پایان نامه بررسی نقش واسطهگری نیازهای روانشناختی بنیادی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده |
کاران تعلیم و تربیت است. (حسین چاری و خیر، 1381). اولین زندگی جمعی انسانها در خانواده شکل میگیرد. پس میتوان گفت تعداد افراد خانواده در زندگی میتواند نقش مهمی ایفا کند.
سامانی (1381) معتقد است: خانواده ابتدایی ترین و مهم ترین نهاد جامعه بشری محسوب می شود و نقش بسیاری در فرایند های اجتماعی و بهداشت روانی فرد و جامعه ایفا می کند. نقش خانواده در فرهنگ ایران و جهان بسیار برجسته بوده تا جایی که شاید بتوان گفت خانواده نقش بسزایی در شکلگیری شادکامی و احساس تنهایی داشته باشد ولی هنوز معلوم نیست که آیا این رابطه با واسطه گری نیازهای روانشناختی است؟ و اینکه ترکیب خرده متغیرهای هر کدام و تأثیر آنها بر یکدیگر چگونه است؟ هدف پژوهش حاضر، پرداختن به رابطهی این سه دسته متغیر است.
1-2- بیان مسأله
گاهی اوقات اعضای خانواده خصوصاً فرزندان، دچار عواطف منفی مثل احساس تنهایی میشوند. با توجه به تحقیقات انجام شده، این عواطف منفی، باعث بروز پریشانی و آسیب های روانی در افراد میشود. از طرفی دیگر عواطف مثبت از جمله رضایت از زندگی و شادکامی، سلامت روان را برای فرد و جامعه به ارمغان میآورد؛ اما چگونه خانواده و ارتباط اعضای آن میتواند چنین تأثیراتی بر احساس تنهایی و یا شادکامی آنان بگذارد، هنوز به روشنی معلوم نگردیده است.
خانواده، به عنوان نخستین واحد اجتماعی مرتبط با جوانان، و همچنین ارتباط والدین و فرزندان، از جمله مواردی هست که نظر صاحب نظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. خانواده نخستین پایگاهی است که پیوند بین کودک و محیط اطراف او را به وجود آورده و موجب رشد همه جانبه ی کودک می شود. از این رو بیش از تمام محیط های اجتماعی در رشد و تکامل فرد تاثیر دارد و یکی از فضاهای موثر در تکوین ابعاد شخصیتی فرزندان می باشد (سامرز[17]، 2006).
پژوهشها نشان دادهاند که ارتباط با دیگران، ادراک شایستگی و خود پیروی میتوانند پیش بینی کنندهی قوی برای احساس تنهایی و شادکامی باشند. خانواده اولین محیطی است که می تواند این نیاز ها را در فرزندان ارضا کند و باعث بروز احساسات مثبت و جلوگیری از عواطف منفی شود. پژوهشها همچنین نشان داده اند که محیط خانواده و تعداد فرزندان و اختلاف سن آنها با والدینشان می توانند بهزیستی و رضایت از زندگی و در نتیجه شادکامی را پیش بینی کنند.
پژوهشگران تحقیقاتی بر روی احساس تنهایی و شادکامی انجام دادهاند و نقش عوامل متعددی همچون دلبستگی[18]، افسردگی[19]، سبک های والدگری[20] و متغیرهای دیگر را مورد بررسی قرار دادهاند؛ اما نقش عوامل اجتماعی مثل الگوهای ارتباطی در خانواده[21] و تعداد فرزندان و اختلاف سنی آنها با هم در ایران کمتر مورد توجه و بررسی بوده است. از آنجاییکه از یکسو بررسی ها مؤید آن است که خانواده میتواند بر ارضای نیازهای فرزندان تأثیر داشته باشد و از سوی دیگر بررسیها حاکی از رابطه بین نیازهای روانی فرزندان و بهداشت روانی آنان است، به نظر میرسد عامل ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی بتواند به عنوان میانجی بین الگوهای ارتباطی خانواده و احساس تنهایی و شادکامی باشد.
ضرورت و اهمیت تحقیق
همۀ جوامع ، خواستار شادی، سعادت و سلامت روان شناختی افراد خود و نهادهای خانوادگی هستند. برای رسیدن به این خواسته باید تا آنجا که ممکن است عوامل تأثیرگذار بر سلامت، بهداشت روان و کیفیت زندگی را شناخت. یکی از این عوامل، خانواده و نحوهی ارتباطات اعضای آن با یکدیگر است. از ویژگی های مهارت های ارتباطی خانواده، قابل یادگیری بودن آن است (هارجیه و دیکسون[1]، 2004؛ به نقل از رحیمی و خیر، 1386). در نتیجه، می توان این مهارت ها را در جهت مثبت تغییر داد و کیفیت زندگی بالاتری را سبب شد.
در عین حال با توجه به رویکردهای جدید به مسائل علوم انسانی مبنی بر تأثیرپذیری یافتههای علمی از بافت و زمینه فرهنگی و درهم تنیدگی مسائل فرهنگی با معارف انسانی، همچنین به دلیل محدود بودن شمار پژوهشها در این زمینه، انجام پژوهش حاضر در فرهنگ ایرانی حائز اهمیت ویژهای خواهد بود. به این دلیل ضمن اینکه با انجام پژوهش حاضر، گامهایی در این قلمرو و در فرهنگ ایرانی در قالبی عالمانه برداشته و سنگ بنای بسیار مناسبی برای پژوهشهای بعدی خواهد شد، بستری جهت انجام مطالعات بین فرهنگی فراهم میآورد.
با توجه به ضرورت روانشناسی مثبت نگر، اکنون بیشتر پژوهشها متمرکز بر عوامل محافظت کننده، بهبود سلامتی و تجارب بهداشتی میباشد. علاوه بر این دانشمندان علوم پزشکی عنوان میکنند که شادی و شادکامی، رضایت از زندگی و بهزیستی روانی ایدههایی هستند که اکنون زمان بررسی آن فرا رسیده است. مسائلی که در علم پزشکی کمتر به آن توجه شده است و بیشتر به اختلالات روانی و عواطف منفی پرداخته شده است و این مسئله اساساً به این دلیل است که عواطف منفی مشکلات جدی برای افراد و جامعه به وجود می آورد.
اگرچه مساله روابط بین فردی و احساس تنهایی، رضایت و شادکامی و حتی استقلال شخصی در نگاه نخستین بدیهی به نظر میرسد؛ ولی هرکدام از موضوعات، تا زمانیکه از طریق بررسی های دقیق و علمی تبیین نشوند و ارتباط پیچیدهی آنها روشن نگردد، قابلیت داوری و آموزش پیدا نمیکنند. اگرچه روابط اجتماعی و خانوادگی و چگونگی برقراری و ابعاد آن، عمری به درازای عمر انسان دارند، ولی بررسیهای علمی در این زمینه، گامهای اوّلیّه خود را بر میدارند ( حجت و کراندال[2]، 1989).
بنابراین، سازماندهی مطالعهای در زمینه پیش بینی احساس تنهایی و شادکامی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با واسطه گری نیازهای اساسی روانشناختی، دارای اهمّیّت فراوانی است. با این پژوهش گامی هر چند کوچک در جهت کمک به علم تعلیم و تربیت که مقدمه سلامت روان جامعه است، برداشته میشود.
-4- اهداف تحقیق
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده با احساس تنهایی و شادکامی با واسطه گری نیازهای بنیادی در فرزندان می باشد.
1-5- سوال اصلی تحقیق
پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به سوال زیر خواهد بود:
1- آیا الگوهای ارتباطی خانواده، با واسطه گری نیاز های بنیادی، احساس تنهایی و شادکامی را در فرزندان پیش بینی می کند؟
سایت های دیگر :
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-03-02] [ 10:51:00 ب.ظ ]
|