دانلود پایان نامه عمران-سازه های هیدرولیکی:بررسی عددی تاثیر ژئوبگها بر کنترل آبشستگی کوله پلها |
در این تحقیق تاثیر ژئوبگها بر کنترل آبشستگی کوله پلها با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) مورد مطالعه قرارگرفته است. ژئوبگها کیسههایی از جنس ژئوتکستایل هستند که با مصالحی مانند ماسه، بتن و یا مصالح حاصل از لایروبی رودخانهها پر میشوند. با توجه به در دسترس بودن، هزینه کم و عدم نیاز به نیروی کار ماهر، استفاده از این مواد نسبت به مصالح سنتی بسیار مقرون به صرفه است. در این راستا، با استفاده از نرمافزار FLOW-3D جریان و فرسایش رسوبات اطراف کوله پلها و تاثیر ژئوبگها و ژئومتها (ژئوبگ بزرگ) بر کاهش عمق آبشستگی مدلسازی شد. از این نرمافزار برای حل معادلات سه بعدی نویر-استوکس به روش مشتقات محدود (finite difference) استفاده شدهاست. مدل آشفتگی RNG برای مدلسازی میدان جریان در اطراف کوله، محلی که گردابههای نعل اسبی تشکیل شده و جریان آشفته غالب است، به کار برده شدهاست. تصدیق صحت و دقت نرمافزار با استفاده از نتایج مدل آزمایشگاهی جریان و فرسایش اطراف کوله بدون لایه محافظ با دیواره قائم مورد بررسی قرار گرفت. در روند مدلسازی ابتدا جریان اطراف کوله تا رسیدن به حالت پایدار گسترش یافت و سپس اجازه فرسایش به مدل داده شد. نتایج شبیهسازی از نظر کمی و کیفی با مدل آزمایشگاهی از مطابقت خوبی برخوردار است. بر اساس شبیهسازیهای صورت گرفته، لایههای ژئوبگ و ژئومت از کوله پل در برابر فرسایش به خوبی محافظت کرده ولی باعث انتقال فرسایش به پاییندست کوله میشوند. همچنین تاثیر هندسه لایه ژئومت بر کاهش ماکزیمم عمق آبشستگی، و نیز کارایی لایه ژئومت در عمق آب، سرعت و اندازه ذرات رسوبی مختلف مورد مطالعه قرار گرفت.
کلید واژگان: آب شستگی- کوله پل- دینامیک سیالات محاسباتی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- انواع کوله پلها، مکانیابی و ساخت.. 2
1-1-1- انواع کوله پلها.. 2
1-1-2- مکانیابی کوله پلها.. 3
1-1-3- ابعاد کوله و نحوه ساخت.. 4
1-2- میدان جریان.. 4
1-3- پروسه آبشستگی.. 6
1-3-1- آبشستگی کلی.. 6
1-3-2- آبشستگی کوله پل.. 7
1-4- معرفی تحقیق.. 8
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین و تئوری تحقیق
2-1- مقدمه.. 11
2-2- طبقه بندی آبشستگی موضعی کوله پلها.. 12
2-3- میدان جریان و تنش برشی بستر در محل کوله پل 13
2-4- پارامترهای تاثیرگذار بر آبشستگی کوله پلها.. 16
2-4-1- طبقه بندی پارامترها.. 16
عنوان صفحه
2-4-2- آنالیز ابعادی.. 17
2-5- تاثیر پارامترهای مختلف بر عمق آبشستگی.. 18
2-5-1- سرعت جریان عبوری.. 18
2-5-2- عمق جریان عبوری.. 20
2-5-3- طول کوله، نسبت تنگ شدگی و نسبت دهانه.. 21
2-5-4- اندازه و دانهبندی رسوبات.. 22
2-5-5- شکل کوله.. 25
2-5-6- جهت قرارگیری کوله نسبت به جریان عبوری.. 26
2-5-7- هندسه آبراهه.. 27
2-5-8- تغییرات زمانی آبشستگی.. 28
2-6- تخمین عمق آبشستگی.. 31
2-6-1- رویکرد رژیم جریان.. 31
2-6-2- رویکرد تجربی.. 32
2-6-3- رویکرد تحلیلی یا شبه تجربی.. 37
2-7- مطالعات عددی آبشستگی اطراف کوله پلها.. 38
2-8- روشهای کنترل آب شستگی.. 40
2-9- نتیجهگیری.. 42
فصل سوم: ضوابط طراحی ژئوبگها
3-1- مقدمه.. 44
3-2- ضوابط کلی پایداری.. 44
3-2-1- پایداری در برابر بار موج.. 44
3-2-2- پایداری بار جریان.. 48
عنوان صفحه
3-3 -ضوابط پایداری ژئوبگها.. 52
3-3-1- بحث در مورد دانسیته نسبی.. 52
3-3-2- محافظت شیب.. 52
3-3-3- پایداری المانهای تاج.. 56
3-4- ضابطه طراحی بر اساس بار جریان.. 57
3-5- پایداری ژئوبگها از منظر مکانیک خاک.. 57
فصل چهارم: معرفی نرمافزار FLOW-3D
4-1- مقدمه.. 59
4-2- مدل هیدرودینامیک.. 59
4-3- مدلسازی رسوب.. 62
4-4- مدل آشفتگی.. 66
فصل پنجم: نتایج شبیهسازی عددی
5-1- مقدمه.. 69
5-2- کالیبراسیون مدل و آنالیز حساسیت مشبندی.. 70
5-2-1- مشخصات مدل و نحوه شبکهبندی.. 70
5-2-2- نتایج شبیهسازی.. 73
5-2-2-1- نتایج شبیهسازی جریان.. 73
5-2-2-2- نتایج شبیهسازی رسوب.. 75
5-3- بررسی تاثیر ژئومت بر کنترل آبشستگی کوله با دیواره قائم 81
5-4- بررسی تاثیر ژئوبگ و ژئومت بر کنترل آبشستگی اطراف کوله بالهای.. 83
5-4-1- مشخصات مدل کوله بالهای.. 83
عنوان صفحه
5-4-2- نتایج شبیهسازی جریان و فرسایش اطراف کوله بالهای بدون
وجود لایه محافظ.. 85
5-4-3- نتایج شبیهسازی جریان و فرسایش اطراف کوله بالهای
محافظت شده با ژئوبگ.. 87
5-4-4- شبیهسازی جریان و فرسایش اطراف کوله بالهای محافظت شده
به وسیله ژئومت.. 91
5-5- تاثیر ضخامت و عرض لایه ژئومت بر کنترل آبشستگی اطراف کوله بالهای.. 93
5-6- بررسی اثر عمق جریان بر آبشستگی اطراف کوله بالهای بدون لایه
محافظ و کارایی کوله حفاظت شده با لایه ژئومت.. 98
5-7- مطالعه تاثیر سرعت جریان بر آبشستگی اطراف کوله بالهای
بدون لایه محافظ و کارایی کوله حفاظت شده با لایه ژئومت 100
5-8- بررسی تاثیر اندازه ذرات رسوبی و پارامتر شیلدز بر آبشستگی اطراف کوله بالهای بدون لایه محافظ و کارایی کوله حفاظت شده با لایه ژئومت و لایه ژئوبگ.. 102
فصل ششم: نتایج تحقیق و پیشنهادها
6-1- نتایج تحقیق.. 105
6-2- پیشنهادها برای کارهای آینده.. 106
فهرست منابع.. 107
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- ضریب شکلهای کوله پلها.. 25
جدول 2-2- ضریب راستای جریان برای زوایای مختلف برخورد 26
جدول 2-3- ضرائب رابطه پیشنهادی Melville (1992، 1995، 1997) 36
جدول 3-1- پارامتر پایداری برای سیستم های مختلف 49
جدول 5-2- پارامتر sheilds برای سیستم های مختلف.. 49
جدول 5-3-مقادیر پیشنهادی برای ضریب KT. 50
جدول 3-4-الف- ضخـامت معـادل سیستمهای پر شده از ماسه
(H=1 m) (Pilarczyc، a-2000).. 57
جدول 3-4-ب- ضخـامت معـادل سیستـمهای پر شده از ماسه (H=2 m) 57
جدول 5-1- جزئیات شبکهبندی شبیهسازیها.. 73
جدول 5-2- میانگین سرعت و عمق جریان و میزان خطا برای شبکهبندیهای مختلف.. 75
جدول 5-3- مقایسه مقادیر عمق متوسط، سرعت متوسط برای fs,co=0.0005
و fs,co=0.002. 76
جدول 5-4- مقادیر ماکزیمم عمق آبشستگی مدلهای شبیهسازی 81
جدول 5-5- عمق آبشستگی موضعی اطراف کوله قائم محافظت شده توسط ژئومت.. 83
جدول 5-6- جزئیات شبکهبندی مدل کوله بالهای.. 85
جدول 5-7- مقایسه کارایی لایههای ژئومت با ضخامت مختلف در کنترل آبشستگی.. 95
جدول 5-8- مقایسه کارایی لایههای ژئومت با عرض مختلف در کنترل آبشستگی.. 98
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 1-1- شمای کلی کولههای با دیواره شیبدار و بالهای 3
شکل 1-2- جریان عبوری از یک تنگشدگی کوتاه.. 5
شکل 1-3- جریان و آبشستگی اطراف یک کوله و خاکریز در یک آبراهه مرکب.. 6
شکل 2-1- تغییرات زمانی آبشستگی در حالت آب زلال و بستر متحرک 13
شکل 2-2- نمای شماتیک میدان جریان اطراف کوله یک پل 15
شکل 2-3- تغییـرات عمق آبشستگی با نسبت سرعت برشی 19
شکل 2-4- تغییرات عمق آبشستگی ds نسبت به عمق جریان h 21
شکل 2-5- تغییرات عمق آبشستگی ds نسبت به طول کوله l 22
شکل 2-6- تغییرات عمق آبشستگی ds با اندازه دانههای رسوبی d50 24
شکل 2-7- تغییرات عمق آبشستگی ds با دانهبندی رسوبات σg 24
شکل 2-8- تغییرات نسبت عمق آبشستگی به طول کوله ds/l با زمان t 29
شکل 2-9- استفاده از ژئوبگها جهت کنترل آب شستگی کوله پلها 41
شکل 3-1-شکل شماتیک سنگ چین.. 47
شکل 3-2-طرز قرار گیری کیسه ها به طور شماتیک.. 53
شکل 3-3-خلاصه نتایج آزمایش پایداری برای ژئوبگ های قرار گرفته بر شیب (D=d).. 55
شکل 5-1- نمای کلی فلوم آزمایشگاهی Kayaturk. 70
شکل 5-2- نمای کلی مدل شبیهسازی در FLOW-3D.. 71
شکل 5-3- شرایط مرزی مدل.. 71
عنوان صفحه
شکل 5-4- نمای کلی مقطع عرضی شبکهبندی.. 73
شکل 5-5- پروفیل سطح آب در محل دماغه کوله برای چهار حالت اندازه شبکهبندی.. 74
شکل 5-6- خطوط همتراز سرعت در نزدیکی سطح بستر رسوبی 74
شکل 5-7- بردارهای توزیع سرعت الف- ابتدای مرحله دوم شبیهسازی؛
ب- 5 ثانیه پس از شروع مرحله دوم.. 77
شکل 5-8- مقایسه پرفیل سرعت مدل با توزیع سرعت لگاریتمی در فواصل 1 متری
پروفیل طولی.. 79
شکل 5-9- الف- نمای کلی فلوم شبیهسازی؛ ب- مقطع عرضی حفره آبشستگی
در محل بالادست کوله؛ ج- ایجاد حفره آبشستگی در اطراف کوله 80
شکل 5-10- نمای سه بعدی حفره آبشستگی تشکیل شده در بالادست کوله 80
شکل 5-11- نمای کوله قائم حفاظت شده توسط الف) ژئومت در وجه جلوی کوله؛
ب) ژئومت در اطراف سه وجه کوله.. 82
شکل 5-12- تشکیل حفره آبشستگی در وجه بالادست کوله و پاییندست ژئومت.. 82
شکل 5-13- تشکیل حفره آبشستگی در وجه بالادست و پاییندست ژئومت 82
شکل 5-14- نمای کلی فلوم آزمایشگاهی.. 84
شکل 5-15- کوله بالهای یکپارچه از جنس پلکسی گلاس.. 84
شکل 5-16- نمای کلی مدل شبیهسازی در FLOW-3D.. 84
شکل 5-17- مکانهای محتمل تشکیل حفره آبشستگی.. 86
شکل 5-18- الف- مقطع عرضی حفره آبشستگی؛ ب- حفره آبشستگی در محل کوله
(A) و پاییندست آن (B).. 86
شکل 5-19- نمای سه بعدی حفرات آبشستگی تشکیل شده.. 87
شکل 5-20- چیدمان ژئوبگ پیشنهادی.. 88
شکل 5-21- نمای کلی کوله بالهای محافظت شده با لایه ژئوبگ شیبدار 88
عنوان صفحه
شکل 5-22- حفره آبشستگی تشکیل شده در اطراف لایه ژئوبگ
الف) مدل آزمایشگاهی؛ ب) مدل شبیهسازی.. 90
شکل 5-23- نمای کلی مدل شبیهسازی کوله بالهای محافظت شده با ژئومت 91
شکل 5-24- حفرات آبشستگی تشکیل شده در اطراف ژئومت الف) پلان مدل؛
ب) مدل آزمایشگاهی؛ ج) نمای سه بعدی شبیهسازی عددی.. 92
شکل 5-25- نمای پلان آبشستگی اطراف لایه ژئومت با ضخامت الف) 22 میلیمتر؛
ب) 33 میلیمتر؛ ج) 44 میلیمتر.. 93
شکل 5-26- نمای سه بعدی آبشستگی اطراف لایه ژئومت با ضخامت الف) 22 میلیمتر؛
ب) 33 میلیمتر؛ ج) 44 میلیمتر.. 94
شکل 5-27- خطوط هم تراز انرژی آشفتگی در نزدیکی سطح بستر رسوبی برای
کوله با لایه ژئومت الف) 22 میلیمتر؛ ب) 33 میلیمتر؛ ج) 44 میلیمتر.. 96
شکل 5-28- تشکل حفرات آبشستگی در اطراف لایه ژئومت با عرض 320 میلیمتر
الف) پلان ب) نمای سه بعدی.. 97
شکل 5-29- مقایسه ماکزیمم عمق آبشستگی کوله با لایه ژئومت و کوله بدون
محافظ برای سه عمق جریان 08/0، 1/0 و 12/0 متر در نواحی الف) B و B0؛
ب) C و A0؛ ج) D و A0. 99
شکل 5-30- مقایسه ماکزیمم عمق آبشستگی کوله با لایه ژئومت و کوله بدون
محافظ برای سه سرعت جریان 3/0، 4/0 و 55/0 متر بر ثانیه در نواحی الف) B و B0؛
ب) C و A0. 101
شکل 5-31- مقایسه ماکزیمم عمق آبشستگی کوله با لایه ژئومت، کوله با لایه ژئوبگ
و کوله بدون محافظ برای دو اندازه دانه رسوب 45/0، 48/1 میلیمتر در نواحی
الف) B و B0؛ ب) C و A0، ج) D و A0. 103
فهرست نشانههای اختصاری
B = عرض آبراهه یا فلوم
bd = عرض پایه پل استوانهای متحمل نیروی دراگی معادل با نیروی دراگ روی کوله
bs = عرض پایه پل هم ارز
CD = ضریب نیروی دراگ ذرات رسوبی
D = قطر پایه پل
d، d50 = قطر متوسط ذرات رسوبی
d16 = ذرات با قطر ریزتر از 16%
d50a = dmax / 1.8
d84 = ذرات با قطر ریزتر از 84%
= نسبت عمق آبشستگی در محل کوله به نسبت عمق آبشستگی در تنگشدگی طویل هم ارز
dmax = ماکزیمم اندازه ذرات رسوبات غیر یکنواخت
ds = عمق آبشستگی تعادلی رسوبات یکنواخت
dst = عمق آبشستگی در زمان t
Fd = ، عدد فرود densimetric
Fr = ، عدد فرود جریان عبوری
Frc = ، عدد فرود جریان عبوری متناظر با سرعت بحرانی
f1 = ضریب شکاف Lacey؛ 1.76d0.5
g = شتاب ثقل
h = عمق جریان عبوری
h* = عمق جریان در دشت سیلابی
K1,2، k1,2 = ضرائب
Kd = ضریب اندازه ذرات
Khl = ضریب عمق جریان – طول کوله
KI = ضریب شدت جریان
Ks، Ks* = ضریب شکل کوله و ضریب شکل کوله تصحیح شده
Kθ، Kθ* = ضریب زاویه قرارگیری کوله نسبت به جریان و ضریب زاویه قرارگیری کوله نسبت به جریان تصحیح شده
Kσ = تابع وابسته به σg
LR = طول reference، l2/3h1/3
l = طول عرضی یا طول جلوآمدگی کوله
l* = عرض دشت سیلابی
M = نرخ دبی
m = ضرائب وابسته به اندازه ذرات رسوبی
N، N* = ضرائب زبری مانینگ به ترتیب برای آبراهه و دشت سیلابی
Ns = عدد شکل
n = متغیرهای وابسته به اندازه ذرات رسوبی
Q = دبی طرح
q = شدت دبی
= r/l
s = چگالی نسبی ذرات رسوبی
T = مدت زمان رسیدن به عمق آبشستگی تعادلی
TR = مدت زمان بیبعد،
T* = زمانی که
t = مدت زمان
U = سرعت متوسط جریان عبوری
Ua = 0.8Ucn
Uc = سرعت بحرانی برای ذرات رسوبی
Ucn = سرعت بحرانی برای اندازه ذرات لایه آرمور، d50a
u، v، w = مولفههای متوسط زمانی سرعت در جهات (x, y, z) یا (θ, r, z)
= u / U
u* = سرعت برشی جریان عبوری
u*c = سرعت برشی بحرانی برای ذرات رسوبی
u*cn = سرعت برشی بحرانی برای اندازه ذرات لایه آرمور، d50a
= v / U
= w / U
ws = سرعت تهنشینی ذرات رسوبی
X =
= x / l
xd = dst / ds
x، y، z = مختصات کارتزین
= y / l
= z / l
α = نسبت بازشدگی، 1 – l / B
= s – 1
ϕs = زاویه شیب دیواره حفره آبشستگی
1-3η = ضرائب
θ، r، z = مختصات استوانهای قطبی
θa = زاویه برخورد
θc = تابع entrainment شیلدز،
θt = زاویه چرخش بین مسیر جریان زیرین و جهت جریان اصلی،
ρ، ρs = به ترتیب چگالی جرمی آب و ذرات رسوبی
σg = انحراف معیار هندسی
τ0 = تنش برشی بستر ناشی از جریان عبوری
τc = تنش برشی بحرانی ذرات رسوبی
τcont = تنش برشی ناشی از تنگشدگی
= تنش برشی بستر ناشی از تنگشدگی،
τnose = تنش برشی بستر در محل دماغه کوله
= ضریب تشدید تنش برشی بستر تنها به علت وجود کوله، τ´nose / τ0
τ´nose = تنش برشی تنها به علت وجود کوله
= ضریب تشدید کلی تنش برشی در محل کوله با دیواره قائم، τnose / τ0
فصل اول
مقدمه
1-1- انواع کوله پلها، مکانیابی و ساخت
اگرچه مورفولوژی آبراهههای رودخانهای از یک محل به محل دیگر تفاوتهای اساسی دارند، اما کوله پلها خصوصیات عمومی واحدی دارند که میتوان از آن برای تعریف نوع آنها جهت پیشبینی میدان جریان در هندسه آبراهههای مختلف استفاده نمود. خصوصیات عمومی کوله پلها را میتوان در قالب نوع کوله، مکانیابی عمومی خاکریز دسترسی و
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 02:49:00 ب.ظ ]
|