دانلود پایان نامه ارشد : بررسی عناصر قصه در مثنوی «جمشید و خورشید» سلمان ساوجی |
1-1 بیان مسأله. 4
1-2 سوالات تحقیق.. 5
1-3 فرضیههای تحقیق.. 5
1-4 اهمیت وضرورت تحقیق.. 6
1-5 پیشینه تحقیق.. 6
1-6 اهداف تحقیق.. 7
1-7 تعاریف واژههای کلیدی.. 7
1-8 حدود وقلمرو تحقیق.. 8
1-9. روش تحقیق.. 8
فصل دوم: بنیاد نظری
2-1 ادبیات داستانی.. 10
2-1-1 انواع ادبیات داستانی.. 11
2-1-1-1 داستان. 15
2-1-1-2 قصه. 17
2-1-2 تفاوت داستان کوتاه وقصه. 18
2-2 عناصرداستان.. 19
2-2-1 طرح (پیرنگ) 19
2-2-1-1 انواع طرح (پیرنگ) 20
2-2-1-1-1 پیرنگ بسته. 21
2-2-1-1-2 پیرنگ باز. 21
2-2-1-2 عناصرساختاری طرح (پیرنگ) 22
2-2-2 شخصیت.. 27
2-2-2-1 انواع روشهای شخصیت پردازی.. 29
2-2-2-2 انواع شخصیت از نظر تحولپذیری (ایستا / پویا) 30
2-2-2-3 انواع شخصیت از نظرمیزان کمال (ساده / جامع) 31
2-2-2-4 انواع شخصیت از نظرکاربرد. 33
2-2-3 گفتوگو. 35
2-2-3-1 انواع گفتوگو. 36
2-2-3-1-1 گفتوگوی دو طرفه. 36
2-2-3-1-2 گفتوگوی تک گویی (درونی) 36
2-2-4 لحن.. 38
2-2-4-1 انواع لحن گفتاری شخصیتها 40
2-2-5 زاویه دید (زاویه روایت) 40
2-2-5-1 انواع زاویه دید. 42
2-2-6 توصیف… 46
2-2-6-1 توصیف صحنه وصحنهپردازی.. 47
2-2-6-1-1 وظایف صحنه. 48
2-2-6-1-2 اجزای صحنه. 48
2-2-6-2 توصیف شخصیتها 49
2-3 عناصرقصه. 50
2-3-1 راوی.. 51
2-3-2 شخصیتها در قصهها 51
2-3-3 زمان و مکان در قصه. 52
2-4 ولادیمیر پراپ و عناصرخویشکاری.. 53
فصل سوم: شرح حال شاعر، آثار و سبک
3- شرح حال شاعر، آثاروسبک… 58
3-1 زندگینامه سلمان ساوجی.. 58
3-2 آثار. 63
3-3 سبک و اندیشه. 67
3-4 پیشروان و پیروان.. 69
فصل چهارم: بررسی و تحلیل مثنوی جمشید و خورشید
4 بررسی وتحلیل مثنوی «جمشیدوخورشید» 75
4-1 خلاصه اثر «جمشیدوخورشید». 75
4-2 بررسی عناصرداستان.. 84
4-2-1 طرح (پیرنگ) 84
4-2-1-1 عناصرساختاری طرح. 84
4-2-1-1-1 شروع و گره افکنی.. 84
4-2-1-1-2 بحران. 85
4-2-1-1-3 کشمکش و ناپایداری.. 85
4-2-1-1-4 گسترش… 88
4-2-1-1-5 تعلیق (هولوولا) 88
4-2-1-1-6 نقطه اوج. 89
4-2-1-1-7 گره گشایی.. 90
4-2-2 شخصیتپردازی.. 90
4-2-2-1 شخصیت از نظرماهیت (انسانی و غیرانسانی) 90
4-2-2-2 از نظر تحولپذیری (ایستا / پویا) 91
4-2-2-3 از نظرمیزان کمال شخصیت (ساده / جامع) 92
4-2-2-4 از نظرکاربرد. 93
4-2-2-5 از نظر نقش داستانی.. 93
4-2-2-5-1 شخصیت اصلی.. 93
4-2-2-5-2 شخصیت مخالف… 94
4-2-2-5-3شخصیت همراز. 95
4-2-2-5-4 شخصیت زمینه. 97
4-2-2-5-5 شخصیت مقابل. 98
4-2-3 گفتوگو. 98
4-2-3-1 گفتوگوی دوطرفه. 98
4-2-3-2 گفتوگوی تک گویی (درونی) 101
4-2-3-3 گفتوگوی تک گویی (نمایشی) 102
4-2-4 لحن.. 102
4-2-4-1 لحن گفتاری شخصیتها 103
4-2-5 زاویه دید. 107
4-2-6 توصیف… 107
4-2-6-1 توصیف صحنه پردازی.. 107
4-2-6-2 توصیف شخصیتپردازی.. 109
4-3 بررسی عناصر قصه. 112
4-3-1 شروع و پایان قصه. 112
4-3-2 شخصیتها در قصه. 113
4-3-3 زمان و مکان درقصه. 114
4-3-4 عوامل خرق عادت در قصه. 114
4-3-5 بررسی شخصیتها براساس نظریه پراپ.. 118
4-3-5-1 وضعیت آغازین (تعیین زمان ومکان) 118
4-3-5-2 ترکیب خانواده 119
4-3-5-3 رفاه و بهزیستی.. 120
4-3-5-4 قهرمان آینده 121
4-3-5-5 نهی و تحذیر. 121
4-3-5- 6نقض و شکستن نهی.. 122
4-3-5-7 نخستین پدیدار شدن شریر. 122
4-3-5-8 پرس و جو و خبرگیری.. 123
4-3-5-9 فریبهای شریر. 124
4-3-5-10 مصیبتمقدماتی.. 125
4-3-5-11 واکنش قهرمان. 125
4-3-5-12 شرارت.. 126
4-3-5-13 صورناپدیدشدن شریر. 126
4-3-5-14 لحظه ربطی.. 127
4-3-5-15 پدیدههایی که با قهرمان همراه است.. 128
4-3-5-16 هدف و مقصد قهرمان. 130
4-3-5-17 شیوه وارد شدن در قصه. 130
4-3-5-18 مقدمات برای انتقال عامل جادویی.. 130
4-3-5-19 تدارک.. 131
4-3-5-20 پدیدار شدن شاهزاده خانم در قصه. 132
4-3-5-21 پیروزیافتن بر شریر. 132
4-3-5-22. تغییرشکل. 132
4-3-5-23 عروسی.. 133
4-3-6 عناصریاریدهنده به شخصیتها درجهت خویشکاری آنها 134
4-4 خویشکاریبراساسنظریهپراپ.. 135
فصل پنجم: نتیجهگیری
5 نتیجهگیری.. 146
5-1 پیشنهاد. 146
فهرست منابع. 147
چکیده انگلیسی.. 153
چکیده
تاریخ داستاننویسی در ایران سابقه طولانی دارد. هنری که بسیار ارزشمند و بزرگ است و تأثیر اجتماعی چشمگیر و عمیقی به همراه دارد. ادبیات داستانی به آثار روایتی منثور که از ماهیت تخیلی برخوردار باشد و غالباً به قصه، داستان، رمان و انواع وابسته به آنها گفته میشود. داستان نقل وقایع است به ترتیب توالی زمان و قصه به هر داستان منقول چه شعر و چه نثر گفته میشود. در داستان ترتیب حوادث، واقعی و تاریخی یا ساختگی است اما عموماً بنیاد قصهها بر حوادث غیرواقعی و خارقالعاده گذاشته شده است. در این تحقیق سعی شد که در مثنوی «جمشید و خورشید» سلمان ساوجی از شعرای بزرگ، خاصه از قصیدهسرایان ممتاز ادب فارسی است عناصر قصه و داستان که هر دو در آن وجود دارد و شخصیتهای این اثر براساس خویشکاری پراپ مورد بررسی قرار گیرد و نتایج بررسیها در این اثر نشان داد، اثر مزبور از طرحی ساده و بدیع برخوردار است و از مهمترین عناصر قصه در این مثنوی حوادث خارقالعاده – ایستایی شخصیتها و سفرهای مخاطرهآمیز قهرمان در آن دیده میشود. داستان این مثنوی به طور دقیق در حیطهی یک نوع از انواع قصه نمیتوان قرار داد بلکه آمیختهای از قصه پریان و قصه عاشقانه است و از انواع شخصیتها براساس نظریه پراپ شخصیتهای جستجوگر(قهرمان) جستجو شونده – شریر و از انواع کارکردهای شخصیتها، کمبود شرارت، حل مسأله در این اثر قابل درک و شناسایی هستند.
کلید واژهها: داستان، قصه، سلمان ساوجی، مثنوی جمشید و خورشید، پراپ، خویشکاری
مقدمه
ادبیات به هر اثر ادبی شکوهمندی که در آن عامل تخیل دخیل باشد، گفته میشود و با جهان واقع ارتباط معناداری نیز دارد. به عبارتی به مجموعه تظاهرات هنری هر قوم که در قالب کلام ریخته شده باشد، ادبیات آن قوم یا ملّت به شمار میآید و رد واقع ادبیات هر قوم الزاماً به تار و پود گذشته و حال آن قوم وابسته است، به همین سبب تا حد زیادی به فرهنگی که آفرینندهی آن است، اختصاص دارد. بنابراین ادبیات منعکسکننده افکار، عقاید و مسائل قومی است که خالق آن است.
ادبیات داستانی شامل قصه، رمانس، رمان، داستان کوتاه و آثار وابسته به آنهاست. به آثاری که در آنها تأکید بر حوادث خارقالعاده بیشتر از تحول و پرورش آدمها و شخصیتهاست. به عبارتی بافتی ساده دارند و حوادث، علت و معلولی نیستند، قصه میگویند و داستان روایتی است منثور از بازآفرینی وقایعی درباره اشخاص بهگونهای که سبب انتظار و صمیمیت باشد و خصلت بارز آن این است که بتواند ما را وادار کند بخواهیم بدانیم بعد چه اتفاقی میافتد.
اما هر آنچه داستان را بازگو میکند یا نمایش میدهد روایت نام دارد و داستانها دربارهی حوادثی هستند که در تعریف برای مردم، حیوانات و هرچیز دیگری اتفاق افتادهاند یا
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 09:09:00 ق.ظ ]
|