پایان نامه رابطه هوش سازمانی و استرس های شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
1-1. مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2. بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………………………………3
1-3. ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….5
1-4. چهارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………6
1-5. اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………8
1-6. سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
1-7. فرضیههای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..10
1-8. پیش فرض های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………11
1-9. قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………11
1-10. محدودیتهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………11
1-11. تعریف واژهها و اصطلاحات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………..11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..15
2-2. تاریخچه هوش سازمانی ………………………………………………………………………………………………………………………………..15
2-2-3-استرس و فشار عصبی………………………………………………………………………………………………………………………………..37
2-4.پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………66
2-4-1.پژوهش داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………………….66
2-4-2.پژوهش خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
2-5.جمع بندی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….73
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1. مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… http://zusa.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%b1%db%8c%d8%b3%da%a9-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%d8%b9%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d9%86/ …………..76
3-2.روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………76
3-3. جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………76
3-4.روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………….77
3-5 ابزارهای جمعآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………………77
3-6. روایی و پایایی…………… ……………………………………………………………………………………………………………………………….78
3-7.متغییر های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….79
3-8.روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………..79
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
4-1. مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..81
4-2. توصیف یافته های تحقیق……… …………………………………………………………………………………………………………………….. 81
4-3 آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… 85
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1. مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-2. خلاصه ی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… 96
5-3. یافته های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 97
5-4.بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………….101
5-5.محدودیت های تحقیق………………………………………………. ……………………………………………………………………………….104
5-6.پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق…………………… ……………………………………………………………………………………… 104
منابع و پیوستها
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 107
فهرست شکلها و نمودارها
عنوان صفحه
شکل 1-1…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….6
شکل1-2……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..7
شکل 2-1. …………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………….28
شکل 2-2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….40
شکل 2-3………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….43
شکل 2-4………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….46
شکل 2-5. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 49
شکل 2-6………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….50
شکل 2-7………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….51
شکل 2-8…………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………59
شکل2-9……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………60
شکل 2-10……………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………..64
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
جدول4-1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….84
جدول4-2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
جدول 4-3…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………86
جدول 4-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………87
جدول4-5………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….88
جدول 4-6…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………89
جدول4-7………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….90
جدول4-8………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….91
جدول4-9………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….92
جدول 4-10……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….93
جدول4-11………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..94
جدول5-1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….98
جدول5-2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….99
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار4-1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….82
نمودار4-2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….82
نمودار4-3………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….83
نمودار4-4………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….83
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1)مقدمه
نیروی انسانی، سرمایه اصلی سازمانهای عصر نوین است. در حقیقت، بازدهی و بهرهوری هر سازمان به رفتار و عملکرد نیروی انسانی آن سازمان وابسته است وکارکنان شاغل در سازمانها، از جمله شاخصهای سنجش میزان برتری سازمانها نسبت به هم هستند (کشتکاران و همکاران، 1388). امروزه پیدایش این دیدگاه که موفقیت واثر بخشی سازمانها در گرو هدایت صحیح منابع به ویژه منابع انسانی است،موجب شده که به بررسی و مطالعه فرهنگ سازمان و تاثیر آن برقوای فکری یعنی هوش کارکنان و مدیران ،توجه زیادی را معطوف خود کرده است (ریلی،2003)2.یکی از انواع هوش که در بحث سازمانها و مدیریت امروز مورد بحث بیشتر کارشناسان برای ارتقاء سطح سازمان مورد استفاده قرار می گیرد هوش سازمانی است. به عنوان یک مفهوم نظری می توان از هوش سازمانی بعنوان یکی از مهمترین نکات در نظریه سازمان یاد کرد.هوش سازمانی بعنوان توانایی یک سازمان در حل مسائل سازمانی تعریف می شود(آلبرخت2003)3.
در دنیای امروزی ارتقاءهوش سازمانی[1] یکی از الزامات غیر قابل انکار برای اغلب سازمانهاست تا بتوانند از طریق کسب و تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین افزایش دانش و ایجاد آگاهی بر قابلیتهای خود بیفزایند.افزایش هوش سازمانی موجب می گردد سازمانها اطلاعات محیط اطراف خود را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به طریق سودمند ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار دهند(مومنی،1391).
ازطرفی استرس یک عامل موثر در ناکارآمدی سازمانی، جابجایی نیروی انسانی، غیبت های ناشی از کار، کاهش کیفیت و کمیت کار، افزایش هزینه های مراقبت از سلامتی و کاهش رضایت از شغل می باشد. در طی دهه های گذشته درتحقیقات متعددی نشان داده شده است که وظایف سازمانی یا شغلی که توام با بارکاری زیاد و نیازها و مسئولیتهای بیش از حد می باشند منجر به بروز ریسکهای سلامتی زیادی می گردند.لازم بذکر است که همه ی نتایج استرس منفی نیستند و گاهی استرس می تواند نتایج مثبتی نیز بدنبال داشته باشد؛ واکنش بدن ما به استرس کمک می کند تا تمرکز کنیم و کار را بطور صحیح انجام دهیم؛ درصورتیکه فرصت استراحت و یا فرار از شرایط استرس زا نباشد، استرس می تواند منفی باشد(صادقی،1387).با توجه به مطالب گفته شده و اینکه اداره ورزش و جوانان نقش موثر و غیرقابل انکاری در پیشرفت و توسعه ورزش و به تبع آن اخلاق و کردار نیک در سطح جامعه را برخوردار است در نتیجه کارمندان این اداره باید از لحاظ عملکرد در آرامش و به دور از استرس شغلی باشند تا بتوانند به اهداف تعیین شده دست پیدا کنند. با توجه به مطالب گفته شدهدر این تحقیق محقق برآن است تا ارتباط هوش سازمانی با استرس شغلی را مورد بررسی قرار دهد.
1-2) بیان مسأله
امروزه سازمانها با تغییرات سریع و گسترده در محیط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی روبرو می شوند.واکنش موفق سازمانها در یک جو بسیار پویا و متغییر، بستگی به توانایی آنها جهت فراهم کردن اطلاعات و یافتن راه حل های مناسب برای مشکلاتی است که با آنها روبرو هستند. اکنون ضرورت آموزش که متناسب با نیازهای در حال تغییر فرد و جامعه باشد بیش از هر زمان دیگری احساس می شوددر این شرایط، توجه نظریه پردازان و مدیران سازمانی بر روی یک جنبه متمرکز می گردد.روی طراحی آن چه توانایی فکری یک سازمان نامیده می شود (سیمیک[2]، 2005).
آلبرخت[3](2003) نیز اظهار می دارد پس از مو جهای اول، دوم و سوم (زراعت، صنعت، اطلاعات) موج چهارم هوشیاری و مغز است.در دنیای امروزی ارتقاءهوش سازمانی[4] یکی از الزامات غیر قابل انکار برای اغلب سازمانهاست تا بتوانند از طریق کسب و تجزیه و تحلیل اطلاعا ت و همچنین افزایش دانش و ایجاد آگاهی بر قابلیتهای خود بیفزایند.افزایش هوش سازمانی موجب می گردد سازمانها اطلاعات محیط اطراف خود را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به طریق سودمند ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار دهند.
مطالعاتاخیردرحوزهمنابعانسانینشاندادهاندکهپنجویژگیشخصیت،استعداد،علاقه،هوشومهارتبهعنوانموفقیتنیرویانسانیدرپیشبرداهدافسازمانیوایجادرضایت شغلی،یادگیریسازمانی،گرایشدانشوضریبآفرینشوارزیابیکارکنانمؤثرهستند (کاوسی و رزقیشیرسوار، 1389).
از طرفی استرش شغلی امروزه یکی از پدیده های مهم در زندگی اجتماعی و تهدیدی جدی برای سلامتی نیروی کار در جهان می باشد بنحوی که سازمان بین المللی کار استرس شغلی را بعنوان شناخته شده ترین پدیده ی تهدید کننده ی سلامتی کارگران معرفی نموده است. استرس شغلی از جهت ایمنی در محیط کار نیز اهمیت ویژه ای دارد.از طرفی سازمان بهداشت جهانی متذکر شده است که بهداشت حرفه ای و رفاه اجتماعی کارگران عنصر بسیار مهم و پیش نیاز حیاتی در بهره وری، توسعه اجتماعی-اقتصادی و توسعه
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 04:15:00 ب.ظ ]
|