………………….11
1 – 1 – 4 – روش تحقیق…………………………………………………………………………………11
1 – 1 – 5 – سابقه و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………..12
1 – 2 – بخش دوم: گفتمان عکاسانه…………………………………………………………………………..13
1 – 2 – 1 – بیان عکاسانه…………………………………………………………………………………13
1 – 2 – 2 – ورود عکاسی به دنیای هنر……………………………………………………………..23
1 – 2 – 2 – 1 – عکاسی با مفاهیم اجتماعی……………………………………………….32
1 – 2 – 3 – مبانی نظری سوررئالیسم………………………………………………………………..36
1 – 2 – 4 – اصول سوررئالیسم………………………………………………………………………..37
1 – 2 – 4 – 1 – طنز……………………………………………………………………………….37
1 – 2 – 4 – 2 – شگفت و جادو……………………………………………………………….37
1 – 2 – 4 – 3 – نگارش خودکار………………………………………………………………37
1 – 2 – 4 – 4 – رویا………………………………………………………………………………37
1 – 2 – 4 – 5 – دیوانگی…………………………………………………………………………38
1 – 2 – 4 – 6 – تصادف عینی………………………………………………………………….38
1 – 2 – 4 – 7 – اشیاء سوررئالیستی………………………………………………………….38
1 – 2 – 5 – عکاسی با بیان سوررئالیسم……………………………………………………40
2 – فصل دوم: بررسی دیدگاه سوررئالیسم و تأثیرات آن بر گرافیک، عکاسی و برخی از هنرهای
دیگر…………………………………………………………………………………………42
2 – 1 – بخش اول: دادا و روند شکلگیری سوررئالیسم………………………………………………43
2 – 1 – 1 – دادائیسم و گرافیک………………………………………………………………………50
2 – 1 – 2 – هنرمندان دادا………………………………………………………………………………52
2 – 1 – 3 – رویکردهای دادائیسم در عکاسی……………………………………………………52
2 – 1 – 4 – سرانجام دادائیسم…………………………………………………………………………53
2 – 2 – بخش دوم: سوررئالیسم یا فراواقعگرایی یا وهمگری………………………………………54
2 – 2 – 1 – نگرش نمادین……………………………………………………………………………..61
2 – 2 – 1 – نگرش واقعگرا……………………………………………………………………………62
2 – 3 – آندره برتون و جنبش سوررئالیسم………………………………………………………………..63
2 – 4 – رویکردهای سوررئالیسم در ادبیات………………………………………………………………67
2 – 4 – 1 – استعاره در ادبیات………………………………………………………………………..68
2 – 4 – 2 – جناس در ادبیات…………………………………………………………………………69
2 – 4 – 3 – ایهام در ادبیات……………………………………………………………………………69
2 – 4 – 4 – بازشناسی آرایههای ادبی در تصویر……………………………………………….72
2 – 4 – 4 – 1 – استعاره در تصویر…………………………………………………………73
2 – 4 – 4 – 2 – جناس در تصویر…………………………………………………………..76
2 – 4 – 4 – 3 – ایهام و نماد در تصویر…………………………………………………..78
2 – 5 – رویکردهای سوررئالیسم بر نقاشی و مجسمهسازی…………………………………………80
2 – 5 – 1 – رنه ماگریت………………………………………………………………………..80
2 – 5 – 2 – سالوادور فلیب دالی…………………………………………………………….81
2 – 6 – رویکردهای سورئالیسم در سینما و عکاسی……………………………………………………82
2 – 6 – 1 – اعتقاد سوررئالیستها در مورد سینما و عکاسی………………………………..82
2 – 7 – رویکردهای سوررئالیستی در عکاسی……………………………………………………………87
2 – 7 – 1 – گرایشات سورئالیستی در عکاسی…………………………………………………..93
2 – 7 – 2 – رئالیسم سحرآمیز در عکاسی……………………………………………………….101
2 – 8 – رویکردهای عکاسی سوررئالیستی در گرافیک………………………………………………105
2 – 9 – سرانجام سوررئالیسم…………………………………………………………………………………112
3 – فصل سوم: معرفی برخی از طراحان و عکاسان سوررئالیست………………………………………..113
3 – 11 – معرفی برخی از طراحان با توجه به رویکرد عکاسانهی سوررئالیستی در آثار
گرافیک آنها……………………………………………………………………………………….114
3 – 11 – 1 – میشل باتوری…………………………………………………………………………..114
3 – 11 – 3 – چاز ماویان دیویس…………………………………………………………………..122
3 – 11 – 2 – آلن لو کرنک……………………………………………………………………………127
3 – 11 – 4 – پی یر برنارد…………………………………………………………………………….129
3 – 11 – 5 – ویسلاو والکوسکی…………………………………………………………………..131
3 – 11 – 6 – ایسیدرو فرر…………………………………………………………………………….133
3 – 11 – 7 – اپکس لین……………………………………………………………………………….136
3 – 11 – 8 – محسن سلیمانی……………………………………………………………………….138
3 – 11 – 9 – فرزاد ادیبی……………………………………………………………………………..140
3 – 11 – 10 – سید حسن موسیزاده……………………………………………………………..143
3 – 11 – 11 – محمدرضا دوستمحمدی……………………………………………………….148
3 – 12 – معرفی برخی از عکاسان با توجه به رویکرد سوررئالیستی در آثار آنها…………..162
3 – 12 – 1 – چما مادوز……………………………………………………………………………….162
3 – 12 – 2 – مَن رِی……………………………………………………………………………………167
3 – 12 – 3 – دیوید هاکنی……………………………………………………………………………173
3 – 12 – 4 – جولیا مارگاریت کامرون……………………………………………………………177
3 – 12 – 5 – ادوارد وستون………………………………………………………………………….183
3 – 12 – 6 – فرانسیس جاکوبتی……………………………………………………………………190
3 – 12 – 7 – سیدمهدی مقیمنژاد…………………………………………………………………..195
4 – فصل چهارم: بررسی فتوگرافیک…………………………………………………………….197
4 – 1 – رویکردهای عکاسی در گرافیک………………………………………………………………….198
4 – 2 – روند شکلگیری فتومونتاژ…………………………………………………………………………203
4 – 2 – 1 – فتومونتاژ…………………………………………………………………………………..218
4 – 2 – 2 – نقش جان هارتفیلد در شکلگیری فتومونتاژ………………………………….228
4 – 3 – رویکرد فتومونتاژ در آثار گرافیکی………………………………………………………………233
نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………..240
گزارش بخش عملی و تصاویر آن……………………………………………………………243
فهرست منابع………………………………………………………………………………..248
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………257
کلید واژه انگلیسی…………………………………………………………………………………257
مقدمه
«بشر از روزگار پیش تاریخی به دنبال روشهایی بوده که بتواند ایدهها و مفاهیم خویش را به صورت بصری نشان دهد و دانش را در قالب گرافیک محفوظ بدارد و به اطلاعات نظم و روشنی بخشد. افراد مختلفی چون کاتبان، چاپگران و هنرمندان این نیازها را در طول تاریخ برآورده کردهاند. ویلیام ادیسن دوی گینز (William Addison Gynz)، کتابآرای برجسته، به عنوان کسی که به پیامهای چاپی، نظم ساختاری و صورت بصری میداد در سال 1922 در توضیح فعالیت خویش اصطلاح طراح گرافیک (Graphic Designer) را به کار برد و از آن زمان همین نام برای این حرفهی نو، برگزیده شد. اما امروزه طراح گرافیک، وارث نیاکان برجستهای است. کاتبان سومری که مخترع خط بودند، صنعتگران مصری که روی برگهای پاپیروس کلمات و تصاویر را در هم آمیختند، باسمهسازان چینی و تذهیبکاران قرون وسطی، چاپگران و حروفچینان سدهی پانزدهم که نخستین کتابهای چاپی اروپایی را طراحی کردند، جملگی بخشی از میراث غنی و تاریخ طراحی گرافیک هستند. ولی به طور کلی بنیانگذاران اصلی این سنت گم نامند؛ زیرا ارزش اجتماعی و دستآوردهای زیباییشناختی طراحان گرافیک که بسیاری از آنان، هنرمندانی مبتکر و با قدرت تخیل و هوش بالا بودهاند، به حد کفایت شناخته نشدهاند.» (بی. مگز؛ فراست؛ نوری؛ 1384؛ ص 4)
«کلمهی دیزاین به زبان فارسی، طراحی ترجمه شده و به کار میرود. در صورتیکه دیزاین دارای مفهوم متفاوت و وسیعتری است. دیزاین به معنی ساختار دادن و یا سازمان دادن است. معنی و یا منظوری را با در نظر گرفتن امکانات، با درک اولویت اجزاء آن با کمک عقل، منطق و خلاقیت برای درک و یا مصرف مخاطب و یا جماعتی خاص سازماندهی کردن و سامان دادن است؛ که از معنی طراحی بسیار فاصله دارد. طراحی، آخرین مرحلهی شکل گرفتن دیزاین است که برای نشان دادن فکر و ایده، روی کاغذ به کار میرود.» (مثقالی، «دیزاین»، حرفه هنرمند، شماره 19، ص 2)
«گرافیک دیزاین امروز دیگر از چنان عمر دیرپایی برخوردار است که میتوان نقش آن را در جامعه به آسانی مورد بررسی و شناخت قرار دهد. هر چند، گرافیک دیزاین بر خلاف معماری، ادبیات یا هنرهای زیبا، بدون اتکا به تفکر نظری چندانی بسط و تکامل یافته است. گرافیک دیزاین در روندی تدریجی در قالب تلاشهایی پراکنده در بسط و توسعهی گونههای فرعی خود چون پوستر یا کتاب، لیکن بدون پیریزی دستگاه نظری موجود در حوزهی ادبیات یا دیالوگ جاری در حوزهی معماری، به کنشی آگاهانه بدل شده است.» (فراسکارا، «گرافیک دیزاین: هنر زیبا یا علم اجتماعی؟»، حرفه هنرمند، شماره 19، ص 14)
«از زمانی که انسان تصمیم به ارائهی یک پیامِ تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای همنوعانش مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت، استفاده کرد؛ هنر گرافیک آغاز شد و تاکنون نیز با همه ی پیشرفتها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه میدهد. صدها نگاره در غار شووه (Chauvet)، در جنوب فرانسه که در حدود سی هزار سال پیش از میلاد مسیح، طراحی شدهاند، نگارههای غار لاسکو (Lascaux)، حدوداً چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح و بسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان که با پیدایش خط به زبان نیز تجهیز شدهاند، در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانههایی بارز از تاریخ گرافیک و رشتههای وابسته به آن هستند.» (ویکی پدیا؛ 30 مه ۲۰۱۲؛ ساعت ۱۹:۵۵)
«ارتباطات تصویری، تاریخی طولانی دارد. از همان زمانی که انسان اولیه، برای غذا شكار میكرد و جای پنجههای حیوانی را در گل میدید، در حقیقت به یك شكل گرافیكی نگاه میكرد؛ او در فكرش، حیوان را میدید. گرافیك حتی میتواند مجموعهای از علائم باشد.» (سایت حوزه هنری استان کرمان؛ 9 بهمن 1390)
«دیزاین به معنی امروزی آن در طی 400 سال اخیر در غرب شکل گرفته است. ما کمتر از 100 سال است که با این پدیده برخورد کردهایم (در قدیم دیزاینر و هنرمند و صنعتگر یکی بودند و این تفکیک مشاغل در قرون اخیر به آرامی شکل گرفته) و در نتیجه برایمان بیگانه است.» (مثقالی، «دیزاین»، حرفه هنرمند، شماره 19، ص 4)
«پوستر در طراحی گرافیك، از جمله نمادهای توسعه محسوب میشود، بدینترتیب كه موضوعی با محتوای اقتصادی به یاری تصویر و نوشته، تبدیل به مطلبی به یادماندنی میشود. در شهرهای بزرگِ رو به رشد قرن نوزدهم، پوسترها نشانههای زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار میرفتند و همیشه رقابت برای جلب مشتری، فروش بیشتر، جلب توجه مردم و هدایت آنها به سوی امور فرهنگی (انواع سرگرمیها و …) در جریان بود. با گسترش لیتوگرافی و چاپ و استفاده از رنگ، میزان توجه مردم به پوستر افزایش یافت. تصویرسازی، مفهومِ كاملی از نوشته پیدا كرد كه مد هنری روز را منعكس میكرد، تصاویری كه با ظرافت ساده شده و مفاهیم اقتصادی ، هنری و … را به خوبی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 08:59:00 ب.ظ ]
|