پایان نامه راﺑﻄﻪ میزان اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰارﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ میزان آگاهی از حقوق ﺷﻬﺮوﻧﺪی |
برای بسیاری نقش یک همراه همیشگی را ایفا میکند، همراهی که دیگر برقراری تماس صوتی تنها بخش اندکی از صدها کاربرد آن را برای ما تشکیل میدهد، پیامک، بلوتوث، پیام تصویری و در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی موبایل تغییرات شگرفی را در سبک و سیاق زندگی ما پدید آوردهاند.
ابزارهای تلفن همراه همچون لاین، وایبر، واتسآپ و.، روشهایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شدهاند. روزانه نزدیک به چهارصد میلیون نفر در سراسر دنیا از این ابزارها استفاده میکنند و یکی از کاربردهای اصلی آنها، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. برتری این رسانههای ارتباطی نسبت به سایر فضاهای مجازی آن است که ارتباط در آنها، فقط بر متن استوار نیست و بنابراین، از نشانههای بصری و شنیداری در تعاملهای رو در رو بهرهمند است.
در زندگیهای به فردیت کشانده شده امروزی، یکی از مهمترین عوامل تحول در حوزههای مربوط به اجتماع و فرهنگ رسانهها هستند. امروزه هیچ ابزار فرهنگیای به میزان تلفن همراه در روند فرهنگی جامعه نقش ندارد. تلفن همراه به عنوان یک رسانه ارتباطی، نسبت به سایر رسانههای جمعی، رشد برقآسایی داشتهاند و گسترش و اشاعه آن هم عمدتاً به همین دهه اخیر برمیگردد. به رغم این عمر کوتاه، تأثیرات فرهنگی تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی آن قدر برجسته و قابل اعتنا است که برای جامعه شناسان، روانشناسان و محققان، عرصههای پژوهشی تازهای فراهم آورده است. علاوه بر آن این ابزار همانند سایر رسانهها از کارکردهای مختلفی همچون کارکرد اطلاعرسانی، فرهنگسازی، آموزشی و . برخوردار است ولی به نظر میرسد که ابزارهای تلفن همراه در بین جوانان صرفاً کارکرد سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت داشته است. بنابراین در این پژوهش قصد داریم به بررسی قابلیت آموزشی ابزارهای تلفن همراه در آموزش حقوق شهروندی بپردازیم زیرا با گسترش شهرنشینی تدوین حقوق شهروندی و آموزش آن یک ضرورت است. (حسینیفر، 1388: www.modiryar.com)
در عصر حاضر، به «شهرنشینی» به عنوان یک پدیده اجتماعی و به عنوان انگارهای از تفاوت دنیای مدرن با عصر سنت نگریسته میشود. شهروندان عموماً با سلایق و انگیزههای مختلف در جامعه شهری به فعالیت میپردازند. عدهای برای کسب و کار، گروهی برای پرکردن اوقات فراغت و گروهی دیگر برای آموختن مهارتهای فردی و جمعی و . . از این رو، زندگی اجتماعی مستلزم وجود روابط حقوقی بین افراد و گروههای مختلف جامعه میباشد و این روابط اجتماعی میبایست تحت نظم و قاعدهای درآید. چه آنکه، در صورت عدم وجود نظم و ضوابط در جامعه، زور، اجحاف و تزویر بر روابط بین افراد حاکم شده و این موضوع موجب ایجاد هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد. فلذا، دولتها و نهادهای عمومی با تعیین و تدوین قواعد و مقررات مربوطه، سیاست خاصی را در جهت تنظیم این روابط در پیش گرفتهاند. اصولاً «حقوق شهروندی» را میتوان مجموعه قواعدی که بر روابط اشخاص در جامعه شهری حکومت میکند تعریف نمود. از این رو، «حقوق شهری» که موضوع آن چگونگی روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و همچنین در برابر جامعه و اصول و هدف ما و وظایف و روش انجام آن است را میتوان به عنوان اصولی بدانیم که منشعب از حقوق اساسی کشور است. (خباز، 1389: www.aftab.ir)
ترغیب شهروندان به پذیرش و انجام مسئولیتهای مدنی و مشارکت در امور سیاسی، چالش مهم پیش روی سیستمهای سیاسی در جوامع در حال توسعه است. جهانیشدن و جامعه اطلاعاتی در این فرایند بسیار تأثیرگذار بوده است و رسانهها را به رکن محوری در فرآیند آموزش شهروندی تبدیل ساخته است.
آموزش رسانهای جایگاه مهمی را در تعیین شرایط شهروندی در اختیار دارد. بدین ترتیب که آگاهی از حقوق شهروندی به دنبال ایجاد امکانی برای ابراز فرهنگی و برخورداری از سواد اجتماعی و مدنی است و در آن صورت ضروری خواهد بود که آموزشهای ارائه شده به ویژه به کودکان و نوجوانان طوری باشد که آنها را قادر سازد در فرهنگ رسانهای پیرامون خود مشارکتی فعالانه داشته باشند. بر این اساس آگاهی از حقوق شهروندی منحصر به توانایی افراد برای تجزیه و تحلیل رسانهها و مهارتهای گوش دادن و تماشا کردن انتقادی نیست، بلکه میبایست به دنبال تشویق مشارکت انتقادی آنها به مثابه تولیدکنندگان فرهنگی باشد.(کریمی، 1391: 309)
آموزش و افزایش آگاهی شهروندان از اموری است که همه رسانهها باید به آن توجه داشته باشند. بر همین اساس باید واقعیتی ارائه شود که بر پیش داوری استوار نبوده بلکه بر پایههای علمی استوار باشد. محتوای آموزشها نیز شهروندان را به سمت توافق در عین اختلاف سلیقه برساند. در بخش عقلانیت آموزش شهروندی باید باعث شود شهروندان به آگاهی و مفاهمه برسند. کارکرد دیگر رسانههای این حوزه برای گسترش فرهنگ شهروندی، تولید کالاهای فرهنگی مرتبط با شهروندی است. نقش نهادها و سیستمها و سازمانهای دولتی برای تسهیل آموزش و افزایش آگاهی شهروندی، استفاده از امکانات اینترنت، ایجاد رفاه و مفاهمه از دیگر کارکردهای رسانهها برای ایجاد فرهنگ شهروندی است. بنابراین در میان انواع رسانههای جمعی، رسانههای نوین ارتباطی همچون ابزارهای تلفن همراه که به واسطه اینترنت فعالیت میکنند از اهمیت بیشتری برخوردارند. بنابراین در این پژوهش سعی داریم رابطه بین استفاده از نرمافزارهای تلفن همراه در آگاهی از حقوق شهروندی بپردازیم و در پی پاسخ به این سوال هستیم که میزان آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی چگونه است و آیا رابطهای بین استفاده از این نرمافزارها و آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی وجود دارد؟
1-2 – اهمیت و ضرورت تحقیق
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-03-03] [ 12:46:00 ق.ظ ]
|