پایان نامه ارشد گروه کامپیوتر: تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آمادهسازی در حل مسأله برنامهریزی توالی هواپیماها |
1- مقدمه طرح پیشنهادی………………………………………………………………………………………………………………. 1
1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2- طرح موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………… 4
1-3- مفروضات، محدودیتها……………………………………………………………………………………………………………. 6
1-4- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-5- جنبهی جدید بودن و نوآوری………………………………………………………………………………………………….. 9
1-6- نتایج حاصل از تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-7- ساختار پایاننامه…………………………………………………………………………………………………………………. 10
2- مروری بر کارهای گذشته………………………………………………………………………………………………………. 11
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2- توالی فرود هواپیما………………………………………………………………………………………………………………. 12
2-3- تخصیص ورودی مسافری…………………………………………………………………………………………………….. 15
2-4- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-5- مدل برنامهریزی خطی برنامه………………………………………………………………………………………………. 21
3- روش پیشنهادی…………………………………………………………………………………………………………………… 25
3-1- راهکار پیشنهادی…………………………………………………………………………………………………………………. 26
3-2- الگوریتم تکاملی………………………………………………………………………………………………………………….. 26
3-2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 26
3-2-2- علت استفاده از الگوریتمهای تکاملی………………………………………………………………………………… 29
3-2-3- انواع الگوریتمهای تکاملی………………………………………………………………………………………………… 29
3-3- الگوریتم رقابت استعماری……………………………………………………………………………………………………. 32
3-3-1- شکلدهی امپراطوری اولیه……………………………………………………………………………………………….. 34
3-3-2- مدلسازی سیاست جذب……………………………………………………………………………………………….. 38
3-3-3- جابجایی موقعیت مستعمره و امپرالیسست……………………………………………………………………….. 41
3-3-4- قدرت کل یک امپراطوری………………………………………………………………………………………………… 42
3-3-5- رقابت استعماری…………………………………………………………………………………………………………….. 43
3-3-6- سقوط امپراطوریهای ضعیف……………………………………………………………………………………………. 46
3-3-7- همگرایی………………………………………………………………………………………………………………………… 46
3-4- الگوریتم رقابت استعماری اصلاحی………………………………………………………………………………………. 48
3-5- الگوریتمهای ترکیبی بکار رفته…………………………………………………………………………………………….. 51
4- ارزیابی سیستم……………………………………………………………………………………………………………………. 53
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… 54
4-2- مدلسازی روش پیشنهادی…………………………………………………………………………………………………. 55
4-3- ارزیابی راهکار پیشنهادی………………………………………………………………………………………………………. 56
4-4- مسائل مورد مقایسه…………………………………………………………………………………………………………….. 59
4-4-1- مقایسه نتایج پروازهای ورودی و خروجی به تعداد 15………………………………………………………. 59
4-4-2- مقایسه نتایج پروازهای ورودی و خروجی به تعداد 20………………………………………………………. 61
4-4-3- مقایسه نتایج پروازهای ورودی و خروجی به تعداد 25………………………………………………………. 62
5- نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها…………………………………………………………………………………………….. 64
5-1- جنبه نوآوری……………………………………………………………………………………………………………………….. 65
5-2- نتیجه مقایسه نتایج…………………………………………………………………………………………………………….. 65
5-3- پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………… 66
6- مراجع……………………………………………………………………………………………………………………………………. 67
فهرست جدولها و شکلها
شکل 1-1- حل مسأله ASP به روش FCFS…………………………………………………………….. 5
شکل 2-1- فاصله ایمنی بین دو سر بال…………………………………………………………………………………………. 23
شکل 3-1- طرح کلی الگوریتم تکاملی…………………………………………………………………………………………… 28
شکل 3-2- فلوچارت الگوریتم ICA………………………………………………………………………………………………. 33
شکل 3-3- اجزای اجتماعی و سیاسی تشکیلدهنده کشور……………………………………………………………… 35
شکل 3-4- چگونگی شکلگیری امپراطوریهای اولیه……………………………………………………………………… 38
شکل 3-5- شمای کلی حرکت مستعمرات به سمت امپریالیست…………………………………………………….. 39
شکل 3-6- حرکت واقعی مستعمرات به سمت امپریالیست……………………………………………………………… 40
شکل 3-7- تغییر جای استعمارگر و مستعمره………………………………………………………………………………… 42
شکل 3-8- کل امپراطوری پس از تغییر موقعیت……………………………………………………………………………… 42
شکل 3-9- شمای کلی رقابت استعماری……………………………………………………………………………………….. 43
شکل 3-10-سقوط امپراطوری ضعیف…………………………………………………………………………………………….. 47
شکل 3-11- گراف همسایگی با پنج گره……………………………………………………………………………………….. 49
شکل 3-12- بهبوددهنده سهنقطهای……………………………………………………………………………………………… 50
شکل 3-13- فلوچارت راهکار پیشنهادی…………………………………………………………………………………………. 52
جدول 1-1- حداقل زمان فاصله………………………………………………………………………………………………………… 6
جدول 4-1 نتایج مربوط به الگوریتم ERT و AATCSR برای 15 نمونه…………………….. 59
جدول 4-2 نتایج مربوط به الگوریتم ICA برای 15 نمونه…………………………….. 60
جدول 4-3 نتایج مربوط به الگوریتم ترکیبی MICA و ERT برای 15 نمونه……………….. 60
جدول 4-4 مقایسه نتایج مربوط به 15 پرواز…………………………………………………………………………. 60
جدول 4-5 نتایج مربوط به الگوریتم ERT و AATCSR برای 20 نمونه…………………….. 61
جدول 4-6 نتایج مربوط به الگوریتم ICA برای 20 نمونه…………………………….. 61
جدول 4-7 نتایج مربوط به الگوریتم ترکیبی MICA و ERT برای 20 نمونه……………….. 61
جدول 4-8 مقایسه نتایج مربوط به 20 پرواز…………………………………………………………………………. 62
جدول 4-9 نتایج مربوط به الگوریتم ERT و AATCSR برای 25 نمونه…………………….. 62
جدول 4-10 نتایج مربوط به الگوریتم ICA برای 25 نمونه…………………………… 62
جدول 4-11 نتایج مربوط به الگوریتم ترکیبی MICA و ERT برای 25 نمونه…………….. 63
جدول 4-12 مقایسه نتایج مربوط به 25 پرواز………………………………………………………………………. 63
1-1- مقدمه
یکی از موضوعات موردتوجه در صنعت هوانوردی، مبحث برنامهریزی فرود هواپیماهای ورودی به فرودگاه است. با ورود هواپیماهای مختلف به محدودهی راداری فرودگاه، مراقبین پرواز در برج مراقبت باید ترتیب فرود هواپیماهایی که در آن لحظه در آسمان فرودگاه در حال پرواز هستند را مشخص نمایند. برای اختصاص چنین ترتیب فرودی محدودیتهای مختلفی موردتوجه قرارمیگیرد که از آن جمله میتوان به محدودیت جداسازی دو هواپیما اشاره نمود. این محدودیت از دیدگاه مباحث آئرودینامیک اهمیت زیادی دارد و در صورت عدم رعایت آن امکان بروز حادثه برای هواپیماهای متوالی وجود دارد.
مهمترین نتیجهی موردنظر برنامهریزی فرود هواپیماها، کمینه کردن تأخیرها است که از ایجاد هزینهی سوخت اضافه برای هواپیماها و همینطور ایجاد نارضایتی مسافران جلوگیری میکند. ازآنجاییکه هزینههای مربوط به سوخت ناوگان پروازی درصد قابلتوجهی از هزینههای شرکتهای هواپیمایی را شامل میشود، برنامهریزی فرود هواپیماها موردتوجه شرکتهای هواپیمایی و همچنین شرکتهای فرودگاهی قرارگرفته است. همین امر باعث شده است که اغلب فرودگاههایی که عملکرد بهتری در خصوص مدیریت ترافیک پروازی دارند، توجه شرکتهای هواپیمایی بیشتری را به خود جلب کنند. از سوی دیگر، در صورت دستیابی به عملکردی مناسب در مدیریت ترافیک پروازها، شرکتهای فرودگاهی این امکان را خواهند داشت که در بازه زمانی ثابت، پذیرای تعداد بیشتری از هواپیما باشند.
شرکتهای فرودگاهی بخشی از درآمد خود را از هزینهی اجارهی جایگاه پارک[1] به دست میآورند. هزینهی جایگاههای پارک، بسته به امکانات آن، متغیر است. امکاناتی نظیر برق زمینی[2] و یا ورودیهای مسافری[3] در قیمت جایگاه پارک تأثیرگذار هستند. در تمامی فرودگاههای جهان دو نوع جایگاه پارک موجود است. جایگاه پارک با ورودی مسافر و
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 09:11:00 ب.ظ ]
|