چکیده

این پایان نامه به بررسی سطح تعارض بین افراد و واحدهای سازمانی در شرکت پایانه های نفتی خارگ واحد عملیات دریایی می پردازد. هدف اصلی اجرای این تحقیق ارئه راهکارهای مناسبی جهت مدیریت تعارض با توجه به مولفه های شخصیتی، سبک مدیریت، اهداف فردی، سیستم ارتباطات، عوامل صف و ستاد و تحصیلات عالیه و تجربه برای دستیابی به اهداف سازمانی می باشد. بدین منظور شش سوال فرعی در مورد تعارض بین ویژگی های شخصیتی با ساختار سازمانی، سبک مدیریت و انتظارات کارکنان، اهداف فردی با اهداف سازمانی، نارسایی سیستم ارتباطات، عوامل صف و ستاد و تحصیلات عالیه و تجربه به عنوان متغیرهای مستقل و یک سوال اصلی به عنوان متغیر وابسته سطح تعارض در سازمان را بررسی می نماید. برای بررسی رابطه بین متغیرها جامعه آماری در بین کارکنان رسمی دارای مدرک کارشناسی و بالاتر عملیات دریایی انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری ساده از بین 103 نفر تعداد 81 نفر به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. روش تحقیق در این پژوهش، براساس از نوع کاربردی و از نظر ماهیت            توصیفی – پیمایشی بوده و داده ها توسط پرسشنامه ای محقق ساخته و جمع آوری شد. برای روایی پرسشنامه از تایید متخصصان امر و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید و سپس به وسیله نرم افزار Spss و با استفاده از آزمون T دو نمونه مستقل و آنالیز واریانس و آزمون رتبه بندی فریدمن به همراه سطح معنی داری برای آزمون فرض های تکمیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته های این پژوهش چنین نتیجه گیری شد که در حال حاضر بیشترین تعارض در نارسایی سیستم ارتباطات و کمترین تعارض میان تحصیلات و تجربه وجود دارد. همچنین سایر مولفه ها ما بین این دو وضعیت قرار دارند. در پایان پیشنهاداتی در جهت مدیریت تعارضات موجود برای تعالی و بهبود سازمان ارائه شده است. ضمن اینکه پیشنهاداتی برای تحقیقاتی آتی نیز ارائه گردید.

 

کلید واژه ها: تعارض، سبک مدیریت، ساختار سازمانی، مدیریت تعارض، پایانه نفتی

 
فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه

فصل اول، کلیات تحقیق

مقدمه. 2

1-1. بیان مساله تحقیق… 3

1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق… 4

1-3. اهداف پژوهش…. 4

1-3-1. هدف اصلی… 4

1-3-2. اهداف فرعی… 4

1-4. سوال های تحقیق… 5

1-5. فرضیه های پژوهش…. 5

1-6. قلمرو تحقیق… 5

1-7. تعاریف نظری و عملیاتی واژه های تحقیق… 6

1-7-1.تعاریف نظری.. 6

1-8. ساختار کلی تحقیق… 7

فصل دوم، مروری بر پیشینه تحقیق

مقدمه. 10

2-1. قسمت اول: تعارض (تعاریف، تاریخچه و رویکردها). 11

2-1-1. تعریف گروه. 11

2-1-2. انواع گروه ها 12

2-1-3. شبکه های رسمی و غیر رسمی… 13

2-1-4. سرشت سازمان های غیر رسمی… 14

2-1-5. رهبران غیر رسمی… 15

2-2. تعارض…. 16

2-2-1. دیدگاه های تعارض…. 19

2-2-2. انواع تعارض…. 20

2-2-3. منابع تعارض…. 21

2-2-3-1. نتایج تعارض بین گروهی… 22

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

2-2-3-2. تعارض کارآمد و غیر کارآمد.. 23

2-2-4. مدیریت تعارض…. 24

2-2-5. نوع شناسی و اصطلاحات تعارض…. 26

2-2-6. جایگاه تعارض در مدیریت… 27

2-2-7. تقسیم بندی تعارضات سازمانی… 27

2-2-7-1. تعارض بر حسب طرف‌های تعارض…. 27

2-2-7-2. تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب… 28

2-2-8. ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی… 28

2-2-9. استراتژی ایجاد تعارض سازنده در سازمان.. 30

2-2-10. مراحل تعارض در سازمان ها 31

2-2-11. انواع تعارض سازمانی… 31

2-2-12. تعارض و مدیریت تعارض از دیدگاه تئوریهای مدیریت… 38

2-2-13. استراتژی های مدیریت تعارض…. 41

2-3. پیشینه تحقیقات… 46

فصل سوم، روش اجرای تحقیق

مقدمه. 60

3-1. جامعه آماری.. 60

3-2. تعیین حجم نمونه: 60

3-3. روش تحقیق… 61

3-4. شیوه اجرای پژوهش…. 61

3-5. مدل مفهومی تحقیق… 62

3-6. ابزار جمع آوری اطلاعات… 63

3-7. روایی ابزار اندازه‌گیری.. 63

3-8. پایایی ابزار اندازه‌گیری.. 64

3-9. روش های آماری این پژوهش…. 65

فصل چهارم، تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه. 67

4-1- تحلیل توصیفی داده های تحقیق… 67

4-1-1-تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.. 67

4-1-1-1-تحلیل توصیفی جنسیت پاسخ دهندگان.. 67

4-1-1-2-تحلیل توصیفی سن پاسخ دهندگان.. 68

4-1-1-3- تحلیل توصیفی سابقه کار پاسخ دهندگان.. 69

4-1-1-4 تحلیل توصیفی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 70

4-1-2-شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش…. 71

4-2- بررسی فرضیه های پژوهش…. 72

4-3-رتبه بندی متغیر ها 76

فصل پنجم، بحث و نتیجه گیری

مقدمه. 72

5-1- خلاصه موضوع و روش پژوهش…. 72

5-2- بحث و تفسیر نتایج.. 72

5-3- پیشنهادهای کاربردی.. 76

5-4-  پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی… 77

5-5-  محدودیت های پژوهش…. 78

5-5-1- محدودیت های در اختیار. 78

5-5-2- محدودیت های خارج از اختیار. 79

منابع و مأخذ.. 80

پیوست… 86

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                              شماره صفحه

جدول (3-1) تناظر سئوالات با شاخص های تحقیق 63

جدول (3-2) ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی پرسشنامه­هاو و متغیرهای پژوهش 64

جدول (4-1) توزیع فراوانی و درصد فرآوانی نمونه برحسب جنسیت… 67

جدول (4-2) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن.. 68

جدول (4-3) توزیع فراوانی نمونه بر حسب سابقه کار. 69

جدول (4-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات… 70

جدول (4-5) مقادیر شاخص های توصیفی در خصوص چالش های پیش روی مدیران و ابعاد آن 71

جدول (4-6) آزمون کولموگروف-اسمیرنوف 72

جدول (4-7) نتایج آزمون برای ویژگی های شخصیتی 73

جدول (4-8) نتایج آزمون برای سبک مدیریت 74

جدول (4-9) نتایج آزمون برای اهداف فردی 74

جدول (4-10) نتایج آزمون برای نارسایی سیستم ارتباطات 75

جدول (4-11) نتایج آزمون برای صف و ستاد 75

جدول (4-12) نتایج آزمون برای تحصیلات عالیه 76

جدول (4-13) نتایج آزمون فریدمن 76

جدول (4-14) آزمون فریدمن و میانگین رتبه عوامل 77
 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه

شکل (3-1): مدل پژوهشی تحقیق (برگرفته از ادبیات و پیشینه تحقیق) 62

شکل (4-1) توزیع نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت 68

شکل (4-2) ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن.. 69

شکل (4-3) ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه کار 70

شکل (4-4) ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات. 71

 

فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
کلمه تعارض به شکل های گوناگون معنی و تفسیر شده است که همه آنها دارای وجوه مشترکی هستند و به معنی مخالفت، تضاد، مانع و اختلاف آمده اند که باعث نزاع و کشمکش بین فرد با فرد، فرد با گروه، گروه با گروه و فرد با سازمان می گردد. در دنیای امروز منابع انسانی به عنوان مهمترین دارایی های سازمان محسوب می گردد و وجود همکاری و هم فکری بین آنها در رسیدن به اهداف سازمانی بسیار مفید و ضروری است. لذا چگونگی برخورد با تعارض در ایجاد همفکری و همدلی بسیار مهم و حیاتی است.

تعارض به علل گوناگون بین افراد و گروه ها به وجود می آید. تفاوت های ادراکی، شخصی، اعتقادی، سیاسی و عقلی و حتی ظاهری افراد از یک سو و استنباط های مختلف در مورد هدف های فرد، سازمان و جامعه از سویی دیگر تعارض های گوناگون را در محیط کار جمعی از جمله دانشگاه به وجود می آورد. در این راستا شناسایی علل موثر در برخورد مناسب با این تعارض ها ضروری است. مدیریت تعارض مانند سایر رفتارهای سازمانی، به شدت از عوامل فردی، ساختاری، ارتباطی و غیره تاثیر می گیرد. هر کدام از سبکهایی که مدیران برای حل تعارض انتخاب کنند ممکن است با تعدادی از این عوامل مرتبط باشد (ابزری و نجفی، 1386).

استفاده صحیح و موثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان می گردد و استفاده غیر موثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان می شود. استفاده موثر از تعارض مستلزم شناخت و درک کامل ماهیت آن و همچنین علل خلق کننده و کسب مهارت در اداره کنترل آن است که البته امروزه به عنوان یکی از مهمترین مهارت های مدیریت به شمار می آید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن در موفقیت مدیران سازمان نقش ارزنده ای دارد (کاظم پور، 1384).

در این تحقیق سعی می شود با بررسی سطح تعارض بین افراد و واحدهای سازمانی شرکت پایانه نفتی خارگ و شناخت عوامل آن در صورت وجود تاثیرات مخرب ناشی از این تعارض راه کارهای مناسبی جهت مدیریت آن ارائه گردد. در ادامه ی این فصل بیان طرح موضوع و مساله ی اصلی پژوهش و تبیین ویژگی های تحقیق است که در پی آن جهت گیری کلی پژوهش مشخص شده است. سپس اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف و فرضیات و مدل پژوهش، معرفی متغیرهای پژوهش و در آخر نیز تعاریف نظری و عملیاتی واژه های تحقیق در این فصل مورد اشاره قرار گرفته است.

 

 

1-1. بیان مساله تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...