روش های گردآوری اطلاعات  12
قلمرو تحقیققلمرو موضوعی تحقیق 12
قلمرو زمانی تحقیق                      13      
قلمرو مکانی تحقیق      13                                                                    
جامعه آماری                                               13
نمونه آماری                                             13
استفاده کنندگان تحقیق                             13
ساختار تحقیق                                                                                        13
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

بخش اول مبانی نظری

مقدمه                                             16
رویکرد عملی 16عمل گرایی                  17
تئوری اطلاعات                                                                               18تئوری تصمیم گیری 22
تئوری اعتبار اطلاعات مالی 24
تئوری نمایندگی 25مفروضات تئوری نمایندگی 30فرض های مربوط به مالک (سهامدار) 30
فرض های مربوط به نماینده (مدیر) 31
مشکلات نمایندگی                                                      31
هزینه های نمایندگی 33
مسئولیت پذیری و پاسخگویی          35
شک گرایی 37
تأیید پذیری 37 
قرارداد های انگیزش                                                                                       38انواع انگیزش و معیارهای آن 40
فرضیه بیمه                                                                 41بیمه مسئولیت حرفه ای 42
حاکمیت شرکتی                      43
بخش دوم: پیشینه تحقیق  

تحقیقات خارجی           46
تحقیقات داخلی             57خلاصه تحقیق 60
فصل سوم: روش اجرای تحقیق

مقدمه                                    62
نوع تحقیقنوع تحقیق بر مبنای هدف         62
نوع تحقیق بر مبنای روش 63
روش تحقیق                                                                            63
قلمرو تحقیققلمرو موضوعی تحقیق 63
قلمرو مکانی تحقیق 63
قلمرو زمانی تحقیق 64
جامعه آماری       64
نمونه آماری 64
آزمون کافی بودن حجم نمونه 65
متغیرهای تحقیق                                                                           66متغیر مستقل 66
متغیر وابسته 68
جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات 69
ابزار گردآوری داده های پژوهش 71روایی ابزار تحقیق                                          71
پایایی ابزار تحقیق                                                                         71
فرضیه های تحقیق                                          72
روش تجزیه و تحلیل داده ها 73
خلاصه فصل 74
فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

مقدمه                                        76
مطالعه توصیفی داده های تحقیق         76
بررسی نرمال بودن متغیرها در جامعه تحقیق             82
آزمون فرضیه ها                                                                                            83
خلاصه آزمون فرضیه ها         85
خلاصه فصل 85
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه   87
خلاصه تحقیق 87
فرضیه ها و نتایج بررسی مدل                                                               88
نتیجه گیری 88
محدودیت های تحقیق                    89
پیشنهادهایی در ارتباط با تحقیقات آینده 90
خلاصه تحقیق 90
منابع و مآخذ 

منابع فارسی                                                                                                          91

منابع انگلیسی                                                                                                        96

پیوست                                                                                                               98

 

 

 

 

 

 

 

 

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید  

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

شکل (1-1) مدل مفهومی تحقیق: بررسی یافته ها و نظری ها                                                  6

شکل (1-2) فرآیند متعارف تصمیم گیری                                                                         7

شکل (2-1) ابعاد رویکرد عملی                                                                                    17

شکل (2-2) ابعاد تئوری اطلاعات                                                                                 22

شکل (2-3) فرآیند تصمیم گیری                                                                                  23

شکل (2-4) رابطه بین کارگمار و کارگزار در چارچوب تئوری نمایندگی                                  29

شکل (2-5)رابطه بین نماینده و مالک در چارچوب نمایندگی                                               30 

شکل (2-7) تئوری ها/ نویسندگان/ سال                                                                         45

شکل (3-1) نمایش متخصصان                                                                                    71

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول و نمودار

جدول (2-6) انواع انگیزش و معیارهای ارزیابی  عملیات مدیران                                         40                 

جدول (3-1) شاخص kmo و آزمون کرویت بارتلت                                                       65                                 

جدول (3-2) آنالیز کمی پرسشنامه ها                                                                          70                                                             

جدول (3-3) تعداد پاسخ ها از متخصصان                                                                     70

جدول (3-4) خلاصه پردازش داده ها                                                                           72

جدول (3-5) ضریب آلفای کرونباخ                                                                             72

جدول (3-6) آزمون کای دو                                                                                      73

جدول (4-1) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق                                                                   77

نمودار (4-1) نمودار هیستوگرام متغیرهای تحقیق                                                             78

جدول (4-2) اطلاعات فردی – اجتماعی متخصصان                                                         81

جدول (4-3) آنالیز متغیرهای تئوری اطلاعات و تئوری نمایندگی                                          82

جدول (4-4) آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت نرمال سازی                                           82

جدول (4-5) نتایج آزمون کای دو برای فرضیه اول                                                           84 

جدول (4-6) نتایج آزمون کای دو برای فرضیه دوم                                                           84

جدول (4-7) خلاصه آزمون فرضیه های تحقیق                                                                85                                                          

 

 

چکیده

در جامعه امروز، نظریه های توجیه کننده حسابرسی باید در چارچوب اجتماعی و فرهنگی که نقش اساسی و معتبر در انتشار اطلاعات مالی دارد، طرح ریزی شود. امروزه حسابرسی یک مکانیزم مهم کنترل در هر نظام اقتصادی است. بنابراین، پیدا کردن یک تئوری مناسب برای تشریح وجود آن، در زمینه تغییر مداوم و بحث متناقضی که در روش های مختلف نهفته است  نیازی آکادمیک، چالشی فکری و سهمی مهم برای چارچوب مفهومی مناسب تر می باشد.

هدف اصلی این تحقیق توجیه تئوری های حسابرسی با استفاده ازچارچوب تئوری نمایندگی می باشد.روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی می باشد. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و توزیع پرسشنامه و روش نمونه گیری در تحقیق حاضر حذف سیستماتیک می باشد. نمونه تحقیق شامل 190 حسابرس داخلی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و 102 استاد هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. قلمرو مکانی تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سال 1393 می باشد. همچنین برای تجزیه و تحلیل و آزمون دو فرضیه تحقیق از آزمون های کای دو استفاده شده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که اگرچه تئوری نمایندگی توضیح عمیق تر، ملموس تر، منطقی تر و مناسب تری در ارتباط با محیط اقتصادی فعلی که توسط تضاد دائم منافع مشخص می شود، ارائه می دهد اما در ایران این تئوری مبنای تفسیر حسابرسی نمی باشد.

 

کلیدواژه: تئوری نمایندگی، حسابرسی، تئوری اطلاعات، فرضیه بیمه، حاکمیت شرکتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

1-1: مقدمه

حسابرسی به عنوان یک آزمون مستقل منجر به بیان نظر در صورت های مالی یک سازمان می شود. حسابرسی برای نشان دادن صداقت، دقت و اعتبار معاملاتی که در مجموع، تشکیل دهنده صورت های مالی یک سازمان می باشد و همچنین به عنوان یک مکانیسم مهم برای نظارت بر حاکمیت شرکت ها و ابزار موثر در کاهش اطلاعات نامتقارن نیز شناخته می شود. در نهایت، حسابرسی به عنوان توصیف فرآیند ترتیبی کسب و ارزیابی شواهد و مدارک به منظور ارائه نظر مستقل در ارتباط با صورت های مالی بستر لازم را برای متخصصان فراهم می کند.

فلینت[1] (1988) نیز نشان می دهد که حسابرسی یک ویژگی اساسی کنترل دولتی و خصوصی است و این که هدف نهایی آن نظارت بر کسب و کار و یا اخلاق عمومی است. او مفهوم گسترده ای از حسابرسی –نه محدود به حسابداری- پیشنهاد می کند که جنبه های مربوط به ارزش پول – اقتصاد، بهره وری و اثربخشی سالانه مدیریت سازمان–  را مورد خطاب قرار می دهد و به عنوان مکانیسم کنترلی برای بررسی رفتار و عملکرد سازمان در نظر گرفته می شود. به مانند موتز و شرف، فلینت نیز اخلاق را به عنوان عنصر کلیدی در حسابرسی مورد تأکید قرار می دهد.

تام لی[2] (1986) بر چارچوب نظری حسابرسی در مفروضات با تأکید بر عمل حسابرس و جنبه های رفتاری حسابرسی پا فشاری می کند و نشان می دهد که در غیر این صورت کیفیت اطلاعات مالی سازمان های تجاری بدون تاییدیه معتبر نمی باشد. تام لی به مانند سایر نویسندگان، به استقلال و اخلاق حسابرسی تاکید دارد و فرض می کند که اصولا صورت های مالی و تمام اطلاعات منتشر شده عاری از خطای عمدی و دیگر بی نظمی ها هستند:  بعد اخلاقی حسابرسی.

 با در نظر گرفتن موارد فوق، هدف اصلی در اینجا ارائه نظریه های توضیحی مختلف حسابرسی، برای برجسته سازی  ابعاد مختلف آن ها، شکل دهی آن ها به لحاظ تاریخی، نظام مند کردن آن ها، مورد بحث و نقد قرار دادن آنها و رعایت نقاط مختلف تماس آن ها به منظور نشان دادن این که، در نهایت، می توان آنها را به دو تئوری نمایندگی و اطلاعات کاهش داد.

در نهایت، ما متخصصان حسابرسی ایرانی را– چه از طریق آموزش آن و چه از طریق انجام عملی آن- با هدف کشف نظریه ای که آنها به منظور توضیح حسابرسی در جامعه امروزی به آن پایبند می باشند، مورد سوال قرار دادیم.

سرانجام پژوهش، به ضرورت حسابرسی اشاره می کند چرا که محیط های سازمانی که مورد حسابرسی قرار گرفتند خطوط روشن و یا ویژگی هایی که باید داشته باشد را نمایش نمی دهند.

1-2: بیان مسأله تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...