امروزه بیشتر موتورهای صنعتی که یک کیلو‌وات به بالا هستند، ماشین‌های القائی، سه فاز می‌باشند. یک موتور چند فاز (دو یا سه فاز) القائی یک ماشین جریان متناوب تک تحریکه است. سیم پیچ استاتور این موتورها، مستقیماً به یک منبع ولتاژ متناوب متصل می‌گردد. در حالی که سیم پیچ روتور آنها، انرژی را به طریق القاء الکترومغناطیسی از استاتور دریافت می‌کند. ماشینهای القائی به جز در چند مورد کاربرد ژنراتوری، بیشتر به عنوان موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
موتورهای القائی با توان های چند وات تا سی هزار وات ساخته می‌شوند. سرعتشان تقریباً ثابت است و از بی باری تا بار کامل، فقط چند درصد، افت سرعت مشاهده می شود[2].
این موتورها در سرعت‌های تنظیم شده، دارای راندمان بالایی هستند. راندمان یک موتور القائی در بار تنظیم شده، ممکن است از 80 تا 90 درصد تجاوز نکند. این امر که وابسته به اندازه موتور و طراحی آن با یک ضریب قدرت 7/0 تا 9/0 می باشد.
روش‌های دسترسی برای به‌دست آوردن بهره برداری در سرعت‌های متغیر و قابل تنظیم شامل تغییر ولتاژ اولیه، امپدانس ثانویه متغیر، تغییر قطبهای سیم بندی استاتور، روتورهای قفس سنجابی دوبل، و نهایتاً تهیه درایوهای فرکانس متغیر با استفاده از یکسوکننده های سیکلوکارنوترها و اینورترها صورت می گیرد.با این وجود 80% از صنایع جهانی موتورهای AC ، مو   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید تورهای قفس سنجابی استانداردی هستند؛ که با منبع فرکانس ثابت کار می‌کنند.
مقدمه
موتورهای القائی از دو قسمت اصلی: 1) استاتور و 2)روتور تشکیل شده اند که قسمت ساکن (استاتور) دارای هسته مغناطیسی و شیار می‌باشد. سیم پیچ‌های استاتور به دلیل داشتن هارمونیک‌های کمتر در نیروی محرکه مغناطیسی، به صورت توزیع شده در فضای استاتور و داخل شیارها قرار می‌گیرند. در اثر جاری شدن جریان در سیم پیچ‌های استاتور، یک میدان گردانی در فضای بین روتور و استاتور بوجود می‌آید بطوری که مقدار آن همواره ثابت است و در جهت عقربه‌های ساعت (در صورت رعایت توالی فازها) در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...