مفهومی بدین صورت اثر گذار است که تغییر نرخ سود سپرده های کوتاه مدت، حجم سپرده های کوتاه مدت و رفتار سپرده گذاران کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین تغییر نرخ سود سپرده های بلند مدت بر حجم سپرده های بلند مدت و رفتار سپرده گذاران بلند مدت اثر گذار است. همچنین تغییرات نرخ ارز و شاخص سهام از طریق تاثیر خود بر رفتار سپرده گذاران کوتاه مدت و بلند مدت، نسبت های مالی بانک های خصوصی، سیاست های تعیین نرخ سود بانکی شورای پول و اعتبار، نقدینگی واحدهای تولیدی(نقدینگی بانک های خصوصی) و سیاست تقسیم سود بانک های خصوصی را تحت تاثیر قرار می دهد. از برآیند تاثیر این مجموعه تغییرات عملکرد مالی بانک های خصوصی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان پیشنهاداتی را برای بهبود عملکرد مالی صنعت بانکداری خصوصی در ایران ارایه می کنیم و به طور کلی تغییرات متغیر های مورد بررسی(تغییر شاخص سهام، تغییر نرخ سود سپرده های بلند مدت، تغییر نرخ سود سپرده های کوتاه مدت و تغییر نرخ ارز) بدین صورت بر صورتهای بانک های خصوصی اثر گذار است که حجم سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت بر تجهیز منابع بانک های خصوصی اثر می گذارد و بانک های خصوصی تخصیص منابع(تسهیلات اعطایی بانک های خصوصی) خود را بر اساس تجهیز منابع مشخص می کنند و به دنبال آن تغییرات در تخصیص منابع موجب تغییر در سود تسهیلات اعطایی بانک های خصوصی می شود. سرمایه گذاری های کوتاه مدت بانک های خصوصی و سرمایه گذاری های بلند مدت بانک های خصوصی در شرکت های وابسته نیز براساس حجم سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت بانک های مذکور تعیین می شود.که میزان و تغییرات در آن موجب تغییر در خالص سود(زیان) حاصل از سرمایه گذاری های بانک های خصوصی می گردد. همچنین حجم سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت بر سپرده های ارزی و نرخ ارز در بازار آزاد ارز اثر می گذارد که این خود اثر خود را از طریق نتیجه معاملات ارزی بانک های خصوصی بر عملکرد مالی بانک های خصوصی اثر میگذارد. این عوامل به طور عمده حقوق صاحبان سهام بانک های خصوصی و به دنبال آن عملکرد مالی بانک های خصوصی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اهداف تحقیق بر اساس مطالعه موردی عبارتند از:

1- اطلاع از واکنش سپرده گذاران بانکها به تغییرات در بازارهای ارز و سهام: با افزایش نرخ سود بانکی سپرده گذاران سپرده های خود را از بانک ها خارج نموده و در بازارهای ارز و سهام صف می کشند.

2- اطلاع از میزان حساسیت سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت از تغییرات بازار های ارز و سهام: سپرده های کوتاه مدت نسبت به تغییرات در بازارهای ارز و سهام واکنش و حساسیت بیشتری را از خود نشان می دهند زیرا سپرده گذاران در کوتاه مدت می توانند سپرده های خود را در هر زمان از بانک ها به بازارهای ارز و سهام منتقل کنند، اما سپرده های بلند مدت نسبت به تغییرات در بازارهای ارز و سهام واکنش و حساسیت کمتری دارند.

3- اطلاع از واکنش سهام بانک های خصوصی در مواجه با تغییرات بازار ارز و شاخص کل بازار سهام: با افزایش سود آوری بانک های خصوصی ارزش سهام بانک های خصوصی افزایش پیدا می کند و در نتیجه سرمایه گذارانی که در بازار ارز سود آوری می کنند سرمایه خود را به بازار سهام و به طور خاص سهام بانک های خصوصی منتقل می کنند.

سوال فرعی:

1- واکنش نسبت های مالی بانکها به تغییر شاخص کل بازار سهام چگونه است؟

2- واکنش مدیران بانکها در سیاست تقسیم سود با توجه به تغییرات شاخص بازار ارز و سهام چگونه می باشد؟

1-5) فرضیه یا فرضیه های تحقیق

1- سپرده گذاران در بانکهای خصوصی ایران سپرده های خود را براساس شاخص بازار سهام و نرخ آزاد ارز تنظیم می کنند.

2- تغییر در شاخص سهام و نرخ آزاد ارز تاثیر برابری بر رفتار سپرده گذاران سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت بانکهای خصوصی دارد.

3- شاخص سهام بانک های خصوصی همسو با شاخص کل بازار سهام می باشد.

1-6) متغیرهای مستقل و وابسته

گروه متغیر های وابسته: حجم سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت، صورت های مالی بانک های خصوصی

ادامه مطلب

سایت های دیگر :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...