پایان نامه ارشد رشته مدیریت دولتی : تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانکهای غرب گیلان |
1-5 اهداف تحقیق…………………………………. 9
1-6 فرضیات…………………………………………………………………………………. 9
1-7 تعاریف نظری وعملیاتی متغییرها 9
1-8 قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………… 11
فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق……………………….……….12
2-1 مدیریت دانش………………………………………………………………………………. 13
2-1-1 تاریخچه………………………………………………………………….. 13
2-1-2 ظهور………………………………………………………………. 14
2-1-3 تعاریف و دستهبندیها……………………………………………………………. 15
2-1-3-1 تعریف دانش………………………………………………………….. 15
2-1-3-2 دسته بندی دانش………………………………………………………………….. 16
2-1-3-3 مدیریت دانش:تعاریف………………………………………………………… 18
2-1-3-4 چرخه مدیریت دانش…………………………………………………………….. 19
2-1-3-5 مدلها و نگرشهای مدیریت دانش………………………………………………………….. 21
2-1-4 مدیریت دانش در سازمانهای دولتی…………………………………………………… 38
2-1-5 مدیریت دانش و یادگیری سازمانی……………………………………………………. 40
2-2 سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………. 40
2-2-1 پیدایش سرمایه اجتماعی……………………………………………………. 40
2-2-2 سرمایه اجتماعی: مفهوم…………………………………………………….. 41
2-2-3 مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی 45
2-2-4 سرمایه اجتماعی: دیدگاهها و تعاریف……………………………………………………… 46
2-2-5 مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال………………………………………………………. 53
2-2-6 سطوح سرمایه اجتماعی………………………………………………….. 56
2-2-7 اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان………………………………………………….. 57
2-2-8 سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟………………………………………………………….. 58
2-2-9 مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی……………………………………………………. 59
2-3 سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش 63
2-4 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. 67
2-4-1 نتیجهگیری از پژوهشهای انجام شده..………………………………………………… 72
فصل سوم روش اجرای تحقیق…………………………………….. 73
3-1 روش تحقیق………………………………………………………………………….. 74
3-2 جامعه آماری…………………………………………………………………………. 74
3-3 حجم نمونه و نمونهگیری 75
3-4 روش و ابزار جمع آوری دادهها 76
3-5 روایی وپایایی از جمعآوری دادهها 77
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادهها 79
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادههاو یافتههای تحقیق…………………… 80
4-1 بخش اول: تحلیلهای توصیفی پژوهش 81
4-2 بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی 87
4-2-1 بررسی فرض نرمال بودن دادهها…………………………………………………………. 87
4-2-2 آزمون فرضیهها…………………………………………………………………. 88
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات……………………………………… 91
5-1 نتایج آمار توصیفی…………………………………………………………………………. 92
5-2 نتایج استنباطی………………………………………………………………………………. 94
5-3 پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………. 96
5-4 محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………. 97
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 98
منابع…………………………………………….…………………… 99
ضمائم و پیوستها…………………………….………………………… 107
چکیده
هدف این تحقیق سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش میباشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه شامل شعب بانکهای غرب استان گیلان میباشد. که در سطح واحد سازمانی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است جامعه آماری تحقیق برابر182 شعبه بانک دولتی وخصوصی در سطح 6 شهرستان (آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، بندر انزلی و صومعهصرا) که مشغول به ارائه خدمات هستند میباشد.که حجم نمونه 96 میباشد. و برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی دادههای از شاخص فراوانی، درصد فراوانی و از شاخصهای مرکزی استفاده شده است. و برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شده و جهت آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون رگریسیون استفاده شده است. یافتهها تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش، سرمایه شناختی بر مدیریت دانش و سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش است.
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، سرمایه ساختاری، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، مدیریت دانش
1-1 مقدمه
در عصر امروزی پیشرفت علم وتکنولوژی با سرعت خارق العاده در حال حرکت به سمت جلو است و جهان امروز را خیلی متفاوت از جهان دیروز گردانیده است. و همه انسانها و سازمانها تحت تأثیر این تحولات میباشند. بانکداری امروزی با بانکداری گذشته تفاوت پیدا کرده است. و مشتری امروزی نیز با مشتری دیروزی فرق میکند مشتری دیروز به دنبال بانک و بانکدار بود تا بتواند نیازهای خود را مرتفع و از آن بهرهمند شود ولی امروز این بانکها هستند که باید در این فضای کاملا رقابتی بدنبال مشتری بگردند و زمینه رضایت آنها را فراهم کنند. چون دیگر مشتری وقت و فرصت آن را ندارد که بدنبال بانک و بانکدار باشد. و بانکها باید با برخورداری از علم روز و تشخیص نیازهای مشتریان زمینه دلخواه مشتری را فراهم بیاورند. سازمانها باید توان این را داشته باشند که خود را با شرایط روز وفق دهند و برای این کار لازم است تا سازمانها از حالت یادگیری سازمانی تغییر جهت داده و به سمت مفاهیم سازمانهای یادگیرنده و سازمانهای دانشی و مدیریت دانش حرکت کنند. مدیریت دانش یکی از این مفاهیمی است که از الزامات مهم سازمانها میباشد و سازمانها با بکارگیری مدیریت دانش امکان نوآوری در فعالیتها، فرایندها، خدمات خویش را فراهم میآورند. ودر نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود میبخشند. سازمانها باید توانایی این را داشته باشند تا دانش مورد نیاز را کسب و میان کارکنان نشر داده و در فعالیتهای روزانه خود بکار گیرند. پس شناخت عوامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش از جمله اقدامات اولیه سازمانها میباشد. از طرف دیگر یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند سرمایه اجتماعی[1] است (پروساک و کوهن[2]، 2001). سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی[3] در سازمانها و جوامع ایفا میکند. بطوری که بدون سرمایه اجتماعی کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند شد و برنامه مدیریت دانش موفقیتآمیز نخواهد بود. برای ایجاد و تکمیل فرایند مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی جایگاه اساسی دارد (این کپن[4]،1998(. که سازمانها با استفاده درست از مدیریت دانش[5] و سرمایه اجتماعی میتوانند سازمانهای خود را به کمال مورد نظر برسانند.
بنابراین با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در سازمانها این تحقیق در پی دستیابی به شناخت بیشتر عوامل موثر بر اجرای مناسب این راهبرد میباشد. با توجه به تعاریف و ابعاد مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی که هر دو بر تعاملات و ارتباطات میان افراد تاکید دارد. در این تحقیق تلاش میشود تا چگونگی ارتباط میان سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش و نیز سه بعد سرمایه اجتماعی یعنی بعد ارتباطی، شناختی و ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانکهای غرب گیلان بررسی شود و میزان تأثیر پذیری مدیریت دانش از سرمایه اجتماعی مورد آزمون قرار گیرد. این فصل شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، چارچوب نظری، فرضیات تحقیق، اهداف تحقیق، تعاریف نظری و عملیاتی متغییرها و قلمرو تحقیق میباشد.
1-2 بیان مسئله
دانش به سرعت در حال تبدیل شدن به مهمترین مزیت رقابتی پایدار برای سازمانهاست. پیشرفتهای اخیر در فناوری اطلاعات، هزینههای مدیریت داده را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این پیشرفتها مفاهیم سازمان یادگیرنده، سازمانهای دانشی و مدیریت دانش را وارد ادبیات مدیریت و سازمان کرده است. سازمانها با بکارگیری استراتژیهای مدیریت دانش امکان نوآوری در فرآیندها، فعالیتها، محصولات و خدمات خویش را فراهم آوردهاند و در نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود میبخشند. در محیط پویا، چالشی و رقابتی کسب وکار امروزه حرکت سازمانها به طرف سازمانهای یادگیرنده از الزامات موفقیت در چنین محیطی است. و امروزه سازمانها باید توانایی این را داشته باشند که دانش مورد نیازشان را برای نوآوری در محصولات و بهبود فرایندها را کسب نمایند و میان کارکنانشان نشر دهند و در تمامی فعالیتهای روزانه مورد استفاده قرار دهند(دوستار وهمکاران،1391).
مدیریت دانش عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از دانش سازمان البته پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش کارا و موثر که مستلزم توجه به عوامل مهمی مانند فرهنگ سازمانی و فن آوری اطلاعات میباشد که اهمیت این عوامل در سازمانهای مختلف با توجه به اهداف سازمان، زمینه فعالیت سازمان، محیطی که سازمان در آن قرار دارد (معتمدی جویباری و همکاران،1391) مالهوترا[6] معتقد است مدیریت دانش شامل فرایندهای سازمانی است که ترکیب همافزایی از ظرفیت پذیرش داده و اطلاعات، توسط فناوری اطلاعات، و ظرفیت خلاقیت و نوآوری توسط انسان را جستجو میکند (مالهوترا،1998). ﭼﻮﻧـﮓ و ﻫﻤﻜـﺎراﻧﺶ[7] (2000) در ﭘـﻲ پژوهشهای ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺧﻮد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ را ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی و اراﺋﻪ مهارتها و تخصصهای اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻲداﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺸـﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻣـیﺷـﻮد.
بهات (2001) چرخه مدیریت دانش را شامل فعالیتهای کسب، ثبت، انتقال، خلق و کاربرد دانش در سازمان میداند. کسب دانش شامل مجموعه فعالیتهایی است که به منظور کسب دانش جدید در خارج سازمان صورت میگیرد. ثبت و مستندسازی دانش شامل استفاده از پایگاههایی است که به منظور ثبت دانش موجود در سازمان صورت میگیرد. انتقال دانش شامل مجموعه فعالیتهایی است که به منظور انتقال دانش سازمان میان اعضاصورت میگیرد. خلق دانش شامل پاداشدهی وتشویق نوآوری و ایدههای جدید کارکنان، بحث آشکار در مورد تجارت وشکستهای سازمان، تشکیل گروههای یادگیری است. و کاربرد دانش شامل بکارگیری ایدههای جدید کارکنان در فرایند سازمان و یا توجه به فروش دانش سازمانی است.
مدیریت دانش با تسهیم دانش در سازمان و به حافظه سپردن دانش افراد در حافظه سازمانی میتواند کارکنانی دانشی بار آورد که پاسخگوی نیاز مراجعین خود باشد.مراجعینی که روز به روز آگاهتر میشوند و توقعات بالاتری را از سازمانها دارند.در چنین فضایی خلق و مبادله دانش یک فاکتور اساسی در سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات بهتر و تصمیم گیری های منطقیتر میباشد (ان.دی.للا[8]،2010). مفهوم سیستم مدیریت دانش سازمانی میتواند درک کاملتری از مدیریت دانش و عناصر اصلی آن را نشان دهد. سیستم مدیریت دانش سازمانی، نظامی است که از طریق آسان سازی مبادله و نشر دانش (چه ضمنی و چه صریح) فرایند یادگیری سازمانی را بهبود و ارتقا میبخشد (مزو و اسمیت[9]،2000). دانش شامل تمام انواع دانش سازمانی (صریح یا ضمنی) است که در داخل سازمان و یا اذهان کارکنان سازمان موجود است. افراد نیز همه ذینفعان درون و بیرون سازمان میباشد. در میان تمامی این عناصر کارکنان سازمان مهمترین و اصلیترین جزسیستم مدیریت دانش سازمانی میباشند (مزو و اسمیت،2000). بنابراین میتوان افراد انسانی را در سازمان اصلیترین عنصر در مدیریت دانش سازمانی دانست (سیوی[10] 2000 ).
فناوری اطلاعات و تکنولوژی مناسب به عنوان ابزاری برای پشتیبانی از تعاملات انسانی و فرایندهای هماهنگی وهمکاری میان افراد سازمان وتسهیل جریان دانش و بکارگیری آن به شمار میآیند. پس چنانچه سازمانی بتواند هر چه بیشتر تعاملات اثربخش را در میان کارکنان خویش در داخل گروهها و واحدهای سازمانی افزایش دهد احتمال خلق دانش جدید در سازمان انتقال و تبادل دانش میان افراد سازمان و در نتیجه مدیریت اثربخش دانش سازمانی نیز بیشتر خواهد بود. پس توجه به ارتباطات و تعاملات اثربخش میان افراد سازمانی و ایجاد جوی آکنده از اعتماد میان آنان ما را به مفهوم سرمایه اجتماعی نزدیک میسازد (الوانی وهمکاران1386 ). در دهه اخیر با افزایش رقابت، جذب و حفظ مشتری که باارزشترین رکن رقابت شمرده میشود، از اهمیت بالایی برخوردار شده است و بسیاری از سازمانها آن را کلید موفقیت در کسب وکار میدانند. برخی از سازمانها با وجود بهرهمندی از مدیریت ارتباط با مشتری، قادر به جذب رضایت مشتری نیستند. برای نمونه بانکهای خصوصی و بانکهای دولتی دچار مشکلات عدیدهای در بازار رقابت شدند. و باید تلاش کرد با ارائه مدلی برای اولویتدهی انواع دانش و مدیریت بهینهتر دانش در سازمان، مدیریت دانش و ارتباط با مشتری را بهبود بخشید (رادفر، رضایی ملک،1391 ). عدم برقراری صحیح مدیریت دانش در بانکهای و عدم استفاده از دانش جدید و تازه موجب اتلاف وقت برای مشتریان و عدم انجام خواسته مشتریان شده و نارضایتی آنان را در بردارد و عقب ماندن بانکها از رقبایشان را به بار میآورد و بانکها را در این عرصه رقابت و تکنولوژی از دور خارج کرده و باعث افول بانک میشود.
سرمایه اجتماعی برای اهداف مدیریت دانش معنادار است و میتواند به عنوان مکمل وموازی با دیگر داراییهای نامحسوس از قبیل سرمایه انسانی و سرمایه فکری درک شود. تعدادی از مفاهیم هدایت که سازمانها میتواند خود را وفق به ابداع و افزایش سرمایه اجتماعی برای اهداف مدیریت دانش وجود دارد (منینگ[11]،2010). وجود سرمایه اجتماعی در سازمان و تعاملات اثربخش میان افراد سازمان موجب تسهیل تضارب بیشتر آرا، انتقال دانش و خلق دانش در سازمان را فراهم خواهد آورد (الوانی، 1386). سرمایه
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 09:32:00 ب.ظ ]
|