دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و مقایسه برخی مهارتهای روانی تیر اندازان نخبه و غیر نخبه |
عنوان صفحه
چكیده تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: مقدمه و معرفی
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 3
1-2- بیان مساله…………………………………………………………………………………………………… 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………. 5
1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. 8
1-4-1- هدف کلی…………………………………………………………………………………………………… 8
1-4-2- اهداف اختصاصی تحقیق…………………………………………………………………………………….. 8
1-5- فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………… 9
1-6- محدویتهای تحقیق……………………………………………………………………………………… 9
1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات………………………………………………………………………….. 10
1-7-1- تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………… 10
1-7-2- تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….. 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 13
2-2- مبانی نظری تحقیق……………………………………………………………………………………….. 13
2-2-1- مهارت های روانی……………………………………………………………………………………. 13
2-2-2- انگیزش………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2-2-1- انگیزش در ورزش……………………………………………………………………………….. 17
2-2-2-2- انگیزش درونی و انگیزش بیرونی…………………………………………………………….. 18
2-2-3- اعتماد به نفس…………………………………………………………………………………………. 19
2-2-3-1- اعتماد به نفس و تکامل آن……………………………………………………………………… 20
2-2-3-2- اعتماد به نفس در ورزش……………………………………………………………………….. 20
2-2-3-3- ابعاد اعتماد به نفس………………………………………………………………………………. 21
2-2-3-4- تأثیر اعتماد به نفس بر عملکرد ورزشی……………………………………………………… 22
2-2-4- تمرکز……………………………………………………………………………………………………. 22
2-2-5- کنترل حالت های روانی…………………………………………………………………………….. 24
2-2-5-1- محدوده بهینه و مطلوب انرژی روانی………………………………………………………… 24
2-2-6- تصویر سازی ذهنی…………………………………………………………………………………… 25
2-2-6-1- انواع تصویر سازی ذهنی………………………………………………………………………… 27
2-2-6-2- بیان نظریه ای………………………………………………………………………………………. 28
2-2-7- هدفمندی……………………………………………………………………………………………….. 28
2-2-7-1- انواع هدف ها……………………………………………………………………………………… 29
2-2-7-2- اصول تعیین اهداف……………………………………………………………………………….. 30
2-2-7-3- مشکلات رایج در تعیین هدف…………………………………………………………………. 31
2-3- پیشینه تحقیق در داخل و خارج……………………………………………………………………….. 31
2-3-1- تحقیقات انجام شده در داخل………………………………………………………………………. 31
2-3-2- تحقیقات انجام شده در خارج……………………………………………………………………… 36
2-4- جمعبندی ادبیات پیشینه…………………………………………………………………………………. 41
فصل سوم: روش شناسی
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 49
3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 49
3-3- ابزار گردآوری…………………………………………………………………………………………….. 49
3-4- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………….. 50
3-5- روش آماری……………………………………………………………………………………………….. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 52
4-2- تجزیه و تحلیل آماری……………………………………………………………………………………. 57
4-3- تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش (اطلاعات استنباطی)………………………………………. 63
فرضیه اول…………………………………………………………………………………………………………… 63
فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………… 64
فرضیه سوم………………………………………………………………………………………………………….. 65
فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………….. 66
فرضیه پنجم…………………………………………………………………………………………………………. 67
فرضیه ششم…………………………………………………………………………………………………………. 68
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 70
5-2- خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 70
5-3- نتایج…………………………………………………………………………………………………………. 70
5-4- بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………. 71
5-5- پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………….. 78
5-5-1- پیشنهادهای آموزشی…………………………………………………………………………………. 78
5-5-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی………………………………………………………………… 78
منابع…………………………………………………………………………………………………………………… 80
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………. 80
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 84
چكیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………….. 86
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1- توزیع فراوانی گروه……………………………………………………………………………… 52
جدول 4-2- نتایج آزمون كولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات……. 62
جدول 4-3- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت انگیزش ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه 63
جدول 4-4- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت تمرکز ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه 64
جدول 4-5- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت اعتماد بنفس ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه………………………………………………………………………………………………………………………… 65
جدول 4-6- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت تنظیم سطح انرژی ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه…………………………………………………………………………………………………………………… 66
جدول 4-7- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت تصویر سازی ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه………………………………………………………………………………………………………………………… 67
جدول 4-8- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت هدف گزینی ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه………………………………………………………………………………………………………………………… 68
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس سابقه فعالیت ورزشی………………… 53
نمودار 4-2- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس مهارت انگیزش………………………… 53
نمودار 4-3- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس مهارت اعتماد به نفس………………… 54
نمودار 4-4- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس مهارت تمرکز…………………………… 54
نمودار 4-5- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس مهارت تنظیم سطح انرژی…………… 55
نمودار 4-6- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس مهارت تصویرسازی ذهنی…………… 55
نمودار 4-7- فراوانی ورزشکاران نخبه و غیرنخبه بر اساس مهارت هدف مندی……………………. 56
نمودار 4-8- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت انگیزش ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه 63
نمودار 4-9- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت تمرکز ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه 64
نمودار 4-10- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت اعتماد بنفس ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه………………………………………………………………………………………………………………………… 65
نمودار 4-11- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت تنظیم سطح انرژی ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه…………………………………………………………………………………………………………………… 66
نمودار 4-12- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت تصویر سازی ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه………………………………………………………………………………………………………………………… 67
نمودار 4-13- نتایج آمار توصیفی و ضریب همبستگی رگرسیون مهارت هدف گزینی ورزشکاران مرد تیرانداز نخبه و غیر نخبه………………………………………………………………………………………………………………………… 68
فهرست شكلها
عنوان صفحه
شکل 2-1- ارتباط بین اعتماد به نفس و عملکرد مهارتی………………………………………………… 19
شکل 2-2- رابطه بین سطح انرژی روانی و سطح عملکرد مهارتی……………………………………. 25
شکل 2-3- رابطه بین سطح دشواری هدف و سطح انگیزش………………………………………….. 30
چكیده تحقیق :
امروزه بحث مهارتهای روانی در اجرای مهارتهای ورزشی از اهمیت بسزایی بر خوردار می باشد ، در حالی كه در گذشته فقط به آمادگی جسمانی ورزشكار می پرداختند و این خلاء ( عدم آموزش و بكار گیری مهارتهایی همچون ، انگیزش ، تمركز ،اعتماد به نفس ،تنظیم سطح انرژی روانی ، تصویر سازی ذهنی ، هدف گزینی ، …..) با حضور روانشناسان در كنار تیمهای ورزشی پر گردیده و نتایج این تحقیق و تحقیقات گذشته همگی حاكی بر تایید و تاكید در بكارگیری این مهارتها در جهت بهبود ، ارتقاء ،و ثبت ركوردهای جدید را بهمراه داشته است. به همین منظور و اثبات این مسئله ، تحقیق فوق به روش علی- مقایسه ای و بطور تصادفی از ورزشكاران مرد نخبه ( مسابقات لیگ كشور در سال 91 به میزبانی هیات تیراندازی زاهدان ) به تعداد 37 نفر تیر اندازان نخبه در سطح ( ملی ، لیگ برتر ، لیگ دسته یك ) و كلیه ورزشكاران مرد تیر انداز در استان سیستان و بلوچستان كه بطور تصادفی 83 نفر از آنها انتخاب گردیدند .
كلیه نمونه ها بطور تصادفی از جامعه در دسترس انتخاب گردیده اند . در این تحقیق از پرسشنامه 60 سوالی وینتر SASI ( انستیتو ورزش استرالیای جنوبی ) استفاده گردیده است كه روایی و اعتبار آن قبلا توسط سمندر ، ( 1379 ) مورد تایید قرار گرفته است .
واژه های كلیدی : مدیریت مهارتهای روانی ، تیر اندازان نخبه ، تیراندازان غیر نخبه ، پرسشنامه 60 سوالی وینتر SASI
-1- مقدمه
امروزه پدیده تربیت بدنی و ورزش با استفاده از مفاهیم علمی و نظریات مختلف دانشمندان در خصوص نحوه آمادگی ورزشکاران جهت حضور در مسابقات، تحولی عظیم به وجود آورده است و همواره سعی می کند تا با بهره گیری از روش های علمی صحیح، مقادیر و نسبت های دقیقی از عوامل قابل اندازه گیری در ورزشکاران بدست آورد تا میزان آمادگی آنان را محاسبه نموده و افزایش دهد. یکی از این عوامل مهم، آمادگی روانی می باشد که تأثیر مستقیم و موثری روی آمادگی جسمانی ورزشکاران دارد (فرید، 1386).
اجرای بهینه مهارت های ورزشی به سه فاکتور آمادگی جسمانی، مهارتی و روانی وابسته است. با پیشرفت علم روان شناسی، بحث مهارت های روانی در اجرای مهارت های ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. قبلاً به اهمیت آماده سازی جسمانی تأکید می شد در حالی که امروزه، روان شناسان بیشتر بر آماده سازی روانی توجه و تأکید
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 05:35:00 ق.ظ ]
|