پایان نامه ارتباط شاخصهای رفتار شهروندی وعملکردسازمانی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی قم |
2-3- دیدگاه صاحبنظران رفتار شهروندی ……………………………………………………………………………….9
2-3-1- چستر بارنارد……………………………………………………………………………………………………………9
2-3-2کاتز وکاهن ……………………………………………………………………………………………………………….10
2-3-3پیتر بلاو…………………………………………………………………………………………………………………….11
2-3-4 لیسبرگر و دیکسون…………………………………………………………………………………………………….12
2-3-5اسمیت ……………………………………………………………………………………………………………………..12
2-3-6اورگان……………………………………………………………………………………………………………………….12
2-3-7گراهام……………………………………………………………………………………………………………………….13
2-4- شاخصهای شناساییشده در ایجاد رفتار شهروندی کارکنان………………………………………………..18
2-4-1- فداکاری………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-4-2- مشارکت…………………………………………………………………………………………………………………18
2-4-3- تحملپذیری (جوانمردی)…………………………………………………………………………………………18
2-4-4- توجه………………………………………………………………………………………………………………………19
2-4-5- وفاداری………………………………………………………………………………………………………………….19
2-4-6- وظیفه شناسی…………………………………………………………………………………………………………..19
2-5- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندیسازمانی………………………………………………………………………20
2-6- پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………………24
2-7- عواملی که شهروندی کارکنان را ارتقاء و پرورش یدهند………………………………………………….26
2-8- سیاست و اقدامات سازمانی که رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب میکنند………………………..29
2-9-سوابق وپیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………….34
فصل سوم- روش شناسی تحقیق……………………………………………………………………………………39
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………39
3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….39
3-3-روش شناسی تحقیق……………………………………………………………………………………………………..41
3-4- فن گردآوری دادهها……………………………………………………………………………………………………..41
3-5- ابزار گردآوری دادهها……………………………………………………………………………………………………41
3-6- جامعه و نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………42
3-7- حجم نمونه شیوه نمونهگیری…………………………………………………………………………………………42
3-8- پایایی و روایی پرسشنامهها……………………………………………………………………………………………43
3-9پردازش اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………..44
فصل چهارم- تجزیه وتحلیل اطلاعات……………………………………………………………………45
4-1-جنسیت …………………………………………………………………………………………………………………….45
4-2-تاهل …………………………………………………………………………………………………………………………46
4-2-تحصیلات …………………………………………………………………………………………………………………47
4-3-سابقه کار…………………………………………………………………………………………………………………….47
4-4-تجزیه تحلیل اظلاعات………………………………………………………………………………………………….79
4-4-1 آزمون توزیع دادهها……………………………………………………………………………………………………79
4-4-2فرض اول …………………………………………………………………………………………………………………80
4-4-3فرض دوم ………………………………………………………………………………………………………………..82
4-4-3فرض سوم ……………………………………………………………………………………………………………….84
4-4-4فرض چهارم …………………………………………………………………………………………………………….86
4-4-5فرض پنچم ………………………………………………………………………………………………………………88
4-4-6فرض ششم ………………………………………………………………………………………………………………90
4-4-7فرض هفتم ……………………………………………………………………………………………………………….93
4- 5 سایر یافته ………………………………………………………………………………………………………………….94
فصل پنجم-نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………..94
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..94
5-2- نتیجه گیری کلی……………………………………………………………………………………………………………….94
5-3- سایر یافته ها ……………………………………………………………………….. ……………………………………….95
5-4- نتیجه گیری واستنتاج ………………………………………………………….. …………………………… …………..95
5-5-پیشنهادات بر اساس نتایج………………………………………………………………………… …………………………….98
5-5- محدودیت های تحقیق………………………………………………………………… …………………………….99
منابع وماخذ…………………………………………………………………………………………………100
پیوست…………………………………………………………………………………………………………..104
چکیده
در ادبیات نوین مدیریت از انجام ارادی و خودجوش وظایف فرا نقشی تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی یادشده و از آن جهت با رفتار اجباری -وظیفهای تفاوت دارد که در رفتار وظیفهای افراد بر حسب شرح وظایف و الزامات و قوانین و مقررات عمل مینمایند. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط رفتار شهروندی بر عملکرد سازمانی است. در این تحقیق ابتدا با بررسی نقش رفتار شهروندی و مؤلفههای آن که مشتمل بر : فداکاری، مشارکت، جوانمردی، توجه، وفاداری و اطاعتپذیری، سپس ارتباط آن با عملکرد سازمانی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم است. جامعه آماری تحقیق 140 نفر است که با استفاده از آزمون کوکران، 103 نفر با سطح اطمینان 95% انتخاب گردیدند. برای بررسی سؤال اصلی تحقیق، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. با توجه به تجزیهوتحلیل به دست آمده فرضیه اصلی که بین رفتار شهروندی با عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری و مثبتی وجود دارد تائید گردید و برای بررسی فرضیههای فرعی بر اساس تجزیهوتحلیل و با استفاده از آزمون همبستگی ناپارمتری اسپیرمن نتایجی به شرح ذیل به دست آمد که شاخصهای فداکاری 5%<210/0sig=و مشارکت 5%< 403/0 sig=و وفاداری 5%< 051/0 sig=و اطاعتپذیری 5%< 096/0 sig= با عملکرد سازمانی ارتباطی وجود ندارد و فرضیه H صفر تائید و H یک رد میشود. از طرف دیگر شاخصهای جوانمردی 5%>002/0sig= و توجه 5%>0038/0sig= با عملکرد سازمانی ارتباط معنیدار و مثبتی دارد و به عبارت دیگر فرضیه H صفر تائید نمیشود در مقابل فرضیه H یک تائید میشود. در پایان نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی: شهروندی سازمانی، فداکاری، مشارکت، وفاداری، جوانمردی، توجه، اطاعتپذیری.
فصل اول: کلیات تحقیق
بیان مسئله:
مدیران منابع انسانی در تلاشند که از تمامی قابلیتهای نیروی انسانی سازمان خود در راستای تحقق اهداف استفاده نمایند. امروزه سنجش رفتار افراد در محیط کار و سازمان باهدف دستیابی به نوعی از رفتار فردی که به کارانی و اثربخشی سازمانی کمک نماید؛ مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است؛ زیرا سازمانها بدون تمایل کارکنان به همکاری قادر به توسعهبخشی خود نیستند (سبحانی نژاد و همکاران،1389، ص 9). در دنیای کنونی سازمانها با محیط رقابتی بسیار پیچیده مواجه میباشند و هر سازمانی درصدد آن است که بتواند گوی سبقت را از رقیب خود برباید تا وجود خود را در بازار حفظ نمایید و با این طرز تلقی سازمانها در تلاشند که از تمامی منابع موجود در اختیار خود نهایت استفاده را ببرند. ازجمله منابع بسیار پراهمیت هر سازمان منابع نیروی انسانی آن است.
سازمانهای نیازمند کارکنانی میباشند که فراتر از الزامات رسمی و قانونی شغل خود تلاش کنند. در ادبیات نوین مدیریت از انجام ارادی و خودجوش وظایف فرا نقشی تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی یادشده و از آن جهت با رفتار اجباری -وظیفهای تفاوت دارد که در رفتار وظیفهای افراد بر حسب شرح وظایف و الزامات و قوانین و مقررات عمل مینمایند در صورتی که رفتار شهروندی سازمانی از نوع رفتارهای داوطلبانه است که به طور مستقیم و روشن به وسیله دستگاههای رسمی تعیین پاداش تشخیص داده نمیشود ولی در عملکرد و کارکردهای وظیفهای سازمان تأثیر دارد.
در رفتار شهروندی افراد انرژی و بصیرت خود را برای شکوفایی تواناییهای خود به نفع سازمان ابراز میکنند و در این حالت افراد معمولاً از منافع شخصی خود گذشته و با مسئولیتپذیری بیشتر در راستای تحقق منافع دیگران تلاش میکنند. در مطالعات اولیه در تعریف رفتار شهروندی اصطلاح خارج از نقش وظیفه کارمند آورده شده است اما در چند مطالعه اخیر در تعریف آن از اصطلاح خارج از نقش و وظیفه بودن استفاده نکردهاند (زارعی متین،1392).
شهروند خوب سازمانی یک تفکر و ایده است و مؤلفههای آن مشتمل بر رفتارهای متنوع کارکنان نظیر، پذیرش و به عهده گرفتن وظایف و مسئولیتهای اضافی، پیروی از مقررات و رویههای سازمان، حفظ و توسعه نگرش مثبت، شکیبایی و تحمل نارضایتی و مشکلات در سرکار است. عمدهترین نظریهپردازان مطرح پیرامون رفتار شهروندی سازمانی شامل؛ چستر بار نادر؛ کاتز و کاهن؛ اسمیت؛ اورگان؛ پودساکف بودهاند که هر یک تلقیهای مختلفی از رفتار شهروندی سازمانی و طبقهبندی ابعاد آن ارائه نمودهاند (سبحانی نژاد، 1389).
برای پی بردن به نقش رفتار شهروندی در عملکرد سازمان اولاً باید دید که شاخصهای عملیاتی آن چیست؟ دوماً چگونگی ارتباط رفتار با عملکرد بیان میگردد.
اندیشمندانی چون بولینو، البرات مورمن، ارگان، نهیف، اسمیت، وان سکاتر، مارک سی، وان داین اسمیت تی بوت و ولگر مؤلفههایی چون فداکاری، اطاعت (وظیفهشناسی)، توجه، مشارکت (حمایتی، اجتماعی، وظیفهای، مدنی)، وفاداری و شکیبایی (تحملپذیری) (زارعی متین و همکاران، 1385) را به عنوان شاخصهای رفتار شهروندی سازمانی معرفی کردند.
با این توصیف دغدغه اصلی محقق این است که تبیین نماید آیا بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ارتباط وجود دارد؟ و در صورت اثبات این رابطه نوع رابطه بین آنها چگونه تبیین میشود؟
اهداف تحقیق:
در این پژوهش علاوه بر شناخت عوامل (شاخصها) مؤثر بر ایجاد رفتار شهروندی بین مدیران و کارکنان درصدد هستیم تا کارکرد و پیامدهای ناشی از آن را در سازمان بررسی کنیم. بنابراین هدف اصلی تحقیق عبارتند از: شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد
اهداف فرعی
1- شناسایی عوامل مهم و مؤثر (شاخصها) در ایجاد رفتار شهروندی سازمانی
2- بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی
3- ارائه پیشنهادهای لازم به منظور بهبود وضعیت رفتار شهروندی
فرضیههای تحقیق:
فرضیه اصلی
بین رفتار شهروندی و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیههای فرعی
فرضیه اول: بین مشارکت و عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین فداکاری و عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین جوانمردی و عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری وجود دارد.
فرضیه چهارم: بین توجه و عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری وجود دارد.
فرضیه پنجم: بین وفاداری و عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری وجود دارد.
فرضیه ششم: بین اطاعتپذیری و عملکرد سازمانی ارتباط معنیداری وجود دارد.
روش تحقیق
این تحقیق از روش توصیفی و از نوع پیمایشی است به این طریق که جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن از روش کتابخانه¬ای استفاده میشود و همچنین جهت بررسی وضعیت موجود سازمان و ارتباط آن با موضوع تحقیق از روش میدانی استفاده میگردد. تعداد جامعه آماری 140 نفر شامل کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان قم است. وبا استفاده از روش نمونهگیری کوکران با مقدار خطای 0.05 و ضریب اطمینان 95 درصد 103 نفر جامعه نمونه انتخاب شده است.
قلمرو تحقیق
1- قلمرو موضوعی: از نظر موضوعی در این تحقیق ضمن انجام مطالعات بنیادی در مورد شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد رفتار شهروندی و ارتباط آن را با عملکرد در سازمان مورد بررسی قرار میدهیم و در ضمن رفتار شهروندی یکی از مباحث جدید مدیریت رفتار سازمانی است.
2- قلمرو مکانی: پرسشنامه میان کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم توزیع میگردد.
3- قلمرو زمانی: این پژوهش از اواخر 1392 شروعشده و در تیر 1393 به پایان خواهد رسید.
تعاریف مفهومی و عملیاتی
در این قسمت به تعاریف مفهومی و عملیاتی برخی از واژه های اصلی و اساسی استفاده شده در این پژوهش میپردازیم.
الف) تعاریف مفهومی
رفتار شهروندی: مجموعه رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نبوده اما با این وجود توسط کارکنان انجام و باعث بهبود مؤثر در وظایف و نقشهای سازمان میشوند. باتمان و ارگان برای اولین بار از اصطلاح رفتار شهروندی سازمانی استفاده کردند و آن را به عنوان رفتارهایی سودمند که در شرح شغل قید نشده است اما کارکنان برای کمک به دیگران در انجام وظایفشان به نحوی مشهود از خود بروز میدهند (باتمان و همکاران،1983).
اطاعتپذیری: بُعد اطاعتپذیری نمونه های مختلفی را در بر میگیرد و در آن اعضای سازمان رفتارهای خاصی را انجام میدهند که فراتر از حداقل سطح وظیفه ای مورد نیاز برای انجام آن کار است (ارگان، ۱۹۸۸؛۹ ).
مشارکت: به شرکت کارکنان در جلسات غیررسمی به منظور حل مشکلات کاری همکاران خود حضور یابند (زارعی متین و همکاران، 1385).
فداکاری: کمک کارکنان به صورت داوطلبانه در حل مشکلات کاری به سایر همکاران را فداکاری گویند.
وفاداری: هرگاه کارکنان به خاطر پیشرفت سازمان حاضر باشند منافع شخصی خود را فدای منافع سازمانی نمانید.
جوانمردی: جوانمردی یا تحمل پذیری چهارمین بُعد رفتار شهروندی است که به شکیبایی در برابر موقعیتهای مطلوب و مساعد، بدون اعتراض، نارضایتی و گلایهمندی، اشاره میکند (ارگان، ۱۹۸۸؛۹ ).
توجه: منظور از توجه آن است که کارکنان تلاش کنند گامهای ضروری را به منظور پیشگیری از وقوع مشکلات کاری همکاران خود در واحد سازمانی بردارند.
اطاعت: منظور آن است که کارکنان، به موقع سرکار حاضر شوند و از زمان به طور اثربخش استفاده نمایند.
ب) تعاریف عملیاتی
در این قسمت به صورت یک جدول ابعاد رفتار شهروندی که به صورت تعاریف عملیاتی در سؤالات تبیین شده است به همراه شماره سئوال پرسشنامه ارائه میگردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 09:38:00 ق.ظ ]
|