جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول و نمودارها، میانگین،مد،میانه،واریانس،انحراف معیار. استفاده می شودو در بخش استنباطی از آماره لون به منظورآزمون برابری واریانس ها،وازتحلیل کوواریانس برای مقایسه میانگین های مستقل استفاده گردید..

 

کلید واژه ها:روش بدیعه پردازی ،روش رایج،یادگیری،یادداری،انگیزش پیشرفت تحصیلی،دانش آموزان

        فهرست مطالب

 

 

عنوان                                                                                             صفحه

 

تشکر وقدردانی……………………………………………………………………………………………………………………………..د

تقدیم…………………………………………………………………………………………………………………………………………..ه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………

1-فصل اول:کلیات

1-1-مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………………………2

1-2-بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………….6

1-3-ضرورت واهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………..9

1-4-اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….12

1-5-فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..12

1-6-تعاریف نظری واژگان بکار رفته درتحقیق……………………………………………………………………………….13

1-7- تعاریف عملیاتی واژگان بکار رفته درتحقیق…………………………………………………………………………15

 

2-فصل دوم:ادبیات وپیشینه تحقیق

2-1-مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….18

2-1-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..18

2-1-2-.تعریف روش تدریس…………………………………………………………………………………………………. 21

2-1-3-اهمیت شناخت روش های تدریس………………………………………………………………………………….24

2-1-4-تناسب سنجی روش های تدریس……………………………………………………………………………………24

2-1-5-تناسب روش های تدریس با اهداف آموزشی…………………………………………………………………….24

2-1-6-تعریف بدیعه پردازی……………………………………………………………………………………………………..26

2-1-7-هدف الگوی بدیعه پردازی…………………………………………………………………………………………….32

 

 

 

 

2-1-8-اثرات آموزشی .پرورشی الگوی تدریس بدیعه پردازی………………………………………………………32

2-1-9-مزایای روش بدیعه پردازی…………………………………………………………………………………………….33

2-1-10-مراحل اجرای الگوی بدیعه پردازی………………………………………………………………………………..34

2-1-11-شرح وبسط قیاس……………………………………………………………………………………………………….35

2-1-12-کاربردقیاس در علوم تجربی………………………………………………………………………………………….35

2-1-13-نقش الگوی بدیعه پردازی درعلوم تجربی……………………………………………………………………….36

2-1-14-چارچوب اجرای روش تدریس بدیعه   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید پردازی………………………………………………………………….38

2-1-15-مهم ترین ویژگی روش تدریس بدیعه پردازی………………………………………………………………….42

2-1-16-روش های تدریس سنتی ومتداول…………………………………………………………………………………..44

2-1-17-ماهیت یادگیری…………………………………………………………………………………………………………….48

2-1-18-تعاریف یادگیری…………………………………………………………………………………………………………..48

2-1-19-انواع یادگیری……………………………………………………………………………………………………………….50

2-1-20-عوامل موثر بریادگیری………………………………………………………………………………………………….51

2-1-21-بنیاد فلسفی نظریه های یادگیری……………………………………………………………………………………..52

2-1-22-پیشینه نظریه های یادگیری……………………………………………………………………………………………..53

2-1-23-یادداری………………………………………………………………………………………………………………………..53

2-1-24-انگیزه پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………57

2-1-25-نقش انگیزش در یادگیری……………………………………………………………………………………………….60

2-2-مبانی تجربی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….65

2-2-1-تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………………65

2-2-2-تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………………….68

فصل سوم:روش شناسی تحقیق

3-1-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….72

3-2-جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………72

3-3-روش نمونه گیری وحجم نمونه…………………………………………………………………………………………….72

3-4-روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………..72

 

 

3-5-ابزارهای مورد استفاده…………………………………………………………………………………………………………72

3-6-روش اجرای آموزش بدیعه پردازی………………………………………………………………………………………..73

3-7-روش آماری تجزیه وتحلیل داده ها………………………………………………………………………………………..75

3-8-روایی ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………..77

3-9-روش پایایی پرسشنامه های مورد استفاده………………………………………………………………………………..78

3-11-چگونگی نمره گذاری وتحلیل پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی………………………………………79

فصل چهارم:تجزیه وتحلیل وبیان نتایج حاصل از تحقیق

4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….81

4-2-مقایسه وتحلیل پیش آزمون ها………………………………………………………………………………………………83

4-3-مقایسه وتحلیل آزمون های یادگیری……………………………………………………………………………………..85

4-4-مقایسه وتحلیل آزمون های یادداری……………………………………………………………………………………….85

4-5-مقایسه وتحلیل آزمون های انگیزش پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………..

فصل پنجم:بحث ونتیجه گیری

5-1-مقدمه:………………………………………………………………………………………………………………………………..

5-2-خلاصه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….86

5-3-بحث وتفسیر یافته ها………………………………………………………………………………………………………….87

5-4-پیشنهادات

5-1-4-پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………92

5-2-4-پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………………………..94

5-5-محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………………………95

فهرست منابع:

الف-منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………98.

ب-منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

فصل یکم

 

کلیات تحقیق

1-1-مقدمه :

 

با ورود به هزاره سوم میلادی ،دانش تجربی نو و پیشرفت های فن آوری این امكان را فراهم ساخته    است كه بازنمایی ذهنی انسان از كره زمین به « دهكده جهانی » و بزرگراه های اطلاعاتی بهبود یافته و ضرورت چاره جویی در مسائل اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی و در مجموع بهره مندی از كیفیت بهزیستی و با هم زیستی بیش از پیش احساس می گردد(احقر1383).از آنجایی كه آموزش و پرورش در شكل دهی سرمایه انسانی و اجتماعی نقش تعیین كننده ای داشته است بنابراین؛انتظار می رود نسل امروز را برای زندگی در جامعه فردا آماده سـازد و با توجه به اهمیت علوم تجربی ،آگـاه بودن از وضعیت و ماهیت دانش علمی ،چگونگی خلق آن و وابستگی به آن ،نه تنها برای دانشمندان بلكه برای همه ما بخش عمده ای ازآموزش راتشكیل میدهد ( به نقل ازبی.آر.هرگهنام2001ترجمه سیف،علی اکبر).اگر بپذیریم كه علوم در تعیین جایگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یك جامعه نقش مؤثری دارد آن گاه به اهمیت آموزش علوم و نیز لزوم همگانی كردن آن بیشتر پی می‌بریم.

آموزش علوم و فناوری یكی از پایه‌های اساسی آموزش و پرورش است كه تأثیر مستقیم آن در توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و افزایش سرمایه های مادی و معنوی یك جامعه به خوبی مشخص شده‌است. یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند.یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس است.پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فردی ناچار به استفاده یافته های جدید است روش تدریس فعال ونوین که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز ، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرایند یادگیری عنایت دارد. به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بست تدریس فعال را می طلبد(احمدی1386) .

ادیان و رهبران مصلح اجتماعی نیز تأکید بر نوعی فعال سازی ذهن و جلوگیری از تقلید کورکورانه در اصول و روشهای زندگی دارند، لذا آموزش و تدریس های متکی بر روشهای

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...